Wat zijn dit voor onderdelen?

Hoi,
Ik ben een gps-tracklogger die niet meer via usb wel opladen (verder werkt hij nog uitstekend). Ik probeer het defect te vinden door het oplaad circuit te analyseren.
Ik vind twee onderdelen die ik niet herken. Een zwart blokje met vier schroefjes, en een langwerpig onderdeel met rondom een geleidende rand.
De laatste keer dat hij nog wel oplaadde werd hij erg heet en sindsdien laad hij niet meer. Zou een van deze twee onderdelen een soort zekering of thermische beveiliging kunnen zijn?
Wie help me ze identificeren?
Jan-Gerard

die schroefjes zijn 4 trimmers in 1 huisje zo te zien. dat andere ding is een beveiliging tegen overspanning zo te zien. hoge spanning slaat over tussen die pinnen.

controleers eens de accu, als die te ver leeg is laadt zo'n ding ook niet meer op. dat zou het heet worden verklaren. de accu kan intern sluiting hebben waardoor de eindspanning niet gehaald kon worden..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 september 2016 11:58:29 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 september 2016 11:53:44 schreef Superboppe:
Ik ben een gps-tracklogger die niet meer via usb wel opladen (verder werkt hij nog uitstekend).

Voor een gpslogger kan je best aardig typen. (Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een gpslogger zien typen). :-)

(Er is een speciaal "wat is/doet dit onderdeel?" topic. Sommige mensen die dit soort problemen interessant vinden hebben een abonnement op dat topic....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ook zal het merk, type, en een overzichtsfoto van de gehele print helpen bij het identificeren.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Natuurlijk kan ik die bijvoegen. Dit zijn beide zijden van de print.

Verder zit er een Li-accu in, maar meer is het niet.
Het gaat om een Qstarz BT-Q1000XT GPS-logger met bluetooth. Perfect ding, ware het niet dat hij zelf de accu niet meer wil opladen.
Als ik de accu (die ook in een Nokia telefoon past) in de telefoon oplaad werkt de GPS logger uitstekend (tot de accu leeg is). Maar hij wil alleen niet in de logger zelf opladen als ik die via een USB voeding aansluit. De spanning bereikt de print, maar wordt niet doorgegeven naar de accu.

RAAF12

Golden Member

Op 3 september 2016 11:53:44 schreef Superboppe:
De laatste keer dat hij nog wel oplaadde werd hij erg heet en sindsdien laad hij niet meer. Jan-Gerard

Volg de +5V op de USB naar het eerstvolgende component. Zonder schema is het lastig. Ik heb zo'n soort fout eens bij een Tomtom kastje gehad en toen zat er een platte kapotte smd diode en transistor in.

Het spoor is inderdaad lastig te volgen omdat het een meerlaags PCB is. Maar wellicht lukt het met een multimeter. In elk geval bereikt er geen spanning de accu, in laad-toestand.
De vraag is waar het ophoudt, en of dit niet met opzet is omdat een circuit ziet dat er geen accu aan hangt, of dat de spanning te hoog of te laag is, of er iets gedaan wordt met de T uitgang van de accu (interne temperatuursensor), waardoor de lader niet actief wordt.

Bij mijn weten zit er inderdaad een extra aansluiting op die nokia accus, maar voor zover ik weet geeft die de capaciteit van de accu aan, (en daarmee de max laadstroom) en niet de temperatuur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor zover ik kan zien is dit gedeelte van de print de oplader:

Kun je hier een duidelijke foto van maken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 september 2016 08:05:20 schreef rew:
Bij mijn weten zit er inderdaad een extra aansluiting op die nokia accus, maar voor zover ik weet geeft die de capaciteit van de accu aan, (en daarmee de max laadstroom) en niet de temperatuur.

Klopt, dit is de BSI aansluiting. Is niets meer dan een weerstandje naar de GND toe. Afhankelijk van de weerstand weet de lader welk type batterij aangesloten is. (Doormeten van de BSI weerstand kan je doen door een multimeter op OHM stand te zetten en op de BSI en GND draad te prikken.)

Op internet zijn lijstjes te vinden met de verschillende weestandwaardes per batterij :).

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Uit m'n hoofd: BL-5C: 82k. (pas gemeten, in een echte Nokia).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op de kant met de GPS antenne zit een drukknop. Net naast deze knop zit een klein QFN/DFN? (vierkant zwart IC) component. Dit is de charger van de accu. Lijkt mij dat dit een AUR9802 is, maar krijg hier niet veel info over gevonden.

Hi, I have same issue with this GPS logger (Qstarz BT-Q1000XT). Did you solved it?

Op 24 maart 2018 11:48:57 schreef Prometheus:
Hi, I have same issue with this GPS logger (Qstarz BT-Q1000XT). Did you solved it?

Yes, I solved it. The part indicated at the image below

is a fuse. It was blown. It's a 500 mA fuse, I think. The problem is that the charging circuit in the GPS logger does not limit the charging current itself. So when you use an USB supply that can deliver more than 500 mA, like most modern phone chargers do, you blow the fuse.
So after you replaced the fuse (first try with a mulitmeter if it is broken indeed; then the fuse has a large resistance or even infinite), ensure you use a power supply with a limited output.