Voor onze carnavalswagen zijn wij op zoek naar een hydrauliek pomp met meerdere ventielen.
Onze voorkeur gaat uit naar elektrisch omdat die bediening dan makkelijker over de kar te verplaatsen is. Het punt is alleen dat we de snelheid van het in en uitschuiven van de cilinders moeten kunnen afstellen.
Is dit mogelijk met elektrische kleppen of moet er dan per cilinder een smoorventiel of iets dergelijks tussen?
We hebben momenteel een pomp op het oog (marktplaats) maar de eigenaar weet er zelf ook niets van af dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.....
Hieronder staan een paar foto's van het blok. Het vermoeden is dat het om 24v kleppen gaat maar ook dat is niet zeker.
Kan je met dit blok de snelheid van de cilinders regelen?
Zoals ik kijk is dit een 5/3 ventiel je kan positioneren maar spanning kan ik zo ook niet zien, verkoper wel op de spoel.
Dit gaat 1 snelheid open op dicht met een cilinder, ja je kan smoren maar kan ik geen goed antwoord op geven.
Opgelet, hydrauliek heeft ook zijn beperkingen. Met een klassieke opzet, dus één pomp en meerdere verbruikers kan je niet gelijktijdig 2 bewegingen regelen ! Je pomp levert meestal een vast debiet en heeft een drukbegrenzing. Als je de beweging smoort (smoorventiel), gaat de pomp tegen de max. druk werken en een deel van de olie gaat via het drukbegrenzingsventiel terug naar de tank. Als je verschillende ventielen tegelijkertijd aanstuurt, gaat de cylinder die de laagste druk nodig heeft eerst bewegen, de andere blijven gewoon staan. De ventielblok op de foto is waarschijnlijk wel geschikt. Opgelet, deze ventielen vragen meestal 24 volt en redelijk wat stroom (1A).
De bouten / schroeven onder de spoelen zijn waarschijnlijk om de max druk per ventiel in te stellen.
Bij oudere ventielen kunnen het ook nog 220v spoelen zijn.
Een zware 24 v voeding hoeft niet het probleem te zijn.
Als je met die schroeven de druk kunt verlagen dan is hij toch alleen minder krachtig of verlaag je dan ook de snelheid?
Vermoedelijk zijn het drukregelventielen, daarmee verlaag je alleen de druk. Zolang die druk niet bereikt wordt, gaat het volle debiet naar de cylinder. Dus geen snelheidsregeling. Smoorventielen zien er gelijkaardig uit, die worden ook onder het schakelventiel gemonteerd. Je kan ook smoor en druk ventielen combineren, het zijn dus modules die je boven mekaar kan plaatsen (wel heb je de juiste lengte van bouten nodig om alles vast te zetten op de montageblok).
Oké bedankt voor de informatie.
Ik ben alleen bang dat het totaal dan vrij prijzig word. Enig idee wat dat ongeveer kost?
Je kunt ook een proportioneel ventiel gebruiken, weet niet wat ze kosten, maar dan kun je het echt stapvoets regelen.
Hiet heb je nog een ander topic over zo'n ventiel.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op heel veel carnavalswagens zie ik eerder luchtdruk. Hydraulisch gaat gepaard met grotere drukken en stelt dus ook grotere eisen aan de leidingen en connectoren. Een gesprongen leiding is dan een totale ramp. Waarschijnlijk is perslucht ook wat goedkoper. Het maken van leidingen is een stuk eenvoudiger.
Op 13 september 2016 10:00:44 schreef buckfast_beekeeper:
Hydraulisch gaat gepaard met grotere drukken en stelt dus ook grotere eisen aan de leidingen en connectoren.
Als je de juiste koppelingen gebruikt, de juiste leidingen, en de juiste slangen is er niets aan de hand.
Waarschijnlijk is perslucht ook wat goedkoper. Het maken van leidingen is een stuk eenvoudiger.
Is misschien goedkoper, maar is slecht te regelen. Je krijgt met perslucht geen vloeiende beweging. Dat ligt ook wel een beetje aan de constructie, maar als je bijv. een arm wil laten bewegen met aan het uiteinde een gewicht wordt het een zwieper de zwabber geheel. 
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Daar leg je ook direct de vinger op het pijn punt, juiste koppelingen, juiste leidingen en juiste slangen. Dit vereist vaak ook de nodige apparatuur om de leidingen te maken en connectoren correct te persen. Niet elke vereniging zie ik dat zelf doen. Waardoor je op maat moet laten maken of standaard darmen aan elkaar klooien.
Pers lucht is vaak gewoon leiding netjes afsnijden en in de gepaste connector duwen. Bewegingen zijn vrij goed te regelen met de juiste smoorventielen en de juiste motoren of pistons. Nog een voordeel, zodra de compressor op druk is, slaat de compressor af en heb je een tijdlang druk. Hydraulisch dient de pomp altijd aan te staan als je druk nodig hebt.
Gaat er wat mis? Ontsnapt er hier of daar wat lucht. Niks bijzonders. Bij hydraulische olie is dat net wat anders. Op mijn werk gaan we alle hydraulica boven het water verwijderen. Dit is door profi's aangelegd met de nodige materiaal kennis en de nodige apparatuur. Het risico op lekkage wordt op wat langere termijn te groot geacht. Er wordt overgeschakeld op elektrische motoren en spindels. Het vaak monteren en demonteren bevordert de bedrijfszekerheid niet in gunstige zin.
Wil je een mooie beweging? Waarom geen stepper gebruiken? Vraag is zelfs of een carnaval wagen echt heel mooi en secuur moet bewegen. Op 24 september is het lichtstoet in Mol. Ik ben daar al tientallen keren geweest. Alle wagens worden met de hand voortgeduwd. Achter elke wagen wordt een elektrische groep meegesleurd voor verlichting en eventueel een kleine compressor op de wagen. De grotere wagens met meer luchtverbruik hangen er dan ook nog een keer een bouwcompressor achter aan. Hydraulisch vind je er bijna niks.
Op 13 september 2016 11:01:42 schreef buckfast_beekeeper:
Daar leg je ook direct de vinger op het pijn punt, juiste koppelingen, juiste leidingen en juiste slangen.
Dat spul is gewoon allemaal te koop.
Dit vereist vaak ook de nodige apparatuur om de leidingen te maken en connectoren correct te persen.
Voor de leidingen zijn het allemaal knelkoppelingen goed vastzetten en klaar. De slangen is een ander verhaal, maar er zijn genoeg bedrijven die slangen op maat maken.
Niet elke vereniging zie ik dat zelf doen. Waardoor je op maat moet laten maken of standaard darmen aan elkaar klooien.
Ga er natuurlijk wel van uit dat de gene die zoiets maakt verstand van zaken heeft, en anders heb je gelijk en moeten ze er niet aan beginnen.
Ik zal eens verder gaan zoeken voor een proportioneel ventiel en kijken wat de mogelijkheden zijn.
1 van onze leden werkt bij een landbouw mechanisatie / loonbedtijf en hij kan daar slangen persen etc. Dus dat moet ook wel goed komen.
Maar ik zal ook nog wel even kijken wat de mogelijkheden / kosten van perslucht zijn
LET OP:
er zijn 2 soorten overdruk ventielen:
die voor permanent gebruik en die voor kort gebruik.
die voor permanent gebruik worden meestal toegepast op pompen voor landbouwvoertuigen e.d. dus verbrandingsmotoren, daar die moeilijk starten en stoppen en relatief traag starten.
De variant voor NIET permanent gebruik wordt gebruikt voor Elektromotoren: als er geen ventiel open staat zet je de motor uit, scheelt bergen energie.
Als jij je motor strakjes permanent laat lopen en alles gaat ongebruikt retour, moet het allemaal via die overdruk klep.
Die is niet bedoeld om uren achter elkaar open te staan en gaat dus kapot, met als gevolg dat er NIETS meer werkt. Sterker nog, als het systeem drukloos is en je bedient een ventiel zal de zwaartekracht zijn werk gaan uitvoeren... Kan weleens HEEL vervelend zijn bij carnavalswagens!
Let er dus op welke je gebruikt en hoe je je pompmotor aan gaat sturen!
@Henk, dit is niet van toepassing bij een open center systeem. Daarmee gaat de flow vrij naar de tank.
Op 14 september 2016 07:43:09 schreef High met Henk:
Sterker nog, als het systeem drukloos is en je bedient een ventiel zal de zwaartekracht zijn werk gaan uitvoeren... Kan weleens HEEL vervelend zijn bij carnavalswagens!
Dat is niet helemaal waar natuurlijk, als het systeem goed ontworpen wordt, wordt daar rekening mee gehouden. zelfs bij slangbreuk is er niets aan de hand.
@lambiek: Daar zeg je iets bij: als het systeem goed ontworpen is...
Bij carnavalswagens wordt er nog weleens e.e.a. bezuinigd/vergeten
@Appel:
Sorry, die was ik vergeten, maar volgens mij zijn er geen open center kleppen voor proportionele regeling, maar kan daar mis zitten.
Op 14 september 2016 08:46:34 schreef High met Henk:
@lambiek: Daar zeg je iets bij: als het systeem goed ontworpen is...
Bij carnavalswagens wordt er nog weleens e.e.a. bezuinigd/vergeten
Ik ga er van uit dat deze meneer er wel verstand van heeft, Als de apparatuur er is om slangen te persen moeten ze vaker met hydrauliek gewerkt hebben.
1 van onze leden werkt bij een landbouw mechanisatie / loonbedtijf en hij kan daar slangen persen etc. Dus dat moet ook wel goed komen.
EDIT:
@TS,
Het is alleen wel een beetje vreemd waarom deze vragen allemaal gesteld worden, dat zou deze man, (een van onze leden werkt bij een landbouw mechanisatie) toch moeten weten!!!!
Ik begrijp dat er toch nog wel wat meer bij komt kijken als ik dacht. ....
Op dit moment maken we gebruik van 2 kleine hydroliek pompen uit grote operatie/ziekenhuis bedden. Deze pompen schakelen we ook alleen in als we een cilinder bedienen. Deze pompen lopen anders warm omdat ze niet ontworpen zijn om continu te draaien.
De "man" uit onze groep die bij een loonbedtijf werkt is een jongen van 17 die er net een half jaartje werkt en eigenlijk alleen maar op de trekker zit maar zijn collega kan wel slangen persen.
Verder word er daar geloof ik veel gedaan via de Load sensing pomp vanaf de tractor en naar mijn weten niet veel met aparte hydroliek units etc.
Ik denk dat ik toch eens ga kijken naar smoorventielen zoals RP6conrad aangaf. Dit lijkt mij de simpelste oplossing.
Mochten jullie nog andere tips hebben of een link waar ik deze spullen kam vinden hoor ik het graag.