Ik wil voor een project een lichte druk opbouwen in water.
Omdat het heel goed regelbaar moet zijn zit ik te denken aan perslucht, maar dan moet ik een soort kleine CV expansievaatjes hebben en een perslucht compressor.

Op zich geen probleem, maar het moet ook nog wel een beetje klein en handzaam zijn. En ook niet onbelangrijk: goedkoop.

Het water moet intussen ook circuleren. dus ik heb ook wel minimaal 1 pomp nodig. Wellicht is iets met smoorventielen die regelbaar zijn ook een optie. Dan in het retour kanaal natuurlijk.

Iemand enige suggestie?

Welke druk, en debied. in het verleden wel gedaan met tandwielpompen op de uitgang zat dan een drukregelventiel met een veer en een kogeltje, door de veerdruk te verhogen stijgt ook de uitgaande druk, niet gebruikte water direckt weer aan de ingan va de pomp voeren.

hmm das dus idd een optie. Gaat niet direct terug de pomp in..
Moet eerst langs drukloos reservoir iig..

Debiet max 1L per minuut, denk zelf veel minder ook voldoet.
en 50 mbar lijkt mij ook al genoeg.. wellicht zullen we zeggen 100 mbar

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (39%)]

Pompje uit espresso apparaat? Gaan tot 15 bar, dus als je mengt met 'gewoon' water krijg je een redelijk volume per minuut.

Op 25 september 2016 20:00:52 schreef High met Henk:
... heel goed regelbaar moet zijn

Op 25 september 2016 20:21:06 schreef High met Henk:
... en 50 mbar lijkt mij ook al genoeg.. wellicht zullen we zeggen 100 mbar

Op 25 september 2016 20:42:31 schreef Arco:
Pompje uit espresso apparaat? Gaan tot 15 bar, dus als je mengt met 'gewoon' water krijg je een redelijk volume per minuut.

Lijkt mij BEETJE overkill!! :P

De hydraulische accumulator is idd iets wat ik al in gedacht had, maar heb dan hele kleine nodig.. en liefst aan de achterkant gewoon met perslucht gaan
Maar als ik dan 2 ventielen toevoeg, kan ik meteen pompen....

Met het idee van ship in het achterhoofd:
http://www.banggood.com/12V-DC-Dosing-Pump-Peristaltic-Pump-For-Aquari…
http://www.banggood.com/RS-360-Mini-DC-4-12V-Water-Pumping-Motor-Rever…

die dosingpump is misschien en vreemde eend, maar wel lekker te doseren. Vraag of hij de druk haalt

Lijkt mij BEETJE overkill!! :P

Je moet ook mengen met water met gewone druk via een bypass... (een doseerpomp die 1 liter per minuut doet zie je niet zo veel...)
(pompje uit senseo kan ook; is 2 bar)

Probleem is dat temperatuur en druk een issue zijn in deze. Moet beiden geregeld worden...
Dus de vraag is of bijmengen dan wel the way to go is.. Denk dat temperatuur dan lastiger te regelen is...

Ik denk dat ik gewoon eens wat proefjes moet doen...

Slangenpompje? zit in veel inktjetprinters....

Kan je wat meer kwijt over de toepassing?
Wat is het belangrijkste:

• Druk
  • Opvoerhoogte
  • Debiet

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (57%)]

Als je een statische overdruk wil dan kun je een slang of pijp aan je systeem maken en die vullen met water , een open expansie vat .
Voor een druk van 50 - 100 mbar is dat een waterhoogte van 0,5 - 1 mwk .
Als je rond pompt zit de expansie aansluiting bij een cv systeem normaal aan de zuig van de ( hfd) circ pomp , bij motoren zit de expansie normaal op de koelwater uitlaat van de moter . Bij een cv systeem bepaalt de plaats waar de exp aansluiting zit het statische druk verloop in het systeem , bij een moter zit ie op de kw uitlaat vanwege ontluchting .

Druk en temperatuur.

Maar omdat het water opwarmt (moet gekoeld zijn) heb je flow nodig.

Het debiet hangt dus sterk af van de hoeveelheid water in het systeem en de omgevingstemperatuur..... En die zijn nog een beetje onbekend en gebaseerd op schattingen!

Op 25 september 2016 20:00:52 schreef High met Henk:
Ik wil voor een project een lichte druk opbouwen in water.
Omdat het heel goed regelbaar moet zijn zit ik te denken aan perslucht, maar dan moet ik een soort kleine CV expansievaatjes hebben en een perslucht compressor.

Op zich geen probleem, maar het moet ook nog wel een beetje klein en handzaam zijn. En ook niet onbelangrijk: goedkoop.

Het water moet intussen ook circuleren. dus ik heb ook wel minimaal 1 pomp nodig. Wellicht is iets met smoorventielen die regelbaar zijn ook een optie. Dan in het retour kanaal natuurlijk.

Iemand enige suggestie?

waterkoeling van een computer misschien iets , of is dat juist de bedoeling ?

@HmH,

Mocht je een pomp van een senseo nodig hebben dan heb ik zo'n ding voor je..

Tnx. Maar moet nieuw/reproduceerbaar zijn.
Dit is voor een proefje

Die pompjes van banggood zouden mogelijk wel kunnen werken maar om de eventuele drukvariaties van de pomp weg te werken zou je er eventueel nog een 'druckspeicher' kunnen bijplaatsen.

Misschien dat zo'n gasreductieventiel in dit geval wel zou kunnen werken om te testen?

http://img0111.psstatic.com/163618704_druckminderer-50-mbar-m-sbs-camp…

Wel zelf nog niet getest met water :) Is waarschijnlijk een gek idee...

HMMMM... een vacuumpotje /drukregelaar van een auto...
Werkt met benzine, kan dus vast ook PRIMA tegen water
is wellicht een goed ideetje en zijn lekker klein...

Aquarium luchtpompje?
Die zijn niet zo duur.
Hoe groter je het luchtvat maakt, hoe makkelijker het regelbaar is.
Met een vat van een paar liter kun je je aquariumpomje aan uit regelen om toch een vrij behoorlijk constante druk te verkrijgen.

das dus nu net het lullige: de druk moet niet constant zijn
Het moet een soort massage idee zijn die dus druk en temperatuur regelt.
Vanwege huid contact is 1 bar beetje veel denk ik nu even....

Inmiddels is het project beetje veranderd, maar loop tegen nieuwe problemen aan:
Het water circuleert in een apart circuit, maar daarnaast zijn er drukkamers.
Die drukkamers bevatten MAX 0.5 bar en deze druk moet LANGZAAM opgebouwd worden.

Nou was mijn gedachte smoorventielen en dan normale perslucht ventielen.
Het blijkt echter dat deze persluchtventielen aan de ingang minimaal ca. 2 bar nodig hebben om goed te werken..
die druk moet ik ook opwekken in het appraat en verder niet nodig.

ik kan enkele van die luchtkamers hebben (afhankelijk van toepassing, maar moet apparaat op voorbereid zijn). Ik stel hieronder even voor het gemak 5
Apparaat moet mobiel zijn, dus extra energie opwekken is lastig/ zwaar / duur. Apparaat zou op accu moeten werken.

nou zou ik ipv een echte zuigercompressor in het apparaat ook gebruik kunnen maken van roterende compressoren (soort van ventilatoren) die vreten minder energie, maar OFWEL ik krijg iets als een luchthoorn compressor of een medisch ding. De ene optie kost niet veel, maar ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit van chinese luchthoorn compressortjes/luchtbedpompjes OF de prijs van een medische compressor.Er lijkt niet echt iets tussenin te zitten.
De vraag is ook hoe goed dit regelbaar is in flow en/of druk. Ik weet dat luchtbedpompjes ook zo werken en eigenlijk een hele grote flow hebben, die heb ik niet nodig. ik heb er wel net zoveel nodig als ik drukkamers heb. dus een factor 5.

weer een andere optie is een lineaire compressor (ergo een perslucht cilinder)
Deze is goed regelbaar in druk en flow. hoewel een lineaire aandrijving ook niet echt goedkoop is en ik mijn twijfels heb bij dit rendement. ook hier geld de factor 5.

3 opties die elk nogal grote nadelen hebben...

Is een peristaltische pomp dan niet ideaal voor jouw toepassing ?

kun je die ook lucht laten verpompen??
zover ik weet alleen vloeistof namelijk
Let op he, we hebben nu 2 aparte circuits

*schopje* niemand enige indruk hoe ik aan een goedkopere betrouwbare luchtpomp of ventielen kom?

En ventielen zoals die b.v. voor water gebruikt worden?
Dus b.v. zoiets: https://www.econosto.nl/products/solenoid-valve-burkert-0407-fig-32554…
Staat bij vanaf 0 bar, of dat echt werkt kun je misschien navragen of informeren.

Aquarium luchtpomp bruikbaar ? Dat is een simpel membraanpompje met ventielen.

En een peristaltitische pomp is ook voor lucht te gebruiken, je slangmateriaal en diameter bepalen de verplaatsing.
Afhankelijk van hoe je de rollers monteert kun je zelfs kiezen of je automatisch de druk weer wilt laten ontsnappen (door bijvoorbeeld maar 1 roller te monteren, je bouwt druk op en zodra de roller van de slang afkomt ontsnapt die weer)

Ik roep maar wat; senseo pompje, airco condenspompje ?
Zijn een soort van plunjerpompjes.