Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Op Dave's forum staat ook info over de meter van DER-EE die flash2b kocht, oa de binnenkant. Ziet er niet verkeerd uit.

De meter is met CATIII (600V) aangeduid. Zou handig zijn als die ook in LCR bereik tegen hoge spanning kan.

flash2b

Special Member

@Fred 101
Uit de specs: LCR Measurement (auto range)

  • Rs, Rp, Cs, Cp, Ls, Lp, phase angle, Dissipation factor, Quality factor
  • Auto select series or parallel test mode
  • Auto select 100Hz/1kHz/10kHz test frequency, 0.5V rms approx.
  • Calibration

Een echte LCR meter dus.

@Blackfin
Daar geef ik ook de voorkeur aan of met 4 wire mode en kelvin clips. Als handheld blijft deze een bijzonder model kwa features.

@blackdog
Dacht dat je een Brymen BM805S zou kopen? DER EE DMMs ben ik nog niet vaak tegengekomen kende alleen de DE-5000 die veelvuldig op ebay wordt verkocht. Maar wat is goed genoeg dan een DE-243 ?

@markce
Toevallig teardown foto's van iemand van een paar dagen geleden want die waren er nog niet toen ik um net had. Gevonden: http://www.eevblog.com/forum/testgear/new-der-ee-lcrdmm/

blackdog

Golden Member

Hi Flash2b,

Eigenlijk komt de Brymen BM257s beter in de buurt.
Jammer dat het wisselspanning bereik in frequentie zo beperkt is...

Zelf voor mij latig een meter te kopen beneden de 100€ ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

@Black,

Ik weet dat het niet helemaal je ding is ... maar een goede 2ehands is ook een optie.
Ik heb voor het "gewone" werk een 1e generatie Fluke 77 rondslingeren (die grijze baksteen) voor veel dingen is dat meer dan voldoende.

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Ik heb heel lang met een Fluke 77 rond gesjouwd, dus ik ken hem goed.
Ik doe ook nog wat Audio en Video werk en het is dan handig dat ik ook AC spanningen tot 20KHz kan meten met een redelijke gevoeligheid.

Als ik dat allemaal afweeg, dan kom ik uit bij zoiets als een BM869s van Brymen!
Kost alleen iets meer dan de hoeveelheid die ik in mijn hoofd had.
Maar het is voor het werk en dus afschrijfbaar, maar weer te goedkoop als investering, het is altijd wat he :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 21 oktober 2016 19:24:39 schreef blackdog:
Jammer dat het wisselspanning bereik in frequentie zo beperkt is...

Hi Blackdog
Bedoel je hiermee de "line level frequency" uit de brochure?
Ik heb deze meter (Brymen BM257s) een aantal weken geleden gekocht en ben er erg blij mee :) Ik had nog niet echt een goede multimeter en vond dit wel een goede prijs kwaliteit verhouding. Ik ben ook van plan om zelf een adapter te maken om de optische logger uit te lezen. Ik zal binnenkort even wat foto's schieten.

blackdog

Golden Member

Hi DutchEngineer,

Het frequentie bereik voor AC metingen is maar tot 400Hz gespecificeert.
Wat met "line level frequency" bedoeld wordt is mij niet goed duidelijk...
Als iets niet duidelijk is in specificaties, raak ik altijd een beetje kriegelig en erg voorzichtig ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog :-)

Moet je niet gewoon zo'n oude Fluke 8060A opscharrelen voor onderweg....

True RMS tot 100kHz, dBm in 600Ω en relatieve dB :-)
Een audio gerichte klassieker die nu toch wel voor een leuk prijsje op te duikelen moet zijn....

Manual van Fluke: http://assets.fluke.com/manuals/8060a_3vimeng0200.pdf
Lekker compleet met schema's etc. zoals toen nog normaal was...

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/Fluke-8020a-75-87v-The%20reason_I_buy_Flukes-600pix.jpg

Een bekend internet plaatje als stimulans :-) (maar klopt wel met mijn ervaring)

groet! Gertjan.

flash2b

Special Member

Heb vandaag deze voor een hele nette prijs weten te bemachtigen. Het is een Fluke 101 af metingen 13cm x 6.5cm. Hij is 6000cnt en 0.5% DC accuracy.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20161024_210741-1_resized_1.jpg

miedema

Golden Member

Op 24 oktober 2016 15:34:44 schreef flash2b:
Heb vandaag deze voor een hele nette prijs weten te bemachtigen.

Nog steeds in Taiwan?

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik denk dat flash2b zelf aan parallel inkoop gaat doen ;-)
Trouwens, knoop doorgehakt!
Binnenkort een Brymen BM869s in de werktas!
Laat hem wel zien als hij binnen is.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Beter een DMM te veel als eentje te weinig.

@blackdog
Ik wist het wel dat voor jou niet de prijs maar de nauwkeurigheid de doorslag zou geven. Jammer dat er geen Brymens hier te vinden zijn terwijl ze hier wel worden gemaakt.

@miedema
Ja, prachtig land. (en leuke electronica spullen). En sorry van de slechte foto's op mijn mooie foto's staan helaas geen meters.

bprosman

Golden Member

Its Alive :-)

Vandaag de TEK2225 aangezet die ik van Haasje93 overgenomen heb. En.. er zit licht in.. zit nog veel licht in. Callibratie verliep Sept. 2015.

Buisje lijkt er wel een tikje gedraaid in te liggen maar dat laat ik maar zo denk ik.

Die knoppen kunnen die er af om eea schoon te maken of is het .. schoonblazen en niet (meer) aan komen ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Is dat geen kwestie van trace alignment?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als het goed is zit er een klein instelschroefje (trace rotation) boven de power switch. Daarmee kun je de trace recht zetten.

Leuke scope hoor!

rbeckers

Overleden

Aanvullend op bovenstaand, zijn er geen (luidspreker)magneten in de buurt van de CRT?

@ bprosman,

Dit is een goede serie van Tek ik heb de 2246 hier nog staan.
Het is inderdaad zoals @Tidak Ada schrijft en @markce de locatie aan geef.
Het assenkruis (graticule) is op de buis geëtst en staat wel recht in de kast :D

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

@Markce , bedankt, vanavond eens proberen.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Net een Delta voeding gekocht, zoals we ze op school hadden, maar dan een maatje groter, (42x 35x17 cm en zeker 20 kg) 30V 10A.
power supply E 030-10

jezus wat een zwaar ding.

Heeft er iemand (of weet er iemand een te koop) een dopje voor op de potmeter? die van de spanning is eraf geraakt in de loop der tijden. zwart dopje met 2 schuine vlakjes en een wit stipje.

PS had net Delta aan de lijn, die gaan kijken of ze een dekseltje hebben.

De mijne met serie nummer 00152 heeft volgens de handgeschreven notities op 30 november 1971 het levenslicht gezien.
word binnenkort 45!!

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 1 november 2016 13:41:21 (23%)

zit sinds 2009 in de PV.

die knopkapjes missen veel delta's. die dingen klemmen niet goed, er moet al lijm tussen zitten willen die blijven zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
miedema

Golden Member

Je zou Delta kunnen vragen: support@delta-elektronika.nl

Hun nieuwe (maar dezelfde look) model knoppen heeft geen witte puntjes meer. (want bedoelt voor op multiturn potmeters) Maar dat is met een putje boren, en een drupje witte verf eenvoudig te verhelpen :-)

groet, Gertjan.

ik heb ze gebeld en gevraagd, daar kwam de info vandaan, ze gaan kijken of ze er nog een hebben die past met of zonder puntje, en mij toesturen.
Ook kreeg ik spontaan de gebruikers handleiding toegestuurd, met alle schema's en waardes. Trof een heel aardige dame daar aan de telefoon.

Dat is nog en service!

zit sinds 2009 in de PV.
Thevel

Golden Member

Dat is nog en service!

Dus aanmelden voor Kassa's "warme douche" :)

miedema

Golden Member

Ha André,

Dat is het sterke punt van Delta Electronika: uitstekende support, aan alle gebruikers van hun voedingen.
(Naast de kwaliteit van de voedingen zelf natuurlijk :-) )

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Dat zijn Stockli knoppen. Mooie Zwitserse kwaliteit met spantang bevestiging.
Werden vroeger door van Reijsen in Delft verkocht, maar die tent bestaat helaas niet meer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten