Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Ik dacht eerst ik zet m te koop op CO, maar ik denk dat ie nog even blijft. na 45 jaar zal ie vast niet meer heel erg afschrijven :-)

zit sinds 2009 in de PV.
Tidak Ada

Golden Member

Andre,

Werkt het ding bij jou? De mijne werkt wel , maar heeft mogelijk startmoeilijkheden.
Als ik hem aanzet geeft hij wel spanning aan op de meter, maar er komt niets uit. Pas na langere tijd doet hij het ineens, alsof hij met buizen werkt, die eerst warm moeten worden.... Ik weet niet od dat normaal is en of het aan het systeem van pre-regulatie ligt of dat ik het elders moet zoeken....

grtz.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

De oude knoppen van Delta zijn inderdaad van Stockli. (net zoals de uitgangsbussen).
Stockli bestaat inmiddels helaas niet meer. Daarom laat Delta nu look-alike knoppen in eigen beheer maken...

groet, Gertjan.

als de voeding geen uitgang heeft, maar wel na een tijdje aanstaan, heb je kans op wat droge elco's. ding is 40 jaar oud dus dat is niet zeldzaam..

de bussen op de delta voedingen zijn bij mijn weten gewoon hirschmann bussen. die zijn nog te koop, heb ze op voorraad liggen voor zelfbouw. die delta gebruikt op de 10A voedingen mogen 63A hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
miedema

Golden Member

Over de uitgangsbussen op de Delta's is eerder discussie over geweest. Daar heeft Peter Strayer van Delta toen zelf uitgebreid antwoord op gegeven. Zie hier.
Op de E series zit Stockli. Op de oudere grotere voedingen inderdaad Hirschmann.

groet, Gertjan.

ah ja, de hirschmann bussen zijn er in 16A en 63A uitvoering. echter heb ik de stockli's ook nog liggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

De Bryman BM869s was eind vorige week binnen gekomen.
Natuurlijk een uitpak video gemaakt voor prultube in slow motion van zeker 15 minuten, want dat uitpakken is ergggg belangrijk *grin*

De meter aan een 10V DC referentie gehangen en dat was even schrikken...
De aangegeven waarde zat maar 2 digits van de maximale afwijking af!

Wat echter opviel, was dat de meter erg koud was, deze had waarschijnlijk een uur of 12 in een koude auto gelegen.
Ik heb hem aan laten staan zodat ik kon zien in hoeverre de meter "bijtrok"
Na een uur of drie nogmaals gemeten, en nu zat het DC spannings bereik binnen twee digits van het optimale.

De BM869s heb ik toen vergeleken met de Fluke 287 en de Agilent U1272A multimeters wat betreft de reactie snelheid.
De reactie snelheid was uitstekend.
Daarna wezen testen hoe het zat met de doormeet pieper en het Ohm bereik.
Ik kan niet anders zeggen dat dit goed is.
De pieper werk lekker snel en wat echt een genot is, zijn de meetsnoeren, deze zijn verguld en hebben een erg lage overgangs weerstand.
Ook bij lichte contactdruk is de overgangsweerstand mooi laag, dit is zo goed t.o.v. de andere multimeter meetsnoeren,
dat ik via ebay nog twee setjes heb gekocht bij "Franky" die ook op EEVBLOG zit.

Tada!
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-a.png

Hier hangt de meter aan een geschonken 10V DC referentie, even geacht tot hij precies 10.0000, is toch leuker dan een rij negens.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-b.png

De verlichting is mooi helder, maar zou iets beter verdeeld kunnen zijn, kijk naar de linker zijde, daar kan je de positie van de LED's zien.
De lichtvlek rechtsboven komt van de verlichting in het LAB.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BM869s-c.png

Tot nog toe ben ik tevreden over de meter, na een dag of vier er mee te hebben gemeten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Goed om te lezen dat hij zo goed bevalt, heb je toevallig ook de datakabel erbij? Ik zit te dubben om mijn Fluke 89 IV te verkopen en er een BM869 ervoor in de plaats te kopen. Bij de Fluke heb ik geen datakabel en de adapter waar deze in moet, als ik dat moet kopen ben ik goed 100 euro kwijt en zit ik nog steeds met een "oude" meter. Met de Brymen zou ik iets duurder uit zijn (na verkoop vd 89 IV) maar heb ik wel een nieuwe meter met garantie.

De meetsnoeren van brymen zijn inderdaad super, die heb ik hier ook aan m'n meest gebruikte meters zitten, daar kan Fluke nog wat van leren. Leuk feitje, de uitsparing onderin de dopjes die je over de meetpunt kunt klikken kun je gebruiken om de dopjes aan je meetsnoer te hangen zodat je ze minder snel kwijt raakt.

Tidak Ada

Golden Member

Bram, Ruben,

Kan een van jullie een link geven naar de eBay seller(s) van die meetsnoeren? (eBay veilingnummer mag ook).

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Gefeliciteerd met je nieuwe meter! Is er dus toch van gekomen :-)

Dat hij lekker snel reageert is bij service wellicht belangrijker dan de nauwkeurigheid. Hoewel een fotootje met 10,0000V ook altijd leuk is.
(Hoewel de ervaring leert dat als je maar wat geduld hebt met opwarmen etc. die 10,0000 vanzelf een keer voorbij komt :-) , sorry kon het niet laten....)

Franky is een goed adresje! @Tidak: zoek even op EEVblog....

edit: EEVblog user "iloveelectronics", eigen topic: Franky's sales thread http://www.eevblog.com/forum/buysellwanted/franky's-sales-thread/ .
groet! Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op woensdag 2 november 2016 08:02:53 (23%)

blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Tidak Ada: Ik heb direct vermogen, net even een oude autolamp waarvan het groot licht nog werkte er aan gehangen, zonder hapering meteen even over de 4A heen.
Mijn oude, of juist jonge voeding die stort dan netjes in, deze niet.

Ik heb eventueel de handleiding hier met schema's, net gekregen van Delta, die kan ik je toesturen, als dat helpt.

Edit:

Vandaag van Delta in een zakje 2 gloednieuwe knoppen gekregen (zonder wit puntje weliswaar) met een knappe pen en een bloknootje.

Wat een ongekende service!

zit sinds 2009 in de PV.
flash2b

Special Member

Proficiat Bram met je mooie meter.

Weer een stukje techniek uit Taiwan in Nederland.

Genoeg meet instellingen lijkt me, ik zie ook dBm.

miedema

Golden Member

Op de radiomarkt in Apeldoorn kwam ik een intrigerend kastje tegen: Een Anritsu Pulse Demo Unit. Ik had geen idee wat het was, en de verkoper ook niet. Maar daar was het prijsje dan ook naar :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_8928-Anritsu_Pulse_Demo_unit-600pix.jpg

Ik vermoede een pulsgenerator ala de Jim williams puls generator, en het leek me een leuk hobby object.
Anritsu is niet de eerste de beste, dus ik was benieuwd.

Thuis eerst maar eens gekeken wat er eigenlijk in zat:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_8919-Anritsu_Pulse_Demo-print-600pix.jpg

Voor degenen die het schema willen uitpluizen heb ik de klikbare foto op de volledige hoge resolutie gelaten.
J1 is de pulsuitgang, en J2 is de trigger output. J3 en J4 zijn de potmeter aansluitingen, J3 voor duty cycle en J4 voor pulse level.
Links op de print het schakelende voedinkje dat van 4 penlights (4....6V, dus up èn down) 5V uit maakt.

En daarna natuurlijk een scope aangesloten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/Anritsu-puls-600pix.png

En inderdaad, een mooie enkele puls. Met een stijgtijd van 2,25nS geen concurrent voor de Jim Williams variant, maar toch mooi.
(De spec voor de stijgtijd van mijn 500MHz scope is 0,7nS, dus die 2,25nS zal wel ongeveer kloppen)
En handig dat de scope extern te triggeren is, Hierdoor staat de puls altijd strak op het scherm,ook op een tragere scope.

Wat vooral leuk is dat je aan die puls alle imperfecties aan een 50Ω verbinding kunt zien. Uiteraard het ringen bij een niet-afgesloten kabel. Maar ook de verbetering door een externe verzwakker voor de interne afsluiting te zetten. Aan de scope kant scheelt het een beetje, maar aan aan de generatorkant flink! Die lijkt amper 50Ω uitgangsimpedantie te hebben...
Zo is ook prima te demonstreren dat een 50Ω kabel al prima werkt als maar 1 kant mooi afgesloten is :-)

Wat me niet duidelijk is wat Anritsu nu eigenlijk met dit doosje wilde demonstreren. Op het net kon ik er niets over vinden...

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Ha die Gertjan,

Mooie score, ik was er niet dit jaar door werkzaamheden, ik denk dat dit al een jaar of 7 niet is voorgekomen.

Je kan er je scoop pulsweergave mee testen en sluit hem eens aan op je SA (denk om je ingang)
Hoe korter de puls, hoe breedbandiger de "ruisband"
Verder natuurlijk een leuke kabellengte tester.

De kleine variaties wat inperfecties van impedanties was je al achter.
Vergelijk maar een de ingebouwde 50 ohm afsluiter van je scoop en een losse BNC 50 Ohm afsluiter of een 20dB verzwakker.
Ze zijn allemaal anders...

Mooie foto van de print, razend scherp :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 8 november 2016 14:44:05 schreef miedema:

Wat me niet duidelijk is wat Anritsu nu eigenlijk met dit doosje wilde demonstreren.

Wat dacht je van een tool voor de vertegenwoordiger om zijn nieuwe scoop te demonstreren bij de klant?

Maar je hebt weer een leuk dingetje op de kop getikt!

edit:
hiermee kun je stingray RF over coax testen.

RTFM, dan pas vragen...
fred101

Golden Member

Ik denk een ding om een scoop te demonstreren zoals dit evo board van Tek. http://www.pa4tim.nl/?p=1692

De generator hoeft geen 50 ohm te zijn. De load wel. Een generator wordt gemaakt zijn om aan een bepaalde load, bv 50 ohm, zijn vermogen te leveren. De kabel moet de zelfde impedantie hebben als de load. Op die manier ziet de generator keurig 50 ohm.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Blackdog :-)

Ik heb hem nog niet aan m'n SA gehangen. Inderdaad zouden volgens Fourier in een (oneindig) steile puls alle frequenties moeten zitten. Daar had ik nog niet aan gedacht....

De toepassing van kabel lengte tester had ik wél voor ogen. En dan vooral opsporen waar er een fout in de kabel zit. (open / sluiting)

@ Wielklem
Wat is dat, "Stingray RF"? ik had al geprobeerd er op te Googelen, maar had niks zinnigs gevonden....

@ Fred101
Als je op de print kijkt is er inderdaad geen 50Ω afsluiting te bekennen. Hooguit wat die MMIC achtige uitgangsversterker uit zich zelf te bieden heeft....

groet, Gertjan.

Dat is een coax link tussen een wok en een busje vol speelgoed.
Je kent ze vast wel; SNG wagens ;)

RTFM, dan pas vragen...
miedema

Golden Member

Ah, een pedaalemmer wagen... :-)

Maar wat is dan precies dat Stingray, een protocol?

Overigens net de puls op m'n SA gezet. Maar daar is weinig te zien.
Ik denk omdat de repetitie frequentie vrij laag is (rond 10kHz)

groet, Gertjan

ja die ja :)

zo iets ja, ik ben er niet bekend genoeg mee om daar een zinnig antwoord op te geven.
Misschien weten de vrienden van dutchview daar wel wat nuttigs op te zeggen. Ben al een beetje te lang uit die wereld...
Als ik even zoek kom ik wel stingray over fiberoptic tegen, dus die kant zal het wel opgaan. Ik gok op een SDI achtig protocol.

RTFM, dan pas vragen...
miedema

Golden Member

Spelen met kabellengte.

Hier heb ik een lang eind coax tussen de Anritsu puls generator en de scope gehangen:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/Anritsu-puls-26m-coax-600pix.png

De blauwe trace is het trigger signaal. Bij gelijke coax kabels voor puls en trigger staat het begin van de puls precies boven de opgaande flank van de trigger.

Maar nu, met lang eind coax er tussen komt de puls 112nS later. Als ik dat uitreken kom ik op 33,5 meter. Enig probleem is dat ik met de maatlat op 25 meter kom :-). Moet ik nog even induiken / over nadenken...

Je ziet ook nog reflecties op 2x en 3x de kabellengte. Als ik met een verzwakker op de uitgang van de pulsgenerator deze mooi 50Ω maak zijn ze verdwenen :-)

groet, Gertjan.

Die discrepantie tussen de echte kabel lengte en de berekende komt waarschijnlijk door de velocity factor van de gebruikte coax. De elektronen in de kabel gaan namelijk niet op 100% van de lichtsnelheid, maar slechts een fractie hiervan. RG-58 is zo'n 66% bijvoorbeeld. 33,5*0,66 geeft 22.11 meter, en dat lijkt al een stuk realistischer. De exacte factor van de gebruikte coax moet of in de datasheet staan, of online te vinden zijn.

Een ander optie bij onbekende kabel is gewoon een stuk van bekende lengte nemen, en dan de VF uitrekenen. Zo kun je bijvoorbeeld de lengte van UTP bekabeling in de muur redelijk meten. (mits het andere eind niet aangesloten is)

miedema

Golden Member

Ha DJ-Floyo,

Je was me voor.... Ik wilde net een edit toevoegen dat ik die Velocity factor van de coax vergeten was mee te rekenen :-)
Geen idee wat het diëlecticum in die kabels is, maar met factoren die lopen van 0,66 tot 0,80 klopt het wel....

Ik heb overigens ook je post in het DC-DC converter topic gezien.
Bedankt & interessant leesvoer!

Je boft met je stageplek bij Delta! Een inspirerende omgeving. Doe Peter Strayer de hartelijke groeten van me...

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Leuk doosje erbij is altijd een beetje spannend wat zit er in en wat doet het :?
Mooie foto trouwens ja en dan is het volg de pijlen ;)

Wat is dat, "Stingray RF"?

dat weet niemand alleen de firma ETL Systems Ltd.
Die de kreet hebben verzonnen laat ik zeggen RFoverGLASS (kabel TV)
Er zit iets meer achter maar om nu voor elke toepassing een andere naam in het leven te roepen?
Nu je doosje een klein beetje ontleden Helemaal boven aan L1 is geen L maar een dielectric resonator samen met q1 een oscillator.
Dan een PI verzwakker en een versterker daarna een schakelaar als puls modulator.
De modulator wordt gestuurd door een 74hc04 aan/uit hierna een regelbare versterker gestuurd door je pot-meter en als laatste nog een versterker.
De puls duur wordt door middel van de 555 timer in gesteld en hier wordt de trigger puls geleverd.
Waar voor gebruikt om de laser diode te moduleren en voor de demonstratie de band breedte weer te geven cq het puls antwoord.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten