Door een ongelukje is de temperatuursensor van onze draadloze buitentemperatuurmeter afgebroken.
Ik kan niet zien wat voor onderdeel het is (Ntc, diode,..). Er zitten nu alleen nog twee pootjes op de print. Display laat "OFL" zien (off-limit?).
Op de buitensensor staat: Remote Control Sender, 433 MHz, Europe Supplies Ltd, TX3, v23, CE0681
Wat voor sensor zou het zijn?
Zijn de 433 MHz buitensensors specifiek bij een weerstation, of kan ik een nieuwe van een ander type kopen?
Alvast bedankt voor de hulp!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Met de chips kan je idd misschien afleiden of het een ntc oid was.
Het protocol van deze dingen is waarschijnlijk leverancier specifiek. Als je nog een andere unit hebt kan je in theorie het protocol ontleden en je eigen unit bouwen:
http://www.instructables.com/id/Decoding-and-sending-433MHz-RF-codes-w…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Allereerst allen hartelijk dank voor het meedenken!
@Arco: niet het antwoord waar ik op hoopte... Zit dat in de zendfrequentie of in het protocol? Ik had nog nooit van een SDR stick gehoord. Interessant!
@Lead acid: het is een piepklein onderdeel van 1 mm oid. Zelfs als er hetzelfde in zit, kom ik er waarschijnlijk nog niet achter.
@Henk: zie foto. Geen chip te zien.
@Da Vinci: ik zie nergens een chip.
De buitensensor zendt nog steeds. Nu staat er "OFL" op de binnenunit, precies wat op de buitensensor staat. Jou oplossing lijkt haalbaar. Toeval wil dat ik nog een paar mini-Arduinos heb liggen. Ik ga het artikel bestuderen.
Allereerst allen hartelijk dank voor het meedenken!
@Arco: niet het antwoord waar ik op hoopte... Zit dat in de zendfrequentie of in het protocol? Ik had nog nooit van een SDR stick gehoord. Interessant!
@Lead acid: het is een piepklein onderdeel van 1 mm oid. Zelfs als er hetzelfde in zit, kom ik er waarschijnlijk nog niet achter.
@Henk: zie foto. Geen chip te zien.
@Da Vinci: ik zie nergens een chip.
De buitensensor zendt nog steeds. Nu staat er "OFL" op de binnenunit, precies wat op de buitensensor staat. Jou oplossing lijkt haalbaar. Toeval wil dat ik nog een paar mini-Arduinos heb liggen. Ik ga het artikel bestuderen.
Arco
Special Member
Veel fabrikanten bedenken zelf een protocol, dus dan niet uitwisselbaar...
Er zit toch echt ergens een chip, anders kan er geen data op het display komen en de data verwerkt worden...
Waarschijnlijk zit 'ie onder het display.
OFL is meestal iets als 'offline', of 'out of limits'
[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]
Hoi Arco,
Ik denk ook dat de chip onder het display zit. Er gaan immers maar een paar baantjes naar het display.
Ik had gehoopt dat de chinezen deze dingen 1x bedenken en 1000x kopiëren, maar helaas.
Hoe werkt dat met de DSR chip? Komt daar een datastroom uit? En waarvoor gebruik je audio-bewerker Audacity? Om de juiste zendfrequentie te vinden?
Hoi
Toevallig of niet is bij ons ook een maandje geleden de buitensensor uitgevallen.
Ik krijg soms nog een temperatuur maar springt van -25°C naar -19°C enz. en later ook de 0FL melding.
Heb jij intussen evt. een oplossing gevonden ?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Even tussendoor:
Weet iemand een GOED 'weerstation'?
Ik zoek iets met meerdere buitenvoelers, dat echt op afstand is af te lezen. Het Lidl ding, wat ik nu heb, haalt net 5 meter vrij zicht en verliest dan nog soms zelfs contact 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Bij Blokker heb ik een jaar of 8 geleden een ding gekocht van het merk Xiron, made in China.
Om het een weerstation te noemen vind ik wat te veel eer. Regelmatig staat op het display dat het regent terwijl buiten de lucht strakblauw is en wijst het zonneschijn aan terwijl het regent.
Maar de temperatuuraanwijzing klopt heel redelijk en de luchtvochtigheid zit wel ongeveer in de richting als ik het vergelijk met een mechanische luchtvochtigheidsmeter.
De buitensensor hangt op 13 meter afstand van het "basisstation". Nu zit daar alleen een ruit en een kastenwand tussen, dus heel veel demping zal dat niet geven.
Het batterijengebruik van de binnenunit vind ik wat hoog; elke 3 maanden moet ik de 2 AAA batterijen vernieuwen.
De buitenunit is veel zuiniger. Van de zomer waren de batterijen leeg, die hadden er 2 jaar en 3 maanden in gezeten.
Een paar jaar geleden kreeg ik steeds foutieve temperaturen door van de buitenunit. Midden in november en dan een temperatuur van 55 graden leek me onwaarschijnlijk.
Ik vermoed een storing van een ander apparaat op 433 MHz. Het wisselen van kanaal loste dat tijdelijk op, tot ook op het andere kanaal die storing kwam. Dan moest er opnieuw worden gewisseld.
Edit:
Na herlezing zie ik dat ik heb vergeten te vermelden dat er bij de Xiron maar 1 buitensensor zit.
Waarvoor je meer dan 1 sensor nodig hebt kan ik even niet bedenken. Tenzij je geïnteresseerd bent in de temperatuur in de schaduw en ook in de volle zon.
Het liefst zou ik willen meten op de manier waarop het KNMI dat doet, in een thermometerhut op 1½ meter hoogte, maar ik ben gebonden aan mijn balkon op 10 meter hoogte en op het Zuidwesten. De foutwijzing moet ik dan voor lief nemen.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (17%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een echt goed? Haal de beurs dan boven en ga dan voor een Davis.
Dit station wordt gebruikt door heel veel lokale weer websites.
Is het niet de bedoeling op het net te zetten, dan kan het natuurlijk ook wat minder. Ik heb zelf een TFA = Bresser = Cresta = Nexus DV928. Deze doet het toch al een jaar of 6. In de winter dek ik de regenmeter wel af tegen bevriezing. De 4 buiten sensoren hangen ook wel wat beschut zodat ze niet in de slagregen hangen. Een meter of 30 haal ik toch wel met de verste sensor.
edit: is DCF en meteotime.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Die DV928 is wel van een heel andere prijsklasse dan de Xiros van Blokker waar ik € 19,99 voor betaalde 
Aan een wind- en regenmeter heb ik ook weinig op het balkonnetje van een flat.
Mij interesseert eigenlijk alleen de buitentemperatuur; moet ik wel een jas aan of kan ik die thuislaten?
Of het regent of dat de zon schijnt kan ik uit het raam zien.
buckfast_beekeeper
Tidak vroeg dan ook een weerstation. De DV928 hangt ook nog aan een voeding zodat die al weinig batterijen vreet. De windsensor heeft nog zijn eerste batterijen (heeft ook een zonnepaneeltje) en de andere 4 sensoren doen een 3-tal jaren met 2 AA.
Hier wordt vooral de grondtemperatuur en de temperatuur in de serre opgevolgd. Deze laatste mag niet onder 0°C wegens de vaste planten die er overwinteren. Van Pelargoniums over Fuchsia naar vetplanten en Brugmansia.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (31%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Weerstation is inderdaad wat veel gezegd, maar zo worden ze nu eenmaal in de (web)winkels genoemd.
Het gaat mij voornamelijk om de temperatuur. Ik heb de buitensensor van dat Lidl ding ongeveer 6 meter van het raam op iets meer dan 1,5 meter (vanwege regenbescherming) hoogte in de schaduw opgehangen in direct zicht van het basisstation. De uitlezing gaat dan regelmatig op '--'.
De laatste tijd ligt de sensor in de schuur op ongeveer dezelfde afstand, in de schaduw van een beton pilaar (snelbouwschuur), maar met direct zicht op het basisstation. Ook hier weer regelmatig '--' op het display.
Waarom meerdere sensoren? Mijn eega beheert een aantal kuipplanten en orchideeën en daarvoor is het belangrijk de minimum temperatuur in de gaten te houden.
We willen dus
a) de 'standaartemperatuur' op 1,5 meter
b) de temperatuu op 10 cm boven het maaiveld
c) de temperatuur achter het raam in de schuur war een aantal orchdeeën overwinteren
kennen.
Drie sensoren is dus het minimum. De vochtigheid is minder belangrijk.
Een logger zou natuurlijk ook mooi zijn, maar dan iets waarvoor de PC niet chronisch aan hoeft te staan.
Inderdaad heb ik het vermoeden dat er nogal wat "ruis" op de band is, zowel op 433MHz als op de 900MHz band en ook op de Wifi banden. Deels door buren, maar mogelijk ook door radar, luchtvaart en scheepvaart. Verder lopen hier twee HV tracés, een van 150kV (180m) en een van 380kV (420m) in de straat plus 10 kV.
Of dat alles er mee te maken heeft, weet ik niet, maar in ieder geval is alle radio-ontvangst hier belabberd. Ik heb hierover al meer op het forum gepost.
evdweele
Overleden
Bij Conrad en Reichelt staan tientallen van die dingen. Ik heb zo'n vermoeden dat ze - in hun eigen prijsklasse - grotendeels vergelijkbaar zijn.
Als je zoekt op het aantal sensoren die 'aansluitbaar' zijn moeten er wel een paar zijn te vinden die aan je eisen voldoen.
Dan is het alleen nog de kunst om de gunstigste prijs te vinden.
Als je veel last hebt van interferentie op 433 MHz werkt er natuurlijk geen enkele.
Vanmorgen stond ik weer eens tevergeefs op het knopje van de afstandsbediening van mijn auto te drukken. 10 minuten later werkte het ding weer wel.
Met een USB SDR-ontvangertje heb ik wel eens gekeken wat er op 433 MHz voorbij komt. Vooral 's morgens tussen 7 en 8 is het enorm druk met korte bursts van auto's die worden geopend. De rest van de dag zie je met regelmatige tussenpozen temperatuursensoren voorbijkomen en nog veel meer andere rommel.
Dat het af en toe niet werkt is daarom niet verbazingwekkend. Ze zitten elkaar allemaal lekker in de weg.
Tidak Ada
Heb je gelukkig geen wagen zonder mechanische sloten, zoals er tegenwoordig veel worden aangeboden 
Afijn, ik zal nog eens bij Conrad kijken, hoewel ik die jongens niet echt het summum vind. Ik was er afgehaakt nadat ik verschillende recensies tegenkwam met negatieve beoordeling van de ontvangst, juist bij die waar ik dacht dat die wel zou kunnen passen.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (30%)]
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
FWIW; ik heb al een jaar of 10 een Oregon Scientific/Huger BAR888 met drie temp sensoren (buiten, schuur, koelkast). Heeft geen hygrometer en laat geen druk zien maar werkt al jaren betrouwbaar.
Ook heb ik een WS-4000 (onder verschillende merken te krijgen) die maar 1 buitensensor heeft. Maar wel een regen-, hygro- en barometer. En met USB naar je PC. Heeft wat vaker verbindingsproblemen maar werkt iha. toch best goed.
YMMV
@dimitri_d
Helaas nog niet.
Wat heb ik intussen gedaan:
- door de sensor te vervangen door diverse weerstanden ben ik er achter gekomen dat de buitensensor eigenlijk nog prima werkt. Ik kreeg echte temperatuurwaarden op het display, en deze werden ook op het basisstation getoond. Ik weet echter nog niet om wat voor sensor het nu eigenlijk gaat.
- ik heb een USB DVB-T uit China laten overkomen. Met een scanprogramma heb ik het signaal dat de sensor uitzendt, opgenomen in een wav-bestand. Het wav-bestand heb ik geopend in Audacity. Door de geluidsgolven te vergroten zie je een digitaal patroon.
Ik heb al enkele avonden zitten puzzelen op het digitale patroon dat de sensor uitzendt bij verschillende temperaturen (m.b.v. verschillende weerstanden en dus waarden op de sensor). Helaas kan ik er geen chocola van maken! Het lijken in elk geval geen ASCII tekens te zijn. Er zitten een heleboel nullen vooraan in het patroon. Dat zal wel de "preamble" zijn.
- ik heb al een Arduino Nano, een temperatuursensor en een heterodyne 433 MHz transmitter aangeschaft die de huidige buitensensor moet gaan vervangen. Ik moet alleen nog snappen hoe het temperatuursignaal gecodeerd moet worden....
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als sensor, waar je nu die weerstand hebt, kan je eens een diode proberen. Een 1N4148 of zo. Volgens mij worden die veel als temp-sensor gebruikt.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Op 4 december 2016 09:26:37 schreef Driesje:
Ik heb al enkele avonden zitten puzzelen ....
De meeste, zoniet alle weerstationnetjes gebruiken Manchester encoding.
Iemand die een weerstation reverse engineerded heeft:
http://blog.atx.name/reverse-engineering-radio-weather-station/
Data met een Arduino via goedkope chinese 433MHz moduletjes versturen doe je met Virtual Wire. Door de simpele opzet van de ontvanger, en andere rommel op 433MHz werkt dit maar over korte afstand (<10m).
buckfast_beekeeper
Op 70m ligt een 70kV en een 150kV lijn. De eerste 3 fasen en de 2de 2 2 X 3 fasen.
Geen probleem hier mee.
@tidak: daarom dat ik ze ook vernoem als minder zeker dat zij HET probleem zijn. Ik zie de problemen eerder binnen het 433MHz spectrum. Dat 868MHz is vrijgegeven is niet zomaar. In bepaalde gebieden was/is er gewoon oververzadiging. 2,4GHz een gelijk probleem. Op deze frequentie zitten hier wel meerdere gebruikers. Op 5GHz ben ik voorlopig de enige. Maar hoe lang nog?
Gelukkig is het hier niet dichtbevolkt zodat er niet zo veel 433MHz gebruikers binnen een beperkte straal zitten.
Hoogspanning wordt al snel als boosdoener aangemerkt. Op het werk loopt een 150KV lijn op 15m van het gebouw. Het gebouw is ongeveer 15m hoog. Boven op het dak zijn er metingen gebeurd. De juiste waarden ken ik niet meer uit het hoofd maar deze waren alleszins niet van die aard om schrik te krijgen.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (79%)]
Tidak Ada