Onbekend component

Hallo in de grabbelbak tussen de keramische condensatoren liggen bij mij al jarenlang enkele componenten waar ik geen gegevens over kan vinden , hed de nr die erop staat al gegoogeled maar helaas geen soelaas
Kan iemand van jullie mij wel wijzer maken ?

Zwarte band : OF570 PH
Blauwe band : OF565 PH

Op het oog een diode? Even meten?

Deze?
https://nl.aliexpress.com/store/product/100-imported-OF570-glass-passi…

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 11 december 2016 10:50:15 (71%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hugo Welther

Moderator

Zijn diodes, de OF markering geeft dit al aan. Zie het Philips OM, etc topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Waarschijnlijk zijn dat midden vermogen zenerdiodes.

RES
maartenbakker

Golden Member

Op 11 december 2016 11:05:55 schreef RES:
Waarschijnlijk zijn dat midden vermogen zenerdiodes.

Nou ben ik in verband met mijn OM-topic heel benieuwd hoe je dat weet. Waarom zijn het geen gewone diodes? Ken je deze types?

Edit: volgens NXP DN40 is de OF570 inderdaad een zener. De OF565 staat er niet bij maar er zitten rond die nummers meer zeners. Dat is opzichzelf geen garantie maar vergroot de kans wel. Ben alsnog benieuwd naar jouw bron, zeker als dat een ander is dan NXP DN40.

@Fratalic: enig idee uit wat voor apparaat je ze ooit gesloopt hebt?

@Arco: thanks, een deel van de DN's had ik al maar nog niet verwerkt

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker
Gesloopt ? Ze zijn nieuw zaten nog op plastiek voet , geen idee hoe k ze ooit verkregen heb

maartenbakker

Golden Member

Ah, denk dat ik het plastic voor printplaatresten had aangezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Het heeft even geduurd maar toevallig heb ik een toepassing gevonden. Een printplaatje dat weliswaar bij de audiofabriek in Leuven ontwikkeld is (denk eerste helft jaren '80 maar mijn exemplaar is van begin 1988), maar dat vermoedelijk bedoeld was als niet-netgescheiden voeding of lader voor een Philishave.

Op het printje zitten de OF565 en OF570 precies zo gebogen als de jouwe (de plastic afstandshoudertjes zitten er bij mij niet op, maar ik denk dat die een paar jaar eerder wel gangbaar waren voor Leuvense productie). Verder zitten er een TEA1019 en een BU724 op. Misschien is er uit een datasheet van de TEA1019 iets meer te halen over de toepassing.

Ik wil het printje wel een keer reverse engineeren, maar ben nu met veel andere dingen bezig zoals het vullen van mijn webshop (daar kwam ik het printje bij tegen, tussen een partijtje scheerapparaatonderdelen, vandaar mijn vermoeden van de toepassing).

Ondertussen voeg ik enkele foto's bij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Ondertussen het schema van een HP1606 gevonden, slechte kwaliteit, maar lijkt er verdacht veel op:

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn buurjongen heeft gevraagd of ik even naar zijn electrische step wil kijken. Het ding wil niet meer rijden. Een zeer veilige oplossing maar het is niet aan mij om daar over te oordelen. Het display geeft alles netjes aan maar bij het naar beneden drukken van de "gashendel" gebeurd er bar weinig. Het geheel uit elkaar gehaald en de gas hendel lijkt met een beweegbaar magneet systeem een sensor in het display te moeten activeren. Hier gebeurt dus niets. Ook niet met een externe magneet. Nu de vraag wat is dit voor een sensor 4001- 745.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je beter even het algemene 'wat is of wat doet dit component' op kunt zoeken of een eigen topic kunt maken, dit is niet het algemene onbekende componententopic maar een oud topic over een zeer specifiek component.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oke ga het bericht opnieuw posten. Dank je wel.