Progger
GMT+1
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De spanning, weerstand of doorverbinding die je op de datapinnen toepast, hangt af van het merk en type telefoon dat je wilt (snel)laden.
De telegoon kan in meerder laad modus gezet worden;
500mA, 1A, 2A, 2,5A.
Welk laad modus door de telefoon gekozen word is afhankelijk van de spanning op de data pinnnen D- en D+.
Welke spanning(en) dat moeten zijn is per merk type een soort telefoon verschillend, dat zal je dus uit moeten zoeken. Daarna selecteer je welke modus je wil, en aan de hand daarvan kan je weerstand deler opbouwen.
Als je niets doe staat hij dacht ik standaard op de laagste stand van 0,5A.
nu wil nog een versie maken voor in het stopcontact dacht een transformer gebruiken van 12v en een diode brug er achter te zetten met een 2200uf elco kan ik hem dan rechtreeks aan sluiten op het schema wat ik gemaakt heb.
of is daar meer voor nodig.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Beter idee inderdaad, want dan kan je een 7805 gebruiken. Met die MC34063 lukt het ook wel, die kan rimpels goed (genoeg) afvlakken.
Groet,
Kruimel
ik wil hiervoor een suncon wx voor gebruiken 2200uf 16v
deze is low esr.
kan ik deze gebruiken voor het afvlakken van spanning.
Voor bij een normale (net)transformator is L-ESR niet nodig, elk type van de juiste spanning en capaciteit voldoet hier.
Groet,
Kruimel
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (46%)]
Op 25 september 2015 13:26:19 schreef diode-anode:
nu wil nog een versie maken voor in het stopcontact dacht een transformer gebruiken van 12v en een diode brug er achter te zetten met een 2200uf elco kan ik hem dan rechtreeks aan sluiten op het schema wat ik gemaakt heb.
of is daar meer voor nodig.
Ik zie al met belangstelling uit naar je verdere berichten.
Ga je nou iets bouwen waarmee je je telefoon aan het stopcontact kunt opladen? Of wordt het een apparaat om je oplaadbare batterijen aan het stopcontact op te laden?
Ook in een verdere interesse, heb je al foto's voor ons? We zijn al zowat 2 maanden verder en zien nog alleen maar eenzijdig contact 
Ook zou ik het her-overwegen om met een netspannings adapter te gaan werken als de Batterij versies al in rook opgingen, deze adapters stoppen in tegenstelling tot batterijen niet bij een kortsluiting.
ik heb wel een foto toestel, maar heb niet het juiste usb kabeltje, en met mijn telefoon, kan ik wel foto´s maken maar hij ziet hem niet op de computer. heel appart.
ik zal er vandaag mee aan de slag. ik heb trouwens die 2 x 470uf vervangen voor 2 x 10uf 63v ultra low esr want de batterijen gingen na 1,5 keer al leeg. nu doen ze het langer. ik heb wel een 820uf 25v panasonic fr op de uitgang gezet, anders knippert het ledje op een gegeef moment bij het laden, nu is dat helemaal in orde.
zodra ik foto´s op mijn computer heb gezet komen ze die kant uit.
ik krijg mijn telefoon maar niet op de computer aangesloten hij ziet geen extra station in linux.
haal vandaag wel een kabeltje foor mijn foto toestel.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oh... Linux. Je telefoon gedraagt zich niet meer als "verwisselbaare schijf". Hij is een opgevoerde "camera" en houdt zich dus aan het digitale-camera-protocol (PTP MTP). Als ie niet als diskje verschijnt, dan kan je met "gphoto2 -L" alle bestandsnamen opvragen. Bekijk de help van gphoto2 voor verdere instructies.
of de usb datalijnen zijn gaan hemelen in de telefoon.
als het een android is, moet je bij het inpluggen op een usb poort, op de telefoon wel data enablen voor usb
In al mijn Debian-based PCs vind hij de telefoon meteen, misschien heb je hem al gesloopt met die foutjes in het verleden? 
En inderdaad, vanaf mobiel kun je deze site ook prima bereiken en een Bijlage aan je bericht toevoegen
Progger
GMT+1
Op 24 september 2015 12:10:09 schreef diode-anode:
ik heb nog een vraag, vanuit de plus naar de data pennen staat 5v op...
Op 24 september 2015 13:15:48 schreef Progger:
Ik dacht dat de max spanning op d+ en d- 3,3v was. ...
Op 2 oktober 2015 13:54:47 schreef diode-anode:
... mijn telefoon, kan ik wel foto´s maken maar hij ziet hem niet op de computer...
Ik dacht dat als je een wachtwoord op je mobiel hebt, de schijf pas zichtbaar word als jij hem hebt ontgrendeld. ook kun je kiezen tussen "PTP,MTP en alleen laden" bij sommige toestellen.
ga ervanuit dat als dat niet helpt, je voortaan via de cloud zal moeten werken.
Pas na een uur prutsen er achter gekomen dat in PTP mode, je niet de filmpjes kan zien die je met de camera gemaakt hebt 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
heb er ook een 9v blokje op geprobeerd, maar dan komt die niet verder als 17 % met laden,
met gewone penlites laad die helemaal vol 4 x
ik heb het nog steeds niet werkend op linux met die usb.
heel raar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
heb er ook een 9v blokje op geprobeerd, maar dan komt die niet verder als 17 % met laden
Helemaal aan het begin van dit topic is al gemeld dat een 9v batterij hier totaal ongeschikt voor is, maar da's schijnbaar niet blijven hangen... 
(het is nog prijzenswaardig dat de 9v batterij het tot 17% heeft weten te krijgen)
Op 12 oktober 2015 20:22:43 schreef diode-anode:
heb er ook een 9v blokje op geprobeerd, maar dan komt die niet verder als 17 % met laden,
als ik in herlaadbare batterijen spreek, dan heeft een AA batterij ongeveer 2600mAh en een 9V blokje ongeveer 240mAh. dus ongeveer 10x minder capaciteit.
jouw telefoon zal wel een 1000mAh hebben, dus dan zou je maximaal 2,5x van 0% naar 100% kunnen laden.
met zo een 9V blokje zou je dus een 25% kunnen halen.
ECHTER, zo een 9V blokje kan totaal geen stroom leveren en zou onderuit gaan als je telefoon stroom vraagt om te laden. vind het al sterk dat de telefoon daarmee al ziet dat er laadspanning is. ik zou verwachten dat die op laden springt en onmiddelijk weer uitvalt.
als jij nog steeds met die 7805 regelaar werkt, dan ga je trouwens 40% van dat 9V blokje weggooien in warmte, de telefoon laad nog minder op dan.
indien je een schakelende regelaar zou gebruiken, kan het een pak beter uitkomen. deze zal de 9V efficient omzetten waardoor je 9V en 300mA uit de accu zou omzetten naar 5V 500mA. maar een volledige laadbeurt zal je niet halen.
tip: doe eens gek en koop eens zo een printje aan voor te spelen, een wereld zal voor je open gaan
http://www.aliexpress.com/item/Smart-Electronics-DC-3V-to-5V-USB-Outpu….
daar zal je met 3AA's veel betere prestaties halen dan je huidige met 4AA's
ik ga een hele andere maken,
wat dachten van een step up converter. met de max756
nu is mijn vraag zou ik ook 4 batterijen van 1,5v in paralel kunnen zetten,
of 2 batterijen in serie en weer 2 in serie en dat weer papralel. te zetten,
dus dat ik input voltage 3 v maak dan zouden er ook oplaadbare batterijen in kunnen, dan zou je op 2.4v input komen met uitgang 5v 200ma
zou ik dan een telefoon vol kunnen krijgen,
die max756 kan ik wel krijgen, wat ik begrepen heb is dat er 200ma uitgangs spanning is.
Progger
GMT+1
auw, dat doet pijn.
de uitgangsspanning is 5v
de uitgangsstroom is 200mA
hiermee krijg je geen mobiel vol.
mijn mobiel doet bij snelladen 1000mA, bij traag laden 500mA.
als ik hem met een trage lader laat navigeren verbruikt hij zoveel energie dat hij na een lange rit leger is dan bij vertrek.
dus met 200mA zul je je mobiel uit moeten zetten om hem vol te krijgen.
je kan gewoon 4 batterijen parallel zetten. 2 serie/2parallel is dan beter ja.
Wel handig om te weten is dat 4 batterijen parallel niet aan te raden is. Mocht je het graag willen doen zorg er dan in ieder geval voor dat het 4 dezelfde (liefst uit dezelfde verpakking en allen nieuw) batterijen zijn.
kan ik er nog een transistor aansluiten voor extra 500ma heb eens ergens gelezen dat dat mogelijk is. maar hoe moet ik dat aansluiten,