Meten aan Delta EST 150 labvoeding

miedema

Golden Member

Op 2 januari 2017 19:18:27 schreef Roland van Leusden:
Ieder voeding heeft z'n eigen toepassingsgebied, net zo als een timmerman ook verschillende soorten hamers heeft.

En zo is het maar net :-)

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Nu de rust is teruggekeerd, heb ik tijd gehad om te bedenken wat ik zelf van de Delta EST 150 vind :-) .

Om te beginnen is het een prachtig gebouwde, mooi uitziende voeding. Degelijk, met solide aanvoelende knoppen, en heldere meters.
Dat maakt hem een plezier om te gebruiken, een belangrijk punt!

3x 150W aan voedingen in zo'n klein kastje is ideaal op meetplanken die toch altijd uitpuilen.
En moderne elektronici willen steeds meer vermogen. Lees de vragen in het CO voeding topic maar.

Ook fijn is dat hij voorzien is van modern bedieningsgemak. Je settings controleren en bijstellen tijdens bedrijf, even muten als je wat verandert aan je DUT, 2 kanalen linken, ik zou het absoluut niet meer willen missen. Het (ver)went snel, weet ik van mijn TTi!

Onderschat ook het plezier van goede meters niet. Natuurlijk kun je een DMM over je voeding hangen, maar het werkt sneller en makkelijker als dat niet hoeft. Ik ervaar het dagelijks met m'n TTi.

Natuurlijk is die EST 150 een schakelende voeding. Maar dat heeft ook voordelen. Daar kom je achter als een paar lineaire voedingen op je meetplank flink vermogen staan te leveren: De boel wordt goed warm. Met wat pech verlopen je meters die er naast staan.
De EST 150 blijft koel. En stil, want hij doet dat ook nog eens zonder fan.

Uit mijn metingen blijkt dat de specs hier en daar een maatje minder zijn dan de (uitmuntende!) lineaire Delta.
Vraag is: wat merk je daar in de praktijk van?

Als voorbeeld de uitgangsimpedantie. Schakelend zit je daar op zo'n 100mΩ, een lineaire voeding doet dat beter met zo'n 5...10mΩ
Ik heb hier een stel 1 meter banaansnoeren gemeten, en die zitten op zo'n 30...70mΩ per kabel. Dus met 2 van die banaansnoeren aan je voeding zul je weinig verschil meer merken....

Iets soortgelijks geld voor de dynamische load metingen: in veel gevallen zal de ontkoppeling bij de te voeden schakeling dat gedrag domineren.

Ander punt is de hoeveelheid ruis en troep op de uitgang. Het vergelijk met de LW-305KD maakt duidelijk dat Delta uitstekend weet hoe een schakelende voeding zo schoon mogelijk te houden. Maar natuurlijk, een lineaire voeding kan een stuk stiller zijn.

Wederom moeten we ons afvragen hoe erg is dat: Ik denk dat 90% van de elektronici het verschil nooit zullen merken.
Als ik naar mezelf kijk (als uitgesproken analoog elektronicus) dan denk ik dat dat eigenlijk ook nog wel mee zal vallen.
Alleen af en toe, als ik met een microfoon pre-amp of zo iets bezig ben, dan verwacht ik het wel te merken. Het zal me verleiden om m'n ontkoppeling en ontstoring beter te maken. Hoe erg is dat :-)
In zulke gevallen kun je even overstappen op een mooie stille lineaire voeding, het gaat dan ook om weinig vermogen.

Natuurlijk, een schakelende voeding zou kunnen storen tussen je meetapparatuur. Maar tijden veranderen, inmiddels staan er ook een DSO en SA op de plank met schakelende voedingen. Zelfs mijn huidige analoge scope heeft een schakelende voeding, en achterop de meetplank ligt nu een netwerk switch... Niet gemeten, maar ik verwacht dat Delta als geen ander weet hoe de troep binnen de deur te houden.

Onderaan de streep denk ik dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen. Ik zou ik die EST 150 best en tijd op de plank willen hebben in plaats van mijn TTi. Ik ben echt benieuwd hoe dat zou bevallen.
Punt is een beetje dat hier makkelijk over te praten is, maar je het eigenlijk moet proberen om er achter te komen of en waar je tegen een probleem aanloopt.

Wat betreft de drie gemeten voedingen op een rijtje, vindt ik het leuk om te zien dat ze eigenlijk alle 3 excelleren op hun eigen terrein.

- De oude lineaire Delta presteert op hoog niveau, al wordt z'n bediening wat sleeds.
- De EST150 is een prachtige moderne allround lab voeding.
- En het is ongelooflijk hoeveel voeding Longwell met z'n LW-305KD kan maken voor 30 dollar! De prijs van een halve tank benzine...
Bedenk dat je voor de EST 150 ongeveer 30 Longwell's kan kopen (In china dan...) Dat is wel erg veel "Bang for the Buck", iets waar Nederlanders erg gevoelig voor zijn :-)

Je moet ze niet vergelijken, maar zien als 3 stalen uit het uitgebreide palet van voedingen dat ons ter beschikking staat...

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Een mooie conclusie !

Je stipt twee essentiële punten aan:

  • Gebruik gemak
  • Performance

Die laatste is makkelijker te bepalen door je uitgebreide metingen die je hebt gedaan. Dan is het voor de gebruiker te bepalen wat aanvaardbaar is en wat niet.

De eerste is echter minder makkelijk te bepalen, aangezien die persoonlijker is en ook uitmaakt wat je aan het doen bent.

Ik vind het persoonlijk handig dat ik 12.5V in kan typen op mijn DP832A en daar niet heen hoef te draaien (wat ook kan natuurlijk). Ook OVP en OCP vind ik erg handig als ik aan het experimenteren ben. Als ik pure power nodig heb pak ik mijn Rek er wel eens bij, maar die gebruik ik veel minder.

Wederom moeten we ons afvragen hoe erg is dat: Ik denk dat 90% van de elektronici het verschil nooit zullen merken.
Als ik naar mezelf kijk (als uitgesproken analoog elektronicus) dan denk ik dat dat eigenlijk ook nog wel mee zal vallen.
Alleen af en toe, als ik met een microfoon pre-amp of zo iets bezig ben, dan verwacht ik het wel te merken. Het zal me verleiden om m'n ontkoppeling en ontstoring beter te maken. Hoe erg is dat :-)
In zulke gevallen kun je even overstappen op een mooie stille lineaire voeding, het gaat dan ook om weinig vermogen.

zo kwam ik onlangs ook achter welke voeding de schoonste was, mic preampje aan het bouwen, maar er zat een ruis in die alleen op de 25 jaar oude handykit voeding achterwege bleef. er moest dus wel wat ontstoring aan het schema worden toegevoegd, dubbele capaciteit aan elco's op de voedingslijn en een stermassa, intern ook alles afgeschermde kabel want de weller bout stoorde er ook op :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
miedema

Golden Member

Ha Flash2b,

Helemaal mee eens.

Wat die performance betreft probeerde ik de context wat duidelijker te krijgen.
We zijn geneigd om naar cijfertjes (meetresultaten) te kijken, en ze meteen te vergelijken. En de relevantie bij normaal gebruik een beetje te vergeten.
Of een auto nu een maximale snelheid van 140 of 180km/u heeft, in Nederland ben je met beide even snel thuis...

@ testman,
Dat was precies wat ik bedoelde :-)
Als je alleen met je Handykit voeding had gekeken, dan had er nu een microfoonversterker met kwaaltjes rondgezworven....

groet,
Gertjan.