Bertjebuk
Electronica is mooi als het goed werkt
Hallo met Bert
Ik probeer een attiny 2313 te programmeren via mij Arduino Uno maar dat lukt niet Ik heb de Arduino als programmer ingesteld als ISP maar ik krijg deze melding zie bijlage, wat gaat hier fout.
Mvrgr Bert. 
Je gebruikt wel "Upload using programmer" (appeltje-shift-U op de Mac) en niet de gewone (bootloader) upload knop ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bertjebuk
IN app-beheer onder poorten COM4 staat dat dit correct werkt, met als instelling; (9600 bits;databits 8;Parteit geen;Stopbits 1)
Waarom dan deze melding? De gewone Upload knop welke is dat?
Ik doel op dit onderscheid:
In het edit-window is het vinkje de Verify/Compile knop, en het pijltje naar rechts de upload knop. "Upload using programmer" heeft echter geen knop, wel een menu item en een hotkey.
Onder programmer moet "Arduino as ISP" gekozen zijn, allicht moet je even zorgen dat zijn compoort niet meer bezet wordt gehouden door de Arduino IDE door een andere te selecteren. Ik heb er zelf geen ervaring mee, gebruik gewoonlijk een AVRISP voor ICSP en werk niet onder Windows.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 5 februari 2017 19:28:15 schreef Bertjebuk:
IN app-beheer onder poorten COM4 staat dat dit correct werkt, met als instelling;
Da's een windows vraag. Daar heb ik geen verstand van. De foutmelding is "toegang geweigerd", of "permission denied". Onder Linux kan ik dan ls -l /dev/COM4 doen, om de permissies te kijken.
Onder Linux weet ik dat zo'n foutmelding nooit uit het niets komt. Er is dan zeker ergens een permissie probleem. Of je die garantie onder windows ook hebt weet ik niet.
Bertjebuk
ik probeer eerst simpel de Blink sketch te laden,maar dan krijg ik de volgende meldig van 1 tot 10 zie bijlage,de instelling is het volgende (tools/board/attiny2313 1Mhz) vervolgens tools/programmer/ als ISP.Alle aansluitingen op het breedboard zitten goed. 
Progger
GMT+1
daar had je geen bestand voor hoeven maken:
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x03
resp 0x03 betekend antwoord is wel ontvangen, maar niet wat verwacht werd.
(response 0x00 betekend vaak dat verbinding helemaal niet gemaakt is, of IC krijgt geen voeding)
heb je wel eerst de arduinoISP sketch in de uno geladen?
file->examples->11 arduinoISP
[edit]
dus voor de goede orde:
open arduino, selecteer ArduinoISP sketch, selecteer board=uno, upload via normale weg
open arduino opnieuw, selecteer blink,selecteer board=attiny,programmer=Arduino as ISP, "upload via programmer"
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik haat eigenlijk het woord sketch, wie heeft dat weer verzonnen. Noem het toch gewoon programma of code. Ook app vind ik een kut woord. Maar dit off topic.
Heb je de code gecompileerd? Of heb je een hex? Probeer dan een keer rechtstreeks via AVrdude. Eventueel met een GUI. Deze zijn probleemloos te vinden op het internet. Lukt dat, weet je zeker dat programmer => µC in orde is. Dan zit het in de instellingen. Welk commando dat je voor jou programmer nodig hebt is ook makkelijk te vinden.
Uiteindelijk geeft de error log alleen weer dat de programmer niet antwoord.
Bertjebuk
Bedankt voor het mee denken en informatie, als leek op dit gebied bied internet niet altijd de juiste informatie voor een leek,dardoor kan het een en ander wel eens fout gaan.Ga alles even op een rijtje zetten ,en dan maar weer proberen.Ik heb toch noch een vraag de processor die op de arduino zit moet deze verwijderd worden,als ik de arduino als programmer gebruik? 
Op 6 februari 2017 22:25:54 schreef buckfast_beekeeper:
Ik haat eigenlijk het woord sketch, wie heeft dat weer verzonnen. Noem het toch gewoon programma of code. Ook app vind ik een kut woord. Maar dit off topic.
+1 !
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik krijg bij sketch altijd het idee dat er een of andere komische klucht opgevoerd gaat worden... 
App is inderdaad ook vreselijk, zelfs PC programma's noemen ze nu al zo...
Progger
GMT+1
Op 6 februari 2017 22:25:16 schreef Progger
dus voor de goede orde:
open arduino, selecteer ArduinoISP sketch, selecteer board=uno, upload via normale weg
open arduino opnieuw, selecteer blink,selecteer board=attiny,programmer=Arduino as ISP, "upload via programmer"
je schiet eerst een programma in de uno. dus nee die processor moet er niet uit.
Bertjebuk
dus voor de goede orde:
Ik heb het boven staande precies zo ingevoerd ,dan krijg ik de volgende melding?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
De foutmelding geeft aan dat de gekozen µC niet in overeenstemming si met de µC die je daadwerkelijk wil programmeren.
Bijvoorbeeld je zegt tegen je programmeerprogramma dat je bijvoorbeeld een ATmega88 wil programmeren en er hangt een ATTiny2313 aan. Of omgekeerd. Controleer dus of je op je in je programmeersoftware ATTiny2313 is gekozen. Elke µC heeft een eigen signature/handtekening. Te vinden in de datasheets.
depeet
Depeet
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar misschien dat de instructies op deze link je kunnen verder helpen.
Bertjebuk
Ik heb de bedrading nogmaals gecontroleerd , en dit zijn mijn instellingen. Wat voor melding krijg ik als bv de Attiny2313 defect is.