Kabelbrand - het kan ons allemaal gebeuren, ik was er optijd bij.

Wij weten het allemaal goed. Een stopcontact dat hoog belast wordt moet van goeie kwaliteit zijn. We zijn geen gekken die contactdoos achter contactdoos knopen. Netjes de aardedraad een beetje langer zodat die blijft hangen als de trekontlasting van de kabel het begeeft, en de draad in een steker niet vertinnen.

Toch kan het je gebeuren. Al jaren zit mijn werkbank via een lange kabel aangesloten op de CV groep, omdat van oudsher die aarde had en de rest niet. Aan die kabel zit een contrasteker.

Wegens een verbouwing van m'n kamer had ik m'n 2kW kacheltje op mijn werkbankstopcontacten aangesloten. We weten het allemaal, even controleren of alles goed gaat! Kachel een half uur aangezet, en alle (alle!) stekers en contactdozen vervolgens gevoeld op opwarmen.

We zijn 6 maanden verder. Af en toe hing er een raar luchtje op mijn kamer. Niet iets dat ik herkende van smeulende elektronica, meer iets dat op smeltlijm leek. Precies als zo'n machine die nylon bandjes om kartonnen verpakkingen doet (bandoleermachine).
Nouja, zal de kachel zelf wel zijn, dacht ik. Het was er ook niet altijd.

Vandaag pakte ik een leren jas onder m'n werkbank vandaan die ik nog in moest vetten. Verrek! Er zit een loeihete plek in mijn jas, en het ruikt hier wel HEEL erg naar 'bandoleermachine'. De steker met contrasteker lag onder de jas, lekker te smelten.

Vermoedelijk is de klemkracht van de contacten onvoldoende geworden in de loop der maanden, en is de boel daardoor heet gaan worden. Beide klemmen zijn immers even heet geworden.

Wat leren we hiervan? Zelfs als de boel geschikt is voor 10a of meer, kan de boel nog simpelweg van slechte kwaliteit zijn, opwarmen en gevaar veroorzaken.
Pas op voor dit soort hardplastic bouwmarktzooi. Ik ga eens neuzen bij de groothandel want dit is niet te vertrouwen...

dit lag niet aan de contrastekker zelf, maar aan het feit dat er 10a over heen ging en er geen aderhulzen opzaten. kijk maar naar de kleur van het koper, als de warmte was ontstaan door de slechte veerdruk, was dat deel wel van kleur veranderd. hier is het deel waar het snoer aan de klem zit verkleurd.

knip voor de zekerheid ook de stekker die erin zat eraf en zet er een goede aan mét aderhulzen..

Stekker is er af, die is vuil geworden van de uitgedampte vlamvertragers. Andere verbindingen die dezelfde stroom voerden, bleven gewoon koud (wandcontactdoos zonder eindhulsjes, stekers, inbouwcontactdozen van de werkbank etc)
Hetzelfde type contrasteker wordt nog verkocht en er staat niet op dat er eindhulsjes voor gebruikt moeten worden... Dan moet ie ook gewoon 16a zonder eindhulsjes kunnen verdragen.

Ik zie er geen CE op staan. Dat moet natuurlijk de oorzaak zijn, want anders was het goed geweest.

Ik denk dat adereindhulzen hier niet zo nodig zijn, het lijkt alsof de kabel mooi geklemd wordt. Maar dat op basis van de foto en wellicht mis ik wat.

Ik ben het wel met testman eens dat het er erg op lijkt dat het spul op de overgang tussen draad en klemmetje heet geworden is. Het lijkt erop (middelste foto) dat de binnenkant van de klem nog de originele kleur heeft - wellicht wat koeling van de stek(k)er pennen gehad?

Maar goed, ik kom dit soort ellende meerdere keren per jaar tegen. Meestal is de oorzaak dan nadrukkelijk het niet gebruiken van adereindhulsjes of geoxideerde pennen aan de stek(k)er - doorgaans CEE form.

Zelfs als de boel geschikt is voor 10a of meer

Dat is het dus blijkbaar niet. Het staat er wellicht (naast het CE logo?) op dat het zo is. Dat is wat anders...

Heb iets dergelijks eens gezien bij een lasbedrijf.
De lasser had de retourleiding niet goed aan het werkstuk geklemd. Het werkstuk lag op een metalen tafel die via via verbinding had met de aarde van de elektrische installatie.
De retour lasstroom ging lopen via een 2,5mm2 aarde draad retour naar het lasapparaat en de kabel waar de 2,5mm2 aarde inzat brandde compleet weg.

ik vermoed niet goed aangedraaid, of de klemplaatjes in de contrastekker zijn niet plat, maar gebogen bij de schroef, daar krijg je een dunne soepele ader nooit mee vast.

of rotte verbindingen die je toevallig tegenkomt.

Op 5 februari 2017 19:54:39 schreef Ledlover:
Hetzelfde type contrasteker wordt nog verkocht en er staat niet op dat er eindhulsjes voor gebruikt moeten worden... Dan moet ie ook gewoon 16a zonder eindhulsjes kunnen verdragen.

Dat staat er dan ook zelden of nooit op, daar gaat men ook uit van de kunde van degene die er een kabel aan schroeft. Bij soepele draad en schroefklemmen ALTIJD adereindhulzen gebruiken!

Iets soortgelijks heb ik gehad met een staande lamp met een voetschakelaar. 'Raar luchtje. Waar komt dat vandaan?'
Een paar dagen later ontdekte ik het bij het stofzuigen. Onder de voetschakelaar zat een klein brandplekje in het tapijt.
Het snoer was afgebroken bij de aansluiting op de schakelaar en had blijkbaar een tijdje staan vonken en zichzelf toen weer vastgelast.
Het is me nooit opgevallen dat het licht knipperde en dat verbaasde me.

Als er brand was ontstaan had in de krant gestaan dat "kortsluiting" de oorzaak was.

Met 'het staat er niet op' bedoel ik dat er bij de montageuitleg een duidelijke illustratie van een stukje kabel te zien is, zónder eindhulsjes.
Dat het wijs is om ze wel te gebruiken weet ik wel. Maar deze heb ik er niet zelf op gezet. Ik werk sowieso weinig met dit soort spul. Ik heb kant en klare verdeeldozen en wat ongeaarde verdeeldoosjes voor m'n oude radio's enzo, maar daar sluit ik nooit apparaten op aan die geaard moeten worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

Foto is duidelijk. Komt dus niet door een slecht elektrisch kontakt vanaf de draad naar de schroef. Je kun duidelijk zien dat de warmte van de andere kant gekoemen is.
De oorzaak zal wel zijn gecorrodeerde (ook al is het maar een heel klein beetje) in combinatie met de relatief grote en langdurige stroom.
Als je de vebinding steker-contactstop regelmatig losgeneome had was het probleem hoogstwaarschijnlijk niet ontstaan. Door de schuivende beweging worden de contacten gereinigd. Dat is vaak ook de reden dat de steker/contaktdoos van de wasmachine en of droger ook "in rook opgaan" Als de steker vaker eruit gehaald wordt gaat het langer goed.

Plaatje van testman, duidelijk te zien dat de meeste warmte aan de rechter zijde is ontstaan.Slecht aangedraaide klem, vervuilde klen(of adreindhuls) of iets dergelijks.
Treurend geval van de middelste schroef, 2 verschillende kabels hoor je niet zo af te monteren, ronduit slordig

Op 5 februari 2017 20:41:19 schreef Sine:
[...]

Dat staat er dan ook zelden of nooit op, daar gaat men ook uit van de kunde van degene die er een kabel aan schroeft. Bij soepele draad en schroefklemmen ALTIJD adereindhulzen gebruiken!

Ik denk dat als je de gemiddelde stekkerkoper bij de Gamma vraagt naar adereindhulzen hij je vreemd aankijkt..Daarnaast verkoopt de Gamma volgens mij niet eens adereinhulzen. Alleen Fastons als je goed zoekt. Wel slecht aangezien er alle onderdelen 16A staat..

Heb het overigens wel eens een keer geprobeerd met adereindhulzen in een stekkerdoos. Maar de kabel moest de hoek om en dan de klem in. Met adereindhuls werd de bocht te krap...Met het plastic eraf geknipt paste het wel.

Op 5 februari 2017 22:01:22 schreef Da_Vinci:
Heb het overigens wel eens een keer geprobeerd met adereindhulzen in een stekkerdoos. Maar de kabel moest de hoek om en dan de klem in. Met adereindhuls werd de bocht te krap...Met het plastic eraf geknipt paste het wel.

Je kan bij de betere bouwmarkt gewoon adereindhulzen zonder plastic isolatie krijgen.

http://www.hornbach.nl/shop/zoekresultaten/assortiment/adereindhulzen

wat je wel hebt bij die plastic contra stekkers is dat de veer scheef geduwd kan worden als je er een kleine eurostekker scheef insteekt. bij een volgende stekker klemt de veer niet meer aan weerszijden, maar zit er nog net 1 halve veerklem tegen de stekkerpin aan gedrukt.

met verbruikers als kachels zet je beter geen keten van verlengkabels aan elkaar. beter een dikke rubber verlengkabel direct in een wcd steken.

Op 5 februari 2017 22:01:22 schreef Da_Vinci:
Ik denk dat als je de gemiddelde stekkerkoper bij de Gamma vraagt naar adereindhulzen hij je vreemd aankijkt..Daarnaast verkoopt de Gamma volgens mij niet eens adereinhulzen.

Ik heb bij Gamma een keer gevraagd naar adereindhulzen. Ik moest de man eerst uitleggen wat ik bedoelde en toen belde hij ter plekke naar het hoofdkantoor. Resultaat: die hebben ze inderdaad niet.

Op 5 februari 2017 22:21:46 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb bij Gamma een keer gevraagd naar adereindhulzen. Ik moest de man eerst uitleggen wat ik bedoelde en toen belde hij ter plekke naar het hoofdkantoor. Resultaat: die hebben ze inderdaad niet.

Om dan ook maar even helemaal weg te lopen bij het onderwerp.
Moest een trekveer hebben, op naar de Gamma. Kon ze niet vinden, behulpzame verkoper wees me een ONTSTOPPINGSVEER aan. Volgens hem toch echt een trekveer, hingen ook op de plaats waar terkveren hoorde te hangen. Ik heb hem even uitgelegt hoe je het verschil tussen een terk en een ontstoppingsveer... Eeken later hingen nog steeds de ontstoppingsveren op de plaats van de trekveren......

OT\ De ene bouwmarkt is de andere niet.
Heb er hier 3 in de directe omgeving.
Gamma=brandhout,Praxis=redelijk,Hornbach= goed,heeft bijna alles.

(nee,geen aandelen)

Edit\Ik heb het dan over het assortiment,het personeel en de service.

Jan met de pet kan zijn spullen niet bij de Technische Unie of een andere groothandel gaan halen,dus moet hij wel naar de bouwmarkt.

Tsja. Een bouwmarkt is tegenwoordig een 'gewone winkel'. Minimumloon. Pay peanuts, get monkeys. Zodra de wat oudere verkopers met vast contract zijn verdwenen, houd je een wisselende groep scholieren en studenten over. Sommigen écht met verstand van zaken, maar die verdwijnen na een tijdje weer naar iets op hoger niveau. De klant is geen koning meer, dat zijn de aandeelhouders. Winkels concurreren elkaar kapot, ookal draait het moederbedrijf ook prima zonder een extra winkel in het vaarwater van 'n ander te openen

Maargoed. Dat is de realiteit van een bijna vrije markt, en de samenleving heeft 'gemiddeld' er voor gekozen om die consequenties te accepteren.

ze verkopen tegenwoordig allemaal spuitwaterdichte armaturen,als ik die folders lees vraag ik me af of ze ook bestand zijn tegen cola of cassis

vervang bij die bouwmarkt bochtbakken na 5 jaar maar eens een buis, kap kruimelt zo weg, met pech is de evsa ook al overleden. recent nog met het standaard opbouw spul gewerkt van de bouwmarkt, wat een zooi zeg. breekt af, past alleen in elkaar met een helemaal vlakke ondergrond. installatie buizen zijn zo dun dat buigen amper gaat. als je goed spul bent gewend kun je je op die zooi echt kapot ergeren.

Die IP ratings van de spullen van de gammel zeggen niks. Tijdje terug heb ik er nog een buitenlamp van gehad. Eerste beste flinke regenbui en de aardlek floepte eruit, het ding stond vol water. Heb m meteen teruggebracht. Ander type gekocht, en jawel, na een tijdje weer hetzelfde gedonder. Ik heb hem nu op de kop hangen, sindsdien geen last meer gehad.

Op 5 februari 2017 20:41:19 schreef Sine:
[...]

ik heb mijn autobrug met soepele draad en schroefverbindingen vastgezet zonder aderhulzen. daar hangen 4 motoren aan die 9,9A trekken, totaal dus bijna net 40A. gaat hier al 8-9jaar goed.

als ik TS zijn fotos bekijk, dan zie ik dat beide contacten verkleurd zijn, zowel de zwarte als de bruine. dit doet mij eerder vermoeden dat er ooit een te dikke stekker heeft ingezeten die de veren heeft doen uitrekken, en dat er nu een iets dunnere stekker in zat.

Op 6 februari 2017 05:28:31 schreef fcapri:
[...]

ik heb mijn autobrug met soepele draad en schroefverbindingen vastgezet zonder aderhulzen. daar hangen 4 motoren aan die 9,9A trekken, totaal dus bijna net 40A. gaat hier al 8-9jaar goed.

dit is wel een verschil, belastingen die maar een minuut stroom trekken kunnen erg lang blijven werken op hoge overgang weerstand bij klemverbindingen. plaatsen waar de hoge last lang aanwezig is, krijgt de tijd om op te warmen op die plek. koper blijft ook een goede warmte geleider.

een dikke stekker mag geen probleem zijn in een contrastekker, evengoed zijn de klemverbindingen om de stekker pennen tegenwoordig niet veel soeps meer..

vroeger zat er nog een veertje rondom de kontakten, nu ook al niet meer.

Klopt. Ik heb wat oude (ongeaarde) wandcontactdozen met een prachtig veersysteem. Mooi bakeliet en porselein.

ik heb ook steeds meer problemen met het aansluiten van een stopcontact of stekker. Het is allemaal bagger wat je kan kopen.
Vroeger hadden we nog een goede doe-het-zelf-zaak, bestaat nog wel, maar verkoopt nu dezelfde bagger als de G.
Vroeger draaide je gewoon een schroefje aan, zat na een paar jaar een beetje losser, tegenwoordig kun je eenvoudig het draadje er zo weer uittrekken.
adereindhulzen lijkt me wel de oplossing maar daar heb ik geen tang voor.
Iemand een tip voor een betaalbare tang voor gebruik 2 x per jaar?