Een wasmachine hoeft niet waterpas te staan. Hij moet stabiel staan. Vaak is het zo dat de pootjes bij gesteld moeten worden en dan loopt hij niet meer van de plek of. Dit kan wel gebeuren als je er te veel was in doet of de schokdempers zijn versleten.

Als de lager kapot zijn dan kun je het beste een nieuwe kopen, want het vet uit de lagers kan in de kleding komen. Lager kun je tegenwoordig niet altijd meer vervangen. Als je dit wel doet dan ben je wel lang bezig.

Beko zijn goede machine voor mensen die niet veel geld willen betalen en 2 keer per week wassen. Anders zou ik dit nooit gaan kopen.

Iemand al een tegen gekomen bij wasmachines dat de plastic buiten kuip kapot gaat door de veer waar hij aan hangt? Ik ben het bij AEG een paar keer tegen gekomen. Ze kunnen het beter van metaal maken zoals bij Miele

Op 15 februari 2017 11:49:54 schreef PL500:
van 2009 tot vorig jaar najaar gelopen zonder mankementen..toen verwarmingselement en koolborstels vervangen..

Mag ik vragen... waarom niet opnieuw een (betaalbare) AEG? Ik heb voor mijn AEG (toevallig ook in 2009) ongeveer 400 euro betaald, en dan was het nog niet eens het kaalste model (dus wel 1400 toeren, wat dingetjes zoals startuitstel, etc).

Ik hoop ook dat het ding het nog even volhoudt (nog niks mee gehad, afkloppen), maar zelfs als hij er nu mee stopt heb ik 8 jaar met een machine van 400 euro gedaan. Jij iets soortgelijks, of noem het 7,5 jaar. Ik ben nog altijd blij dat in in mijn overweging destijds niet de Miele van 1200 euro heb genomen (mijn afweging was: misschien moet ik nu even goed investeren zodat ik de komende tig jaar onder de pannen ben, want goedkoop is vaak duurkoop).

Maar ik ben achteraf blij dat ik tóch voor goedkoop heb gekozen; een dure Miele zou 1200/400= factor 3 langer mee hebben moeten gaan, dus 3x 8 jaar (nu de AEG) = 24 jaar. En over de AEG kan ik maar 1 minpuntje opnoemen en dat is dat hij wat lawaaierig is met centrifugeren (beetje wilde trilling, ondanks stabiel en waterpas).

Heb jij misschien wel slechte ervaringen? Of heb je misschien een stuk meer voor je AEG betaald dan ik, waardoor mijn rekensommetje voor jou heel anders is?

De reden van mijn vraag is dat ik er nog niet uit ben wat ik wil.

Ik heb een jonge miele horen draaien bij een vriend van mij..dat ding is heel wat stabieler en stiller dan mijn aeg

De machine staat in mijn hobbykamer.
En loopt meerdere malen per week de was te draaien van twee gezinnen...soms is het hier net een wasserette

AEG .:
De machine maakt veel lawaai schudt als een malle ondanks opstelling op betonvloer en goed waterpas staan...de kunststof kuip is niet te openen dus trommel en kuiplagers zijn niet te vervangen....

ik heb er zeker niet teveel voor betaald maar nu ik de verhalen lees over miele en asko koop ik misschien wel weer een aeg...ik ga geen 800 euro of meer neertellen om vervolgens binnen 5 jaar weer weer te moeten sleutelen omdat er een trommelkruis knapt.

Ik ga er nog ff over nadenken in ieder geval.

Grappig, dus eigenlijk precies mijn ervaring: het ding is niet bepaald stil en stabiel, maar dat waren al die tijd de enige klachten. Voor jou telt de geluidsproductie echter meer mee in de overweging, want mijn wasmachine hoef ik niet naast te zitten.

Je wast overigens VEEL meer dan ik (en dan een gemiddeld gezin, want twee). Dan kan mijn machine hopelijk nog een hele tijd mee :D

Ik blijf bij BEKO. Loopt erg stil en gunstige garantieregelingen waarmee gestunt wordt. En voor die prijs...

@ jochem:

Ik heb hem momenteel lopen met +/- 20kg gewicht op de bovenplaat....scheelt een heleboel.een zak grind wat ik toevallig nog had liggen..

edit:

zo ff niet meer klooien op een telefoon...hoeveelheid was zal voorlopig wel zo blijven..v/d week ga ik kijken wat ik nog kan doen aan de slappe ophanging en dan gaan we door tot boem.

[Bericht gewijzigd door PL500 op (56%)]

Op 15 februari 2017 02:05:54 schreef AWDebiel:
[...]
Meeste monteurs zeggen dat het Alu is en het corrodeerd.

Asko gebruikt iig Alu, no way dat ze troep als ZAMAK gebruiken. Miele weet ik niet.

Kleine aanvoeging, dit is wat mijn contact in Zweden erover zegt

"Niet zuiver aluminium. Dat is te zwak en te gevoelig."
= lichtmetaal dus.

Het moderne Asko-kruis rot net zo snel weg als het moderne Miele-kruis. Dus ca 10 jaar. Al maakten ze het van pindakaas, maar 10 jaar levensduur is voor de prijs die beide fabrikanten voor hun wasmachines vragen toch echt te kort.

Op 15 februari 2017 17:21:35 schreef ohm pi:
Het moderne Asko-kruis rot net zo snel weg als het moderne Miele-kruis. Dus ca 10 jaar. Al maakten ze het van pindakaas, maar 10 jaar levensduur is voor de prijs die beide fabrikanten voor hun wasmachines vragen toch echt te kort.

Maar de vraag is natuurlijk: waarom rotten die askruizen weg ?
Ligt dat aan het water, de zeep, temperatuur ? Wat zegt Miele hier zelf van ?

Miele geeft normalerwijze op dat hun machines een x aantal wasbeurten kan uitvoeren waarbij x meestal minstens twee keer zo hoog is als het aantal wasbeurten van de concurrentie.

De trommelkruizen rotten bij alle merken weg door keuze vaan een te hoge dosering van wasmiddel ( kan gerust gehalveerd worden daar de machines met minimale hoeveelheid water wassen en spoelen) , vloeibare wasmiddelen, veel te lage temperaturen. AEG kan je best doen, maar als je een paar centen meer uitgeeft ( rond de 6 a 700 euro) dan kan je trommel wel uit elkaar. Goedkopere modellen niet.
Bosch/Siemens zelfde verhaal en helaas Bauknecht/ Whirlpool is altijd een gesealde kuip..

Laatst een Bauknecht ( WA7337 dacht ik)van een oud mens gedemonteerd. Machine was van 1996 met een stalen kuip en het alu kruis ( met V afdichting) was nog werkelijk als nieuw!!! Dus het kan wel.... Wast met poeder, geregeld op 95!! Had het speciaal nagevraagd, vond ik wel uniek. Nieuwe lagers/V afdichting er in en loopt weer als een neut!! Dus in 20 jaar een reparatie bedrag van totaal 175 Euro Incl pomp en koolborstels dan...

Waarom geen LG voor lage budget?? Kan altijd uit elkaar en alles los leverbaar voor een schappelijke prijs!! ( Kruis kost ongeveer 35 Eu inkoop)

Op 15 februari 2017 18:21:43 schreef KGE:
[...]

Maar de vraag is natuurlijk: waarom rotten die askruizen weg ?
Ligt dat aan het water, de zeep, temperatuur ? Wat zegt Miele hier zelf van ?

Miele geeft normalerwijze op dat hun machines een x aantal wasbeurten kan uitvoeren waarbij x meestal minstens twee keer zo hoog is als het aantal wasbeurten van de concurrentie.

IMO kun je ook gewoon prima een Miele/Asko gebruiken van de afgelopen jaren, als je maar heet wast en niet de troep gebruikt die vloeibare wasmiddel heet.

Alle wasmachines kunnen niet tegen slecht onderhoud, zelfs niet een professioneel ding.

Op 15 februari 2017 19:10:38 schreef smd:

Waarom geen LG voor lage budget?? Kan altijd uit elkaar en alles los leverbaar voor een schappelijke prijs!! ( Kruis kost ongeveer 35 Eu inkoop)

Die ga ik ook goed in mijn oren knopen, wist niet dat die onderdelen los leverbaar waren. De verkoopdirecteur zelf van LG is nog in het nieuws geweest omdat ie in het veld een kwaliteitstest losliet op de deur van een Samsung (hij ging eraan hangen wat bij een LG wel goed schijnt te gaan maar een Samsung krom achterlaat; de winkelier vond het niet leuk), en dat vond ik eigenlijk wel een creatieve actie. Ik mag dat wel.

Op 15 februari 2017 16:41:33 schreef AWDebiel:
[...]
Kleine aanvoeging, dit is wat mijn contact in Zweden erover zegt

"Niet zuiver aluminium. Dat is te zwak en te gevoelig."
= lichtmetaal dus.

Dat idee had ik al toen ik ZAMAK schreef. Nou zijn er natuurlijk zat meer legeringen, maar het blijft behelpen.

Op 15 februari 2017 19:52:19 schreef maartenbakker:
[...]
Dat idee had ik al toen ik ZAMAK schreef. Nou zijn er natuurlijk zat meer legeringen, maar het blijft behelpen.

Het beste blijft of Miele's gietijzer kruis, of dat geperste RVS Asea kruis.

Dit breekt nevernooitniet, een RVS Asko trommelkruis van Aussie50's afgewerkte olieverbrander: https://i.ytimg.com/vi/FCPP6DM_TCM/maxresdefault.jpg

Als je een laag budget hebt zou ik gewoon de goedkoopste Bosch of Beko kopen, er vanuit gaande dat hij mischien 5 jaar meegaat (en bij het eerste gebrek vervangen word, het is de moeite van het repareren niet waard, tenzij U genoeg van de machines weet om het zelf te doen)
(Dit uitgaande van de Poolse prijzen, ong. 200 Euro voor een budget Bosch of Beko)
Je koopt dit uitgaande van de wetenschap dat het mischien 4 of 5 jaren werkt en dan op een hoogst waarschijnlijk ongelegen moment begeeft, elk jaar extra is bonus tijd.
Als je een "goede" machine koopt dan heb je een heel andere prijsklasse, dan koop je Miele, Asko, Schulthess.
Je betaald mischien 10 keer zoveel maar je hebt dan een machine die hoogst waarschijnlijk veel langer meegaat.
(in dit geval zou zelfs de eventuele reparatie weer zin hebben)

Die tests met aan deuren hangen, met hamers op knoppen slaan dat is in Europa IEC 60335.
Dat is een heel erg andere wijze van hoe mishandel ik mijn huishoud electronica :P
Dat is net zoals het recept voor pannekoeken vastgelegd in de desbetreffende standaard.

Aan deuren hangen is een oninteressante test als het kruis al verrot is voordat de deur er af gevallen is.

@Walkura: van welke fabrikant is Scholtès ook weer? Het merk is dacht ik Spaans, maar vast niet meer zelfstandig (edit: gevonden, tegenwoordig van Indesit, ik dacht wat anders maar wist het niet meer).

En leuk om te weten dat er ook echt een IEC-norm is voor duurzaamheid bij gebruik. Zal wel niet luiden "men hange een Koreaan van 68+-3kg met een arm van 20cm aan de deur en dan moet hij na 3 keer openen en sluiten nog in het gareel hangen" maar misschien wel iets dat er vaag op lijkt. Ik wist wel al dat diverse bedrijven daar interne normen voor hebben (maar daar kom je als gewone sterveling niet aan, nouja IEC-normen zijn ook niet zo toegankelijk maar die kun je tenminste nog wel gewoon kopen).

@ohm pi: ik ga er een beetje van uit dat de kwaliteit van de diverse onderdelen zoveel mogelijk in dezelfde ordegrootte zit; immers is het voor een fabrikant niet interessant om 1 onderdeel superstevig (en dus duurder) te maken terwijl de rest al uitelkaar valt. Dit is dezelfde redenatie op grond waarvan je Beko zou kunnen kopen, zie de eerdere uitspraken van Walkura over de controls die relatief goed zijn voor een machine van die prijs.

Scholtes is origineel een Frans merk, tegenwoordig is het een onderdeel van de indesjit/hotpoint

Wat vinden we van Schulthess? M'n contact in Zweden heeft al z'n Mieles weg gedaan en twee van die machines gekocht. Zien er best leuk uit op papier, dit is een van zijn machines: http://schulthess.nl/product/schulthess-wasautomaat-spirit-krachtpatse…

zoals ze het zelf al noemen voorspelt niks goeds iig, net als chinese knaak audio waar men PRO DJ GEAR opzet..

Op 17 februari 2017 19:00:28 schreef AWDebiel:
Wat vinden we van Schulthess? M'n contact in Zweden heeft al z'n Mieles weg gedaan en twee van die machines gekocht. Zien er best leuk uit op papier, dit is een van zijn machines: http://schulthess.nl/product/schulthess-wasautomaat-spirit-krachtpatse…

Draaiuren: geen opgave (jammer...)
Afvoer: klep
let op! dus geen pomp! hiervoor moet je een 'grote' afvoer hebben. De machine dumpt in een keer de inhoud in de afvoer, ideaal om gevalletjes als 'muntje in de pomp' te voorkomen...

Op 14 februari 2017 21:49:42 schreef AWDebiel:
[...]
Oude Mieles dus. Leuke van de 700-800-900 series: onderdelen zijn net Lego en ook overal te krijgen.

Alle modellen dus die als een deur openen vooraan, met 3 bouten?

Op 17 februari 2017 19:49:42 schreef fabrice:
[...]
Alle modellen dus die als een deur openen vooraan, met 3 bouten?

Dat zijn alle modellen uit die lijn. Waar je op moet letten is Mieles met twee toetsen onder elkaar, Deur/Aan-Uit. Die hebben een alu kruis.

De anderen hebben het aloude gietijzeren kruis.

@testman en KGE: Hij is anders er best tevreden over: https://www.youtube.com/user/jesper6107

[Bericht gewijzigd door Anoniem31 op (12%)]

Op 17 februari 2017 19:00:28 schreef AWDebiel:

Ah sorry, ik had in mn hoofd dat Schultess een typo was voor Scholtès. Vreemd trouwens dat laatstgenoemde oorspronkelijk Frans is en niet Spaans, daar zal ik dan ook nog even in moeten duiken. Overigens is het inmiddels dubbel-Italiaans: Whirlpool en Indecent zijn gefuseerd in december 2016 kwam ik achter. Vreemd genoeg als ik het persbericht goed lees zijn ze bij Indesit ingetrokken inplaats van bij IRE, daar moet ik het fijne nog van te weten zien te komen. Kan zijn dat dat aandeeltechnisch is en niet organisatorisch, want ik heb Whirlpool/IRE altijd een sterk opgezette organisatie gevonden.

Wat is er met Brandt gebeurd? Bestaan ze nog?