Op 17 februari 2017 21:06:52 schreef Nikolai Tesla:
Wat is er met Brandt gebeurd? Bestaan ze nog?

Is opgedoekt, ze hadden wel goede machines vind ik.

Blomberg waren ook goede Brandt gebaseerde machines.

Blomberg was later een tijdje de elite lijn van Beko, mooi uitgevoerde machines, roestvrij staal met een rood led display. Weet niet of ze er nog zijn.

Op 17 februari 2017 21:18:56 schreef Nikolai Tesla:
Blomberg was later een tijdje de elite lijn van Beko, mooi uitgevoerde machines, roestvrij staal met een rood led display. Weet niet of ze er nog zijn.

Ik heb ooit een Blomberg WA1260 gehad.. wat een ding was dat. Beetje een Miele W733 maar dan met 1500 toeren, een grijs paneel en heel veel techniek op het bedieningspaneel!

brandt goede machines? het moet niet gekker worden, dat merk is niets beter als de whirlpool, beko, aeg en dergelijke merken. ook binnen 5 jaar rotte trommellagers..

Op 17 februari 2017 21:25:32 schreef testman:
brandt goede machines? het moet niet gekker worden, dat merk is niets beter als de whirlpool, beko, aeg en dergelijke merken. ook binnen 5 jaar rotte trommellagers..

De hele oude Brandt en Blomberg'en waren goede machines, deze dus: https://www.youtube.com/watch?v=s3CuRNXu7_k

AWDEBIEL, was die Beko - Blomberg wat?

Op 17 februari 2017 21:27:40 schreef Nikolai Tesla:
AWDEBIEL, was die Beko - Blomberg wat?

Beko had Blomberg overgenomen ergens in de jaren 2000, maar veel heb ik niet met het merk gedaan.

Brandt is volgens mij opgedoekt. Geinige machines overigens, ze zijn het enige merk met een bovenlader droger. (m'n overbuurvrouw heeft er eentje)

Allen vergeten hier iets:
Slijtage van de was. Die kost ook geld. En veel. Als je dat meeneemt wordt een Miele net weer wat vriendelijker. Alhoewel hij dan nog steeds prijzig is.

Onze Miele heeft nu geschat 13.000 tot 15.000 draaiuren. Stalen kruis en 1 keer heb ik de lagers vervangen, na ca 10.000 draaiuren. Gewoon een goede machine.

Op 17 februari 2017 21:38:11 schreef Hoeben:
Allen vergeten hier iets:
Slijtage van de was. Die kost ook geld. En veel. Als je dat meeneemt wordt een Miele net weer wat vriendelijker. Alhoewel hij dan nog steeds prijzig is.

Onze Miele heeft nu geschat 13.000 tot 15.000 draaiuren. Stalen kruis en 1 keer heb ik de lagers vervangen, na ca 10.000 draaiuren. Gewoon een goede machine.

Tsja, ShitCare is ook IMO maar gebakken lucht. Een schroefje of iets in je kleding en weg is je kledingbesparende wastrommel z'n voordeel.

Jij had toch een W363?

Op 17 februari 2017 21:31:02 schreef AWDebiel:
[...]
Beko had Blomberg overgenomen ergens in de jaren 2000, maar veel heb ik niet met het merk gedaan.

Brandt is volgens mij opgedoekt. Geinige machines overigens, ze zijn het enige merk met een bovenlader droger. (m'n overbuurvrouw heeft er eentje)

Heeft Candy die niet meer? Paar jaar geleden nog wel.

Brandt was trouwens ooit van Thomson.

Op 17 februari 2017 21:46:04 schreef maartenbakker:
[...]Heeft Candy die niet meer? Paar jaar geleden nog wel.

Brandt was trouwens ooit van Thomson.

Superscherp! De bovenladers waren idd van Thomson uit Frankrijk.

meen dat m'n oma een thomson wasmachine had, bovenlader uit de 80's. ze wilde toen ie een keer haperde eenzelfde machine, zal rond 2010 zijn geweest, dat werd weer een bovenlader van thomson.

ding werd niet heel veel gebruikt, dus die leeftijd halen was niet heel moeilijk.

15.000 draaiuren voor een wasmachine is nogal veel, 625 dagen achtereen wassen ermee. dat zijn 8333 wasbeurten van 1,8 uur de stuk.

Op 17 februari 2017 22:07:36 schreef testman:
meen dat m'n oma een thomson wasmachine had, bovenlader uit de 80's. ze wilde toen ie een keer haperde eenzelfde machine, zal rond 2010 zijn geweest, dat werd weer een bovenlader van thomson.

ding werd niet heel veel gebruikt, dus die leeftijd halen was niet heel moeilijk.

15.000 draaiuren voor een wasmachine is nogal veel, 625 dagen achtereen wassen ermee. dat zijn 8333 wasbeurten van 1,8 uur de stuk.

Laatste keer dat ik keek wat m'n ouders hun Miele gedaan had is iets van 3800 uur.

W4146 uit 2008 overigens. Klereding rammelt als geen ander maar *klopt af* hij is nooit kapot geweest so far. Waarschijnlijk omdat ze altijd heet wast op aanraden van mij.

Op 17 februari 2017 22:07:36 schreef testman:

Hij is ergens uit de jaren 90, heeft kinderen en honden overleefd. Dan kan dat zeker wel. Gewoon elke dag 1 of 2 wasbeurten per dag.

En bauknecht? Zie je ook niet meer.
haier, edy, nordland?

[Bericht gewijzigd door fabrice op (25%)]

Op 17 februari 2017 21:38:11 schreef Hoeben:

Wij hebben een Miele W752 uit 1986 met geschat 13000 uur.
Alleen vorig jaar koolborstels moeten vervangen.

Wel zoek ik een rubber ring voor achterin het pompfilter, die was gebroken en is nu tijdelijk "gerepareerd".

Op 18 februari 2017 21:24:35 schreef Retiredat55:
[...]
Wij hebben een Miele W752 uit 1986 met geschat 13000 uur.
Alleen vorig jaar koolborstels moeten vervangen.

Wel zoek ik een rubber ring voor achterin het pompfilter, die was gebroken en is nu tijdelijk "gerepareerd".

Koolborstels had ik trouwens ook vervangen, ging in 1 moeite door. Heb je nog een adres voor rubber onderdelen nodig?

Op 18 februari 2017 20:48:57 schreef fabrice:
En bauknecht? Zie je ook niet meer.
haier, edy, nordland?

Philips heeft Bauknecht opgekocht een paar jaar voordat ze bijna de hele witgoedtak (in elk geval inclusief Bauknecht, maar exclusief Crosslee en ik kwam laatst nog een ander tegen die de dans ontsprongen was - weer even vergeten welke) aan Whirlpool doorverkochten. Het merk wordt nog steeds gevoerd, de fabrieken in Duistland zijn in de afgelopen 20 jaar langzaamaan afgebouwd.

Qingdao-Libohaier, tegenwoordig gewoon Haier, is nog steeds een grote wit- en bruingoedproducent. Komt voort uit een joint-venture tussen het Chinese Qingdao Refrigerator Co. en de bekende Duitse hijskranen- en koelkastfabrikant Libohaier (een Westerling spelt het iets anders trouwens).

Edy en Nordland... Even geen idee, allebei Italiaans dacht ik dus nu na 1 of meer overnames vast van Electrolux of van Whirlpool.

Ik ben nu even te lui om het te doen, maar een goede bron van informatie over de eigendom van merknamen is http://tmdn.org/tmview/welcome?lang=nl

Edit: toch even gezocht.

In de Benelux is een merk Nordland ingeschreven voor de Nice-klasses 7,9 en 11, en lijkt een plakmerk te zijn. Sinds 1982 geregistreerd en eigendom van Tristar Europe.

Enigszins tot mijn verbazing lijkt voor Edy iets soortgelijks te gelden. Dat is sinds 1971 geregistreerd in de Nice-klasses 7 en 11 en is eigendom van Elbeka Electro, toevallig ook de importeur voor het hierboven al genoemde Crosslee.

Zat ik er toch mooi even naast met "Italiaans", al zullen ze wel veel Italiaans spul gevoerd hebben (zoals Marynen klant - en ik meen later eigendom was van Zanussi).

@Hoeben
Ja graag, het zit nu met siliconenkit weer aan elkaar, en op
internet heb ik zo'n rubber ring wel gevonden, maar ik weet niet zeker of het de juiste is. Het model nummer W752 wordt nergens bij vermeld.
Ik geloof dat ik een foto gemaakt had van dat filter, maar ik moet hem dan eerst even opzoeken.

Op 18 februari 2017 22:17:16 schreef Retiredat55:
@Hoeben
Ja graag, het zit nu met siliconenkit weer aan elkaar, en op
internet heb ik zo'n rubber ring wel gevonden, maar ik weet niet zeker of het de juiste is. Het model nummer W752 wordt nergens bij vermeld.
Ik geloof dat ik een foto gemaakt had van dat filter, maar ik moet hem dan eerst even opzoeken.

Probeer deze vent is: http://link.marktplaats.nl/m1137767782

Een W752 was mijn eerste wasmachine ooit, wat een ding was dat zeg.. Hij heeft het nooit echt gedaan maar oh wat heb ik ermee geleerd!

Edy en Nordland zijn Merloni/InDeShit, dus drie keer raden wat ermee gebeurd is.

AFAIK Impact (de importeur van Edy) was in '07 of '08 falliet gegaan en kort daarna de Merloni Group ook. Vast en zeker de reden dat nieuwe Nordland's E-lux gebaseerd zijn.

Dus dan zou Elbeka het merk gekocht hebben uit de boedel van Impact.

Weet iemand waar je de geschiedenis van merkeigenaren kunt vinden? In TMView staat alleen de laatste eigenaar.

Schulthess is een Oostenrijks merk als ik het me goed herinner,
het zijn erg degelijke machines.
Als je ze van binnen ziet dan lijken ze op de Asko, metalen trommel, degelijke mechanische constructie,
deze machines zijn ontworpen on minimaal 10 jaar mee te gaan en dat kan je zien als je hem open maakt.
Ik heb een paar van deze machines getest, de huidige serie is ontworpen door een Duitse Collega van mij.
Als ik het me goed herinner, waren er modellen tot 30+ kilo wasgoed in deze serie.

Op 19 februari 2017 16:12:11 schreef walkura:
Schulthess is een Oostenrijks merk als ik het me goed herinner,
het zijn erg degelijke machines.
Als je ze van binnen ziet dan lijken ze op de Asko, metalen trommel, degelijke mechanische constructie,
deze machines zijn ontworpen on minimaal 10 jaar mee te gaan en dat kan je zien als je hem open maakt.
Ik heb een paar van deze machines getest, de huidige serieze is ontworpen door een Duitse Collega van mij.
Als ik het me goed herinner, waren er modellen tot 30+ kilo wasgoed in deze serie.

Schultess is Zwitsers, net als V-Zug. (daarom heet jesper6107 op jijbuis ook Swiss-Wash)

Eudora is Oostenrijks.

Op 18 februari 2017 21:24:35 schreef Retiredat55:
[...]

Wij hebben een Miele W752 uit 1986

hier een W754 uit 1984, paar keer koolborstels vervangen, af en toe de guldens/euro's uit de pomp vissen. verder geen noemenswaardige problemen.

in de kinderperiode, zo'n 20 jaar, 12 wassen per week, dus de 14.000 draaiuren zijn wel gehaald.
gr A

Ik vind het wel leuk hoor, dat ontspannen gekeuvel over wasmachines, maar heeft PA3WGS wat gekocht? Zijn er nog mensen, die met "welke wasmachine moet ik kopen", zitten?