hoi hoi,
ik heb de 40 watt versterker van deze pagina http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/51 twee maal gemaakt en aangesloten aan een voeding. Dit is allemaal goed gelukt. Er zijn aleen wat punten waar ik niet zo blij mee ben.... dus heb ik nog al wat vragen aan de mensen die deze schema ook hebben gemaakt of mensen die meer verstand hierover hebben dan mij.
- wanneer mn versterker in rust stant is.. trekt de schakeling al meer dan 150mA... een AB versterker hoor in rust stand toch niets te trekken?? De versterker geeft in rust stand ook een vage ruis aan de uitgang... ik heb een stabiele regelbare voeding gebruikt van 30 volt. weet iemand waarom die ruis er is?? kan deze twee problemen een verband hebben met elkaar??
- wanneer ik het ingangssignaal verhoog, wordt de TDA2030 heel erg heet, maar de bijde torren worden niet heet.. terwijl de schema al meer dan 1 ampere trekt. horen de torren dan ook niet warm te worden omdat het de versterking overnemen?? Ik krijg namelijk nu een gevoel dat die twee torren voor jandoedel erbij zitten.
- wanneer ik de volume van een mp3 speler, die ik aan de versterker heb hangen, helemaal omhoog zet, komt er een krakend geluid uit de versterkerker..
Hoor dit?? of komt het doordat de TDA2030 te heet wordt?? Ik neem aan dat die de versterkering wel aan kan, dus vind ik dit heel erg vreemd.
Voor de mensen die weten waardoor deze problemen er zijn of de zelfde ervaring hebben met deze 40 watt versterker, hopelijk hebben jullie een oplossing voor mij:)
Alvast bedankt.
Kevin.
is de TDA op een koelblok gemonteerd?
welke voeding gebruik?
(ik heb een stabiele regelbare voeding gebruikt van 30 V,
ok maar schema...)
De uitgang die je gebruikt van de mp3 is dat de lijn of de gewone uitgang? (de gewonen koptelefoon uitgang volledig opendraaien is niet echt gezond voor je schakeling)
zit je transformator dicht bij de schakeling en welke trafo gebruik je?
greets
hoi,
op de TDA zit een koelblok op... tis niet een grote moet ik er wel bij zeggen, en de hele koelblok word gloeiend heet. ik heb al een vele malen grotere koelblok gemaakt die er ik op ga zetten.
de voeding is een DELTA lab voeding... vandaar dat ik kan zien hoe veel stroom de schakeling verbruikt. Deze voedingen horen super stabiel te zijn. Ik gebruik geen apparte trafo, de ruis kan denk ik niet door straling zijn.
Ik heb wel de normale koptelefoon uitgang gebruikt.... ik nam aan dat de versterker het wel aan kan... zo hard is het namelijk niet, ookal staat het voluit.
greets,
kevin
NPN & PNP juist?
C4 NIET verbonden met pin 4 van TDA?
100K NIET aan pin 3 TDA?
sluit je alles direct aan of zit er een log pot-meter tussen (om het ingangssignaal te regelen 47kOhm)
hoi,
de componenten zitten er allemaal goed op. Heb namelijk al heel veel tijd aan besteed om de oorzaak te vinden van deze vage problemen.
en dus alles al gecontroleerd.
Ik heb de mp3 speler direct aan gesloten aan de versterker. zonder pot ertussen.. de volume regel ik vanuit de mp3 speler.
greetz
Al geprobeerd zonder iets aan te sluiten op de line poort van je versterker? (dat je niks hoort of zowel dat er niets warm word)
hoi,
Dat heb ik geprobeerd. inderdaad werd er niets warm. de schakeling trok wel iets meer dan 150mA... wat eigelijk niet hoort voor een AB klasse versterker chip... hoort eigelijk niets te trekken toch?
greets
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
hoort eigelijk niets te trekken toch?
Er loopt altijd een zgn ruststroom bij klasse A/B versterks, deze is afhankelijk van de instelling, maar 150mA is niet ongewoon.
Koppel de transistoren eens los en kijk wat er dan gebeurt.
zweetvoetje
Free the whales!
150mA lijkt me wel aan de ruime kant...
Klopt het schema wat daar stat eigenlijk wel? die 2x1.4 Ohm over de basis en emitter van de transistor zou best kunnen kloppen, maar het lijkt mij wat weinig. iig staat in de datasheet dat er maar één weerstandje van 1.5 Ohm hoeft.
Hij oscilleert niet toevallig ?
C4 moet in dat verband dicht op het IC zitten.
Ik weet niet hoe je het een en ander opgebouwd hebt maar dit soort schakelingen is wat dat betreft vrij kritisch (zoek maar eens op het forum
Hoewel de `antieke' 2003 volgens mij wat problematischer is als de 2030.
Die 44 V is (bij een TDA 2030 A) mij overigens een vrij harde grens gebleken.
150 mA in rust veel?
hallo op mijn klasse AB technics kan ik als hij 30 min aanstaat een eitje laten stollen, echt bakken zal nog niet lukken, maar het ding (19"x 19") wordt toch behoorlijk warm. Iets warmer dan hand warm denk zo''n 38 graden,. en dan pak ik hem beet bovenop(is dus ongeveer 8 cm van de torren weg), heb mooit een stroom meting gedaan, maar denk dat hij wel een bekkie trekt.
er is nog meer dan ruststroom, het IC moet ook gevoed worden en door de ruststroom op de basis, staan de torren ook eens tukje open, de ruststroom is nl de stroom door de basis, die wordt wel ff door de torren flink versterkt!
http://www.circuitsonline.nl/forum/view/11543
http://www.circuitsonline.net/forum/view/7118
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.relic.9cy.com/NFpoja… (bridge)
ik zie dattie wel wat foutte heeft.
[Bericht gewijzigd door Stitchy op ]
De ruststroom van de 2030 is 50 mA volgens de datasheet. Daar wordt hij (zonder koelplaat) best warm van bij 30 V, maar niet heet (met koelplaat) lijkt me.
De externe eindtorren worden pas opengestuurt als de spanning over de serieweerstanden in de voeding van de 2030 0.7 V of meer is, dus vanaf een uitgangsstroom van 0.7 / 0.7 = 1 A
Daar voor doen ze niets en doet de interne eindtrap van de 2030 alles, er loopt geen ruststroom door die torren.
Op 7 januari 2005 12:58:52 schreef Aart:
De ruststroom van de 2030 is 50 mA volgens de datasheet. Daar wordt hij (zonder koelplaat) best warm van bij 30 V, maar niet heet (met koelplaat) lijkt me.De externe eindtorren worden pas opengestuurt als de spanning over de serieweerstanden in de voeding van de 2030 0.7 V of meer is, dus vanaf een uitgangsstroom van 0.7 / 0.7 = 1 A
Daar voor doen ze niets en doet de interne eindtrap van de 2030 alles, er loopt geen ruststroom door die torren.
yep klopt
---------------------------------------
http://www.circuitsonline.net/forum/view/7118
Gepost door CornelisJ op zaterdag 22 november 2003 15:33:06
De methode van Gerard gaat niet werken. De uitgang van het IC is direct met de luidspreker verbonden.
Als je de voedingsspanning van het IC verlaagt, dan ga je de uitgang van het IC boven zijn eigen voedingspanning uitsturen.
In de praktijk werkt dit niet om de volgende reden. De externe vermogens transistoren worden pas opengestuurd wanneeer het IC zelf meer dan 1 ampere aan de luidspreker levert.
Wanneer de uitgang van het IC boven zijn eigen voedingsspanning komt, dan kan deze geen stroom meer leveren, en zal dus ook de externe vermogens transistor niet meer opengestuurd worden.
Het komt er gewoon op neer, dat deze versterker maximaal 40 Watt in 4 Ohm kan leveren. Als je een brugschakeling maakt, kun je eventueel 80 Watt in 8 Ohm en 160 Watt in 4 Ohm bereiken, maar dan moet je wel zwaardere eind-torren toepassen (of meerdere parallel zetten), en uiteraard moet ook de voeding van de versterker hierop berekend zijn.
----------------------------------------
gewoon een beetje searchin in de forum Altijd het antwoord 
hoi,
ik heb vandaag de transistors er allemaal uit gehaald en weer getest.. geeft geen ruis meer bij rust stand en met een grotere koelplaat erop is de kraakend geluid weg wanneer er een hoge ingangs signaal erin komt. (trekt dan max iets minder dan 1 amp, dus klopt wel:P). Ik heb nieuw Bd711's en Bd712 erop gezet... en toen deed ie het perfect.. het trok bij aansluiten van 1 vier ohms luispreker (later vervangen door een weerstand:P) ongeveer 1.6 amp en gaf 9 volt rms aan de uitgang. bij aansluiten van 2 luidsprekens trekt het dus iets van 3.2 amp denk ik.
denk dat er iets met de oude transitoren aan de hand is...
Bij rust trekt het nog steeds 150mA.. waarschijnlijk (met wat ik hier allemaal lees) hoort dit dan zo:).
Ik ben al heel blij dat de meeste problemen weg zijn:D:D
bedankt voor al julie hulp!!:D
greetz,
Kevin.