Rosmalen 2017 elektronica vlooienmarkt

De legendarische Jim Williams stond erom bekend dat hij meer geld uitgaf voor apparaten die defect waren. Hij zag dat als een behoorlijke meerwaarde. Het verhaa gaat rond dat hij zelfs vrienden en collega's apparaten liet saboteren. Koester die leerzame momenten, reverse engineering is zo leerzaam.

This is the world we know best, the world of madness

Jim Williams kocht dus geen meetapparaten maar puzzels. Het is altijd fijn als de verkoper dat erbij vermeld, zodat de prijs klopt.

Ik kreeg op de beurs een Tek 2236 aangeboden. Bij aanzetten gaf de ingebouwde DVM 'Fail" op de display. De verkoper beweerde dat dit enkel de externe multimeter aansluitingen betrof (zijkant), maar ook de interne standen gaven verkeerde waarden (oa freq). Waarschijnlijk best dus een flinke puzzel, toch maar even niet.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 12 maart 2017 06:33:48 (26%)

flash2b

Special Member

De andere decade bank is ook weer goed. Er bleek een slechte soldering in te zitten in de 104 decade op stand 9, waarschijnlijk door transport veroorzaakt.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03684_cleaned.jpg

Deze decade komt van de marine school in Southampthon, dus naast de US Airforce HP3400A ook nog een stukje British Navy gekocht.

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2017 09:29:48 schreef flash2b:
Deze decade komt van de marine school in Southampthon, dus naast de US Airforce HP3400A ook nog een stukje British Navy gekocht.

Bofkont. :+

Je hebt wel leuk spul gescoord. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier nog mijn score, vooral veel SMD spulletjes en voor de verandering géén nieuwe buizen :P

Ik ben vooral heel blij met m'n nieuwe Variac en de 3 rolletjes desoldeerlitze voor 5 euro. Verder nog twee stevige condensatoren (64Arms!) en een koeltunneltje.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Niet heel veel gekocht op de beurs dit keer. Twee tapjes M2 een 402 spoel, Twee spriet antenne's en een yig oscillator.

Met die yig oscillator ben ik dus genept. Hij zou tot 3 Ghz gaan volgens de verkoper. Daar heb ik hem dus voor gekocht om testjes te doen voor de dertien cm band. Uit de thuis opgezochte datasheet blijkt dat hij maar tot 2 Ghz gaat. Echte weer balen dus.

Ga nu maar uithuilen en er maar een beetje mee spelen en mijn testjes uitstellen tot volgend jaar. Hopelijk scoor ik dan een goede.

blackdog

Golden Member

Hi,

Dit is het.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rosmalen-2017-01.png

De score van dit jaar was ook hier beperkt maar wel nuttig.
Zoals altijd weer wat stukjes mooie kabel, hier wat Teflon wite coax en de gele dunne symetrische afgeschermde kabel.
Ik stond ook nog bij een verkoper die de moie Teflon kous verkocht, maar daar heb ik nog voldoende van.

Een goede score waren de zakjes met "Stand Off's, voor minder dan één goede Vishay weerstand.

Ook een Mixt Bag van doorvoeren, bruikbaar voor mijn oven projecten.

Een stripje bij Hoefler vandaan met 0,001Ω SMD weerstanden van Isabellenhütte welke een tempco heeft van <50PPM en 8Watt is.

En als laatste, tja ik kon het niet laten toen ik het merk zag Harrison! een voeding uit 1964 en hier is hij weer schoon en werkend.
Zeker twee uur aan de dual potmeters gewerkt om deze weer mooi werkend te krijgen.
Deze zijn draadgewonden, oude vet verwijderd en dit vervangen en nu werken ze weer perfect.
Alleen heb ik de moer van de powerschakelaar ergens neergelegt waar ik heb niet meer kan terug vinden...
Weet iemand toevallig het schema van deze Harrison Model 865C? ik heb mij gek gezocht, ik zie aleen verkoper met nogal hoge prijzen, die boven de prijs van deze voeding zit...
Hij doet volgens de specificaties 0-40V bij 0-500mA, bij spanningen lager dan 40V kom ik tot 600mA en bij lagere stromen tot bijna 50V.
De schaal van het metertje kan idt echter niet aangeven.
Ik zal een klein topic maken over deze voeding 53 jaar oud en nog steeds werkend :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
chuckie

Honourable Member

En dit is mijn vangst, over het algemeen nieuw spul.
De Siemens 3-fasen solid state wil ik gaan gebruiken om een losse bakplaat te gaan maken naast mijn barbeknoei.
Was weer een gezellige dag en moet nu nog zo het overschot van de stand weer in gaan ruimen voor volgend jaar...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
rbeckers

Overleden

Een overschot. Daar heb ik nooit over nagedacht. :o

flash2b

Special Member

Op 12 maart 2017 11:49:42 schreef blackdog:
En als laatste, tja ik kon het niet laten toen ik het merk zag Harrison! een voeding uit 1964 en hier is hij weer schoon en werkend.

Mooie vondst Blackdog! Heb je de bovenkant er ook nog bij?

Ben benieuwd naar je topic.

chuckie

Honourable Member

@rbeckers
Helaas nooit een overschot aan geld...;)

Natuurlijk wordt er het een en ander niet verkocht.
Jeroen,Sine en ik gaan elk jaar kort voor de beurs schiften wat nog te verkopen is (er komt tijdens de beurs ook weer bij) en de nieuwe ingebrachte spullen ook beoordelen.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Sine

Moderator

Mijn buit van dit jaar, een paar dingen van onze eigen CO stand en wat klein spul van de rest van de beurs.
Een paar kleine meet dingetjes voor in de vitrine.

Ik heb me goed gedragen dit keer ... (lees: het aanbod viel me een beetje tegen)

Kruimel

Golden Member

Op 11 maart 2017 15:28:58 schreef Kazt:
[...] een hele doos multiturns van Bourns en Spectrol; wel uitgesoldeerd maar dat mag de pret niet drukken!

Phoe, ik dacht daarin vorige beurs ook te scoren, maar beide pots waren slecht (schade/ruis op de weerstandsbaan), en dit keer had ik weer een slechte waarbij een van de contacten van de weerstandsbaan niet aangesloten was. :( Tja, dan is hij opeens een stuk minder nuttig. Misschien ga ik nog een keertje aan het verkennen wat er mis is, want de loper werkt van begin tot einde goed. Ik zag ook veel dingen die in bulk van Banggood en Aliexpress kwamen. Tja, daarvoor kom ik niet helemaal naar Rosmalen (voor mij >100km).

Daarentegen heb ik nog wel een ringkerntje (100VA) en wat connectoren/kabels kunnen scoren. Ik ga eens experimenteren met het herwikkelen van dat trafootjes (het was daarom nodig dat de secundaire aan de buitenkant zat en er geen ingietsel in het midden zit, sinds ik daar slechte ervaringen mee heb)).

Groet,
Kruimel

Op 12 maart 2017 12:27:08 schreef chuckie:moet nu nog zo het overschot van de stand weer in gaan ruimen voor volgend jaar...

Ja sorry, ik was s'avonds pas terug van de wintersport, anders had je waarschijnlijk significant minder overschot gehad.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik vind het vrij opvallend hoe groot de verschillen zijn van de aankopen.

Flash2b, de voeding is compleet en ik had eigenlijk de tweede ook moeten kopen, als is het alleen maar al voor de onderdelen, die 15 Euro wordt ik niet arm van...
Maar ik had met mijzelf afgesproken geen meetapparatuur te kopen en mij zelf één uitzondering gegunt i.v.m. met de unieke van deze Harrison voeding.
De Philips log converter heb ik ook.

Sine,
Mooi draad vele jaren mee gewerkt!

Ex-fietser,
Jammer van je JIG moduul, ik hoop dat hij niet te duur was.

Meetlint
Jammer dat je mij net voor was betreffende de Agilent 6612C voeding ;-)
Deze voeding serie bezit ook een "Down Programmer" hierdoor zit de capaciteit die aan de uitgang hangt niet in de weg als je de voeding b.v. snel van zeg 19V naar 5V wilt programmeren.

Ik zocht wat nette Noval (9 pins buisvoeten) en dan niet in de print uitvoering, nada, noppes, nix...
Wel op een paar stands wat typen die ergens uitgeknipt waren, maar ik heb voetjes nodig die ook redelijk dikke pinnen aankunnen.
Zeg maar de oude Philips ceramische voetjes die je met 2 schroefjes vast zatte, ik had er vroeger aan aantal van met vergulde contacten.
Ik zoek rustig verder hierna, hwet heeft geen haast projecten genoeg hier :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hier mijn deels schamele buit:

(klick)

Van de beurs slechts:
Wat gele LED's die ik nodig heb van Luciën.
Twee 6V 2,5VA trafo'tjes voor een projectje
Een stuk ¼ mm dik printplaat voor het maken van stroomprobes voor batterijen.
Vier keramische schijf-triodetjes voor de verzameling
Wat ik werkelijk nodig had heb ik niet kunnen vinden

Van de stand
Een mooie aan/uitschakelaar
Een DIN-rail relais voor de behuizing
Een DIN-rail voedinkje voor de behuizing.

van Pietplof een beloofd ventilatormotortje voor mijn Tek scoop. Van de originele was het lager ½ mm(!) uitgelopen

Via Fred een Philips 5167 Functiegenerator (wie heeft een manual en service manual?).

Oh ja, nog een UPS (echte sinus en zonder onderbrekeing)) van Sine van de container gered. Voor de behuizing of toch de container....

Er werden weer diepgaande discussies gevoerd:

(klick) vlnr: Miedema, rbeckers, Fred101, Ex-fietser. Het achterhoofd kan ik me niet meer herinneren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
rbeckers

Overleden

Leuke foto!

@blackdog
Ik heb ook niet zoveel als vorig jaar.

blackdog

Golden Member

Hi Eric ;-)

Ik heb je gisteren niet gezien, ook René is mij niet opgevallen.

Hierbij de Servicedoc voor de PM5167
www.bramcam.nl/Diversen/PM5167.pdf

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

Mijn score was ook beperkt als altijd...

Een ups van de stand met 12v accu en kan dus ook als invertee in auto

Een hp servervoeding als power supply voor licht onder brug.. Draait al.

Koelpasta bij HTF (bedankt Lucien)

Een bnc splitter voor de stand

Een lading smd fuses, elco's, N-smartfets en spoelen van de eigen stand...

Moet nog even bij chuckie bedelen voor de p variant van die smartfets...

Owh ja en een kroket uit de muur die daar 50 cent goedkoper was als bij de kraam.. Hing op voor 2.50 was 2€ en ja das nog duur

Verder hoop glasbak werk, voodoo hf spul, ronduit oude meuk, oude te dure meetapparatuur en idd veel china stuff.

Echter die china stuff kun je meenemen als idee. Wat ik miste waren scope probes.

Wat mij opviel was iemand met hp /agilent Sa's van ca 20 jaar oud en tek tds3012... Ik wilde even zijn prijs weten, maar toen ik dichtbij kwam verging mijn lol: 2200 en 1000€...
Voor de scope iig een normale prijs, maar daar koop je hem dus elders met garantie..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2017 14:38:05 schreef Tidak Ada:
Er werden weer diepgaande discussies gevoerd:

Wie zijn dat op de foto?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Weer een aantal mensen gesproken, de rest van de beurs weet ik niet en voor het eerst met minder volume naar huis dan naar de beurs.

Ik had van de Universiteit Nijmegen een partij meetapparatuur gekregen, 2 Philips multimeters daarvan zelf gehouden. (een met nixies en een actieve analoge. De eerste moet nog open de tweede werkt maar moet ik nog calibreren. Chucky heeft het opgehaald en we hebben het op de CO stand verkocht.

Ik had een historische 50MHz Hitachi scoop bij me die we gekregen hadden nagekeken en afgeregeld maar die is niet verkocht. Zag er niet flitsend genoeg uit waarschijnlijk maar was in blakende gezondheid.

Zelf wat onderdelen, een manual voor mijn Fluke 8020, een heel mooi boekje "meetinstrumenten deel 1" van van Hoek en Rook. Gaat bijna helemaal over draaispoelmeters. Hoe ze in elkaar zitten, afgeregeld worden, de lagering, spoelen, demping, alle wiskunde er omheen etc.

Een paar oude stroomtangen waaronder een vreselijk mooie in nieuwstaat verkerende analoge kyoritsu kew-clamp AC-Volt, AC-ampere, ohm meter met batterijhouder probe. Niks over te vinden. Helaas niet de gewone meetsnoeren erbij want er passen geen standaard bananen in. Net even gecalibreerd en hij blijkt spot-on alleen heeft de ohm nulling wat TLC nodig. 0 op de meter lukt alleen met 4 ohm. De kwaliteit druipt er vanaf, behoorlijk zwaar maar heel compact en de verschillende schalen zitten op een roteerbrare trommel, echt heel mooi.

Een Amprobe ADC1 0-1000A stoomtang die ook 0-1000 VAC en max 1000 ohm AC weerstand meet met 3 digit LED display. Hij ligt nu uit elkaar en de behuizing in de ultrasoon want de batterij had gelekt en er klopt weinig van de aflezing. Ook geen meetsnoeren en wat daar voor connector in moet ? Geen idee. Een soort knijpertjes denk ik. Hij kan blijkbaar ook inrush piekstroom meten. Aan de zijkant zit een soort koptelefoon socket, nog geen idee wat daar in moet. Nog geen manual gezocht.

Een Philips PM9245 stroomklampje 10-100A 1:1000 voor bij een multimeter, Handig klein ding zou 0,5% moeten zijn maar waarschijnlijk alleen bij een bepaalde meter. Aangesloten op mijn Agilent wordt 4A als 3,9A weergegeven.

Een PM9244-01 10A = 100mV en 31,6 = 31,6V meetshunt. Blijkt nog spot-on te zijn.

Een optisch heel mooie GR unit oscillator, ik moet hem nog testen.

En als laatste iets heel byzonders gehad wat tijdens de beurs werd afgegeven maar een tijd terug al geregeld was. Een Philips PW-4261 timer met pixie buizen. Als ik die weer werkend krijg en het te doen is wordt het een over de top kookwekker.

Foto's moet ik nog maken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Die twee voorste op de foto hebben wel de zelfde kapper :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Op 12 maart 2017 15:52:04 schreef Lambiek:
[...]
Wie zijn dat op de foto?

Van links naar rechts facing de camera Miedema, RBeckers, ikke, Daarvoor Ex-fietser (R) en zijn broer(L)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 maart 2017 16:08:01 schreef bprosman:
Die twee voorste op de foto hebben wel de zelfde kapper :+

Je bedoelt "Kapper low testosteron"? :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Jinny

Golden Member

Eerder high testosteron.
Een nogal hoog niveau van dat goedje zorgt ervoor dat het haar van de bovenkant van de schedel naar de boven en onderkaak zakt.
Een laag niveau zorgt ervoor dat het haar blijft zitten waar het zat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen