Rosmalen 2017 elektronica vlooienmarkt

chuckie

Honourable Member

Je kan het eens proberen met zuurvrije vaseline, deed ik vroeger ook.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Honourable Member

Geen idee wat ze voor die multiturns gebruiken. Vaseline kan volgens mij geen kwaad, maar ik weet niet of dat ook op de weerstandsbaan gebruikt wordt. Ik opende net een Spectrol (omdat hij stuk was) en ik zag geen vet, ook niet op de (plastic) as. Wat ik ook waarnam:

• Dat je eerst de borgclip op de as los moet maken om hem te openen. Laat vervolgens de as zitten als je het deksel optilt, anders is het een behoorlijk gedoe het weer in elkaar te krijgen. :-(
  • De weerstandsbaan is vastgelast aan de externe connector, en laat zich niet solderen. :-(

Enfin, €4 in de prullenbak en toch maar €10 uitgeven voor een nieuwe.

Groet,
Kruimel

Schimanski

Golden Member

Op 14 maart 2017 22:13:48 schreef joram.agten:
[...]Nu zou ik die graag proper maken en opnieuw invetten.
Kan ik het oude vet eruit krijgen met wat IPA?
En wat voor nieuw vet gaat daar dan in?

Kunststof/kunststof of kunststof/metaal contactvlakken kun je smeren met Molykote meestal gaat het dan om tandwielen e.d. ik weet niet of het ook geschikt is voor elektronica (er zou grafiet in kunnen zitten).

Ik heb een vastzittende 10-slag potmeter in m'n Deltavoeding schoongemaakt en gesmeerd met siliconenvet. De potmeter werkt al weer jaren feilloos.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

In het algemeen wordt er voor het smeren van kunststof een of ander wit vettig spul gebruikt (siliconenvet, Teflon-vet?).
Ik zou nooit vet op de weerstandsbaan smeren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Kruimel

Honourable Member

In een recent topic had men het over het smeren van contacten in een decadebank. Dat zou dan ook bruikbaar moeten zijn voor een weerstandsbaan zou ik zo zeggen. Als het origineel geen vet had op de weerstandsbaan zou ik het echter afraden, dan zal de fabrikant daar immers een goede reden voor hebben gehad. Ik weet niet of het weerstandsmateriaal snel corrodeert, maar van wat ik in oude draadgewonden potmeters zie schat ik zo van niet.

Groet,
Kruimel

Ik zal er in het weekend eens gedetailleerde foto's van maken.
Ik vond ook nog dit ergens in een forum: https://beta.groups.yahoo.com/neo/groups/hp_agilent_equipment/conversa…

I spoke to my brother about the Bourns pot. He indicated that the only lub used was a very
small amount on the shaft bearing. He indicated you should never use and Lub in the pot.

dus misschien is het omwille van het vet dat die wat springerige waardes geeft

Op 13 maart 2017 17:50:50 schreef Shiptronic:
Kijk: http://www.annunddick.de/

Ah, daar heb ik die 24V/40A voeding gekocht, dan weet ik het ook. Volgende keer eens beter op zijn stand kijken als die er weer is volgens mij heb ik daar niet genoeg verder gekeken naar interessant spul.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 17 maart 2017 23:10:15 (12%)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Op 6 maart 2017 18:47:34 schreef bprosman:
[...]
//Offtopic. Iedereen zal wel lachen maar bovenaan mijn lijstje staat een zelfbouw "bench versie" van een "doorpieper". Beetje robuuste versie, dus eens snuffelen voor een leuk schema'tje.

Kan je hier wat mee? http://www.tinuselectronics.nl/index.php/projecten/23-meetapparatuur/6…Als je R3, R4, R5, D1 en C1 exemplaren neemt die geschikt zijn voor 230V~ en alles in een robuuste kunststof behuizing bouwt, dan ben je er. Site is van CO'er Tinus016.

Ik heb wat euro-behuizingen gekocht om de circuitsonline voeding van 2016 in te bouwen. Lekker compact. De behuizing is gelijk ook het koelblok, da's mooi.

Wordt wel een beetje friemelen om de transistors aan de binnenkant vast te zetten. Ik moet ook nog goeie trafo's zoeken want de trafo's die ik in gedachte had passen net niet :S.

Ik zit nu te denken aan ringkernen, 2x12v/80va (2 stuks want ik ga de voeding 2x bouwen)...