"ZENDER ONTVANGER" systeem

mvdk

Golden Member

Ik zal proberen mijn doel te verduidelijken.

Dit word al een beetje begrijpbaar.
Hoe snel moet de boodschap bij de anderen aankomen? Onmiddellijk, of mag er een minuutje ofzo tussen zitten?

Edit: niet dat ik oplossingen in de aanbieding heb, maar dit soort info is ook belangrijk.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 17 maart 2017 16:24:41 (19%)

Mvdk: liefst redelijksnel, max een halve minuut

mvdk

Golden Member

Kan je hier iets mee:
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv…
Mogelijk was je daar zelf al opgekomen, nadeel van gebruikmaken van het GSM netwerk, het is een beetje traag.
Maar minder engineering, kan je je meer concentreren op de presentatie.

Mvdk: nog niets over gehoord, ik bekijk het.
Alvast bedankt!

GJ_

Moderator

Op 17 maart 2017 16:19:34 schreef Maxime Callewaert:
Voor alle duidelijkheid! Ik wil er geen data over verzenden, toch bedankt voor we slimme ingenieurs met jullie wifi etc...
...
Ik zoek een systeem, wanneer 1 auto een andere auto wil waarschuwen, de waarschuwer(zender) drukt op een knop, in alle auto's die aan het rijden zijn binnen een straal van ongeveer 500m zal er dan een lichtje branden op het dashbord, deze zijn dan de ontvangers. Via een gewoon contact om de ontvangers.
Hopelijk begrijpen jullie me nu beter.

Dat is in principe ook data, een enkel bitje maar, maar toch. En dat is precies wat het systeem wat ik aangaf doet.

evdweele

Overleden

Ik zoek een systeem, wanneer 1 auto een andere auto wil waarschuwen, de waarschuwer(zender) drukt op een knop, in alle auto's die aan het rijden zijn binnen een straal van ongeveer 500m zal er dan een lichtje branden op het dashbord, deze zijn dan de ontvangers.

Als je dat direct aan het begin had verteld was er wederzijds geen ergernis ontstaan door dat onzinnige voorbeeld en de reacties daarop.

Is het niet handiger om met portofoons te werken? Dan hoeft er maar 1 iemand te roepen om de anderen te waarschuwen dat er een eetschuur in de buurt komt of zoiets.
Zoek maar eens op PMR-portofoon.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Is het niet handiger om met portofoons te werken?

Laat em even aan de gang gaan. Hij heeft 't in z'n openingspost, hoe cryptisch die ook was, gepraat over iets schakelen, niet over een spreekverbinding.
Ik wil ook niet teveel voorzeggen, ik doe slechts een handreiking.
Uiteindelijk is het niet mijn afdeling, ik ben maar een stroomboer.

Edit: oh, eh Maxime, als je je GIP klaar hebt, stuur dan je presentatie hier naartoe. Kan je hier droppen in pdf formaat.
https://www.uploadarchief.net/overview.html
We horen hier graag hoe iets afgelopen is.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 17 maart 2017 16:54:34 (23%)

Met een PMR kan je ook een bruikbaar schakelsignaal (toonfrequentie bijvoorbeeld) oversturen. Legaal, redelijk betrouwbaar, budgetvriendelijk en multifunctioneel.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Aha ik begrijp wat de TS bedoeld geloof ik.
Dat systeem bestaat al en wordt in de autosport gebruikt met name in de rally-raid. Zoals Dakar.
Als er iemand wil inhalen op een proef en dan vooral in de woestijn druk je op een knop en in de auto's voor je gaat een zoemer af.
Het is vrij prijzig er zit tevens een noodsysteem in zodat je een helikopter kan oproepen, en het werkt via een satelliet telefoon.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hugo Welther

Moderator

PMR446 setje met oproep toon. Gaan alleen de setjes met dezelfde "toon instelling" af.
Gewoon te koop in elke hobby/speelgoed winkel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Overigens, als de TS het praktisch uit wil voeren, zijn van die cheapo 433mhz data modules wat praktischer en net even wat uitdagender dan de kant en klare pmr446 porto's. Wat klein werkt, kan je uiteraard opschalen, voor het educatieve doel is het bereik niet van groot belang lijkt mij.
Klein bereik is prima voor een demonstratie van zenden, toonslot/beveiligingsinstellingen en dergelijke.
Aan de TS de 'taak' om te googlen op 433mhz data transmitter. Onder andere hier kun je ze kopen: http://www.voti.nl/winkel/index.html

Let wel op, met alleen een zender en 'n ontvanger ben je er niet. Dan krijg je namelijk dat iedere halvezool met een garagedeuropener of babyfoon je schakeling in werking zet. Je zult dus een toonslot, digitale code of wat dan ook moeten gebruiken om alleen op je eigen signaal te schakelen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 18 maart 2017 00:19:58 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Porto inbouwen in een stel autos, hmm, niet zo handig.
Op 433MHz heb je een redelijke bereik in het open veld. Daar zijn goedkoop zenders en ontvangers voor te koop. Kleine sprietantenne aan beide. Dmv een microcontroller zendt je een code uit die door alle ontvangers binnen bereik ontvangen wordt. Code/bitrate slim kiezen om betrouwbaarheid hoog te krijgen.
[edit] oh, weer te snel gelezen. Ledlover zegt eigenlijk hetzelfde. A-la.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe werken die 'push'-berichten naar je telefoon eigenlijk.
Ik heb hier met zo'n camera met microfoon zitten spelen; als hij een geluid of een veranderend beeld bespeurt, stuurt hij een bericht naar mijn telefoon. Dat gaat tamelijk snel, vijf seconden of zoiets.
En mijn tablet kon ik er ook op aanmelden, die krijgt er nu ook een. Misschien kun je er dus wel 'heel veel' apparaten tegelijk op 'abonneren'.

Maar, ik heb alleen gedaan wat in de handleiding stond; geen idee hoe dit gedaan wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

FET,

jouw device opent een socket en stuurt af en toe een bericht om de verbinding open te houden. als er een bericht is, zend de server jouw een antwoord, en krijg je een melding.

om je batterij en databundel te sparen wordt er niet gepolled, maar kan er minuten tussen die berichten zitten.

het zit zo, als je een TCP verbinding opzet, dan registreren alle routers die tussen jou en de server zitten, dat er een 'pad' is.

al die routers hebben een time-out, en die kan vele minuten bedragen.

dus wat doet jouw smartphone, die opent een socket naar de server, krijgt een response, wacht een paar minuten, en stuurt een nieuw bericht. iedere keer wacht ie net wat langer, tot er een router is die zegt, "ik weet niets meer van deze connectie, begin maar opnieuw".

dan krijg je weer een syn/ack en open je een nieuwe socket, en weet je wat de maximale timeout is.

GMT+1

Op 17 maart 2017 16:40:59 schreef evdweele:
[...]Dan hoeft er maar 1 iemand te roepen om de anderen te waarschuwen dat er een eetschuur in de buurt komt of zoiets.
Zoek maar eens op PMR-portofoon.

Ik denk dat 'eetschuur' vervangen moet worden door 'snelheidscontrole', en dan zijn portofoons toch weer iets minder makkelijk en minder opvallend...

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2017 16:19:34 schreef Maxime Callewaert:
Ik zal proberen mijn doel te verduidelijken.
Ik zoek een systeem, wanneer 1 auto een andere auto wil waarschuwen, de waarschuwer(zender) drukt op een knop, in alle auto's die aan het rijden zijn binnen een straal van ongeveer 500m zal er dan een lichtje branden op het dashbord, deze zijn dan de ontvangers.

Heb je al eens naar Xbee gekeken, daar kan het mee wat jij wil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

@Progger, ik weet niet of we het over hetzelfde hebben.
Als de camera een pushbericht verstuurt, duurt het geen minuten, maar een paar seconden (minder dan vijf) voordat ik dat bericht ontvang.
Met e-mail gaat het trouwens net zo. Als iemand mij een mailtje stuurt, geeft mijn telefoon ook meteen een melding. Althans, bij de ene provider; bij de andere bestaat de push-dienst niet, en zie ik pas wat bij het 'om de zoveel tijd' ophalen van de mail.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@ Fet,

Dat zeg ik, je mobiel houd de verbinding open, en de server pusht over diezelfde verbinding jouw melding (foto, nieuwe email).

Omdat de socket open is kan de server altijd naar jouw device praten, ook tussen jouw aanvragen alive meldingen door.

(In tegenstelling tot pop3, waar je verbinding maakt, aanvraagt en weer sluit)

GMT+1
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, nu snap ik het, geloof ik. De mobiel kijkt hoelang de verbinding zonder 'keep alive' kan, en stuurt dan steeds net binnen die tijd even een pakketje.
Blijkbaar vraagt dat verkeer (en het steeds luisteren voor push messages) niet zoveel van de batterij, want ik merk geen verschil. Een wild racespelletje of de schermverlichting zullen wel meer uitmaken. :)

Maar dit zou voor @TS eigenlijk ook prima werken dus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Zolang de @TS niet vertelt wat hij nu echt wil bereiken blijft het gissen.

Maar de @TS heeft allang afgehaakt; wij stellen veel te veel vragen die hem helemaal niet uitkomen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 21 maart 2017 15:34:40 (99%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Ik moest even opzoeken waar de afkorting GIP voor staat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%AFntegreerde_proef
Als het werkelijk hiervoor is, dan lijkt het me niet noodzakelijk dat ie een situatie met zo'n honderd zenders/ontvangers in elkaar gaat zetten. Één van beiden lijkt me genoeg, daarna zal ie z'n handen vol hebben aan rekenwerk en presentatie van het geheel.
Wat ik niet begrijp is dat ze in het onderwijs die jonge mensen zulke opdrachten geven. Het mag allemaal niets kosten, maar ze moeten wel iets gaan uitvinden, uitwerken, samenstellen met spullen die ze blijkbaar zelf moeten bekostigen. Raar.

Och, onmogelijk is het niet. M'n broer had toendertijd een elementaire aardmagnetischveld-variatiemeter gemaakt met digitale data-aquisitie via de parallelle poort. Veranderingen in het AMV kon ie niet herkennen, langsrijdende zware machines (graafmachines e.d.) wel.
Ik ben nog steeds trots dat ik het prototype op mijn 14e voor hem heb gebouwd :)
Was ook niet moeilijk - LDR met magneetje aan een draadje en een vaantje, dat licht van een LED blokkeerde of doorliet. Het data aquisitiedeel (een rudimentaire ADC met de parallele poort van de computer) vond m'n broer op het internet.

Je haalt er zo de slimste knapen en knapinnen uit.

Wat ik wel vind, is dat er meer assistentie mag zijn vanuit de docent.
Maar in aardig wat gevallen zou de scholier zomaar meer kunnen weten dan de docent, als die alleen in zuivere natuurkunde geschoold is bijvoorbeeld.
Ook in mijn 'carriere' moest je het eindexamenproject bijna in je eentje doen. Maar de realiteit is dat elektronici samenwerken met softwareontwikkelaars en industrieel ontwerpers... Je bent geen one man team.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Nou, ik hoop dat hij nog wat van zich laat horen. Er zijn hem hier ideeën en handreikingen gedaan, ben toch benieuwd wat hij ervan gaat maken.