elektron_
beetje gek
Op 7 januari 2005 17:48:15 schreef bleuke:
@elektron; mail je me ook aub? Dank u zeer.
zie je mail
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 7 januari 2005 19:35:56 schreef grotedikken:
[...]
En wat meer is, je leest niet wat anderen schrijven.
1) Elektuur stopt elk jaar in zijn halfgeleidergids een grap.Vermoedelijk was dat er ene. Gewone koolstof/zink batterijen kunnen niet herladen worden, het is zelfs gevaarlijk. Als de chemische bestanddelen opgebruikt zijn kun je dat proces niet meer omkeren, dat is nu juist het verschil met oplaadbare die andere (veel duurdere) bestanddelen bevatten.
2) Een alkalinebatterij kan een klein beetje geregenereerd worden in geval van nood. Dit effect is zo klein dat het de moeite niet loont er een lader voor te bouwen/kopen.
3) Mishandelde batterijen kunnen wel degelijk openbarsten, ja zelfs exploderen. Ik had eens net een AAA Ni-Cd batterijtje uit een apparaat gesoldeerd toen de telefoon ging . Gedurende het gesprek hield ik het in mijn gesloten hand.Door de lichaamswarmte moet er een chemische reactie op gang gekomen zijn, want plots explodeerde de batterij met een luide knal. De binnenkant van mijn hand bleef de rest van de dag pijnlijk en rood.
1) Dat heb ik gelezen. Heb ik ook al meer van gehoord...
2) Hmmm... Het is dus NIET mogelijk een "gewone" batterij te herladen.
3) Auwh....
Anoniem
Op 3 januari 2005 19:41:41 schreef lampjes:vroeg me alleen af of die dingen niet kunnen ontploffen?
Niet zo leuk als ik aan het bellen en die batterij ontploft.
vaak zat gebeurt met van die goedkope neppe nokia accu's lol men neef ook overkomen was met zen vriendin aan het bellen en kabam...
3 dagen in het ziekenhuis gelegen met erg hoofdletsel 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 7 januari 2005 19:35:56 schreef grotedikken:
[...]
En wat meer is, je leest niet wat anderen schrijven.
1) Elektuur stopt elk jaar in zijn halfgeleidergids een grap.Vermoedelijk was dat er ene. Gewone koolstof/zink batterijen kunnen niet herladen worden, het is zelfs gevaarlijk. Als de chemische bestanddelen opgebruikt zijn kun je dat proces niet meer omkeren, dat is nu juist het verschil met oplaadbare die andere (veel duurdere) bestanddelen bevatten.
2) Een alkalinebatterij kan een klein beetje geregenereerd worden in geval van nood. Dit effect is zo klein dat het de moeite niet loont er een lader voor te bouwen/kopen.
3) Mishandelde batterijen kunnen wel degelijk openbarsten, ja zelfs exploderen. Ik had eens net een AAA Ni-Cd batterijtje uit een apparaat gesoldeerd toen de telefoon ging . Gedurende het gesprek hield ik het in mijn gesloten hand.Door de lichaamswarmte moet er een chemische reactie op gang gekomen zijn, want plots explodeerde de batterij met een luide knal. De binnenkant van mijn hand bleef de rest van de dag pijnlijk en rood.
3) zal wel niert door lichaamswarmte komen, want als je ze uit een oplader haalt zijn ze vaak heter dan 37c
cadmium is giftig... dus suc6 ermee ik hoop dat je er niks aan overhoud...
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 8 januari 2005 21:00:43 schreef elektron_:
De hotmailbox van kieke is vol.
Jij stuurt er 700 enzoveel KB naartoe. Hotmail is maar 2MB, dus als hij meer dan 50% erin heeft ist overvol 
Alkaline gaat idd vrij aardig ...
( ook uit elektuur, de 1e keer laden bijna volle capaciteit, daarnaa gaat het snel naar beneden )
However, Probeer NOOIT ! een lithium cel te herladen ! Dat knalt met 100 procentige zekerheid.
Niks nep schakeling.... Zie Elektuur December 1996 Batterij opfrisser. Het werkt wél, Alkaline batterijen kan je tot 3 maal herladen en inderdaad, de capaciteit vermindert na elke laadbeurt. Ik heb hier het artikel nog voor mij liggen. Heb het toendertijd gemaakt. Heb er véél plezier aan beleefd toen mijn kinderen veel speelgoed met batterijen hadden. Toen waren de nicd batterijen peperduur. Trouwens, elektuur omschreef het als "Laad en regenereerapparaat voor Alkaline- batterijen en NICD-cellen". Gaat wel om penlight-batterijen. Dus inderdaad géén nep want het was december...... Nu zoeken maar naar het artikel. Ik heb het trouwens nog wél. Mik.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Als je het naar lapjes stuurt wil je mij toch ook niet benadelen. Batterijen kunnen wel warm worden heb ik zelf al ondervonden. Nog geen ontploffende batterijen gehad gelukkig. Wel al ontploffende laders, maar dat had een reden
.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Alkaline batterijen opladen gaat inderdaad een paar keer. Het gaat het beste met batterijen uit apparaten die relatief veel stroom gebruiken. (Zoals zaklantaarn, speelgoed, enz...)
Het gaat niet meer, als de batterij helemaal leeg is. Ook batterijen uit weinig stroom gebruikende apparaten, zoals electrische klok, afstandbedening, ect reageren slecht op opladen.
Hier staat ook nog een oplader schema...
Supersnel opladen, ja dat kan ook nog.
Mijn vader gebruikt een 18,3 Volt 10 Ampere kortsluitvaste voeding.
De laadtijd bedraagt < 10 sec.
De radio speelt ruim 2 weken op deze batterijen (4xD-cel).
Tot nu toe slechts 1 maal fout gegaan, =/- 14 sec geladen, batterij geknapt, allemaal rotzooi zwevend door de lucht.
Het stonk ook erg.
High-Voltage
Beetje late reactie maar kom...
Zit op die lader een timer? Want je gaat me toch niet zeggen dat je zelf die 10 sec moet tellen. Dat ding is levensgevaarlijk, gewoon een bom....
En hoe komt het dat die 14sec is opgeladen. Zit er toch geen timer op?
klein is fijn
Moderator