Hallo ik zoek een oplossing voor een probleem waar ik maar niet uit kom. Ik wil een dc moter aansturen voor een universal robot. Gewoon linksom en rectsom hij moet wel excact steeds de voorgeprogrammeerde aantsl omwentelingen maken . Ook moet het motortje synchroon lopen met de rest vsn de assen. Iemad??? Tevens hardware ontwikkelaar gezocht voor dit soort dingen. Wij laten het zo makenmet proffessionele tools?

moeilijk beantwoorden als je er geen plaatje bij hebt van het hoe en wat exact. Maar wil je iets synchroon laten lopen kan dat ook bv met een ketting. Anders iets maken met encoders zodat je op elk moment weet waar en op welke positie de motor(en) staan.

Een deftige robotsturing kan meestal wel extra assen aansturen en deze synchroniseren. Maar de hardware van deze motor moet dan wel geschikt zijn om aan te sluiten aan deze sturing. Dus meestal een AC servomotor met encoder of resolver. Als je sturing die mogelijkheid niet heeft, wordt het moeilijk. Als je maar moet synchroniseren met één as is het misschien mogelijk, maar dan moet je eerst deze as-positie kunnen uitlezen.

okay het gaat om deze robot

https://www.universal-robots.com/products/ur10-robot/?ads_cmpid=384412…

de UR10 van universal robots

idd een deftige bot maar hetgeen wat ik wil schijnt moeilijk te kunnen. het gaat dus om een asje extra. de positie hoeft niet doorberekent te worden.

ik zal morgen wat meer over posten.. Sorry dat ik als nieuweling hier zo kort van stof ben, zal mij binnenkort even goed voorstellen ;-)) bedankt alvast voor de info tot dusver.

Dit is een 6-assen robot. Bewegingen van een externe as synchroniseren kan alleen via de robotsturing. Immers, de beweging van de robotkop is hier een functie van alle 6 assen. Dus, navragen bij de fabrikant of de invoerder.

Als de extra as alleen een bestaande as hoeft te volgen via camming of gearing is het natuurlijk een eitje.
Het lastigste is dan, bij bedrijfsmatig gebruik, om de installatie weer veilig te krijgen.

edit:
dit is een "collaborative robot". Daar zelf een as bijbouwen en er dan personeel mee laten werken is onverantwoord en dus sterk af te raden. Je krijgt hem zelf namelijk onmogelijk veilig. Gewoon contact opnemen met de fabrikant.

Ten eerste welkom op het forum.

Wat moet die as precies gaan doen?

Laat me eens raden: de hele robot heen en weer rijden....

Een synchroonlopende extra as, lastig denk ik.

Hetgeen wel kan is denk in een station, band aan en afvoer, luchtcillinder, draaicarousel , detectie produkt aanwezig of niet, etc koppelen adh de extra beschikbare in en outputs die in het programma verwerkt kunnen worden.

Beschikbaar volgens documentatie,
16 dig inputs
16 dig outputs
2 analoge inputs
2 analoge outputs
En modbus.

Mooi speelgoed.

Let wel op veiligheid met personeel, maar de robots die ik ken zitten opgesloten in eigen kooi.

[Bericht gewijzigd door fikkie op (11%)]

Ik dacht dus dat het herl gemakkelijk zou zijn om een extra motortje met encoder synchroon te laten meelopen maar het is dus gewoon wel moeilijk. De fabrikant heb ik gesproken, ook de fabrikant van de motoren zelf. Tis niet echt heel gemakkelijk. Ik heb zelf wel een omweggetje gevonden doormiddel van een extern apparatje die zich koppelt aan een output van positie en rijd maar t blijft onhandig. Ik pruts nog even. Oh ja deze robot kan gewoon naast mensen werken.

Op 1 april 2017 07:17:32 schreef Astrobart:...Oh ja deze robot kan gewoon naast mensen werken.

Daarvoor waarschuwde ik je eerder al. Op het moment dat jij er zelf een motor bij knutselt (op de robot zelf) is het absoluut verboden om er professioneel mee naast mensen te werken.
In huiselijke kring mag je nog wel naar hartenlust gezinsleden er mee belagen. Een extra asje op afstand is natuurlijk geen probleem!
Zelf weer veilig maken is onmogelijk. Je hebt de gekeurde beveiligingen omzeilt, om dit goed te krijgen moet je het documenteren en laten keuren. Dat gaat al fout bij het documenteren omdat de gebruikte techniek niet open is.
Voor professioneel gebruik kun je nu niks anders doen dan het ding weer origineel maken.

wellicht een domme opmerking, maar ik gok het erop :)
kan je niet het signaal tussen besturing en motor aftakken, en hier de nodige info uit halen ?

Als het normale encoders zijn moet dat kunnen. Tegenwoordig zie je wel steeds meer allerlei gesloten seriële protocollen die dit moeilijk maken. En in het geval van standaard encoders is het ook van belang waar je de aftakking maakt in verband met de afsluitweerstanden.