Vragen die gesteld worden als elektromechanisch onderhoud

hallo iedereen
zo als onderwerp het zegt zou ik graag willen weten wat zij vragen alles jij gaat solliciteren als elektromechanisch onderhoud.

zoals wet van ohm
ster driehoek
wet van vermogen

Bedankt
Fijne dag nog

Opleidingen en/of werkervaring

De meeste sollicitaties worden gehouden door detacheringsbedrijven of hr-vrouwen
Die meestal ook 0 technische kennis hebben

Of je geschikt bent voor zo'n functie hebben ze op de werkvloer binnen uren toch wel door, vandaar die paar weken/maanden proeftijd

Inzicht en analytisch vermogen, aan iemand die een paar "wetjes" uit zijn hoofd kent heeft niemand iets.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Eisen staan meestal wel vermeld in de advertentie of op internet. Je kunt ook altijd bellen en vragen wat voor specifieke eisen er gesteld worden.Je kunt dan zelf uitmaken of je daaraan voldoet.

Je kunt aan zo'n gesprek dan weer refereren in je sollicitatiebrief.

Zo van:

naar aanleiding van het prettige telefoongesprek dat ik met u had wil ik graag solliciteren naar ....enz. enz

chuckie

Honourable Member

Als je bij een technisch detacherings bureau gaat solliciteren kun je vragen verwachten zoals;

Hoe lijn je 2 poelie's op de juiste manier uit.
Waneer moet een bepaald type motor in ster of driehoek.
Teken een 5/3 ventiel.
Wat is het verschil tussen een centrifugaal en een zijkanaalpomp.
Wanneer praat je over oververhitte stoom.
Wanneer pas je een b,c en d karakteristiek toe bij installatie automaten.
Waarmee las je aluminium.
Watzijn kruisverwijzingen in elektro tekeningen.
Verschil tussen absolute en incrementele encoder.

Dit zijn wat van de vragen die ik ooit voor mijn kiezen heb gehad...
Voornamelijk praktijk gericht dus...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

hallo
bedankt voor jullie antwoord.
grtjs :)

hallo ik had nog een vraagje?
zijn er ook mensen hier die als onderhoudstechniekers werken?

Alles er een machine stil valt wat doen jullie dan?
zijn er paar regels of paar stappen die jullie doen??

Bedankt voor te antwoorden

Shiptronic

Overleden

Ja, stap een, een bak straffe koffie dinken ;) en dan bedenken wie je schuld gaat geven :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

En de operator vragen wat ie gedaan heeft voordat het stuk ging.

Als het antwoord daarop "niets" is dan doorvragen naar wat hij dan gedaan heeft voordat hij niets deed.

wat ook wel wil werken is eerst de hoofdschakelaar uitzetten dan koffie drinken en daar na de hoofdschakelaar weer in zetten.

meten is weten,gokken is dokken

En als je in een fabriek met nieuwe landgenoten werkt moet je ook niet opkijken van antwoorden als "Iek was besig en opeens hij doet niet meer".

Kreeg ik te horen nadat ik in de nachtdienst bij een storing geroepen was. Dan kom je aan en zie je een complete besturingskast vonkend aan zijn kabels hangen onder de katwagen van een bovenloopkraan van 30 ton...

Voor de rest is het simpel, gebruik je verstand, redeneer logisch en kijk of je erachter kunt komen wat het zou moeten doen en wat het nu niet meer doet (liefst met een operator erbij die weet hoe de installatie zou moeten reageren). Al heb ik mezelf ook 8 jaar staande gehouden in een fabriek met meer dan 30 installaties, beroerd tekenwerk en nog erger bedieningspersoneel. Stel in elk geval de boel veilig voordat je gaat werken dat is het belangrijkste.

Houdt er in elk geval rekening mee dat onderhoud en storingen geen dingen zijn die je op school uit een boekje leert maar echt praktijkwerk zijn.

veiligheid is idd belangrijk, iets wat zomaar stopt kan soms ook zomaar weer gaan werken.

Als je vaker een storing heb waarbij er veel contacten verbindingen in serie zijn, is het soms wel handig om die apart even uit tekenen, per onderdeel, dan kan je makkelijk even halverwege meten, i.p.v. het hele circuit te moeten aflopen met veel boeken in handen.

en alles met een computer of wat daar op lijkt of naar ruikt, even uit en aan.

Kijk waar het beweegt, daar gaat t meestal ook kapot.

Zelf had ik en tas met een PB schroevendraaier set, multimeter, baco's, tape,lampje wat draad etc. mee, daar kan je een hoop me oplossen.

Op een gegeven moment herken je de meeste storingen wel.

zit sinds 2009 in de PV.
Shiptronic

Overleden

En laat je vooral niet opjagen door een stropdas wat manager noemt, die willen het onmogelijke (en vaak onveilig) pot vet en schroevendraaier klaar leggen om te overhandigen, dan mag hij het zelf doen (in de wetenschap dat er daarna nog meer stuk is en het nog langer duurt ;) )

Probeer ook geen problemen op te lossen, het worden er alleen maar meer ! Zoek naar de oorzaak, en neem die weg, dan is het probleem er ook niet meer.

Op 31 maart 2017 19:10:49 schreef Shiptronic:
[...]

Dat, en ook al staan er 3 identieke machines, dan hebben ze alle 3 een eigen persoonlijkheid ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 31 maart 2017 19:11:25 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

foutje.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 31 maart 2017 19:11:40 (95%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Op 30 maart 2017 21:31:56 schreef Sine:
En de operator vragen wat ie gedaan heeft voordat het stuk ging.

Als het antwoord daarop "niets" is dan doorvragen naar wat hij dan gedaan heeft voordat hij niets deed.

Heel veel doorvragen geeft meestal wel een richting waar het defect moet worden gezocht.
Ik kreeg vroeger veelvuldig apparaten met daarop een Post-It plakkertje met de tekst "Kloemel werkt niet".
'Kloemel' was Limburgs voor 'prul'. Een mededeling van nul en generlei waarde, want waarom stuurden ze anders dat apparaat naar mij toe? Als je ging doorvragen kwam je er vaak achter wat nu precies de klacht was. Dan kon je tenminste gericht gaan zoeken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

In de bottelarij kwam er eens een Turkse operator naar me toe.: "staat een motor te roken!"
Ik zei, dat kan helemaal niet , want je mag hier niet roken..>:)
Hij weg. Probleem binnen 15 minuten opgelost..anders had het een uur geduurd ..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Blijf rustig.
Denk logisch na.
Luister naar iedereen.
Stel de juiste vragen aan de juiste personen.
Kijk de loggings na. Zoek afwijkingen\patronen.
Het ligt nooit aan de software ?
Laat een operator zien waar het fout gaat.
Kijk bij een 'identieke' machine wat de volgende stap is.
Mcc openen, letten op rode lampjes/geen lampjes (vooral op de plc)
Als software engineer: Laptop zo lang mogelijk in de tas laten zitten.

Bij binnenkomst is het verhaal meestal: Groot probleem, niemand heeft iets gedaan. Hij doet het niet (duhhh).
Daarna even bij de machine kijken en met de operator praten.
Hem het probleem laten voordoen.
Naar de technische dienst lopen en gewoon vertellen dat je voor probleem x komt. Vaak komt er dan een heel verhaal.
Eventueel laten uitprinten wat er al uit het magazijn is opgehaald.
Ondertussen goed nadenken wat het kan zijn.
Met de kennis die je nu hebt de fout nog eens veroorzaken.
Mogelijke oorzaken afstrepen tot je de dader(s) hebt.
Op het moment dat er te veel piefen staan koffie gaan drinken.

Praktijk:
- gewoon op de start knop duwen
- juiste recept selecteren
- de machine ervoor/erna starten
- er is geen storing, het werk zoals het moet
- in de logging laten zien dat er wel iemand in de machine is geweest
- het is een gevolg storing. Oorzaak storing is simpel.
- ooit daaagen gezocht, bleek de operator gegevens bij de verkeerde machine in te vullen
- lagers laten smeren
- lagers te veel gesmeerd
-...

GJ_

Moderator

Op 31 maart 2017 21:37:38 schreef --pino--:
Het ligt nooit aan de software ?
Laat een operator zien waar het fout gaat.
Kijk bij een 'identieke' machine wat de volgende stap is.
-...

Ja, of vraag de operator wat de volgende stap zou moeten zijn.
Het ligt inderdaad nooit aan de software. 99% van de storingen is een sensorkwestie.

hallo iedereen
alvast bedankt voor alle hulp van jullie :)

ik studeer nu industriële automatisch dus veel programmeren met PLC fout zoeken Enzo maar volgend jaar wil 1 jaar extra bij vdab voor onderhoudstechnieker elektrisch en mechanisch gaan doen is da misschien een goeie keuze want heb geen kennis bij mechanisch dus zal van 0 moeten beginnen of zou ik beter toch allen voor elektrische gaan??

sorry heeft niks met deze onderwerp te maken maar ik dacht dat ik beter verder kan studeren voor meer kans te hebben voor werk

graag jullie mening aub :)

nogmaals bedankt die mij geantwoord hebben

fijne dag nog :)

GJ_

Moderator

Op 1 april 2017 18:16:21 schreef jatt:...alleen voor elektrische gaan??

"Alleen elektrisch" bestaat niet. Zonder enige werktuigbouwkundige kennis ben je absoluut nutteloos. Je kunt geen machines programmeren, storingen opsporen en verhelpen, schakelkasten bouwen enz enz als je mechanisch van toeten noch blazen weet.

evdweele

Overleden

Op 1 april 2017 18:16:21 schreef jatt:
maar ik dacht dat ik beter verder kan studeren voor meer kans te hebben voor werk

Een excuus vooraf: dit gaat een verhaal worden van "opa vertelt" of "opa kan me nog meer vertellen" ;-)
Maar misschien geeft het enig inzicht.

Na de middelbare school wilde ik een technische opleiding gaan volgen. De richting waarin ik me wilde bekwamen was 'radiotechniek'. Elektronica, zoals dat tegenwoordig heet, werd zo nog niet aangeduid. Voor die opleiding bestonden alleen particuliere opleidingsinstituten, subsidies van de overheid waren er niet. Mijn ouders moesten dus het volle bedrag voor de school plus de boeken opbrengen.
De afspraak die ik maakte met mijn ouders bestond daaruit dat zij de opleiding betaalden, maar dat na het behalen van het diploma ik zelf voor een inkomen moest zorgen en ik aan mijn ouders kostgeld moest betalen. Dat leek mij een goede deal.

Ik was 19 jaar oud toen ik aan mijn eerste fulltime baan begon. Na een paar wisselingen van werkgever en drie jaar later kwam ik tot de ontdekking dat de techniek niet was stil blijven staan sinds ik de schoolbanken had verlaten, en begon ik in de avonduren cursussen te volgen om mijzelf bij te spijkeren. En tot mijn 58ste ben ik dat blijven doen. Soms op eigen initiatief, soms geïnstigeerd door de werkgever, maar altijd met als doel de ontwikkelingen bij te blijven.
En ook na mijn pensionering, nu 7 jaar geleden, zoek ik op internet nog altijd naar oplossingen voor vragen waarop ik geen antwoord weet. Leren doe je je leven lang. Als het goed is...

Het vak 'elektronica' ontwikkelt zich steeds verder en sneller, je kan daarom nooit zeggen dat je opleiding is afgerond of voltooid.
Je zal op een (on)zeker moment een keus moeten maken; wil je je kennis uitbreiden of wil je een keer "je handen laten wapperen" en de - tot dan toe - opgedane kennis in de praktijk brengen en praktijkervaring opdoen.
Een "eeuwige student" zoals die in het verleden bestond heeft misschien wel veel theoretische kennis, maar levert een geringe bijdrage aan de ontwikkeling van 'de maatschappij' omdat hij die theoretische kennis nooit aan de praktijk heeft kunnen toetsen. Het is een keuze die je moet maken.

Veel succes met het bepalen van je keuze en de invulling van een toekomst waarbij je jezelf het prettigst voelt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 april 2017 18:39:26 schreef GJ_:
[...] "Alleen elektrisch" bestaat niet. Zonder enige werktuigbouwkundige kennis ben je absoluut nutteloos. Je kunt geen machines programmeren, storingen opsporen en verhelpen, schakelkasten bouwen enz enz als je mechanisch van toeten noch blazen weet.

Dat is anders bij onze oosterburen volstrekt normaal; als je, als elektriker, een gat moet hebben om een kabel door te voeren, bel je een mechaniker en ga je gewoon 2 uur op je reet zitten totdat de mechaniker er is om in 2 minuten dat gat voor je te boren.

Je hoeft natuurlijk geen machinebankwerker te zijn om een schakelkast te kunnen bouwen, en om een machine te programmeren hoef je geen sterkteberekeningen te kunnen maken, of een aandrijflijn door te rekenen. Nu kan het best handig zijn als je dat wel kunt, zeker in een klein bedrijf, maar noodzakelijk is het echt niet.

Dat betekend natuurlijk niet dat zo'n extra vak nutteloos is; op zijn minst is het goed voor je begrip van het vakgebied, en zoals ik al zei, zeker binnen kleine bedrijven wordt je vaak geacht een duizendpoot te zijn. Er zijn in Nederland heel erg veel dergelijke kleine bedrijven, en naar mijn mening zijn dat ook zeker de leukste en meest leerzame plaatsen om te werken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 1 april 2017 22:46:39 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Ik vind,als je als storingsmonteur werkt, je wel zou moeten weten hoe een machine werken moet.
Anders kan je geen goede foutanalyse maken.
En storingsmonteur is geen beroep, het is een roeping.. Gevoel en liefde voor het vak is volgens mij een "must".
En natuurlijk logisch kunnen denken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 1 april 2017 22:41:29 schreef SparkyGSX:
Je hoeft natuurlijk geen machinebankwerker te zijn om een schakelkast te kunnen bouwen,

nee, dat nou ook weer niet, maar je zult toch de nodige kennis moeten hebben. Hoe veel ik er niet heb zien klunzen om een gaatje te boren in RVS om maar wat te noemen.

...en om een machine te programmeren hoef je geen sterkteberekeningen te kunnen maken, of een aandrijflijn door te rekenen.

Daar ben ik het niet mee eens. Zeker als het gaat om het programmeren van de aandrijvingen zul je toch e.e.a. moeten weten van de gebruikte reductoren, de massatraagheden van de lasten enz enz. en met deze gegevens ook nog kunnen rekenen.

Op 1 april 2017 22:41:29 schreef SparkyGSX:
Dat is anders bij onze oosterburen volstrekt normaal; als je, als elektriker, een gat moet hebben om een kabel door te voeren, bel je een mechaniker en ga je gewoon 2 uur op je reet zitten

I rest my case: dan ben je dus 2 uur lang een volkomen nutteloos geld verslindend object. :-)
Ik zie het vaak genoeg gebeuren. Of een programmeur die %$#&^%% 3 uur op z'n krent zit om op een monteur te wachten om een fotocelletje uit te richten: nutteloos!!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 2 april 2017 13:51:12 (27%)

evdweele

Overleden

Dat is anders bij onze oosterburen volstrekt normaal; als je, als elektriker, een gat moet hebben om een kabel door te voeren, bel je een mechaniker en ga je gewoon 2 uur op je reet zitten

Of een programmeur die %$#&^%% 3 uur op z'n krent zit om op een monteur te wachten om een fotocelletje uit te richten

Dat heeft met regelgeving te maken en hoe strikt daaraan wordt vastgehouden.
Ik werkte vroeger zo nu dan in Nordrhein-Westfalen en bij zaken waar wij in Nederland niet eens over hoefden na te denken en dat even onderling regelden, moest in NRW eerst contact worden opgenomen met Düsseldorf, de Landeshauptstadt.
Soms kreeg men binnen een week antwoord dat 'Düsseldorf' akkoord ging en dat men mijn voorstel maar moest uitvoeren, maar het kwam ook voor dat er een delegatie uit de hoofdstad kwam om het vraagstuk op te lossen.

Ik vergeleek het met het Verenigd Koninkrijk waar op elektrische treinen nog steeds de voormalige stokers van de stoomlocs meereden omdat de vakbonden dat hadden afgedwongen. Hoewel dat ook een hardnekkige urban myth kan zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.