frequentie regelaar

hallo kan iemand mij helpen?
ik zou graag via touch panel 6 inch van siemens mijn frequentie van regelaar willen veranderen van 0 tot 50 hz
ik heb al gezien van dat jij het kunt doen met i/o field via wincc dan
kan iemand mij helpen ??
het is niks voor school maar ik zou het wel willen weten.
ik heb nu 2 knoppen op touch panel waar me ik hoog en laag kan regelen maar ik zou het toch graag via i/o field willen doen of weet iemand hoe k het nog kan ?
misschen scaling of unscaling?
frequentie reglaar:micro master 4 of profibus
plc: CPU 313c-2 DP

MVG

GJ_

Moderator

Even de vraag zelf buiten beschouwing gelaten: op een touchpanel regelen van 0..50Hz is niet aan te raden. Maak er 15..50Hz van.

waarom dat eigenlijk??
is het gewoon omdat motor stuk gaat als jij die op lage freq draait?

bedankt voor te antwoorden :)

GJ_

Moderator

Een "normale" motor krijgt de koeling van z'n eigen ventilator, gemonteerd achter op de as. Bij lage toerentallen heeft die geen enkel effect meer.

mel

Golden Member

Een frequentiegeregelde motor wordt vaak voorzien van een losse fan, die op een vaste spanning staat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Dat gebeurt eigenlijk alleen als de motor in closed loop moet draaien. Bij een standaard toepassing gebeurt dat zelden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zult in de handleiding of technische doc van de f.o. op moeten zoeken op welke adressen of geheugenplaatsen je een waarde in kan zetten via de busverbinding.
Je F.O. moet je dan instellen dat het instelpunt vna het toerental gehaald wordt uit het adres/geheugenplaats.
Op je HMI moet je een nummerieke waarde veld maken die je op het HMI kunt aanpassen.
Hiervoor heb je waardschijnlijk verschillende "symbolen" voor ter beschikking.

Heel veel zaken zijn zoals je het zelf wilt.
Afhankelijk van hoe en wat.
Als je op je HMI scherm het toerental in wilt stellen en je F.O. kan alleen maar frekwenties lezen dan zul je moeten verschalen.
Ook zul je een min en max toerntal of frekwentie hebben, waar je dat afhandeld mag je zelf beslissen, dat doet de programma.
Alhoewel het wenselijk is voor de bedrijfszekerheid de min en max frekwentie/toerental in je F.O in te geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)