Hallo,
Ik bezit een Sony CFD-255L draagbare radio/cd/cassette. Ik zit met het probleem dat ik bij het laden van een CD de cd niet begint te draaien en zo de melding krijg NO DISK. Aangezien het toestel 24j oud is heb ik ineens een nieuw CD mechanisme besteld. Het betreft hier de Sony KSM-360AAM. Ik heb dit dan geinstalleerd maar het probleem blijft. De fout moet dus op het logische bord zitten van het cd mechanisme (en dat wordt niet meegeleverd met het nieuwe cd mechanisme). Nu heb ik de spanningen gemeten van het power drive IC (IC 704 op het logische bord) dat de motoren aanstuurd en die zijn volkomen normaal.
Kan er iemand nog enkele zaken doorgeven wat ik kan meten/testen?
Het schema vindt u op elektrotanya.
Alvast dank!
Mvg,
Kenneth
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is een compleet mechanisme waar de lens reeds voorgemonteerd is. Ik had hier ook al naar gezocht maar ik kan niet direct iets vinden. Ik veronderstel met een compleet chassis dat het niet de bedoeling kan zijn dat ik de lens opnieuw moet demonteren en het brugje moet verwijderen.
Lastig probleem. Dit probleem heb ik ook met een van mijn md spelers. Alles schoonegemaakt en eindschakelaartjes nagekeken?
Aangezien het een compleet nieuw mechanisme is veronderstel ik dat de switches goed zijn. Ik heb het schema nog eens bekeken. Zou IC702 (CD servo AMP) de dader kunnen zijn? Is het niet zo dat deze IC wacht op een signaal van de laser of er al dan niet een cd aanwezig is en zo ja dit IC een signaal stuurt naar het power drive IC die op zijn beurt de spindle en sled motor activeert?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als dit een model is waar je de cd onder een deksel inlegt, check de cd tafel hoogte. als die te laag is door te hard drukken op de cd tafel herkent de laser de cd niet meer, de focus kan dat niet halen.
deksel switch overbruggen en de cd met de hand een slinger geven heeft me ook al vaker meer leven opgeleverd, je hoord dan op een punt inleesgeluiden. dan zou de cd tafelmotor niet werken, of de driver ervan..
Nee is met een inscheuflade. Wanneer ik de cd inlaad zie ik de lens op en neer gaan en dan gebeurd er niets. Normaal zou op dit moment de cd moeten gaan spinnen maar dat doet hij dus niet.
[Bericht gewijzigd door nk006 op (74%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan kan alsnog de cd tafelmotor defect zijn. de cd moet eerst herkend worden om de motor aan te sturen, het detecteren dat de laser aangaat wil niet zeggen dat de laser ook ziet dat er een cd inligt. als hij dat ziet, dan duurt het proberen in te lezen doorgaans langer, dwz de laser blijft langer aan en focust vaker.
Maar het is een compleet nieuw chassis dus het lijkt me heel raar dat dit zomaar defect zou zijn niet?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo te zien gaat het inderdaad om het betreffende brugje. Even weghalen dus, makkelijkst met zuiglitze maar kan ook gewoon zo met de bout.
P.s. Nieuwe onderdelen kunnen zonder meer stuk zijn, maar ik denk toch dat het hier al opgelost zou kunnen zijn met het weghalen van het brugje.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
Op 22 april 2017 19:54:23 schreef nk006:
Nu heb ik de spanningen gemeten van het power drive IC (IC 704 op het logische bord) dat de motoren aanstuurd en die zijn volkomen normaal.
Ik weet niet wat voor spanningen je gemeten hebt, maar ik zou terugmeten vanaf de spindelmotor. Is daar spanning, dan motor zelf testen. Is daar geen spanning dan verder terug tot je die wel hebt, dan heb je je fout en weet je ook of er nog iets te redden is.
Dingen kunnen wel onwaarschijnlijk zijn, maar daarmee kun je ze niet uitsluiten. Ook een nieuw chassis kan defecten hebben!
@hensz : heb de voltages gemeten op het IC die volgens het schema moeten gemeten worden en deze meten goed.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker
Golden Member
De foto staat er helaas niet meer (het bedrijfszekerst is als je hem op het forum zelf uploadt inplaats van extern linkt), maar op die foto was maar 1 brugje zichtbaar.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
De lens gaat op en neer, dus de logische aansturing is aanwezig. Bij Sony gaat de CD meestal pas draaien zodra de focus gevonden is. Soms wordt het spindelmotortje heel kort aangestuurd om de cd een paar graden te draaien. Meestal echter niet.
Kan m.i. daarom alleen maar het bewuste ESD brugje zijn. Geen licht = geen focus = geen draaiende CD.
Zie je tijdens het heen en weer gaan van de lens wel een zwak rood schijnsel (eventueel zelfs licht uitdoen om het te zien)? Zo nee - brugje verwijderen.
Ook bij een complete loader met pickup moet het ESD brugje verwijderd worden. Bij voorkeur zelfs pas doen als je alle kabels aangesloten hebt.
[Bericht gewijzigd door Semtexx op (22%)]
Het brugje bevond zich inderdaad op de flatcable dat rechtstreeks van de lens komt. Heb eerst alles aangesloten en daarna brugje verwijderd. Het werkt perfect en zo is dit probleem opgelost!
Dank aan iedereen die mee hulp geboden heeft aan dit probleem!
Met dank,
Kenneth