Bosch vaatwasser : nieuwe tabletten en vaat heeft nu witte aanslag

Beste Forumleden,

Vanmiddag heb ik onze Bosch vaatwasser met een tablet van Sun (een soort die ik niet eerder had gebruikt) aangezet.

Het zijn "All in 1" tabletten die als aanbieding in een 6 pak zaten.

Bij het openen net schrok ik me rot : een witte en stroef aanvoelende laag / waas op alles.

Op borden, bestek en glas. Zwart plastic onderdelen zijn dof wit uitgeslagen. Van een koffiemakertje is ook het glas dof geworden.

Gelukkig stonden er maar twee glazen in, ook deze hebben doffe plekken / vlekken.

Op RVS bakjes zitten uitgeslagen vlekken, net alsof vette vlekken wit zijn uitgeslagen.

De binnenkant van de machine heeft ook wat doffe plekken.

Dit heb ik echt in vele jaren van vaatwasmachine gebruik nog nooit gehad en ligt overduidelijk aan het (eerste) gebruik van deze soort tabletten.

Heeft iemand dit ook eerder gehad met een bepaalde soort (SUN) vaatwastabletten?

Is er nog iets aan te doen? Bestek was redelijk nieuw en dit is echt behoorlijk irritant.

Het lijkt wel of dit enorm agressieve tabletten zijn, normaal kan dit in ieder geval niet zijn.

Tips en advies zijn zoals altijd welkom, alvast bedankt!

PS. De vaatwasser en de bewegende onderdelen (armen) binnenin zijn zeer schoon, de machine wordt goed onderhouden en wast altijd fris en goed / mooi glanzend schoon.

Tot nu toe gebruikte ik een oudere soort tabletten van Sun die ik in voorraad had (groot ingekocht ooit) en af en toe tabletten van AH. Nog nooit problemen mee gehad.

Eergisteren heeft de machine (zoals al jarenlang) ook normaal en mooi schoon en fris gedraaid.

Ondanks dat je tabletten hebt gebruikt moet er wel op juiste moment glansspoelmiddel in de vaat komen anders krijg je witte aanslag op de vaat.

Glansspoelmiddel en zout bijvullen als dit op is.

Een tablet weet nooit wanneer het tijd is om het glansspoelmiddel te laten oplossen. (als dat er al inzit)

Mijn advies is om weer terug te gaan naar het vaatwaspoeder, glansspoelmiddel en zout. Daarna testen.

Velen die ik ken en terug zijn gegaan naar de producten waarvoor deze machines gemaakt zijn constateren een veel schonere vaat.

Het is het proberen waard.

Dank voor de reactie, stel ik op prijs.

Ik heb net ontdekt dat de witte aanslag er grotendeels vanaf kan worden gewassen / gekrabd. Opluchting!!!

Ik heb daarom net (samen met m'n vriendin) alles waar dat wit op zat met de hand (stevig) twee maal afgewassen en gelukkig is het er grotendeels vanaf gekomen.

We hebben altijd tabletten gebruikt, waren altijd heel tevreden met het resultaat maar hebben dit fenomeen nog nooit meegemaakt.

De vaat die in de machine gaat is ook eigenlijk nooit erg vies, de resten halen we er altijd goed vanaf en af en toe spoelen we voor.

Dat zijn we helemaal goed gaan doen nadat ik een aantal jaren problemen met de machine had (nam slecht water binnen) en het labyrint een keer grondig heb moeten schoonmaken.

Nee, dat gaat me geen tweede maal overkomen.

Het is en blijft wel erg raar dat een vaatwastablet een witte , stroef aanvoelende laag achterlaat.

Ik hoop dat er nog soortgelijke ervaringen en tips worden gemeld waar ik en we allemaal wat aan hebben.

In ieder geval ga ik maandag SUN bellen en waarschijnlijk alles (- de ene tablet) weer terugbrengen naar de winkel.

Mijn voorkeur is zo'n jerrycan van 2 liter met poeder van sun, losse glansspoel en zout.Waarom?? geeft het beste resultaat en poeder heeft als voordeel dat je kan doseren hoe vuiler vaat, iets meer en licht vervuild een beetje. By the way: wij doen meer dan een half jaar met zo'n pul poeder... Enne: poeder lost veel sneller op dan een blokje!!!

Wij gebruiken altijd poeder, eerlijk gezegd toen ik een workshop kreeg over vaatwasser ontwerpen werd ons gezegd dat onze werkgever geprobeerd had om de tabletten minder geconcenteerd te krijgen.
Ze bevatten meer dan nodig is, wat op zich weer niet goed is voor Uw afwas. (Natuurlijk zonder succes aangezien de tabletten fabrikant er niet bij gebaat is)
Zoals SMD al zegt, zout en glansmiddel.

Op 13 mei 2017 19:26:21 schreef walkura:
... Zoals SMD al zegt, zout en glansmiddel.

Ik zei dat eerder :-)

Dank voor de reacties en tips en advies.

Maar die witte, vettige en stroeve laag, die er nu opeens zo heftig was, hoe kan die (technisch) verklaard worden?

Zal de samenstelling van zo'n (SUN) tablet opeens zo enorm veranderd zijn?

Ik heb wat foto's bijgevoegd.

Dat koffiemakertje zag er echt dramatisch uit, gelukkig is die nu weer in orde.

Het lijkt soms ook wel of bepaalde vlekken te maken hebben met de aanwezigheid van vet / vingerafdrukken op het object.

Zie de onderkant van dat zwarte theeblaadje bijvoorbeeld.

Dit hebben we echt nog nooit meegemaakt / gehad.

Waar is de elektronica die je hebt afgewassen? werkt dat nog?

meer iets voor nieuwsgroep nl.huishouden

kan toch ook een elektrisch probleem zijn?
ooit zelfde eens voorgehad met goedkoop zout, die korrels bleken niet op te lossen en witte waas, mat glas en roestvlekken tot gevolg

Ik dacht met dit euvel ook eventueel aan de werking van het apparaat / de wisselwerking van de tabletten en het apparaat.

En dat de uitkomst ook interessant genoeg zou zijn voor leden van dit forum.

Ik zie nu eerlijk gezegd ook nog maar alleen deze (voor mij nieuwe soort) tabletten als de oorzaak.

Maar als een vraag als deze hier niet thuishoort dan hoor ik dat graag van een moderator en mag het onderwerp op slot.

Vaat ziet er inderdaad niet uit!! Probeer het nog eenmaal zo'n blokje:indien weer,hele bubs terug naar de winkel of klacht indienen bij Sun

[Bericht gewijzigd door smd op (20%)]

Ik bel morgen eerst met SUN en hoor aan wat ze me te melden hebben.

Zal waarschijnlijk ook de foto's doorsturen.

Ik zal hier laten weten wat hun reactie is.

Op het RVS en het bestek is de aanslag wat hardnekkiger en lijkt er toch niet helemaal vanaf te zijn gegaan.

Op het RVS is de laag wel te verwijderen maar is best hardnekkig.

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (16%)]

wij gebruiken thuis ook van die tabletten, maar de machiene is ook nog steeds opgevuld met spoelglansmiddel en zout.
misschien dat net 1 van die 2 tegelijk op is terwijl je overschakelde van tablet?

Al meer dan 15 jaar gebruiken we hier die 3-in-1 tabletten. Meestal het Albert Heijn huismerk.
Zout en glansspoelmiddel heeft deze machine nog nooit gezien.
De vaat is altijd goed schoon.

Er zal wel iets aan die Sun tabletten mankeren, of er gaat iets niet goed in de vaatwasser.

Ik heb een hulpmiddel om de vaat te doen, een borsteltje, staat Sorbo op.
En de vaatwasser zelf is 63 jaar,en ik werk nog prima :)

Ik heb net met SUN gebeld.

Ze nemen de zaak in behandeling en ik ga ze foto's en mijn ervaring doorsturen.

Ik heb ze een productienummer en een productnummer doorgegeven.

Vanzelfsprekend hou ik jullie / dit forum op de hoogte.

Het ziet eruit alsof de waterverwarming niet gewerkt heeft, maar ik ben ook heel curieus naar de afloop.

Op 15 mei 2017 12:01:49 schreef MGP:
Het ziet eruit alsof de waterverwarming niet gewerkt heeft, maar ik ben ook heel curieus naar de afloop.

Verwarming van het water en machine gaat prima, de vaat was ook kurkdroog.

En daardoor voelde ik het stroeve meteen, zeker op het aardewerk.

Op verzoek van SUN stuur ik vandaag 10 tabletten op voor onderzoek.

Gisteravond heb ik de machine laten draaien met een AH vaatwastablet en de vaat was (zoals altijd) goed en fris schoon.

Reactie van en uitkomst van het onderzoek door SUN zal ik, als die bekend is, hier melden.

Ja, ondanks het ontbreken van een link met elektronica ben ik wel benieuwd. Dat losse glansspoel betere resultaten kan geven dat begrijp ik, maar bij dit resultaat denk je inderdaad aan een foutje in de productiebatch. Wel fijn dat ze het bij Sun serieus oppakken.

Overigens gebruik ik altijd een half(!) tabletje van W5 (Lidl huismerk, 7 cent per gehele tablet). Die breek ik in z'n verpakking al door midden (ze zijn zacht genoeg) en de tweede helft ligt dan netjes in het plastic in de keukenla op de volgende dag te wachten. Geen zout, geen glansspoel, maar WEL met de kanttekening dat hier ongelooflijk zacht water uit de kraan komt.

Ik ben ook benieuwd en tot nu toe ook blij met het goed oppakken van de kwestie door SUN.

Overigens kwam ik op mijn zoektocht naar oorzaken op het internet ook tegen dat het folie van de tabletten voor verstoppingen kan zorgen in de machineafvoer / riool afvoer.

Er zijn blijkbaar mensen die van hun monteur zelfs te horen hebben gekregen om de in folie verpakte tabletten te mijden.

Het schijnt dat de oplosbare folie wel degelijk (soms) voor een plakkerige aanslag kan zorgen met alle ellende die daar bij hoort.

Dat had ik nog niet eerder gehoord / gelezen....

Op 15 mei 2017 07:51:19 schreef mel:
Ik heb een hulpmiddel om de vaat te doen, een borsteltje, staat Sorbo op.
En de vaatwasser zelf is 63 jaar,en ik werk nog prima :)

Ik mag dat niet meer zelf doen , ik heb een vaatziekte. :-)

Volgens mij is het tablet onvoldoende opgelost zodat er nog resten in het spoelwater achterblijven. Is het veertje van je tablethouder niet lam zodat deze blijft steken. Misschien dat door een andere grootte of vorm dit niet gebeurt met je oude tabletten.Ik ben zelf niet zo'n fan van all-in-one wasproducten.

SUN heeft de ontvangst van de tabletten bevestigd en uitslag van het lab onderzoek kan 30 dagen op zich laten wachten.

Contact met SUN is prettig en vriendelijk, tot nu toe.

Alles wijst naar mijn mening naar die tablet, de vaatwasser heeft dit probleem nooit eerder gehad.

Sinds ik andere tabletten (van AH) heb gebruikt is de vaat elke keer weer mooi schoon en fris.

De uitkomst van het SUN onderzoek zal ik, als die bekend is,hier melden.

Zo'n 3-in-1 tablet weet niet wanneer het aan het wassen of naspoelen is.

Ik raad aan om het systeem van losse 3 delen aan te houden:
Sun Classic tabletten
Onthardingszout/regenereerzout (Broxo is goed)
Glansspoelmiddel (Sun is goed)

Mijn ervaringen hiermee zijn erg goed in een Miele.

Wij hebben hier erg hard water, veel kalk. De douche blijf je ontkalken. Dus in de vaatwasser moet je het dan ook goed aanpakken.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (19%)]