Op 17 mei 2017 11:49:16 schreef markce:
[...]
Inderdaad gokken, en dat is een ander forum.
Gokken hoeft niet.. ik weet het zeker.. 
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Hoi Wouter.
Heb je
Neem ipv zekeringen gloeilampjes en begin met plus en min 12V als voedingsspanning.
gelezen?
Moet je doen hoor, is beter voor je portemonnee. Anders blijf je nieuwe onderdelen kopen.
TonHek
Trage zekeringen heb je toch nodig. Snel is gewoon fout op die plek in het versterkerschema.
Zekeringen zijn goedkoper dan lampjes (altijd per 10 kopen, scheelt veel), kies dus het goede lampje. Schakeling op 12V is minder dan een half verhaal.
Misschien kan TS beter postzegels gaan verzamelen?
Ik weet het ik ben negatief.
Maar om elektronika te snappen,moet je gewoon liefde voor het vak hebben.
En af en toe een stofdoek,lieve woordjes en een aai over de print geven . dat helpt 
Een beetje experimenteerlust en eigenwijsheid zijn anders goede eigenschappen.
Het is voor sommigen misschien wel zuur als de gratis goede raad verwaaid.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Wouter en anderen,
Wouter ik ben blij met jouw topic...
Ik weet niet of je dit allemaal gaat lezen, omdat het wat langere zinnen zijn en niet direct over je versterker gaat.
Jouw topic geeft mij een "aardig" psygologisch profiel van de CO gebruikers in dit topic.
Een aantal CO gebruikers zijn net zo hardleers, als dat jij zelf ook overkomt op dit forum. 
Het is duidelijk dat communicatie, door wat voor rede dan ook, niet tot de sterke punten behoort,
net zoals bij een aantal andere CO gebruikers die hier hun frustratie laten blijken, omdat je hun commando's niet opvolgt.
Het is echter wel vervelend voor je, dat een aantal gebruikers van CO blijft doordrammen en nare dingen zegt,
nadat door MGP al meerdere keren is duidelijk gemaakt, hoe ze het beste met jou kunnen omgaan.
Dat houd meestal in dat zij zelf ook niet goed lezen en/of niet het niet willen begrijpen...
En ja, het is niet altijd stimulerend/makkelijk als een aantal goed bedoelde adviezen niet worden opgepikt door de vragensteller.
En als jij dan wat tijd nodig hebt om over het project na te denken en er dan een paar dagen niets van je te lezen is op CO,
dan is het helemaal hommeles...
De CO gebruiker (of beter de "tegenwoordige mens") wil direct bevestiging van hun goede daad/opmerking.
(hun advies, tot dwingend aan toe, aan Wouter, maar ook aan mij in andere topics)
Er is mij is toen ik jong was geleerd, dat als je iets weggeeft (materiaal of geestelijk) je hier niets voor kan terug verwachten.
Verwacht je hier wel voor iets terug, dan ben je aan het kopen, het opbouwen van een machtverhouding en of status.
Iets weggegeven is niet meer van jou, wat de ander er mee doet, daar heb je geen zeggenschap meer over.
Echt helpen is in mijn ogen onbaatzuchtig.
Ik heb later er zelf nog aan toegevoegd en dat is wat je weg geeft(materiaal), de weggever het een beetje pijn moet doen.
(omdat de weggever het zelf nog goed kan gebruiken)
Dus je geeft geen rotzooi weg, maar alleen goed werkend materiaal, of b.v. adviezen die zinnig zijn...
Maar de mens heeft meestal ook wat feedback nodig, en het is prettig als de ontvanger laat blijken, als de schenking geholpen heeft.
Voor mijn mede CO gebruikers, probeer je eens wat meer in te leven in de ander, doe minder aannames,
hou er rekening mee dat die aannamens meestal jouw eigen negatieve gedachten zijn en niet van de gene waarmee je communiceert.
Dan wordt dit een nog prettiger forum om op rond te hangen 
Amen
Bram
Mooi gezegd Bram. 
Op 17 mei 2017 14:42:57 schreef mel:
Misschien kan TS beter postzegels gaan verzamelen?.... Maar om elektronica te snappen, moet je gewoon liefde voor het vak hebben.
Je moest eens weten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Postzegels verzamelen doen we hier niet, dan wordt het automatisch bloemschikken 
Hoe dan ook vermoed ik dat Wouter die passie wel heeft, maar dat hij een hardloper is, dus altijd de uitdaging zoekt en er dus niet altijd meer zelf uitkomt. Dan moet je op een forum nou eenmaal een beetje blijven communiceren.
Het verwarrende voor het forummeubilair is dat er ook een hoop beginners zonder passie zijn die een specifiek probleem hebben en denken het wel even op te knappen en alle antwoorden die ze niet snappen, negeren. Daardoor zal een aantal vaste reageerders wel bevestigd zijn in hun vooroordelen en uit reflex handelen. Ik werp in dit geval niet de eerste steen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (52%)]
Op 17 mei 2017 14:32:42 schreef markce:
Zekeringen zijn goedkoper dan lampjes (altijd per 10 kopen, scheelt veel), kies dus het goede lampje. Schakeling op 12V is minder dan een half verhaal.
?????
Van bovenstaande snap ik niks. Bij mijn weten: Als in deze versterker zekeringen sneuvelen, dan zijn er nog meer dingen kapot. Het kunnen (emittor)weerstanden en transistoren zijn. Zijn die gratis?? Wat is er mis om in de testfase deze versterker op plus en min 12V te laten werken? Met voorgaande opmerking kan ik niks. Ik had liever een onderbouwde verklaring gezien waarom dat niet goed is.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Nou vooruit één positief geluid dan:
In het derde bericht geef ik de TS het advies om zijn E-mail adres te verwijderen uit zijn startpost, om hem spam te besparen.
En dat heeft hij gelezen en gedaan! 
Zoals ik eerder zei gewoon stelselmatig controleren of de schakeling overeenkomt met het schema.
Er zijn drie mogelijkheden: of TS heeft mijn advies niet gelezen, of hij heeft het naast zich neergelegd zoals allerlei andere adviezen, of hij is nu zo druk met controleren dat hij geen tijd heeft om te reageren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of de adviezen zijn teveel en te uiteenlopend om gestructureerd en snel af te werken. Of in elk geval niet op de manier die we gewend zijn (dank aan blackdog voor die reminder).
Als iemand die het weet, liefst Wouter zelf, zijn mond er even over opendoet dan scheelt het een hoop geharrewar en ge-veronderstel. Ook ongeduldige reageerders leggen zich veel makkelijker bij een situatie neer als ze eenmaal weten dat die ook maar gewoon een oorzaak heeft, dat er wel degelijk motivatie is en dat je er best mee en omheen kan werken.
Van bovenstaande snap ik niks
TS had snelle zekeringen gebruikt, goed kans dat de inschakelstroom van C8, C11 deze opblaast.
Ik heb het schema niet doorgerekend, maar kan zomaar dat de versterker bij 12V niet werkt. Is tenslotte ontworpen voor >30V. En als het wel lijkt te werken is niet zeker dat het bij >30V werkt. Dan zegt de op zich nuttige oefening met lampjes ook niet zo veel. Als TS er toch 30V op zet werken ze als zekering. Beter lampjes van 42V/5W oid gebruiken.
Zonder die lampjes zou ik het volgende doen: eindtransistoren er uit, BE van een complementair paar (Q10,Q12) doorverbinden, en dan schakeling nameten.
Op 17 mei 2017 22:54:19 schreef markce:
...Ik heb het schema niet doorgerekend, maar kan zomaar dat de versterker bij 12V niet werkt.
Ha, je maakt dezelfde fout als ik! 
Schema niet doorrekenen en zomaar iets beweren.
Op 17 mei 2017 11:42:06 schreef fred101:
[...]De pijl geeft de stroomrichting aan en de pijl is de emitter. Dat vind ik makkelijker onthouden dan dat NPN afgekort NPNP is
Joh, is dat werkelijk zo?
Ik had werkelijk geen idee. 
MGP
LDmicro user.
@Bram, Maarten en Lambiek...bedankt.
Maarten je kunt moeilijk verwachten dat iemand zichzelf blootgeeft op een forum en wie ben ik om daar wat meer over te schrijven, maar dat hij een passie heeft is overduidelijk.
[Back ontopic]
Gisteren heeft hij gemaild dat al die transistoren uit China komen en ik vermoed dat er fake onderdelen tussen zitten, zoniet allemaal.
De print is goed, de verbindingen althans, dus moeten we elders zoeken.
Nu eerst wachten op trage zekeringen.... en daarna zal het vermoedelijk richting BE worden en dan nog beweren dat (brug)gepensioneerden veel tijd hebben, iedereen trekt aan hun mouwen.
,...en dan nog beweren dat (brug)gepensioneerden veel tijd hebben, iedereen trekt aan hun mouwen.
Nu niet gaan klagen hé MGP. 
MGP
LDmicro user.
Kan er niet aan voorbijgaan, dat is mijn zwakte
en bij gebrek aan andere vrijwilligers....
Moet eigenlijk dringend nog 6 fietsroutes uitstippelen en door het vreselijk ongeluk in Kasterlee ben ik op mijn hoede en moet ze dan nog proefrijden tegen eind Mei.
Ben al enkele dagen bezig op Routeyou met mijn linkeroog op CO gericht 
Maar ik klaag niet heb enkel een beetje gezonde stress.
Maar we zijn weer offtopic...
@MGP: ik heb geen tijd, maar weet iemand die Wouter in de buurt al hulp aangeobden heeft fysiek en daar heeft hij NOOIT op gereageerd!
dus ik vind het merkwaardig te lezen dat hij met u wel overeenkomt...
Ik heb het schema niet doorgerekend en beweer dat de versterker het op 12V gewoon doet. Jij hebt het schema niet doorgerekend en beweert dat de versterker het niet doet. Wij beiden maken dus dezelfde fout, nl een stelling poneren zonder bijbehorende berekening.
En uiteraard, tijdens de bouw kan de bouwer uitzoeken wie van ons twee gelijk heeft, maar dat vind ik niet echt belangrijk. We gaan voor een werkende versterker van TS.
MGP
LDmicro user.
Op 18 mei 2017 19:05:28 schreef High met Henk:.... maar weet iemand die Wouter in de buurt al hulp aangeboden heeft fysiek en daar heeft hij NOOIT op gereageerd!
Te begrijpen.., hij heeft liever contact via email/de post/forum maar ga hier niet over uitwijden.
Nog even on-topic:
buildaudioamps gebruikt een niet-gestabiliseerde lineaire voeding voor hun versterkers. Dit is een trafo, brugcel en buffer elco's met aanzienlijke capaciteit als voeding op een aparte PCB.
Nu snap ik ook waarom de ongebruikelijke zekering-elco constuctie kan werken. De spanning komt door de grote buffering in de lineaire voeding langzaam genoeg op om niet de trage(!) zekeringen op de versterkerprint te laten springen bij opladen van C8/C11.
De Proj-3 versterker dus niet direct aan een brugcel, schakelende voeding of gestabiliseerde voeding hangen.
pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Ik heb er 2x 5A trage zekeringen in gezet. En deze branden ook meteen door.
Ook voor de fun de 2x 4700uF vervangen voor nieuwe
En ook 2 dikkere blauwe weerstanden vervangen tussen de TO-220 en TO-3p.
Opsturen???? Markce of iemand?
PS: Zo goed mogelijk proberen te lezen, en niet in bezit van een variabele 36v voeding oid.
Diverse imponderabilia en weegbare factoren hebben er voor gezorgt dat de AMPII nog niet werkt.