hallo mensen,

ik probeer uitleg te vinden over elke kabel van een ethernet kabel maar kom niet er echt ver mee.
wat ik weet is dat de transmit data bepaalde gegevens verstuurd maar waarom is er dan een + en een - kabel zodat het geen zwevende signaal is?
receive data is data ontvangen. en ik heb begrepen dat de bi directional een echo signaal geeft dus wanneer je een 1,0,0 signaal doorgeeft krijg je eigelijk 0,8. 0,8.0,8

TX+_D1 transmit data+
TX-_D1 transmit data -
RX+_D2 receive data +
BI+_D3 bi directional +
BI-_D3 bi directional -
RX-_D2 receive data -
BI+_D4 bi directional+
BI-_D4 bi directional -
hoop dat iemand me kan helpen

Signalen als 10base-t zijn symmetrisch, dus heb je een + en - signaal.
De bezetting van de kabel hangt af van type: 10base-t, 100base-t, 1000base-t, PoE,...)

Transmit en receive blijf ik altijd vaag vinden, het is maar net vanaf welke kant je het verhaal bekijkt.

Op 8 mei 2017 15:09:14 schreef Arco:
Signalen als 10base-t zijn symmetrisch, dus heb je een + en - signaal.
De bezetting van de kabel hangt af van type: 10base-t, 100base-t, 1000base-t, PoE,...)

de kabel die ik heb is een communicatie kabel, maar de kabel heeft dezelfde eigenschappen als een ethernet utp kabel dus ik wou gewoon weten wat elke kabel individueel deed maar volgens mij is het een 10base T

Je maakt het er niet duidelijker op ;) , ethernet = communicatie? Of bedoel je een Cross-cable ?

10base T gebruikt vaste en aparte lijnen voor zenden en ontvangen:

pin: 123 6

Voor bidirectioneel gigabit zijn er lijnen 457 en 8 over:

Als voorbeeld, een PC en Modem, PC stuurt op deze lijnen:

+1, +1, -1, +1

en ontvangt tegelijk (PC ontvanger):

+2, 0, -2, +2

simpel sommetje leert dan de data die door de Modem op de lijnen is gezet is:

+1, -1, -1, +1 (Modem zender)

Dan is er inderdaad nog de reflectie, of echo die voorkomt. verstuurt een zender(PC) dit:

+1, 0, 0, 0, 0, 0

En die ontvanger (PC) ziet dan (van zichzelf)

0, +0.8, 0, +0.2, -0.1, +0.1

Om te bepalen wat nou van zichzelf is en wat reflectie is en wat van de andere partij komt doet de zender af en toe een 'testpatroon', dit wordt ook weer van de data afgehaald.

Dus de ontvanger (PC) ontvangt een fictieve 13, de zender (PC) stuurde een 8 en de eerder geteste echo is 3. Wat de modem dus waarschijnlijk over de bidirectionele lijn naar de PC stuurde is : 13 - 8 - 3 = 5

De tabel in de openings bericht is een gevalletje "verwarring zaaien"

Bij gigabit (1000Mbit) ethernet zijn alle 4 de aderparen (8 draden dus) bidirectioneel. (4 x vorkschakeling i.c.m. echo cancelling)

Bij 10 en 100Mbit worden er 2 aderparen gebruikt (4 draden dus), 1 aderpaar per richting. De andere aderparen worden dan niet gebruikt, ze zijn dan ook niet nodig.

edit n.a.v. hieronder: vrijwel alle pc's, randapparatuur en switches die de laatste jaren zijn verkocht doen auto-mdix, kruiskabels zijn iets uit het verleden.

Misschien dat ze in een industriële omgeving waar apparatuur van >10 jaar oud gebruikt wordt, nog nodig zijn.

[Bericht gewijzigd door joopv op (27%)]

Op 8 mei 2017 14:36:34 schreef mike2581996:
hallo mensen,

ik probeer uitleg te vinden over elke kabel van een ethernet kabel maar kom niet er echt ver mee.

Hoop dat iemand me kan helpen

Wat wil je nog meer?

http://www.h-peters.com/recht%20en%20kruis%20kabel%20utp.htm

in jouw link word alleen uitgelegd hoe je zo'n kabel inelkaar moet zetten ,maar er staat niet echt in wat elk draadje doet. benaming staat er wel in maar dat had ik ook al gevonden :/

Als ik iets over een kabel wil weten dan kijk ik al jaren eerst op :
http://www.hardwarebook.info/

Met ethernet-kruiskabels heb ik ook ervaring, ik heb hier nog een apparaat (>20jr) met een kruiskabel er aan.
Aan die kabel zit een plakband vlaggetje met een kruis er op, zodat ik er later niet in-stink als ik die kabel voor iets anders gebruik (OK de moderne apparaten zouden dan alsnog moeten werken, maar toch . .)

O ja, de ISDN cq S0 bus kabels hebben dezelfde pluggen maar andere pin-out.
Kortom, altijd op blijven letten en bij fout zoeken niets uitsluiten :->

Dat moderne apparaten geen 'last' hebben met wel-of-geen kruiskabel is niet op de laatste plaats omdat voor 1000BASE?T vanuit de standaard is voorgeschreven dat de PHY dit MOET detecteren. (En ja, ik weet dat moderne 100BASE-TX apparaten het vaak ook kunnen.)

Op 16 mei 2017 09:34:15 schreef mike2581996:
maar er staat niet echt in wat elk draadje doet.

Daar is verder niet zo heel veel over te vertellen of je moet meteen heel erg in het diepe willen.
Wat wil je dan precies weten en waarom?

ik heb hier een schema van een ingang van een machine die gebruik maakt van een rj 45 kabel en ik wou dit uitleggen voor mijn presentatie wat die draadjes individueel voor functie hebben. deze kabel verbind een main controller aan een toetsenbord die dan weer door word verbonden aan een 'UEC'

2 draadjes voor zenden - en 2 draadjes voor ontvangen van data.

Als je publiek slim is en goed oplet ga je de opmerking krijgen dat de zend draadjes aan de ene kant ook aan de zend draadjes van de andere kant verbonden zijn. Dan heb je wat uit te leggen :)

Je kunt toch gewoon zeggen dat daar 100BASE-TX ethernet overheen gaat? Het lijkt me helemaal buiten de context om dat protocol (op welke layer dan ook) uit te moeten gaan leggen.

Schoolvraag dus?

Op 24 mei 2017 11:34:37 schreef mike2581996:
ik heb hier een schema van een ingang van een machine die gebruik maakt van een rj 45 kabel en ik wou dit uitleggen voor mijn presentatie wat die draadjes individueel voor functie hebben. deze kabel verbind een main controller aan een toetsenbord die dan weer door word verbonden aan een 'UEC'

Aah, aap-mouw enzo.

Is dat wel ethernet? Niet alle RJ45 stekkers zijn automatisch ook netwerk.

Voor 100mbit zou het kunnen ... maar het is nogal vreemd dat men dit zo optekent.

ethernet zend zijn signaal over 2draadjes.
het ene krijgt het signaal normaal, het andere heeft het geïnverteerd signaal
aan de andere kant zal de netwerkkaart het D- signaal inverteren. het signaal is dan identiek als die op D+. zie foto

ff signaal van een usb kabel nemen nu:
https://i.stack.imgur.com/aD6YA.png

stel nu dat er een storing in de kabel komt, en die geeft een spike op de eerste J.
dan heeft D+ een spike naar boven, en D- een spike naar boven.
als je erna D- zal inverteren, zal die spike naar beneden gaan. als je dan beide signalen optelt, dan is je signaal dubbel zo sterk, en zijn de storingen geneutraliseerd (ene spike naar boven, de andere naar beneden= som is nul)

Op 24 mei 2017 13:44:12 schreef Sine:
Is dat wel ethernet? Niet alle RJ45 stekkers zijn automatisch ook netwerk.

Vroeg ik me ook af, maar gezien de identieke pinning (1+2 paartje TX, 3+6 paartje RX, rest los) ben ik er maar vanuit gegaan.

Bij apparaten is het ook vaak gewoon RS232, don't judge a connection by it' s connector ;)

Je hebt dan ergens RX , TX en Ground, en soms komt er ook nog een voedingsspanning uit voor eoa. interface module. Ik geloof niet dat hier echt een standaard in is, de fabrikant doet wat hem goed uitkomt.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (54%)]

De PDF van TS vermeldt gebalanceerde signalen, dus RS232 valt alvast af.
Natuurlijk kan het nog wat anders zijn, maar TS suggereerde zelf ethernet en de pinning komt overeen met 100BASE-TX.

Het kan ook RS422 zijn. Dat zijn ook twee gebalanceerde signalen.

RJ45 word ook veel gebruikt voor RS485. En er is geen enkele standaard hoe dit aan te sluiten.

In dit geval zul je er niet achter komen wat het is want dit zijn functional safety signalen. De signalen zijn voor zover ik weet een eigen protocol. Dus, braaf kabeltjes inpluggen en geen vragen stellen aub :-)

--edit--
het staat in de tekening: het is de HSCI bus (HEIDENHAIN Serial Controller Interface), duidelijk ook eigen van Heidenhain.

Dat de pinning een beetje overeenkomt met gewoon ethernet is logisch: dan kun je standaard kabeltjes gebruiken omdat de getwiste paren dan op de juiste plek zitten. Ik ken ook wel RS485 verbindingen die gebruik maken van pin 2 en pin 7, maar als dat storing oplevert moet je toch echt zelf kabels gaan maken.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (26%)]

Op 16 mei 2017 09:34:15 schreef mike2581996:
in jouw link word alleen uitgelegd hoe je zo'n kabel inelkaar moet zetten ,maar er staat niet echt in wat elk draadje doet. benaming staat er wel in maar dat had ik ook al gevonden :/

Naar beneden scrolllen daar staan weldegelijk de signaalnamen vermeld die over elk draadje gaan. Alleen 1000base-t, die staat er niet bij maar daar heb je ook niet expliciet om gevraagd.
Kwestie van goed kijken en liefst wat verder dan de neus lang is. :-)

maar dat is dus ethernet en daar vroeg TS niet om. Eerst wel maar later bleek dat de vraag fout was :-)

Op 24 mei 2017 13:16:21 schreef Jochem:
Je kunt toch gewoon zeggen dat daar 100BASE-TX ethernet overheen gaat? Het lijkt me helemaal buiten de context om dat protocol (op welke layer dan ook) uit te moeten gaan leggen.

Schoolvraag dus?

ja inderdaad. je weet het maar nooit met leraren.

edit:
heb mijn antwoord gevonden. bedankt, werk de laatste tijd echt slordig