Condensator voor opslag in zonneboot

Als je de condensators wel parallel zet aan de accu's, en je die ontlaadt van 28.8V tot 22V (eigenlijk al te ver, maar goed), heb je maar 42% van de opslagcapaciteit benut, dus om die 180Wh te halen moet je dan 3750F gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voordat Msthebest13 zich op kosten gaat jagen kunnen we niet beter gewoon de conclusie voorkauwen die uit alle goedbedoelde, opbouwende, educatief verantwoorde posts gaat blijken?

Condensatoren gebruiken om 180 Wh aan energie op te slaan is geen haalbare kaart. Niet qua kosten, niet qua volume, niet qua gewicht.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Thevel

Golden Member

Condensatoren gebruiken om 180 Wh aan energie op te slaan is geen haalbare kaart. Niet qua kosten, niet qua volume, niet qua gewicht.

Ik denk dat de TS dat ook wel begrijpt, maar er mag nou eenmaal volgens de reglementen geen accu gebruikt worden..

maartenbakker

Golden Member

Op 31 mei 2017 23:20:50 schreef Thevel:
[...]Ik denk dat de TS dat ook wel begrijpt, maar er mag nou eenmaal volgens de reglementen geen accu gebruikt worden..

Waar staat dat? Er zijn al accu's aan boord en het lijkt mij makkelijker om de resterende toegestane capaciteit ook met een accu op te vullen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 mei 2017 21:06:25 schreef Msthebest13:
[...]

Hallo, bedankt voor uw antwoord!
1.Helaas mogen we volgens de regelementen van de race geen extra accu's toevoegen. Wel andere soorten opslag zoals de zogenoemde condensatoren

Dat staat hier.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dat is een regel die op verschillende manieren is te interpreteren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

In elk geval staat het in de startpost anders:

Volgens de regels van de race mogen wij maximaal 1.5kWh aan energie opslaan in de boot, we hebben nu twee accu's met een opslagcapaciteit van 1.32kWh.
We willen de laatste 0.18 kWh opvullen met condensatoren. Dit willen we omdat een condensator, als we het goed begrijpen, snel energie kwijt kan en snel weer kan opladen.

'Volgens de regels' mag het daar dus nog wél met accu's.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Dat is een regel die op verschillende manieren is te interpreteren.

Ja, dat vindt ik ook. Als je dit leest.

Het regelement.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/23517

Blz. 11 tot en met 17.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Aha. Daar zie ik:

Young Solar class vessels make use of dedicated batteries prescribed for their class.

Als je dat leest als 'make use ONLY of dedicated batteries prescribed for their class', dan mogen ze geen andere batterijen (accu's) gebruiken; maar óók geen andere opslag, zoals vliegwielen of condensatoren.

Als je echter vindt dat 'make use' hier niét exclusief bedoeld is (maar alleen dat ze óók de dedicated batteries moeten gebruiken), dan mag je uitbreiden met condensatoren, maar ook met bijvoorbeeld vliegwielen of andere accu's.

Dus: ófwel condensatoren mogen ook niet; ófwel andere accu's mogen ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Ik vindt het inderdaad ook niet echt duidelijk omschreven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 mei 2017 21:06:25 schreef Msthebest13:
[...]

Hallo, bedankt voor uw antwoord!

8.Zal het koelen van de panelen effect hebben? En zo ja, hoe dan?

ik zag zo snel nog geen antwoord:
een zonnepaneel heeft voor de spanning een negatieve temperatuurs coefficient.
Dat betekend dat ruwweg elke 3 graden dat het paneel warmer is de spanning 1% daalt.
Bij lekker zonnig weer loopt de paneel temperatuur al snel richting 60 graden.
Koelen met water kan dat aanzienlijk verlagen en de spanning en daarmee ook het vermogen verhogen.
Zou je van 60 naar 30 graden gaan dan win je snel 10% vermogen.

Je zou ook energie kunnen opslaan in perslucht en deze perlucht gebruiken om voor de boot een bellengordijn te maken. dit werkt schijnbaar weerstand verlagend, (google maar even, heeft een tijdje terug een stuk in het technisch weekblad gestaan, en dat staat ook allemaal online)

zit sinds 2009 in de PV.
pamwikkeling

Special Member

Wat is eigenlijk de beste manier om je in het water te verplaatsen.
- je afduwen op het water dat zich achter de boot bevindt.
- je vooruit zuigen aan het water dat zich voor de boot bevindt.

Nog even terug naar de energie opslag in de condensatoren.
Is het zinvol om de resterende energie naar een hogere spanning te transformeren en ze dan op te slaan in condensatoren.
Ik denk dan aan 100 of 200 V DC, de opgeslagen energie is immers 1/2 x CU2

Ja, maar dan moet je dus die spanning ook weer omlaag brengen om er iets nuttige mee te kunnen doen. Bij elco's zijn de werkspanning en de capaciteit ongeveer omgekeerd evenredig als het formaat gelijk blijft (probeer maar eens bij Farnell een diameter en lengte te selecteren waar er veel van zijn; ik zie 100V 1000uF, 50V 2200uF, maar ook 450V 82uF (diameter 18mm, hoogte 35.5mm). Aangezien de opgeslagen energie kwadratisch oploopt met de spanning, kun je dus bij hogere spanningen meer kwijt in hetzelfde volume en gewicht.

Echter, dat geldt alleen voor electrolytische condensators, en daarvan is de energiedichtheid toch al beroerd vergeleken met supercaps. Die laatste zijn vrijwel allemaal bruikbaar tot 2.7V, als je hoger wilt zul je ze in serie moeten zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Naast het afkoelen van de zonnepanelen kan er misschien ook iets bedacht worden om de panelen zo goed mogelijk te richten?

Bvb de boot een beetje kantelen in de richting van de zon mbv het gewicht van de bestuurder of met vinnetjes?

Als alle deelnemers met hetzelfde materiaal moeten werken zal het toch op details aankomen.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 juni 2017 14:06:42 schreef andre1973:
[...]

Je zou ook energie kunnen opslaan in perslucht en deze perlucht gebruiken om voor de boot een bellengordijn te maken. dit werkt schijnbaar weerstand verlagend, (google maar even, heeft een tijdje terug een stuk in het technisch weekblad gestaan, en dat staat ook allemaal online)

Perslucht opslaan heeft een laag rendement als je een beetje druk wilt opbouwen, dus ergens zit een omslagpunt waarboven het niet loont om lucht te persen. Belletjes genereren zelf kan met een lage druk en hoog rendement, maar opslaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."