Vervangcapaciteit

Wie kan me helpen? Hoe lost men dat?

Lambiek

Special Member

School vraag?

Er staat duidelijk, wat is de waarde tussen A en B.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze kan je gewoon zonder zakjapanner doen :D

This is the world we know best, the world of madness
Frederick E. Terman

Honourable Member

Om gemakkelijker te bekijken (waarom niet meteen zo?)

Meteen aan A zie je 20 nF zitten. Wat kun je dus onmiddellijk zeggen over de vervangcapaciteit?
Welke waarden in de antwoordenlijst voldoen daaraan? (!) :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik wil weten hoe men berekent.

Begin eerst met de vervangcapaciteit van twee condensatoren in serie en in parallel te leren. En pas dit dan stap per stap toe op het netwerk

Arco

Special Member

't Is niet meer als het uitrekenen van alle serie en parallelschakelingen en dan de boel optellen.
(in dit geval ook nog de eliminatie van een zinloos onderdeel... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 juni 2017 16:42:27 schreef Arco:
(in dit geval ook nog de eliminatie van een zinloos onderdeel... :) )

We mogen toch wel speculeren over de zelfinductie van de draden :D

This is the world we know best, the world of madness
Thevel

Golden Member

Op 20 juni 2017 16:26:28 schreef Srok:
Ik wil weten hoe men berekent.

Je hoeft niets te berekenen.
De laatste 2 regels van Frederick E. Terman nog eens goed lezen!

Je kan het maar beter wel berekenen. Wat b.v. als er stond: a) 12 nF?

Dan ging je met die redenering mooi de mist in.

fatbeard

Honourable Member

Nâh, die redenering gaat dan nog steeds op.
Pas bij
a) 10nF
b) 13nF
c) 23nF
ga je de mist in....

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Berekenen ís inderdaad netter.
Kijk eens naar je cirkeltje: 10 nF. Prima, dat is één.
Teken desnoods voor de duidelijkheid het schema even overnieuw met je nieuwe waarden.
Wat kan er daarna gedaan worden? En dan? En dan ben je er al.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

@klaasz: Dan had de multiple choice geen correct antwoord, dus dan was uiteindelijk alles goedgerekend.

Maar ik ben het met je eens dat je het beste kunt rekenen. Begin met vereenvoudigen. Ik zie een doorverbonden condensator en twee in serie. Als je die vereenvoudigd hebt hou je er twee in parallel over, die vereenvoudig je ook. Die staan dan nog in serie met de uiterste linkercondensator.

Omdat je door de sanity check van Frederick Terman al weet welk antwoord juist is, controleer je de uitkomst van je berekening daarmee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't Is wel apart dat men voor dit soort vragen altijd van die wereldvreemde schakelingen gebruikt; in de praktijk kom je dat (hopelijk) niet tegen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

en toch is het een goede oefening.

In de praktijk zal je nooit zo een zwik weerstanden of condensatoren in deze configuratie vinden. Maar mogelijk wel dus een lamp, een voorschakelweerstand, parallel met een relais en dit alles weer in serie met nog iets. Als je dan bedenkt dat al je onderdelen als weerstanden beschouwd moeten worden, heb je de duale van deze schakeling.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shock6805

Golden Member

Ja. je bent verkeerd. Wat is het potentiaal op beide poten van de meest rechtse condensator?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Op 20 juni 2017 15:42:35 schreef Frederick E. Terman:
Meteen aan A zie je 20 nF zitten. Wat kun je dus onmiddellijk zeggen over de vervangcapaciteit?

Zo slim was ik nog niet. Ik was hem al helemaal aan het uitrekenen, maar wel zonder pen en papier en zonder zakjapanner en zonder gokstok.

Arco

Special Member

Dat je antwoord niet goed is lijkt me duidelijk; 't staat niet bij de multiple choice antwoorden... :)
Als je eerst de condensator verwijdert die niets doet, dan wordt de schakeling wat duidelijker. (blijft 1 serieschakeling en 1 parallelschakeling over)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 juni 2017 17:00:13 schreef Blackfin:
[...]

We mogen toch wel speculeren over de zelfinductie van de draden :D

Goed. Wat is de resonantiefrequentie van gegeven schakeling?

Op 20 juni 2017 20:12:53 schreef Shock6805:
Ja. je bent verkeerd. Wat is het potentiaal op beide poten van de meest rechtse condensator?

Wat bedoel je? Ik begrijp het niet.
Kun je me kort uitleggen? Waarom de rechtse condensator verwijdert?

Het antwoord is 10. (De rechtse condensator niet meetellen)

Shock6805

Golden Member

Bijde poten van de rechtse condensator zitten op het zelfde potentiaal. Namelijk het potentiaal van punt B. Er staat dus ook geen spanning over die condensator. Bijgevolg doet ie ook niets en kan je hem dus weg laten. Wat overblijft is inderdaad een schakeling die je kan vervangen door een C van 10nF.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ingewikkelde manier om te vertellen dat de condensator bij B kortgesloten is.

Op 20 juni 2017 21:02:20 schreef Shock6805:
Bijde poten van de rechtse condensator zitten op het zelfde potentiaal. Namelijk het potentiaal van punt B. Er staat dus ook geen spanning over die condensator. Bijgevolg doet ie ook niets en kan je hem dus weg laten. Wat overblijft is inderdaad een schakeling die je kan vervangen door een C van 10nF.

Merci voor de uitleg

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 juni 2017 18:08:29 schreef Arco:
't Is wel apart dat men voor dit soort vragen altijd van die wereldvreemde schakelingen gebruikt; in de praktijk kom je dat (hopelijk) niet tegen.

Ja, en dat begint op de lagere school al. Dan moet je 3787 × 413 uitrekenen. Komt ook nooit voor in de praktijk. Het hele onderwijssysteem is verrot! ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org