EL34 in triode

Als beginnend hobbyist leek het me leuk om zelf een buizenversterker te bouwen. In het verleden had ik al wat bouwpakketten in elkaar gesoldeerd. Nu had ik al aardig wat spullen verzameld en ben begonnen met bouwen. Nadat ik de buizen eerst even heb laten gloeien daarna de hoogspanning erop gezet(schakelaar) kwam er een hoogst onaangenaam geluid uit mijn speakers, het was een vreemd aanzwellend geluid. Ook merkte ik dat er ergens een soort piepend geluid vandaan kwam. Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen. In de bijlage het schema wat ik gebruikt heb, misschien moeten er draden omgewisseld worden?
Ook nog foto van de uitgangstransformator. De groene draad komt van de EL 34 af en de rode draad van de voeding. Bij de andere uitgangstransformator zitten de aansluiting precies omgedraaid) (speakeraansluiting aan de bovenkant) Graag hoor ik wat jullie er van denken

Hugo Welther

Moderator

Is dat wel en echte uitgangstrafo of en poging een voedingstrafo om te toveren tot...
Heeft die trafo wel een luchtspleet? Zware vervorming komt dan door verzadiging van kern.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Goed punt. En dat aanzwellende piepende geluid komt omdat de tegenkoppeling vanaf de secundaire van de trafo verkeerd aangesloten zit. Dus even die twee aansluitingen wisselen. Dat heeft te maken met de fasedraaing, simpel gezegd.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 26 juni 2017 14:41:51 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Lijkt me een trafo voor een balanseindtrap?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De twee uitgangstrafo's staan ook wel fijn in het strooiveld van de voedingstrafo. Ik zou ze verder bij elkaar vandaan zetten. En als dat niet kan, dan de voedingstrafo een kwart slag draaien.

Op 26 juni 2017 15:45:13 schreef KlaasZ:
De twee uitgangstrafo's staan ook wel fijn in het strooiveld van de voedingstrafo. Ik zou ze verder bij elkaar vandaan zetten. En als dat niet kan, dan de voedingstrafo een kwart slag draaien.

Zat ik me net ook al te bedenken, vreemde trafo opstelling.

Op 26 juni 2017 15:54:34 schreef Hobbyman:
[...]
Zat ik met net ook al te bedenken, vreemde trafo opstelling.

Het oog wil ook wat.

RAAF12

Golden Member

Op 26 juni 2017 15:43:00 schreef maartenbakker:
Lijkt me een trafo voor een balanseindtrap?

Gezien de viltstift tekst en de stickertjes op de trafo's zou me dat niets verbazen of, 'gepromoveerde' nettrafo's.

Allebei de gelijkrichter bruggen zijn verkeerd getekend en kan zo dus niet werken,de trafo,s zijn van dubiueze afkomst.
De Triode instelling wil zeggen G2 aan Anode.
De EF heeft een (zeer) hoge impedantie is dat wel verstandig,of liever een ECC,tje.
En wat is de voedings spanning i.v.m de G2!.

Succes.

Thevel

Golden Member

Allebei de gelijkrichter bruggen zijn verkeerd getekend en kan zo dus niet werken

De gelijkrichter werkt prima, je kunt er perfect de condensatoren mee opblazen. :)

Als je de 250V trafospanning gelijkgericht krijg je volgens mij 350V DC i.p.v de vermelde 320V.

maartenbakker

Golden Member

De condensatoren blijven heel, maar de trafo's en de zekeringen lopen nogal gevaar.

Valt me wel tegen van Elektuur, daar zal wel ooit een lek over gepubliceerd zijn, of iedereen die hem nabouwde zag het of niemand heeft hem nagebouwd.

Overigens mijn opmerking over balanstrafo: die heeft bij mijn weten (net als een nettrafo) geen luchtspleet en is daarom nauwelijks geschikt voor een single ended eindtrap.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

De condensatoren blijven heel, maar de trafo's en de zekeringen lopen nogal gevaar.

Op de Elco's komt bijna de volledige AC trafospanning te staan, denk niet dat ze dat zo fijn zullen vinden...
Mee eens, mogelijk gaat eerst de zekering of trafo stuk.

Hieronder:
Je hebt gelijk, zat een beetje verkeerd te kijken.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 26 juni 2017 21:35:55 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Op 26 juni 2017 21:01:39 schreef Thevel:
[...]Op de Elco's komt bijna de volledige AC trafospanning te staan, denk niet dat ze dat zo fijn zullen vinden...
Mee eens, mogelijk gaat eerst de zekering of trafo stuk.

Ik heb even geen tekenprogramma bij de hand om de loop van de stroom te tekenen, maar als ik het in m'n hoofd naga staat er zelfs nog minder spanning over de elco dan ik eerst dacht. Ik dacht dat er steeds 2 diode-doorlaatspanningen over de elco zouden staan, maar omdat de brughelften nooit altijd tegelijk in geleiding zijn zal er ongeveer 0V over de elco staan. Over de secundaire van de trafo staan wel steeds 2 diode-doorlaatspanningen, en als de stroom nergens begrensd wordt gaan de zekering, trafo en diodebrug een wedstrijdje doen wie het eerst stukgaat.

@ohm-pi hieronder: thanks, fout gecorrigeerd. Ik denk wel nog steeds dat er ongeveer 0V over de elco staat, afhankelijk van individuele verschillen van de diodes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 26 juni 2017 23:17:45 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 juni 2017 21:18:25 schreef maartenbakker:
.. maar omdat de brughelften nooit tegelijk in geleiding zijn zal er 0V over de elco staan.

In de ene fase geleiden alle 4 dioden, In de andere fase sperren alle 4 dioden van de brug. De spanning over de voedingselco zal ergens tussen de -1V en +1V zitten zolang het spul nog heel blijft.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 26 juni 2017 23:06:53 (16%)

vergeten

Golden Member

Dat de bruggelijkrichter verkeerd getekend staat wil nog niet zeggen dat het ook zo is gebouwd. De TS (@Tim1978) is een beginner zegt hij zelf maar de kennis bij hem zal toch wel zover gaan dat hij de gelijkrichter goed heeft aangesloten, hij heeft er nog niets over gezegd.
Zou hij geen spanningen hebben gemeten hebben voordat er "doorgeschakeld" werd naar de buizen?
Of is hij van de schrik alweer vertrokken :-(

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 26 juni 2017 23:24:47 (100%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt voor alle informatie. Als het ik het zo lees kan ik er beter een balans versterker van maken. Het is dan misschien ook wel handig om de voedingstrafo te verplaatsen. Voor de gelijkrichting had ik een brugcel gebruikt, hier kan gelukkig weinig fout aan gaan. Op de voedingstrafo zit nog een 60 Volt aftakking dus er kan waarschijnlijk een balans versterker van gemaakt worden. Hebben jullie nog een mooi schema voor een EL 34 balans versterker (wat met deze uitgangstrafo's mogelijk is)

Hubie

Special Member

Even "williamson amplifier el34" bij google intikken en dan'plaatjes'aanklikken.

Nadat ik draden aan de secundaire kant had omgewisseld was het gepiep en het opzwellend geluid afgelopen. Toen was er nog een brom. Ik had als gloeispanning 6,3 Volt wisselspanning gebruikt. Nadat ik hier gelijkspanning van had gemaakt was de brom ook weg.
Daarna heb ik er een cd speler met regelbare uitgang op aangesloten. Er kwam geluid uit de versterker, het klonk enigszins redelijk, ik miste wel wat hoge tonen en het klonk een beetje hol. Maar dat zal waarschijnlijk wel met de uitgangstrafo's te maken hebben. Ik zal de versterker nog op een andere set speakers testen misschien geeft dit wel een ander beeld.

RAAF12

Golden Member

Hou ook de temperatuur van de trafo's in de gaten. Zoals eerder vermeld zijn ze ongeschikt in de schakeling. Deze UGT heeft wél een luchtspleet, dat ziet er zo uit:

Dat alleen SE een luchtspleet zou hebben is een illusie heb hier gewoon een oude Buizen trafo Balans en met luchtspleet.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vind het ook wat vergezocht om de perfect bruikbare gloeispanning van de trafo te willen gelijkrichten en stabiliseren, dat voegt nmbm enkel potentiële ellende toe, en theoretisch slechts een klein voordeeltje van bromreductie.

PS en vanop mijn stokpaardje: sedert wanneer ligt Nuth in (Noord- of Zuid-)Holland?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik kwam onderstaand schema hier tegen, misschien is dit een idee. Tenzij dit niet mogelijk is met mijn uitgangstrafo's. Ik zag alleen geen voedingsschema er bij staan, hebben jullie nog een geschikt voedingsschema voor erbij.

RAAF12

Golden Member

Op 29 juni 2017 19:10:00 schreef Electuurtje:
Dat alleen SE een luchtspleet zou hebben is een illusie heb hier gewoon een oude Buizen trafo Balans en met luchtspleet.

Foto,merk, type?

maartenbakker

Golden Member

Dat een luchtspleet onnodig is, betekent niet persé dat hij ook echt weggelaten wordt. Ik kan me alleen zo snel niet indenken waarom je hem niet zou weglaten.

P.S. @big_fat_mama: Ik zie niet direct wie er zegt dat Nuth in Holland ligt, maar het kan véél erger. Philips heeft jarenlang wit-op-zwart (middels sticker A3 630 58) beweerd dat Leuven in Holland ligt. Het ligt niet eens in hetzelfde land...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@maarten: zie sticker op 1 van de 3 trafo's, in de foto's bij de openingspost.
En jawel, die flater van Philips is helemaal om te huilen, inderdaad. Wie zich nog afvraagt waarom "Ollanders" hier niet zo'n sterke reputatie hebben als het om intellect en cultuur gaat... Al zijn er natuurlijk ook stomme Vlamingen, grif toegegeven. Eigenlijk ben ik nog in geen enkel land geweest waar er enkel wijze lieden woonden, en ik heb toch al heel wat afgereisd.
Maar dit is natuurlijk allemaal off-topic.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord