Stroomdraad met laagste weerstand.

Beste allemaal,

ik ben bezig met een peltier-element te maken.
Deze wil ik aansluiten op een ventilator die vanaf 180mV in beweging komt. Ik heb uitgerekend dat ik met mijn peltier-element rond de 220mV zou gaan halen. Het gaat dus om extreem weinig spanning en ik ben bang dat ik te veel spanning verlies door de twee stroomdraden die lopen van het element naar de ventilator. Daarom wil ik de meest optimale draad hiervoor en binnen redelijk betaalbare grenzen. ;) De draad moet bloot komen te liggen omdat die verwarmd wordt tot een temperatuur van 200 graden. Ook door deze hoge temperatuur ben ik bang voor veels te hoge weerstanden.

Ik dacht zelf aan koper maar dit zou gaan oxideren dacht ik dus dit is misschien niet zon goede optie. Hebben jullie een idee?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Tefzel (luchtvaart kabel) mag officieel 150 graden worden maar 200 zal ook nog een gaan denk ik. Waar je als particulier een kort stukje kan krijgen weet ik niet.

Weerstand is alleen een probleem als er een grote stroom loopt, en dat lijkt me hier niet het geval. Ik heb ernstige twijfels over die 180mV, en zelfs als de ventilator daarmee al gaat draaien betwijfel ik of je ook genoeg stroom kunt leveren, en die ventilator gaat zeer waarschijnlijk geen voelbare luchtstroom maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik mag aannemen dat je met die 180mv een stroomrelais bedoelt die een fan aanstuurt. een fan op 180mv gaat niet veel worden. je hebt overigens gewoon versterkers voor de spanning over een shunt heen..

een peltier element gaat minder stroom trekken als er tussen de 2 zijden een hoger temperatuur verschil ontstaat als 65 graden, maar juist dan moet je fan de boel toch volle bak gaan koelen lijkt me..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Bedoel je niet juist een thermokoppel i.p.v. een Peltier?
De meeste Peltiers zijn niet tegen die hoge temperaturen bestand

Er zijn trouwens genoeg siliconen en teflon kabels te koop, die tot 250°C kunnen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 3 augustus 2017 14:52:52 (57%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zilverdraad heeft de laagste weerstand!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 3 augustus 2017 14:35:36 schreef testman:
ik mag aannemen dat je met die 180mv een stroomrelais bedoelt die een fan aanstuurt. een fan op 180mv gaat niet veel worden. je hebt overigens gewoon versterkers voor de spanning over een shunt heen..

een peltier element gaat minder stroom trekken als er tussen de 2 zijden een hoger temperatuur verschil ontstaat als 65 graden, maar juist dan moet je fan de boel toch volle bak gaan koelen lijkt me..

Het gaat niet om een relais. Het is één op één aangesloten zonder tussenschakelaar oid. De ventilator is een solarmotortje waar ik propellers op zet :P Ik heb inderdaad al gekeken naar een LTC3801 die werkt als versterker. Deze zorgt helaas ook voor een lager amperage en dat is geen optie.

De ventilator dient niet als koeling voor het peltier-element. Het temperatuurverschil krijg ik door te verwarmen ipv te koelen.

Het hele peltierelement heeft geen andere functie dan de ventilator te laten werken. Die doet niet mee in dit systeem. Die heeft een andere functie binnen mijn project dat hiervan losstaat :)

Op 3 augustus 2017 14:48:04 schreef Tidak Ada:
Bedoel je niet juist een thermokoppel i.p.v. een Peltier?
De meeste Peltiers zijn niet tegen die hoge temperaturen bestand

Er zijn trouwens genoeg siliconen en teflon kabels te koop, die tot 250°C kunnen.

Ja klopt. In principe heb ik 100 thermokoppels achter elkaar in serie gezet waardoor ik hopelijk 220mV zal gaan oogsten :P

Ik heb het peltier element ontleed als het ware. Ik heb letterlijk twee verschillende metalen met elkaar verbonden en op het punt waar ze verbonden zitten verhit waardoor er een heeeeel klein beetje spanning ontstond. Ik heb 100 van deze verbindingen gekoppeld en ik hoop dat ze gezamenlijk genoeg opleveren voor mijn motortje!

Dankje dan zal ik daar eens naar gaan kijken! :)

Op 3 augustus 2017 14:28:28 schreef SparkyGSX:
Tefzel (luchtvaart kabel) mag officieel 150 graden worden maar 200 zal ook nog een gaan denk ik. Waar je als particulier een kort stukje kan krijgen weet ik niet.

Weerstand is alleen een probleem als er een grote stroom loopt, en dat lijkt me hier niet het geval. Ik heb ernstige twijfels over die 180mV, en zelfs als de ventilator daarmee al gaat draaien betwijfel ik of je ook genoeg stroom kunt leveren, en die ventilator gaat zeer waarschijnlijk geen voelbare luchtstroom maken.

Oké dankjewel! Klinkt interessant!

Het hele project is ook een soort onderzoek of ik het werkend kan krijgen of niet! Is voor mij ook afwachten totdat ik ieder onderdeel bij elkaar heb en kan gaan testen :)

Arco

Special Member

Ik heb inderdaad al gekeken naar een LTC3801 die werkt als versterker.

Spanning 'versterken' op die manier gaat nooit. Het totale vermogen wordt altijd minder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2017 15:15:54 schreef Arco:
[...]
Spanning 'versterken' op die manier gaat nooit. Het totale vermogen wordt altijd minder...

Ja helaas, weer wat geleerd! :P

Op 3 augustus 2017 14:53:15 schreef Hunebedbouwer:
Zilverdraad heeft de laagste weerstand!

Inderdaad, maar het verschil met koper is verwaarloosbaar.

GJ_

Moderator

Op 3 augustus 2017 14:59:59 schreef sibisammie:
[...]

Ja klopt. In principe heb ik 100 thermokoppels achter elkaar in serie gezet waardoor ik hopelijk 220mV zal gaan oogsten

Op de plaatsen waar je de thermokoppels aan elkaar knoopt heb je een "omgekeerd" thermokoppel. In serie zetten zou dus niet moeten werken.

Op 3 augustus 2017 14:48:04 schreef Tidak Ada:
Bedoel je niet juist een thermokoppel i.p.v. een Peltier?

Een Peltier is toch gewoon een heleboel thermokoppels parallel?

Tidak Ada

Golden Member

Theoretisch wel, maar wat tegenwoordig als Peltier element wordt geleverd kan lang niet die temperaturen van een gangbaar thermokoppel aan. Ik meen te herinneren dat één van de elementen van zo'n Peltier koeler een smeltpunt van 100 á 120°C heeft. In ieder geval is de max. werktemperatuur 100°C.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Mee eens met G_J..Een thermokoppel levert wel spanning,maar in serie zetten krijg je weer een koude junctie..Dat moet je voorkomen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Thermokoppels in serie noemt men ook wel een thermozuil in satellieten werd op deze manier stroom opgewekt met behulp van radioactief verval.

Een sateliet die naar de rand van het zonnestelsel gaat

Verbinding naar een thermokoppel gebruikt men compensatiekabel om juist een thermoovergang te vermijden .

rendement is laag

een peltierelement is het omgekeerde van een thermokoppel

GJ_

Moderator

Op 3 augustus 2017 18:02:10 schreef ANB:
Verbinding naar een thermokoppel gebruikt men compensatiekabel om juist een thermoovergang te vermijden .

Compensatiekabel bestaat uit "thermokoppelmateriaal", vandaar dat je aan de andere kant altijd een omgekeerd koppel krijgt. Die moeten dus in ieder geval op een andere temperatuur gehouden worden. Dat is wat in een satelliet ook gebeurt anders heb je er echt helemaal niks aan.

Op 3 augustus 2017 18:02:10 schreef ANB:
Thermokoppels in serie noemt men ook wel een thermozuil in satellieten werd op deze manier stroom opgewekt met behulp van radioactief verval.

Verbinding naar een thermokoppel gebruikt men compensatiekabel om juist een thermoovergang te vermijden .

rendement is laag

een peltierelement is het omgekeerde van een thermokoppel

Ja klopt al kan een peltier element precies andersom werken volgens het see-beckeffect (zoals thermokoppels werken) dus dan heb ik dus eigenlijk een seebeck thermozuil ofzo :P

Ik heb gekeken naar compensatiekabels en dit is wat ik vind:

Compensatiekabel heeft in principe dezelfde karakteristieken als het thermokoppel maar de nauwkeurigheid is beperkt door een temperatuurlimiet. Compensatiekabel kan een groot voordeel opleveren qua kosten en uitvoering als het wordt gebruikt als verbinding tussen het thermokoppel en het instrument. Voor de standaard thermokoppels wordt compensatiekabel gebruikt met ongeveer dezelfde samenstelling als het thermokoppel, alleen in een mindere verhouding. Voor edelmetaal koppels wordt een compensatiekabel gebruikt waarbij de samenstelling geheel anders is dan het gebruikte edelmetaal in het thermokoppel. Dit is noodzakelijk vanwege de hoge kosten van edelmetaal.

Ik heb heel veel verschillende combinaties van metalen geprobeerd en verschillende diktes en lengtes en er kwam uit dat een bepaald soort rvs icm vertind ijzer het hoogste voltage gaf.

Wil deze uitleg zeggen dat ik het beste het rvs en vertind ijzer kan gebruiken als draad? ('Alleen in mindere verhouding'?)

Op 3 augustus 2017 17:32:56 schreef mel:
een koude junctie..Dat moet je voorkomen.

Dit begrijp ik niet helemaal. Zou je dit kunnen uitleggen? :)

Dat gaf een SPANNING (geen "voltage"), en als je daar iets op aansluit gaan er STROOM lopen (geen "amperage").

Ik zie eigenlijk niet in waarom je thermokoppels niet in serie zou kunnen zetten, zolang elke 2de verbinding een koude junctie is.

Echter, zo'n constructie kan geen noemenswaardige stroom leveren. Je kunt wel gaan rommelen op een beetje spanning te maken, maar wat gebeurd er met die spanning als je probeert stroom te trekken? Die stort meteen in, waarmee het totale vermogen dus zo goed als 0 is.

Probeer eens de kortsluit stroom te meten; Isc (short circuit) * Uoc (open circuit) / 4 geeft een redelijke indicatie van je beschikbare vermogen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er zijn ook ceramische kralen in de handel waarmee je een blanke draad kunt isoleren, is wel redelijk basic en grof, maar n mogelijkheid, en de temperatuur is dan heel hoog op te voeren.https://dutch.alibaba.com/product-detail/high-temperature-resistance-h…

Veder gebruikten wij voor een draad dei achter een reflector van een 500+ W gasontlandingslamp liep een speciale draad, met een soort glasfiber isolatie, misschien kan je met zulke draad ook uit de voeten, even opzoek daarnaar, het bestaat, is te koop, maar niet overal. Die toko waar dat was is failliet, en geen idee waar t vandaan kwam, maar misschien even in de prof. lampen handel gaan vragen.
zo iets. maar wat wij hadden zat om een draad heen, 1 x 2,5 mm2 soepel.

http://www.techflex.nl/elektrische-isolatie-c-84.html

succes!

zit sinds 2009 in de PV.
Shiptronic

Overleden

Die dingen bestaan toch al, je gooit het in de BBQ, en je kan je telefoon op lading tijdens cramperen. Zal ff zoeken.

[edit] het zat iets anders , je leggde hem tussen je campinggas brandertje en je pan met soep die je wil opwarmen, ben de naam ff kwijt maar zoek nog verder.

De "koude" kant was de pan met water, die komt niet boven de 100°C, de hete kant was de vlam

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 3 augustus 2017 22:01:29 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

code:



Heet     Koud

Enkelvoudige thermokoppel:

Metaal  A
/---------\
|          |
\---------/
Metaal  B


Tweevoudige thermokoppel

    A
/-----------------
|                 |
\----------\      |
    B       |     |
            |     |
    A       |     |
/----------/      |
|                 |
\----------\      |
    B       |     |
            |     |
    A       |     |
    -------/      |
    |             |
    -------------- 

In serie zetten kan gewoon. Je hebt altijd evenveel hete als koude lassen

ship, jij bedoelt deze:
https://www.bioliteenergy.com/products/campstove-2

volgens mij is dat idd precies wat sibisammie wil.

GMT+1

Die ventilator van jou, hoeveel stroom trekt ie?

Als je 40mV mag "zoekmaken" in de kabel, dan is dat geen enkel probleem. Zolang de stroom maar klein is en de afstand niet te groot.

@ohm pi (en anderen), maar wat dan essentieel is als je in 1 richting de stroomkring volgt, je steeds KOUD van A naar B gaat en WARM van B naar A.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 3 augustus 2017 22:00:33 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/