Modificatie tuner

Heren techneuten

Ik heb meerdere tuners staan die gebruikt worden voor fm ontvangst
Om het ontvangst wat smaller te krijgen heb ik 150 khz murata filters geplaatst (110 khz was niet voorradig tegen een redelijke prijs)
Er treed idd minder overspettering op van omliggende frequenties , Het kan beter maar het begin is er .
Ik heb hiervoor een Sony ST-S190 gebruikt die nog op zolder lag .
Moet er nu nog iets aan afgeregeld worden , of kan ik het beter zo laten ?
Nou zijn er in het verleden wel gemodificeerde tuners verkocht , deze hadden tevens een frisser geluid en de voeding was aangepast.

wat moet ik mij daar bij voorstellen ? Heeft iemand bruikbare tips voor mij ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk niet dat er iets af te regelen vált. Waar de keramische filtertjes vervangen zijn zit niets om aan te draaien, en rond de andere afregelpunten heb je niets veranderd.
Wil je toch draaien (omdat het nu eenmaal leuk is), probeer dan eerst het manual ergens te vinden en volg dat.

Je tweede vraag begrijp ik niet helemaal. Bedoel je 'wat was er in die gemodificeerde tuners gedaan?'

Dat het geluid 'frisser' klinkt kan komen door de iets grotere vervorming die je door de smallere filters krijgt. De extra harmonischen die zo in het geluid ontstaan maken het op het eerste gehoor 'sprankelender'. Na een tijdje heeft je oor het echter door, en gaat de vervorming vervelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ok Dank voor je uitleg , dan laat ik het hier bij .

"dan gaat de vervorming vervelen " je bedoelt dat ik misschien nog terug wil naar mijn oude filters ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat bedoelde ik voor die andere gemodificeerde tuners. In jouw geval zijn de nieuwe filters niet zó smal en zal het wel meevallen.

Maar de oude filters nog even bewaren (bijvoorbeeld in een zakje in een vrij plekje in de kast van de tuner) kan natuurlijk nooit kwaad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Dit is de bedoeling? https://www.youtube.com/watch?v=YOTvlrtFNVI

Als je wilt DX'n mss ook de antenne aanpassen.
(Ik weet natuurlijk niet of DX'n de bedoeling is.)

Hieronder\F connector of BNC of 9 mm CAI radioplug,dat maakt niet uit.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 18 juli 2017 05:12:47 (17%)

Het is idd wel de bedoeling alles eruit te halen wat er in zit .
Hier staan meerdere tuners voor de streaming van etherpiraten .
ik heb het filmpje bekeken en de aanpassing naar de Fconnector neem ik nog even mee.

Dank voor je bijdrage

ik heb nu 3 sony`s aangepast met nieuwe filters en een Sansui tot zover geen problemen .
er stond nog een oud beestje nl een Lenco LT-5000 met een goed geluid , nieuwe murata filter geplaatst en totaal geen ontvangst meer .
ik zit hemelsbreed 2 km van Radio Continu ook deze word niet meer ontvangen .
ik heb het oude filter er weer in gezet , en geen ontvangst op de 92.4 .
als ik de tuner laat scannen word er geen enkele zender gevonden .
zet ik de muting uit dan is er ruis

wat gaat er fout en hoe weer op te lossen ?

vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2017 22:51:49 schreef robert.hs:
wat gaat er fout en hoe weer op te lossen ?

Als je een filter vervangt (die niet blijkt te voldoen of niet werkt), dan het oude filter weer terug plaatst, waarna het geheel niet meer werkt, heb je echt zelf een onvoorziene/onopzettelijke/onbedoelde/onzichtbare fout gemaakt.
Alles goed gecheckt na terugplaatsen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Misschien ergens een kloddertje soldeer laten vallen?

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2017 21:42:40 schreef robert.hs:
ik heb het filmpje bekeken en de aanpassing naar de Fconnector neem ik nog even mee.

Dank voor je bijdrage

Dat zal vast een enorme winst opleveren als je erin gelooft! :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heb je ana spoelen gedraait? Ik zie namelijk overal markeringen op staan.

zoek in de kringloop / mp een philips FT145 die hebben een narrow/wide schakelaar. Ik heb ook nog zo'n ding in de schuur zijn perfect bij wat slechtere ontvangst

evdweele

Overleden

De veronderstelde winst van die F-connector gaat wel verloren in de knoeiboel die erachter zit en het ontbreken van een deugdelijke HF(!) massaverbinding met de tuner...
Dat zet ook direct vraagtekens bij de andere "verbeteringen" die zijn aangebracht.

Snapshot uit https://www.youtube.com/watch?v=YOTvlrtFNVI

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 5 augustus 2017 11:11:06 schreef evdweele:
De veronderstelde winst van die F-connector gaat wel verloren in de knoeiboel die erachter zit en het ontbreken van een deugdelijke massaverbinding met de tuner...
Dat zet ook direct vraagtekens bij de andere "verbeteringen" die zijn aangebracht.

Snapshot uit https://www.youtube.com/watch?v=YOTvlrtFNVI
[bijlage]

Ik dacht ook gelijk wat een loodgieter soldeerwerk, en filters in voetjes is misschien leuk als test maar daarna toch maar netjes direct op de print solderen

Op 16 juli 2017 21:10:03 schreef robert.hs:

Nou zijn er in het verleden wel gemodificeerde tuners verkocht , deze hadden tevens een frisser geluid en de voeding was aangepast.

wat moet ik mij daar bij voorstellen ? Heeft iemand bruikbare tips voor mij ?

Kijk hier eens wat rond.
Jack repareert en modificeert tuners in opdracht.
Van een aantal modellen heeft hij beschreven hoe en wat hij gedaan heeft : https://tubejack.nl/tag/revisie/

Op 5 augustus 2017 00:06:37 schreef william1967:
Heb je ana spoelen gedraait? Ik zie namelijk overal markeringen op staan.

het is een radio van de kringloop en toen ik het kocht klonk het niet lekker en heb alles gemarkeerd om het in dezelfde positie terug te zetten .

Op 5 augustus 2017 11:56:18 schreef Peter112:
[...]

Ik dacht ook gelijk wat een loodgieter soldeerwerk, en filters in voetjes is misschien leuk als test maar daarna toch maar netjes direct op de print solderen

ik heb het filter rechtsreeks op de print gesoldeerd .

na flink aan de oscillator en andere instellingen te hebben gedraaid heb ik weer geluid , ik heb daarna het 150 khz filter erin gezet en heb nog steeds geluid maar nu .... als ik de oscillator zo draai dat ik radio continu op 92.4 ontvang en ik pak een willekeure frequentie dan hoor ik overal hetzelfde signaal met de zelfde sterkte
Iemand tips ?

Hubie

Special Member

Ja ik heb 1 tip voor je.
Never nooit zomaar aan spoelen gaan draaien als je niet het juiste gereedschap hebt en de benodigde meetapparatuur en een schema!!!

Op 6 augustus 2017 00:14:29 schreef Hubie:
Ja ik heb 1 tip voor je.
Never nooit zomaar aan spoelen gaan draaien als je niet het juiste gereedschap hebt en de benodigde meetapparatuur en een schema!!!

Door schade en schande word men wijs zeggen ze , en naar het schema heb ik al gezocht , soms moet je leergeld betalen

Voordeel bij de kringloop zijn ze tussen 2 en 5 euro mee te krijgen soms.

Hubie

Special Member

Dat valt tegen de laatste tijd.
Ik moet het meestal hebben van familie of kennissen die vergeten zijn dat het oude spul nog op zolder staat.
Op verjaardagen even rondvragen en dan hoor je soms 'oh,ja dat oude spul staat er nog'