Beste leden

ik heb deze kit k2543 gekocht voor mijn dochter hare brommer.het is een 4takt motor.het kit werk maar niet zoals het moet.als ik aan het vliegwiel draai krijg ik een vonk.dat is normaal.maar wat miet normaal is dat bougie blijft vonken?ik heb het kit nagekeken een alles is juist.wat kan de oorzaak zijn?

ps:de brommer heeft geen Contactpunt

alle hulp is welkom

deze K2543 is dan ook voor auto's gemaakt. andere manier van aansturen is dan wel nodig, de K2543 moet weten wanneer de bougie te laten vonken, er moet dus een sensor op het vliegwiel zitten.

Heeft deze brommer een conventionele vliegwielontsteking, of is het accu-bobine ontsteking? De kit gaat uit van het laatste en moet worden aangestuurd door de oorspronkelijke contactpuntjes.

beste testman

sorry vergeten te melden.er zit een sensor op het vliegwiel.het probleem is.als ik met de hand aan het vliegwiel draai vonkt de bougie.maar blijft vonken.hoe moet ik deze kit aanpassen?

Als er een sensor op het vliegwiel zit, had de brommer vanzichzelf al electronische ontsteking. Wat was de reden om voor een kitje van Velleman te kiezen, en wat is merk en typenummer van de brommer (dat is bij elke reparatie- of modificatievraag ongeacht het soort apparaat erg handig om te weten).

Hier is geen speciale sensor voor nodig, dit kan gewoon via de standaard contactpunten. Op 1 komt de voedingspanning van de accu via het contactslot. Op 2 komt de ene kant van je contactpunten "de andere kant van de punten zit aan de massa " Op 3 komt de min van de bobine. En 4 zit ook aan de massa. Niets bijzonders dus.

Maar, als de bromfiets al een elektronische ontsteking had, "iets in de vorm van een motoplat ontsteking" Dan gaat het niet werken. Dit gaat alleen werken via contactpunten.

Beeline 4takt typenummer van de brommer is 50QT-11a ik heb deze kitje gekocht omdat de cdi stuk is.en voor de nieuwe moest ik te lang wachten daar mee het kitje van vellenman en lambiek zo heb ik het aangesloten

Werkt dat wel op een CDI ontsteking? Die hebben toch ook niet een standaard bobine? En er is toch ook nog verschil tussen AC en DC CDI?

Op 4 september 2017 13:23:08 schreef bartvdb:
Beeline 4takt typenummer van de brommer is 50QT-11a ik heb deze kitje gekocht omdat de cdi stuk is.en voor de nieuwe moest ik te lang wachten daar mee het kitje van vellenman en lambiek zo heb ik het aangesloten

Zo heb je het niet aangesloten want Lambik heeft het over contactpuntjes en die heb je niet.

Je hebt misschien niet precies dezelfde CDI nodig als op je brommer zat, maar wel een ontstekingsunit die met dezelfde sensor kan werken. Die van Velleman kennelijk niet. Wellicht even met je defecte unit ergens bij een brommerwinkel of -sloperij langsgaan en je hebt kans dat ze een passende hebben liggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

Op 4 september 2017 13:23:08 schreef bartvdb:

Een CDI ontsteking heeft geen contactpunten. Het ontstekingstijdstip wordt door de magneten in je vliegwiel bepaalt, en in het binnen werk zit de elektronica en je bobine. Dat is dus een heel ander systeem als wat je nu hebt gekocht. Maak eens een foto van de oude ontsteking systeem en plaats die hier.

Je kan ook een type hebben met een losse CDI unit, en die heeft een gever op de krukas om het ontstekings tijdstip te bepalen.

Of is de reden anders, misschien wil je de scooter/brommer sneller laten lopen. Alle standaard CDI's hebben namelijk een toeren begrenzer.

Op 4 september 2017 14:37:10 schreef Lambiek: Alle standaard CDI's hebben namelijk een toeren begrenzer.

Die zijn met heel wat minder moeite de disabelen.

Als je dat weet wel ja. :)

niet zo simpel met een injectie model cdi..

Ik weet dat het al een oude thread is maar toch even verhelderen.

CDI geeft ook gewoon een onderbrekingssignaal net als contactpunten naar de bobine als je een losse bobine hebt, dan kun je hem er gewoon tussen hangen en dan versterkt ie de vonk.
maar als je CDI stuk is dan moet je eerst dus een nieuwe CDI kopen, deze unit kan je niet gebruiken als vervanging voor je CDI.

Dan moet je een conventionele mechanische ontsteking erin zetten met contactpuntjes, zal wel gaan als je weet wat je doet, grondplaat moet immers op de juiste plek gezet worden zodat je het tijdstip juist kan instellen waarop de puntjes opengaan.