Atag Solar-Q interfacing

Ok, kon bijna niet geloven dat de 3 omvormers die ik liggen had niets zinnigs konden geven.
En ff de scope erop gezet en blijkbaar is dat dus voor mijn toestel niet echt RS485. Nochtans heb ik er een BrainQ RSC/2 aanhangen. Op de printplaat van de BrainQ RSC/2, echter geen spoor van een RS485 tranceiver.
Hier het scope beeld.
http://i.imgur.com/nNG8QGg.png

Dat wordt eerst nog een omvormer maken alvorens te kunnen beginnen sniffen.

@Nico De Belder: nice.
Heb dit momenteel ook al, maar dan enkel voor een waterput level meting.

@SilentButeo2

Dat is te low-level voor mij.
Ik heb nooit gecheckt of er een RS485 transceiver op m'n thermostaat zit...
Tevens heb ik me niets aangetrokken van de 12V op de bus ofzo.
Kwam dit topic tegen, RS485 -> usb besteld en gaaaaan :)

Zal straks het type van de thermostaat eens bekijken.

Edit: Type thermostaat -> BrainQ RSC/2 V2.3 (PVRE1872/0722)

[Bericht gewijzigd door Nico De Belder op dinsdag 4 juli 2017 19:45:00 (10%)

Ik heb een Atag Q25S, echter in gebruik zonder een Atag thermostaat gezien ik nu vanaf de domotica aan/uit sturing voorzie.
Echter ook al lang aan het zoeken om verder te kunnen integreren, maar ik heb nooit iets uit de bus gekregen vanaf mijn RS485-IP convertor.
Heeft iemand dezelfde brander waarbij het werkt ? En kan die eventueel verifiëren of het ook werkt zonder thermostaat ?
Dan ga ik me gewoon een andere RS485 module moeten aanschaffen.
Bedankt voor de feedback !

Ik heb een ATAG Eco A285EC ketel met een BrainZ RSC OT v3.0 thermostaat.

Op ebay heb ik volgende RS485 device gekocht: https://www.benl.ebay.be/itm/272273733660

Echter, wanneer ik het script van Michael run krijg ik geen data stroom te zien.

Het device werd correct gedetecteerd nochtans:
[181388.560097] usb 7-1: new full-speed USB device number 3 using uhci_hcd
[181388.726134] usb 7-1: New USB device found, idVendor=1a86, idProduct=7523
[181388.726147] usb 7-1: New USB device strings: Mfr=0, Product=2, SerialNumber=0
[181388.726157] usb 7-1: Product: USB2.0-Serial
[181388.728403] ch341 7-1:1.0: ch341-uart converter detected
[181388.741399] usb 7-1: ch341-uart converter now attached to ttyUSB1

Ook rechtstreeks uitlezen werkt niet: cat /dev/ttyUSB1

Ik zie gewoon GEEN data passeren. Enig idee wat ik verkeerd doe?

Wanneer ik de thermostaat rechtstreeks tegen de pinnetes van de USB RS485 module houd werkt de thermostaat wel, dus het is geen kabelprobleem.

Ik wou zo graag m'n temperaturen en start/stops zien want m'n verbruik is vrij hoog desondanks LEW :(

@Carlewieter
De OT bij uw BrainZ RSC OT, staat voor OpenTherm. Dus je zal je moeten verdiepen in dat protocol.

Dus alle dingen die je in deze thread te lezen krijgt, zijn niet voor jou. Je zal eerst moeten kijken hoe je hardwarematig een verbinding kan krijgen. Waarschijnlijk bestaan er wel toestellen voor die dat al kunnen, want het is nu net de bedoeling van dit protocol, om generiek te zijn. Dus ik zou zeggen zoek eens verder op OpenTherm. Er zullen waarschijnlijk ook wel OpenTherm loggers al bestaan.

@Nico De Belder

Nico, zou het mogelijk zijn dat jij je code al eens kan posten? Ik wil ook beginnen met mijn ketel uit te lezen, en jou code lijkt mij een van de interessantste om sneller duidelijkheid te krijgen in hoe het protocol verloopt.

@ Nico de Belder.

Wil jij het script publiceren ?
zou dit ook toepasbaar zijn in domotiqz ?

vergeten

Golden Member

Op 2 juli 2017 16:19:18 schreef Nico De Belder:

Wat ik totaal niet weet:

  • 05-0 Pomp modulatie (zoals jd@home aangaf) -> wat is dit? schiet omhoog als de ketel aanslaat maar kan toch de pomp niet zijn als er enkel ww-vraag is?

Bij ww vraag gaat de CV pomp ook draaien.
Alleen sluit de driewegklep de CV leidingen af zo komt de volledige ketelcapaciteit beschikbaar voor warm water, wat alleen binnen de ketel circuleert.
Het opgewarmde CV water circuleert tussen warmtewisselaar(waar het zijn warmte overdraagt aan het (drink)water) en dat ding boven de brander waar het weer wordt opgewarmt (kan even niet op de juiste naam komen. :) )

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik sluit mij even hierbij aan.
Heb ook een BE2 60KW met Boiler 100L en Brain thermostaat.

Wat ik geconstateerd heb is bij 08-0 staat bij mij 23 en bij 08-1 80 (hex). Wat dit is weet ik niet.
Wat ik wel weet is 08-3 welke de storingsmelding is bij storing 12 stond daar 0C....00 is geen storing.

Dit is mijn source code (attached file atag6.py), deze keer in Python.
Mijn doel was om data uit de ketel te halen en die inzichtelijk te maken in Cacti, en dat doel is voor nu bereikt. Ik exporteer de Cacti data via een handover file in /tmp en log alle d0/d1/d2 data in een logfile.

Er is nog een hoop te ontdekken en ik hoop hiermee weer een slinger aan dit project gegeven te hebben.

Ik gebruikt een Raspberry Pi met met de benodigde RS485 naar USB converter.
De code werkt in Python2.7.9 maar de output ziet er beter uit in Python 3.4.2.

Ik heb me gefocusseerd op de d0/d1 en d2 parameters, omdat volgens mij daar alles in zit.

Have fun

['d0'][0] = 'Boilerwater Temperatuur';
['d0'][1] = 'Aanvoer Temperatuur';
['d0'][2] = 'Retourwater Temperatuur';
['d0'][3] = 'Rookgas Temperatuur (127 = niet aanwezig)';
['d0'][4] = 'Buiten Temperatuur, negatief=onder nul, 252 = -3
['d0'][5] = 'Brander Modulatie';
['d0'][6] = 'switcht tussen 0 en 255
['d0'][7] = 'Water Druk x 10';
['d0'][8] = 'Toestel Temperatuur';
['d0'][9] = 'bijna altijd 6
['d0'][10] = ''bijna altijd 3
['d0'][11] = 'Toestel Temperatuur';
['d0'][12] = ‘bijna altijd 63, heel enkel 20, lijkt op boiler ?
['d0'][13] = ‘switcht tussen 124 en 250

['d1'][0] = ‘veelal 118, heel soms 200 samen met d1[1] rondom 630, lijkt op een boiler waarde/instelling
['d1'][1] = ‘'Varieert tussen 0 en 2
['d1'][2] = ‘veelal 118, heel soms 200 samen met d1[3] rondom 630, lijkt op een boiler waarde/instelling
['d1'][3] = 'Varieert tussen 0 en 2
['d1'][4] = ‘veelal 118, heel soms 200 Boilertemperatuur, d1[5]*254 + d1[4] == d0[0]
['d1'][5] = 'Varieert tussen 0, 1 en 2 Overloop Boilertemperatuur
['d1'][6] = 'Varieert tussen 0 en 1
['d1'][7] = 'Varieert tussen 0 en 1
['d1'][8] = ‘Buiten Temperatuur x 10'
['d1'][9] =
['d1'][10] = 'Boiler Temp ??';
['d1'][12] = 'Kachel Temp ??';
['d1'][13] = 'Varieert tussen 0 en 255

['d2'][0] = 'Ingestelde Kamer Temp ?';
['d2'][1] = 'Overloop Ingestelde Kamer Temp x256';
['d2'][2] = 'Gemeten Kamer Temp ?';
['d2'][3] = 'Overloop Gemeten Kamer Temp x256';
['d2'][4] = 'varieert tussen 2 en 254, Eindigt veelal op ‘4’.
['d2'][5] = 'Varieert tussen 0 en 3 ?
['d2'][6] = 'Varieert tussen 0 en 255
['d2'][7] = 'Varieert tussen 0 en 2
['d2'][8] = 'geen variatie gezien
['d2'][9] = 'Varieert tussen 0 en 1
['d2'][10] = 'geen variatie gezien
['d2'][11] = 'Varieert tussen 0 en 1, veelal 1
['d2'][12] = 'Varieert tussen 0 en 1, veelal 1
['d2'][13] = 'geen variatie gezien

Ik kwam dit tegen:
25 6.14 De stuurautomaat en buscommunicatie De ATAG regeling en de stuurautomaat werken op basis van een zogenaamde busstructuur. Deze busstructuur houdt in dat er via een kabel over en weer informatie gestuurd kan worden. Dus niet alleen een warmtevraag doorgeven, maar bijvoorbeeld ook een bepaalde berekende watertemperatuur. De busstructuren van de ATAG regeling en van de stuurautomaat zijn verschillend en spreken niet dezelfde taal. Dit wordt mogelijk gemaakt door de interface. Deze communicatieprint geeft de opdrachten van de ATAG regeling door aan de stuurautomaat. Deze interface is geïntegreerd op de stuurautomaat. Bij opvragen van Para 20 van der INFO-mode is te zien of er communicatie plaatsvindt. De displaysegment aan de uiterst rechterzijde zullen functioneren. De onderste is aan en de bovenste zal bij communicatie knipperen: - Druk 5 sec. op de mode toets - Selecteer toegangscode 123 of Druk op Mode-toets tot INFO - Druk op Step-toets tot 20 De interface en dus ook de ketel, beschikken voor de ATAG regeling over een adres. Een adres zorgt ervoor dat de ATAG regeling weet van welke ketel een bericht komt. Bij een enkel geplaatste ketel is deze informatie overbodig en moet het adres 0 ingesteld zijn. Bij cascadetoepassingen moet voor elke ketel een opvolgend adres ingesteld worden. Z-ready logo EaZy Instellen adres: - Druk 5 seconden op de Mode-toets - Selecteer toegangscode 123 of Druk op Mode-toets tot PARA - Druk op Step-toets tot 89 Zie Parametertabel voor de instellingen. LET OP: Vanaf juli 2009 is de stuurautomaat gewijzigd. Deze zijn te herkennen aan het nieuwe artikelnummer (5415:S ) en software versie SW:xxxxxxx-112 dat op de sticker van de trafo is vermeld. Tijdens de opstart van de ketel wordt U1.12 of hoger op het display getoond. Alle ketels zijn uiterlijk herkenbaar aan het Z-ready logo op de mantel. Deze nieuwe stuurautomaten zijn geschikt zowel voor de huidige ATAG Q-regelingen als voor de ATAG Z bus(eazy en WiZe). Daarvoor is een extra parameter beschikbaar gekomen, Parameter 60, toegangscode 123. Hieronder zitten 3 keuze mogelijkheden: 1: Auto-detect 2: ATAG Z bus 3: ATAG Q regelingen (RS485) WiZe Standaard staat parameter 60 op 1, auto-detect. De MCBA zal zelf de aangesloten regeling herkennen, direct ATAG Z bus(eazy en WiZe) en, na 30 seconden wachttijd ATAG BrainQ RSC/2 regeling. Dit geldt ook, indien de ketel wordt gereset. Indien de ATAG Q ketels worden gecombineerd met de MadQ cascade/- menggroepregelaar, moet altijd parameter 60 op 3 worden geprogrammeerd. Dit geldt voor iedere ketel die verbonden wordt met de regelaar(s). Deze gewijzigde stuurautomaat kan als serviceautomaat worden ingezet bij de reeds toegepaste stuurautomaten 1415 en Reeds geprogrammeerde instellingen/ functies worden overgenomen. 25

Bron:https://docplayer.nl/30211919-Z-o-e-k-h-u-l-p-storingzoeken-onderhouds…