Marlon
Golden Member
Dag iedereen,
Enige tijd geleden heb ik dit schema eens op een breadboard gezet. Ik had geen 100nF condensator, deze verving ik door 5 condensatoren van 22nF. Op het breadboard werkte het, maar eenmaal gesoldeerd op een pcb kreeg ik maar één toon meer uit m'n speaker.
Nu heb ik de schakeling opnieuw gemaakt, deze keer met 100nF condensator, en deze nieuwe versie werkt wel zoals het hoort.
Ik zou met m'n scoop eens willen meten waar ik in de fout ben gegaan, want zo op het eerste zicht vind ik het niet.
Maar ik zou willen vermijden dat de sirene continue loeit tijdens het meten - vandaar mijn vraag: kan je in een schakeling een speaker zomaar vervangen door een (gelijke of zwaardere) weerstand?
Alvast bedankt!
Marlon
Thevel
Golden Member
Weerstand kun je ook weglaten en de scoop op pen3 aansluiten, dan kun je zonder herrie ook prima zien wat er gebeurt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 5 oktober 2017 12:22:52 schreef Hans60:
Hoe had je de 5 condensatoren van 22nF aangesloten?
5 x 22nf parallel = 105nF (binnen de tolerantie gelijk aan 100nF)
5 x 22nF in serie = 4.4nF
Dat is nogal een groot verschil.
Dus hij zal ze wel in serie hebben gehad in situatie waarbij het niet werkte.
Marlon
Golden Member
Dus hij zal ze wel in serie hebben gehad in situatie waarbij het niet werkte.
Nee, daar had ik op gelet. De condensatoren staan in parallel. Ik heb een vermoeden dat de fout ergens rond de eerste 555 zal zitten, aangezien ik me daar in een connectie had vergist.
Bedankt allemaal!
Marlon