Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik ben van plan om een middengolf omroepontvanger met transistoren te gaan bouwen. Het ontwerp is al zo goed als af, alleen weet ik niet welk middenfrequent filter ik kan gaan gebruiken.
Mijn eisen zijn een 6kHz brede doorlaat, afgesloten met een weerstand van 5600 ohm of zo iets dergelijks. MF frequentie 455kHz.
Wat is nu een goed verkrijgbaar keramisch filter met uitstekende eigenschappen voor een voordelige prijs?
Murata is een bekende naam deze bijv. http://nl.farnell.com/murata/cfwla455kg1y-b0/filter-ceramic-455khz/dp/… of https://www.vandijkenelektronica.eu/index.php?id_product=770&contr…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
http://nl.mouser.com/Passive-Components/Signal-Conditioning/_/N-8bzui?…
Edit\ Zo'n 455 KHz 6 KHz breed filter zijn er zat ,ze worden standaard in elke AM ontvanger gebruikt.
Deze bijvoorbeeld: https://www.vandijkenelektronica.eu/index.php?id_product=770&controlle…
Zie het .pdf voor de specs.
Martin V
Ik heb ondertussen al wat gevonden en dat is deze.
Bij groothandels een onderdeeltje als dit bestellen zal ik niet doen, omdat je altijd aan een minimum order bedrag vast zit.
Maar toch mijn dank voor het informeren dat dit onderdeel daar ook is te verkrijgen.
*edit Hubie dat is een interessante link, mogelijk dat ik deze bij van Dijken ga bestellen.
Anoniem
Bij die murata MF filters staat volgende: 6 kHz(±3 kHz.)
Wat zou men daarmee bedoelen?
Dat de frequentie grenzen symmetrisch van de centerfrequentie liggen, wat eigenlijk vanzelfsprekend is, of dat de bandbreedte met ±3kHz kan afwijken.
Wat meer waarschijnlijk is.
Dan is de te verwachten bandbreedte ergens tussen de 3 kHz en de 9 kHz. In het eerste geval geen hoge tonen, in het tweede geval onvoldoende selectiviteit. Bij een ontvanger wordt de selectiviteit in hoofdzaak bepaald door de middenfrequentfilters.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha grotedikken,
Ik heb dan niet de nieuwste catalogus maar bij mij staat -6dB @ +/-3kHz.
Voor de Fc +/- 1kHz.
@TS, Hoe maak je de in en uitkoppeling van het filter met een dipexer?
Groet Henk.
Anoniem
Op 20 oktober 2017 13:10:15 schreef electron920:
Ha grotedikken,Ik heb dan niet de nieuwste catalogus maar bij mij staat -6dB @ +/-3kHz.
Voor de Fc +/- 1kHz.@TS, Hoe maak je de in en uitkoppeling van het filter met een dipexer?
Groet Henk.
Uiteraard dat is het meest voor de hand liggend.. Maar klik eens op de link van Vandyken die hiervoor door Hubie is geplaatst en men spreekt toch echt van 6 kHz±3 kHz. Zal wel een tikfout zijn.
Wat is een dipexer? Diplexer? Maar wat doet dit bij een ontvangertje?
Martin V
De wat onduidelijke uitleg van dat Murata filter geeft mij aanleiding om toch maar naar iets anders uit te kijken.
Het risico dat je iets koopt en de bandbreedte valt dan veel lager uit (3kHz) is niet echt handig.
Op 20 oktober 2017 13:10:15 schreef electron920:
@TS, Hoe maak je de in en uitkoppeling van het filter met een dipexer?
Wat bedoel je precies Electron?
Ik gebruik geen diplexer, wat ik ga bouwen is een gewone omroep doos voor de middengolf.
Toevallig kwam ik nog op deze site uit, hier zijn de bedragen van de filters wel een stuk duurder maar de specificaties zullen er dan wel een stuk beter zijn als de bekende keramische filters in plastic behuizing.
TinusTech
Golden Member
Voor Middengolf is toch geen 6 maar 8 Khz nodig? De kanaalafstand is op de middengolf groter dan op de kortegolf en de zenders mogen breder moduleren. Je mist hoge tonen als je de doorlaat te smal maakt. Of zijn die 6 Khz filtertjes zo breed dat ze tot 8 Khz doorlaten?
[Bericht gewijzigd door TinusTech op (33%)]
6 KHz is breed genoeg.Zelfs dan heb je soms nog last van het station wat er naast zit.Vandaar dat er zo veel mods zijn aan die ontvangertjes.
Hier zomaar een voorbeeld:http://www.monitor.co.uk/radio-mods/dx-394/dx-394-455khz-if-mods.htm
Martin V
Wat tegenwoordig veel voorkomt is een audio doorlaat van 6kHz, ipv. waar vroeger gebruikt werd 4,5kHz. Dat is dus een bandbreedte van 12kHz en dit drukte ik in mijn voorgaande postings verkeerd uit, geen 6 maar 12kHz dus.
Nu is vervolgens de vraag of deze bandbreedte van deze filters wel voorkomt, ik neem aan van wel aangezien het hier eigenlijk gewone commerciële apparatuur is waar deze filters inzitten.
Voor zo ver ik weet maken alle AM zenders gebruik van de Optimod.
Het lijkt mij sterk dat die 12 KHz breed is want de bedoeling is om zo de bandbreedte juist te beperken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Optimod
Anoniem
Toch even een en ander op een rijtje zetten.
De kanaalafstand bij lange en middengolf is 9 kHz.
De bandbreedte van een AM gemoduleerd signaal is per definitie 2x de hoogst weer te geven frequentie.
Dat beperkt de audiobandbreedte al tot 4.5 kHz.
Heb je dus een MF filter met een bandbreedte van 6 kHz, is je maximale audiofrequentie al beperkt tot 3kHz.
Zeg maar telefoonkwaliteit.
Natuurlijk kun je met een slimme schakeling wat gaan experimenteren tussen selectiviteit flanksteilheid en frequentieweergave, maar je blijft erg beperkt in je mogelijkheden daar veel aan te veranderen.
Het ontvangen signaal is alvast een gegeven waar jij niets kunt aan veranderen.
Als je breder gaat dan de kanaalafstand is de kans groot dat je door
het naburig kanaal gestoord wordt. Afhankelijk van de bezetting van het spectrum natuurlijk, en het aantal grote stations neemt voortdurend af.
Ik kan me wel voorstellen dat de PietPiraatjes, als ze toch illegaal bezig zijn ook niet netjes binnen de afgesproken kanalen blijven. .
Hubie, optiimod is slechts een hulpmiddel, de banfdbreedte wordt er niet groter door. 4.5 kHz is echt het maximum, tenzij het zendstation breder moduleert, en daar heb je zelf geen impact op.
Radio Grootnieuws is al 14kHz breed...
Omroep op midden- en kortegolf zit inderdaad zo rond de 11~12kHz.
Zelden zie je nog 9kHz.
(Dit is dus de de rf bandbreedte)
Edit
Radio Grootnieuws mag van mij gerust als Piet Piraat geclassificeerd worden ... 
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (20%)]
Anoniem
Een bewijs dat de MG niemand nog veel kan schelen.
Vroeger werd de bandbreedte en de modulatiediepte van de AM stations
door luisterdiensten gecontroleerd en werden daarvan wekelijks rapporten doorgestuurd naar de RCD. Wie buiten de lijntjes kleurde werd vervolgens stevig op de vingers getikt.
Ik zie er niet veel nut van in om meer bandbreedte te nemen.. Een doorsnee luisteraar met een commercieel oud radiotje zal niet veel meer hoge tonen ontvangen, die worden immers door zijn mf filter afgesneden.
Een beetje wel, omdat de flanken niet oneindig steil zijn.
Maar een eigen ontwerp met een middengrequent van 12 kHz gaat dan wel ten koste van de selectiviteit
Hubie, volgens de handleiding kan dat, er wordt echter niet beschreven hoe...
http://www.sdrplay.com/docs/SDRplay_SDRuno_User_Manual.pdf
@Grotedikken, er komt ook steeds meer ruimte op de banden, radio voor de luisteraar is op zijn retour.
@Hubie hieronder,
Mijn gevoel zegt, dat je iets als perseus.dll in de sdruno map moet plaatsen.
9khz is wel het smalste dat je moet gaan voor een omroepontvanger. Tegenwoordig moduleren veel zenders breder dan dat. Zeker op de kortegolf zitten wat erg brede zenders. Een breder filter kan best wat kwaliteit toevoegen!
Maar tegelijkertijd is 's avonds een smal filter wenselijk en een 9khz notch filter op de audio uitgang tegen de fluit.
Kortom - neem twee filters of een regelbare 
Philips deed dat door de Q van de kringen onderuit te trekken door demping toe te voegen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]
Zeker op de kortegolf is het wenselijk om juist zo min mogelijk bandbreedte te nemen.Anders dan spetteren de naastgelegen zenders door.
Het is niet voor niks dat in vroegere tijden er serieus werd nagedacht over SSB voor de omroep.
Mel, dat geldt gewoon niet voor alle zenders. Er zitten behoorlijk wat brede zenders tussen die ook nog eens zó sterk zijn dat ze al het eventuele gesplatter overstemmen.
De andere conditie is weer de zwakkere zenders met sterke buurzenders.
Ik gebruik zowel de 13khz brede stand als de 6khz brede stand op m'n BX925a. Vroeger had ik een BX680a die 16khz en 11khz deed. Op de 16khz stand klonken sommige piratenzenders echt ongelooflijk goed.
Dit is een fragmentje van Arrow (828 destijds) en Radio Romania (onbekend). Arrow zat op ca. 5khz bandbreedte, Radio Romania op een goeie 8khz (en dan met een eenkrings ontvangertje, voor wie selectiviteit slechts een symbolisch iets is 
Beide microfoonopnames dus niet ideaal. Maar wel te horen het grote verschil: https://drive.google.com/open?id=0B8YDJuG8sINJTGp5RjlIOUl3QVk
Misschien een idee voor de TS: een 9khz breed filter met demping en terugkoppeling voor een doorlaatcurve die zowel te verbreden als te versmallen is? MF trappen met terugkoppeling hebben gewoon bestaan.
electron920
Ha Martin V,
Mijn vraag ik was benieuwd hoe je het ceramische filter afsluit met een hoog/laag doorlaat of in ieder geval een LC filter er achter dit i.v.m. de veraf respons.
Het filter wat je opgezocht heb is niet zo goed bruikbaar voor AM omroep maar meer voor communicatie en is dus plus en min 3kHz breed 6kHz totale bandbreedte.
Het ontwerp is dit een enkel of dubbel super?
Groet Henk.
Martin V
Hallo Henk,
Om jou vraag te beantwoorden, hoe ik de keramische filters afsluit; is gewoon met een weerstand parallel over de uitgang naar de massa. Die waarde haal ik uit de datasheet. Vervolgens wordt dit uit gekoppeld door een bandfilter wat bestaat uit twee inductief gekoppelde LC parallelkringen.
Dat het filter niet geschikt is voor voldoende bandbreedte, was ik al bang voor. Het is even zoeken op het internet wie dit soort HF componenten nog verkoopt. De meeste radio amateurzaken waar ik regelmatig aankopen doe hebben dit soort filters niet in hun assortiment. Wel halfgeleiders en meer gangbare componenten voor HF.
Ook Reichelt en de grote C hebben dit gewoon dus niet.
Mijn aankopen doe ik liever niet bij een groothandel want die hanteren weer een minimaal order bedrag en wat ik zoek zal niet veel kosten.
Mocht je interesse hebben hoe ik mijn ontvanger ga bouwen dan kan ik hier een korte beschrijving van geven:
Pré selectie kring bestaat uit twee afstembare LC kringen welke capacitief door een klein C'tje van 4,7pF aan elkaar zijn gekoppeld.
Op de tap van de spoel gaat het vervolgens naar een bredeband trafo'tje
Deze trafo transformeert van 50 naar 200 ohm, secundair staan de gate's van de BF999 in balans als mengtrap.
De source's staan op elkaar aangesloten en hierop injecteer ik het signaal uit de VFO met ca. 1Vp.
Op de beide drains staat een parallelkring voor 455kHz.
Eigenlijk zijn dit ook twee kringen en is een bandfilter.
De secundaire kant van dit bandfilter is laagimpedant (c.a. 50 ohm).
Hier gaat het signaal naar de eerste middenfrequent versterker dat is een BFR91 in GBS. De collectorkring is hoogimpedant en hier volgt weer een bandfilter, de uitgang van dat bandfilter is ca. 1000 ohm.
Hierna volgen de keramische filters. Mijn idee is om twee van dit soort filters in cascade te zetten. De insertion loss is ca. 6dB per filter. De BFR91 eerste middenfrequent versterker maakt dit verlies weer goed en versterkt daarom 12dB.
Hierna volgen twee geregelde middenfrequent versterkers, ieder met bandfilters en AVR regeling op gate 2. Iedere versterker gebruikt de BF961 dual gate mosfet en heeft 30db versterking per trap, 60dB in totaal dus.
De detector bestaat uit een BFR91 in GCS (emittervolger) via een lage weerstand waarde van 680 ohm gaat dit naar diode gelijkrichter dioden en wordt het LF signaal nog een beetje gefilterd van HF en hoge LF frequenties.
Een simpele gelijkspanningsversterker (BC550's) versterkt het DC signaal uit de diode detector en regelt de gate 2 spanning van de BF961 middenfrequent versterker, dit is de AVR. Tevens stuurt deze schakeling de signaal sterkte meter aan.
Dit is ongeveer wat ik ontworpen heb, nu zal ik er nog de praktische draai er aan moeten geven.
*edit; het is een enkelsuper.
electron920
Ha Martin V,
Duidelijk lijkt mij goed die ceramische filters trouwens ook kristal filter komen altijd weer omhoog verderop in de band.
Leuk ontwerp en zeker leerzaam oude techniek gaat niet verloren.
Ik heb zelf nog onderdelen van mijn communicatie ontvanger een jaar of 25 geleden ontworpen frequentie gebied is van 100kHz tot 30MHz.
Dit is een triple super met als eerste MF 45MHz de preselectie is zeer goed kan 1Watt in zonder problemen banden zijn smaller dan een octave dan heb je geen last van 2e orde intermodulatie producten.
Ik gebruik kristal filters maar dat is een stuk duurder en voor je MG ontvanger niet nodig.
Als ik morgen tijd heb zal ik kijken voor een filter die heb maar waar 
Groet Henk.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@Martin V
Kijk eens bij HAJE Electronics in Berg en Terblijt (Zuid-Limburg)
Filters 455 kHz