voor een etalage waar het een en ander aan moet gaan na 'een druk op het raam' ben ik op zoek naar een goed werkende sensor.
Ik dacht dat is simpel. Hetzij capacitief, hetzij reflectief IR. Maar met beiden lukt het me tot zover niet. Wel door enkel glas, maar niet door dubbel. De capacitieve sensoren die ik tot nu toe vind zijn met 25 mm range (waarbij het glas factor 0.6 reductie niet meewerkt) te beperkt. De reflectieve IR sensoren zien goed door enkel glas maar door dubbelglas worden ze gelijk getriggerd. Ik heb verschillende standen (je kan bij refl IR vaak met een schroefje de sensitiviteit regelen) geprobeerd maar geen succes.

deze tot nu toe geprobeerd:
Contrinex LHS-3131-303 (reflectief)
E18-D50NK (reflectief)
SickCQ35-25NPP-KW1 (capacitief)

Op zoek ben ik naar een bestaande sensor (dus niet diy) die door dubbelglas in een etalage gebruikt kan worden (wil niet door muur of raam heen moeten boren) en die geen last heeft van evt instralende zon (moet dus enigszins intelligent zijn).
Iemand tips/ervaringen?

0.4*60mm=24mm. Dat zal er om spannen idd. Met een beetje geluk haalt ie het net.
Het lijkt me zo'n vaak gedane truuk dat ik verbaasd ben dat het zo lastig is.

Gaat met HR++ denk ik niet werken.

HR++ is gecoat met een heel dun laagje metaal, soort van doorzichtige spiegel maar dan heel dun...

Deze site legt het uit: Hoe herken ik HR++ dubbel glas

[Bericht gewijzigd door Roches op (39%)]

Probeer eens een capacitieve sensor en stop er een plaatje plexiglas/perspex tussen (van een paar mm). Aan de sensor zijde dus.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

Gek idee, maar waarom meet je niet met een rekstrookje de buiging van het glas??

Buiging van het glas zou nog best wel een geinige kunnen zijn, maar ik heb 4 knoppen nodig. Daarbij denk ik dat dubbelglas niet zo lekker buigt als enkel glas. Enkel glas is ook met beide sensoren best goed te doen.

Met vier knoppen kun je ook aan een cameraatje met vision denken.

plexiglas werkt niet. net getest. dubbelglas werkt ie even slecht.

Hmm, dat laagje metaal van hr++ zorgt er dus voor dat capacitief niet gaat werken. Jammer...
Wordt dus ir reflectief. Nu nog de goede sensor

IR reflectief kan werken, als de betreffende ruit ergens beschermd hangt. (er mag geen regen op komen)
Het heeft namelijk erg veel last van regendruppels. (dit omdat het allemaal kleine bolle lensjes zijn... :) )
IR reflectief wordt ook niet voor niets gebruikt als regensensor in auto's...

hmm das idd ook weer zo.
wie had gedacht dat het zo moeilijk zou zijn door een normaal raam een hand te sensen. Tsjonge.

En zou een sharp distance sensor werken? Zeg maar even een Sharp GP2Y0A41SK0F

Ik zit nu te denken dat bij een ir reflectiesensor het minimale bereik misschien wel belangrijk is. Het minimale bereik zou denk ik moeten beginnen voorbij het glas, dus zeg op 40mm. Anders ziet de sensor altijd de metaallaag op het glas.

De sensor 'ziet' ook altijd de ruitoppervlakken en de metaallaag...
De detectieafstand hangt af van de afstand tussen zender en ontvanger en de hoek waarin deze t.o.v. elkaar zijn opgesteld.
Met de juiste afstand ingesteld zul je wel verschil zien tussen wel/geen vinger, maar een regendruppel zorgt daar ook voor helaas.

http://www.mechanicalengineeringblog.com/wp-content/uploads/2011/06/01-ambient-light-sensor-working-principle-reflection-of-infrared-light-electro-luminescent-diode.jpg

Die Sharp is ook gewoon een IR sensor (die zal in dit geval de afstand tot het eerste ruitoppervlak geven)

[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]

Op 31 oktober 2017 11:18:26 schreef GvB:
plexiglas werkt niet. net getest. dubbelglas werkt ie even slecht.

Hoe heb je dat geprobeerd?
=== Sensor | plaatje plexiglas | ruit | <dan je hand /vinger erop.

Wat gebeurd er dan: Schakelt de capacitieve sensor altijd in of nooit in?

P.S. IR is denk ik kansloos, teveel valse refectie op de 4 lagen van het glas.

Een andere optie zou een proximity methode zijn door af/ver-stemming van een oscillator dmv een inductie lus/spoel die je op de raam plakt. Als je er je hand bij houdt dan verloopt de frequentie en is dus detecteerbaar. Alhoewel hier de metaalcoating de boel kan verpesten.

Hoe heb je dat geprobeerd?
=== Sensor | plaatje plexiglas | ruit | <dan je hand /vinger erop.

Wat gebeurd er dan: Schakelt de capacitieve sensor altijd in of nooit in?

sensor was altijd ingeschakeld.

En als de cap-sensor normaal op het glas zit? Ook ingeschakeld? Zo ja, dan houdt het op of je moet de sensor er iets verder vandaan monteren op een of andere manier (lucht laag ertussen).

QT113-D touch sensor, which can detect touches through as much as 100mm (4") thick glass or plastic
zou deze geen oplossing kunnen zijn?
of deze: http://www.ti.com/lit/ug/tidubj8/tidubj8.pdf

[Bericht gewijzigd door kombucha op (17%)]

Die laatste is een goede kanshebber. Heb ik ooit ook voor project bekeken.

Heel stom idee, maar ultrasoon?? Hangt natuurlijk af van vacuum tussen ruiten, maar je zou de eerste echo compleet kunnen negeren en de 2e echo nemen. Moet je wel zelf je sensor bouwen..

... Hangt natuurlijk af van vacuum tussen ruiten...

Vacuum?... :)
Dat kan natuurlijk nooit; dan zouden beide ruiten tegen mekaar worden gezogen. Er zit droge lucht of een inert gas in...

Veelal Argon voor zover ik weet