Hallo allen.
Vandaag in de garage de conventionele tl lampen omgeruild voor led tl lampen van de Gamma.
Hiervoor hebben de oude starters plaatsgemaakt voor bijgeleverde dummystarters.
Erg mooi, veel licht en gelijk aan ipv jutteren.
Nu gaan er 2 verschillende verhalen rond,
waarvan ik graag wil weten welke waar is.
De een stelt dat de dummystarter het voorschakelapparaat doet ontzien.
Het andere in mijn ogen meer logische verhaal is toch de vsa te overbruggen. Hij staat immers serie met de lamp.
Een led tl kun je gewoon aansluiten op fase en nul. De dummystarter is gewoon een doorverbinding in principe brandt de led tl dan in serie met de vsa. Persoonlijk verbind ik de vsa ff door waarsoor deze niet meer meedoet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de vsa heeft nog een 6% verbruik als je deze laat zitten. ik zou hem ook doorverbinden..
de starter heeft er geen invloed op overigens, de vsa zit in serie met de fase..
gooi er ook een evt serie of parallel condensator in de bak meteen uit..
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@sph:
De gewone VSA kan in principe gewoon blijven zitten, daar deze alleen een kleine spanningsvermindering op de LED-buis geeft.
En de dummy-starter is géén doorverbinding maar een zekering !!!
Dus men gaat van schema 1 naar schema 3 of 4.
Met 3 behoeft men niets aan de bedrading te doen, dus het simpelste.
Als men de LED-buis maar aan één zijde voed, en de buis omdraait dan zou men volle sluiting krijgen.
MVG Gerard.
testman
de ledbuis bevat ook een zekering aan de andere zijde tussen de 2 pennen in. de starter is dus niet perse nodig. sommige goedkope buizen hebben er geen bijzitten, ik twist dan van de oude starter de condensator over de neon buis om er een doorverbinding van te maken.
Bedankt voor de snelle reacties.
GerardMonique, heb ik dan geluk gehad dat ik geen sluiting maakte en dus in 1 keer de buizen goed geplaatst heb?
testman
als je de bak origineel houdt, maakt het niet uit dat je de ledbuis draait. alleen als je fase en nul op dezelfde voet zet, dat doet knal met de buis omdraaien..
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@testman:
Als je de voeding aan één kant aanbied doet die het, of niet en dan met volle sluiting op de doorverbinding pootjes.
Vandaar mijn geadviseerde schakeling No 4.
Mijn Goot-leverancier dacht dat niet uitmaakte, gevolg even op zijn werk even de buis omgekeerd,
en toen boem de hele groepszekering eruit.
Vandaar bij de schakeling 4 zal dat niet gebeuren.
Testman was me 1 minuut vlugger met zijn werk.
MVG Gerard.
testman
officieel mag je als bedrijf overigens geen tlbakken ombouwen naar led, dat staat in de nen1010.. hele bak vervangen voor een ledbak mag wel. idee is dat een ander later een tlbuis erin steekt en de buis klapt omdat er geen vsa meer inzit..
ik heb bij een groot complex waar veel van die ledbuizen zaten gemerkt dat die parallel condensatoren in de bak laten zitten ook problemen kan geven. daar waren na 6 maanden al diverse ledbuizen ( dure van philips ) stuk, zekering in de starter en zekering van de buis kapot. buis deed het echter wel gewoon. men was vergeten uit de bakken de parallel condensator te verwijderen, de kabellengtes waren behoorlijk daar..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Heb de condensatoren, vsa`s en starters weggehaald.
Bedrading loopt nu rechtstreeks naar 1 zijde van de armaturen.
Omdraaien van mijn Philips buizen is geen probleem, want tussen de pinnen aan de niet gevoede kant is de weerstand oneindig, althans oneindig met de multimeter. Heb dat niet gemeggerd. Geen sluiting ieg.
testman
de parallel condensator is niet alleen ontstoring, dat was vroeger zo met die gele 0,022uf philips dingen, maar niet met de 5uf 250V elco's die na de eeuwwisseling werden toegepast ipv de 3,6uf seriecondensator, in geval van 2x 36W iig.
ik zou de bak nooit bedraden met de 230V aan 1 kant van 1 voetje, vsa doorverbinden was genoeg geweest, ding kan fysiek gewoon blijven zitten in de bak.
als de buizen daadwerkelijk oneindig waren aan 1 kant had het voorheen nooit gewerkt. die doorverbinding in de buis is nodig als je een gewone bak niet aanpast. de nul op de ene voet gaat via de buis doorverbinding door de voet door de starter naar de andere voet.
Bij een Philips led buis zit de 230 aansluiting aan de ene kant van de buis en aan de andere kant zit een zekering tussen de twee aansluitingen. Is de weerstand hiertussen oneindig hoog dan is waarschijnlijk deze zekering gesneuveld.
Op 16 december 2017 21:45:18 schreef testman:
...als de buizen daadwerkelijk oneindig waren aan 1 kant had het voorheen nooit gewerkt. die doorverbinding in de buis is nodig als je een gewone bak niet aanpast. de nul op de ene voet gaat via de buis doorverbinding door de voet door de starter naar de andere voet.
Je maakte me nieuwsgierig en toen werd het donker in huis 
Op 16 december 2017 19:29:48 schreef testman:
officieel mag je als bedrijf overigens geen tlbakken ombouwen naar led, dat staat in de nen1010..
Daar gaat de NEN1010 natuurlijk niet over. Het is natuurlijk in het voordeel van grote installateurs als Croon, Aartman&van Giesen en Timmermans maar als die dit soort "officiele regels" opstellen, samen met grote fabrikanten als ABB, Schneider, Draka en Eaton kun je je afvragen of die hele NEN1010 wel zuiver is en niet één grote verkoopscam.
testman
toen ik dat hoorde bij een cursus dacht ik ook, daar zit de afd verkoop achter. nu is er wel wat dom volk die tl's gaan zetten terwijl alles al led is, maar ok. je kunt ook ledige bakken van norton kopen waar zo led tl in kunnen.
terwijl fabrikanten wel zijn meegegaan in het stukje nen1010 dat je geen huis groepenkasten met krachtaardlekjes kunt voorzien. als je bij abb een hafonorm kast configureert is de combi 2 polige EN 4 polige aardleks niet te kiezen..
Wat je zegt, Norton verkoopt Tl-armaturen voor LED buizen waarbij 1 voetje direct aan de 230V hangt, meer niet, het hele armatuur is leeg. En dat is netjes conform met een CE sticker er op.
De reden dat bijvoorbeeld Philips een ‘dummy’ starter bij zijn LED buizen levert is om de LED buizen in een bestaand conventioneel Tl-armatuur te laten werken zonder deze om te bouwen. Immers vervalt de CE verklaring op het armatuur als deze is gemodificeerd.
Echter levert Philips bij zijn LED buizen ook een mooie sticker met een soortgelijke tekst als: “Let op, dit armatuur is alleen geschikt voor LED Tl-buizen” wat gebruikt kan (moet) worden om naast een Tl voetje te plakken als het armatuur is omgebouwd.
Ik houd de simpele theorie aan dat het vaak beter is om de 230V alleen op 1 voetje te zetten en de rest van de techniek in het armatuur af te knippen dan dat je de vaak verouderde techniek nutteloos mee laat werken.
testman
men wil maar al te vaak nog 30+ jaar oude tlbakken gaan ombouwen, daar moet je niet aan beginnen. de kunstoffen zijn meuteldroog en breken kapot. die meuk gewoon vervangen voor nieuwe bakken met led erin.
geen ledbuizen in een nieuwe bak, ledbuizen geven minder licht en kunnen hun warmte niet goed kwijt. neem een ledbak die ervoor gemaakt is.
voor 55€ heb je al een 55W ledbak 4000K 6300 lumen 1,50 meter lang ip65.
op t werk worden nog amper tl armaturen met velen tegelijk gehangen, af en toe nog een enkele bak..
Testman. Ik heb een alu armatuur zonder kunststoffen omgebouwd en dus gestript. In welk opzicht verschilt een modern led tl armatuur van die van mij?
testman
een modern led armatuur ( geen led tl ) heeft de led op een vlakke plaat zitten en schijnt naar beneden toe. je ledbuizen geven licht rondom, wat vaak niet nodig is. dat hebben tl's ook en daar verlies je veel licht door op je handen met werken..
in bijv hoge hallen zijn leds helemaal beter als tl, de bakken schijnen tussen de gangpaden op de vloer en niet half op de stellingen en tegen het dak aan. dan hoef je veel minder bakken te hangen om hetzelfde aantal lumen op de vloer te hebben. de volledige opgegeven lichtstroom in lumen gaan naar beneden toe..
Anoniem
Ik heb géén ervaring met led tl's. De reden is dat LEDS tot voor kort geen enkel voordeel boden tov tl en een pak minder licht gaven. En dat thuis wegens de lange levensduur ook niet vaak een tl moet vervangen worden. Vandaag is het zeker het overwegen waard, de evolutie van LEDverlichting was de laatste paar jaar enorm.
Maar ik denk hier aan de aanzienlijke inductiviteit van een klassieke VSA. Bij het in en uitschakelen krijg je een transientpuls die schadelijk kan zijn voor de elektronica in de LEDS. Vergeet niet dat dit één van de functies was van de VSA. Bij het onderbreken van de gloeistroom door de starter wekt die een hoge spanningspuls op die de lamp ontsteekt. Bij een ledbelasting zal het wel wat minder zijn, maar
elke ongewenste in of uit schakelpiek kan beter vermeden worden.
Gezien de VSA geen functie meer heeft, gewoon weglaten uit het circuit.
Ook een elektroniche VSA die iets anders werkt zou ik niet graag in serie zien met de elektronica van de leds.
Hoe minder onnodige rommel er tussen zit hoe groter de bedrijfszekerheid.
Op 17 december 2017 13:44:16 schreef testman:
een modern led armatuur ( geen led tl ) heeft de led op een vlakke plaat zitten en schijnt naar beneden toe. je ledbuizen geven licht rondom, wat vaak niet nodig is. dat hebben tl's ook en daar verlies je veel licht door op je handen met werken..in bijv hoge hallen zijn leds helemaal beter als tl, de bakken schijnen tussen de gangpaden op de vloer en niet half op de stellingen en tegen het dak aan. dan hoef je veel minder bakken te hangen om hetzelfde aantal lumen op de vloer te hebben. de volledige opgegeven lichtstroom in lumen gaan naar beneden toe..
Persoonlijk vind ik LED buizen een prettiger idee dan LED armaturen met vaste lichtbron.
Is het armatuur met vaste lichtbron zogezegd ‘op’ na bijv. 50.000 branduren dan moet deze tegen een duur bedrag geheel vervangen. Tewijl een goede LED Tl-buis tegen die tijd nog maar een paar Euro kost.
Met enkele exemplaren is dit niet zo’n probleem, maar in een fabriekshal waar bijv. 300 armaturen 12 of meer uur per dag het licht verzorgen ben ik na ca. 10 jaar niet graag de slecht nieuwsbrenger bij de klant, dat hij wederom diep in de beurs mag tasten voor compleet nieuwe armaturen en dure arbeid. En fabrikanten van LED armaturen welke claimen dat losse LED binnenwerken/modules voor de armaturen te koop zijn is leuk, maar ook na 10 jaar?
LED buizen stralen het licht overigens niet rondom maar ook naar beneden onder een hoek van gemiddeld 130-160 graden.
LED armaturen die alleen in de gangpaden van de stellingen licht geven lijkt mij niet wenselijk. Bij zo’n smalle lichtbundel, welke ik overigens zelf niet eerder uit dit soort LED armaturen heb zien komen, zou je daardoor geen licht in de stellingen hebben, waar je juist ook licht moet willen.
testman
een paar euro voor een ledbuis? je bent nu appels en peren aan het vergelijken, goede buizen die in de industrie worden gebruikt kosten meer als 20€, de licht opbrengst is minder als die van een volledige ledbak. tel je 2 buizen bij elkaar op kom je toch in de buurt van een hele ledbak.
en ook bij de buizen geldt, de leds en driver slijten. de bak kun je van hetzelfde merk en type nemen, ledplaat en driver overzetten en je hoeft de bodem niet te vervangen. daar zit meer tijd in, zeker als de bakken doorgekoppeld zijn. een beetje hal heeft overigens lichtlijnen, daar kun je de bakken zo uitklikken. net als bij tl worden die geheel vervangen na een 10-20 jaar, zeker als er evsa inzit.
je hebt wel licht in de stellingen, maar niet de bovenste. met tl schijnt het licht rondom, met led is de hoogte mede bepalend voor de straalhoek, hoger is een bredere lichtbundel op de vloer.
een ledbak opbouw ip65 is een 25-55W, heb je veel keuze in. een lichtlijn bak geeft 70W af, daar heb je 3/4 led buizen voor branden om hetzelfde licht op de vloer te hebben.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Nee die VSA moet echt niet verwijderd worden, mag maar moet niet.
Vormt geen enkel probleem, in de keuken en garage zit nu overal led TL met de VSA er nog in, nu al een drietal jaar. Geen enkel probleem er mee.
Staat gewoon in serie maar doet helemaal niks anders meer dan de spanning en stroom wat beperken.
Vind ik voor de leds wel beter.
De dummy starter is hier gewoon een doorverbindingsdraad intern.
Zekering zit op de zijkant van de buis, te verwijderen met kleine schroevendraaier.
Wij hebben ongeveer een 30 euro betaald voor een led TL van 2300 lumen, cold white.
Voor een paar euro? Dat zal dan niet veel zijn denk ik, zou ik persoonlijk niet aanschaffen. Ja op ebay en zo kan je die goedkoop krijgen, maar volledig onbetrouwbaar.
Die van ons zijn zelfs dimbaar! Gewoon de schakelaar even snel uit en aan, en dan gaat de led tl naar 100%-75%-50%-25%-100%- enz...
Laat je hem meer dan 2 seconden uit staat hij auto weer op 100%.
Zeer handig en gebruiken die functie veel.
bvb bij TV kijken, een frisje uit halen zonder dat het licht storend is, net genoeg om te zien wat je doet.
Besteld bij duitse ELV.
Op 17 december 2017 15:30:26 schreef testman:
een paar euro voor een ledbuis?
Op 17 december 2017 15:18:54 schreef T-sec:
Tewijl een goede LED Tl-buis TEGEN DIE TIJD nog maar een paar Euro kost.
Ik denk dat T-sec een punt heeft, over 5, 10 of 20 jaar weten we het zeker. 
Overigens snap ik in het schema 3 en 4 van GerardMonique, hier ver boven, niet dat de boel niet klapt. De zekering zit op de plek van de starter en sluit dan toch gewoon kort, zoals de starter ook deed, maar dan permanent? VSA raakt oververhit en de leds gaan niet branden. Of ben ik nou gek?
[Bericht gewijzigd door Hensz op (27%)]