Ik heb een stel (oude) drie wegs luidspreker kasten van Philips waar ik de kabels wil van vervangen. Tot mijn verbazing zit er in de kast een scheiding filter. Wat vreemd is is dat de waarde van de condensatoren hoger liggen dan er op vermeld staat nl; 15micfa is 19 en 22micfa is 28. Esr 0,500 ong. en ze meten 5% verlies. Nu heb ik nieuwe condensatoren besteld met dezelfde waarde maar deze zijn in omvang 4x kleiner. Wat een invloed heeft dit? Waarden zijn wel juist maar die van 15 heeft 0,7esr en 7% verlies en die van 22 heeft 0,16 esr en 2% verlies. Wat is het verschil tussen een kleine of grootte condensator met dezelfde waarden?

Dan heb je slechtere condensatoren besteld. Zonder merk en type blijft het raden. Zijn de nieuwe wel ook bipolair?

Als je in een scheidingsfilter bezig gaat is het ook de moeite van het overwegen waard om geen elco's maar MKP foliecondensatoren terug te plaatsen.

Op 30 december 2017 14:29:05 schreef Hagar:
Wat is het verschil tussen een kleine of grootte condensator met dezelfde waarden?

Naast de capaciteit heeft iedere condensator ook een "maximum spanning" waarbij ie veilig kan werken (heel blijft).

Als je 30 jaar oude condensatoren aan het vervangen bent, dan kan het zijn dat de voortgang van de techniek er voor gezorgd heeft dat de nieuwe kleiner zijn, maar het kan van mij uit gezien (op basis van je posting) ook zo zijn dat je condensatoren voor een lagere spanning hebt gekocht.

Ik heb een stel (oude) drie wegs luidspreker kasten van Philips waar ik de kabels wil van vervangen. Tot mijn verbazing zit er in de kast een scheiding filter.

Ik zou juist verbaast zijn als er geen scheidingsfilter in zou zitten...
En waarom wil je zo graag de condensatoren vervangen? Wat goed is, is goed. Het hoeven niet per se electrolyten te zijn. Wat is het typenummer van de boxen?

oude condensatoren zijn doorgaans een stuk groter, maar idd zit er doorgaans bipolair in. gewone elco's kan wel, maar dan zet je deze in serie min tegen min en sluit je de 2 plussen aan op de print, werkspanning van de elco's ruim nemen voor de max werkspanning van de speakers, en de dubbele waarde in uf. in serie gezet raak je nl de helft kwijt in capaciteit. in serie zetten komt de esr echter niet ten goede..

in de duurdere reeksen van philips, de fb 820 en dergelijke zaten er idd mkp's in. daar heb ik ook nog van, grote gele dingen met 100V werkspanning en 2,7 tot 33uf.

Wat vreemd is is dat de waarde van de condensatoren hoger liggen dan er op vermeld staat nl; 15micfa is 19 en 22micfa is 28.

Dat is niet vreemd. Veel eenvoudige meters geven een hogere capaciteit aan als de condensator elektrisch lekt.

Probeer het maar uit:
Neem een condensator van bijvoorbeeld 0,1µF en meet de de capaciteit.
Zet nu parallel aan de condensator een weerstand van bijvoorbeeld 100kΩ en meet opnieuw.

De meter ziet geen verschil tussen een weerstand parallel aan de condensator en een elektrisch lekke condensator.

Het is idd vreemd. Ik heb identiek dezelfde waarden genomen dan die wat erin zaten nl. elco's 15mf 63V en 22mf 63V. Op deze staat wel specifiek "bipolair". De meter geeft een verlies van 5% maar de gemeten waarden zijn hoger dan op de elco staat. Iemand vroeg mij om de kabels te vervangen (vrij dun en verduurd)en dan is het een kleine moeite ,omwille van ouderdom, de elco's ook te vervangen.Het verbaasde mij dat er een apparte filter in zat en geen RC op de speakers zelf. Type is "Philips 489" en hebben lange tijd goed ingepakt op zolder stilgestaan. Ze spelen op het eerste gehoor nog vrij goed. Elco's zijn besteld bij een gekende electro webschop. (C....D) en zijn van het merk "Würth".

Hmja, daar zit je probleem, zoals al aangegeven MOETEN de nieuwe elco's ook bipolair zijn.

Nieuwe condensatoren zijn in de regel kleiner dan de oudere typen, daar komt nog eens bij dat bipolaire elco's grofweg 2x zo groot zijn.

De ESR-meting van die "transistor" testers is overigens met een flinke bak zout te nemen, zeker voor kleinere (sub 100uF) waardes.

Een beetje speaker heeft overigens een "echt" wisselfilter in plaats van een zwevend C-tje ergens aan een tweeter, dus zo vreemd is dat inderdaad niet.

22AH489 aan het renoveren?

Namen van winkels mag je gewoon noemen. Wuerth schijnt een goed merk te zijn, maar welk type? Ik vermoed dus dat je niet-bipolaire besteld hebt.

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik weet al wat meer. Ik moet dus opzoek naar bipolaire elco's, dan zal mijn probleem wel opgelost zijn.

Of MKP condensators, dan is je probleem meteen voor de komende 100 jaar opgelost.

Dit verhaal bevestigt weer eens mijn standpunt dat het op de gis vervangen van onderdelen als preventieve maatregel geen goede strategie is en je vaak van de regen in de drup helpt. Zeker de huidige onweerstaanbare drang om elco's onnodig te vervangen vind ik geen goed idee.

1) Een goedkope C meter is niet altijd erg nauwkeurig.
2) Elco's hebben doorgaans een vrij grote tolerantie.
+20%-10% valt meestal binnen de specs.
3) In principe is dus met deze elco's niets mis. Elco's die slijtage vertonen verminderen in capaciteit, niet omgekeerd.

Je gaat nu de versleten aansluitdraden die volgens jouw te dun zijn meteen vervangen door dikkere. Hopelijk geen vergulde door David Bowie himself ingezegende kabels van Eu-heelveel. :-)

Wist je dat de weerstand van de luidsprekerkabels deel uitmaken van het filter en dat het vervangen door dikkere kabels kan leiden tot ongewenste resonanties? Het is dus lang niet zeker dat de kabels zo dun gekozen zijn uit zuinigheidsoverwegingen. En het is nog meer onzeker of dit enige verbetering zal opleveren qua kwaliteit of vermogen. Integendeel dacht ik.

Inderdaad, vervangen voor MKP condensatoren, kwalitatief veel beter dan bipolaire typen en kwa veroudering gaan deze veel langer mee. Elco's hebben na 20-25 jaar de beste tijd al gehad.

Over FB820 gesproken: Daar ben ik net met de vervanging van MKP in het filter bezig, daar zitten wel een paar grote capaciteiten in dus een set kost dan Eur. 60 (Visaton Audio MKP's). Het verschil is best groot, klankkleur en mn. het midden en hoog klinkt veel opener.

Een Philips 22AH489 is geen echt top model maar ook hier zul je het verschil met MKP's wel horen. De ESR van dergelijke MKP's gemeten in de door jou genoemde capaciteiten met een echte ESR meter liggen <0,02 Ohm. De tolerantie is meestal 5%.
De bekabeling in de box zelf kun je voor de korte afstanden wel doen met 1,5mm2 koper. Bij Philips maken de aansluitkabels geen deel uit van het filter.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Daar gaan we weer. Voor sommigen is audio echt een religie.

Voor sommigen is audio echt een religie.

Het heeft niets met religie te maken. Het verschil tussen een filter met MKP's en oudere bipolaire elco's is voor iedereen met een gemiddeld gehoor en in de toepassing met een gemiddelde tot zeer goede luidspreker gemakkelijk te horen.

Dus als je toch, in dit geval, 40+ jaren oude component gaat wisselen kun je er beter meteen een set MKP condensatoren inzetten.

Ik was hier vroeger ook wat sceptisch over maar sindsdien ik het verschil 1:1 heb kunnen beluisteren met een set FB815, FB820, (dus de wat betere Philips speakers) zonder en met gewisseld te hebben kan ik dit echt aanraden.

Ik heb zelf een gere-foamde set FB820 en heb hetzelfde gedaan. Omdat ik toevallig bij Visaton een goede prijs kan krijgen gebruik ik dit type. Tussen MKP's / MKT's zit ook verschil en ook tussen de merken onderling maar deze verschillen zijn subtiel en alleen interessant voor onze religieuze audio liefhebbers:
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

De 489 is een veel oudere serie van Philips tov. de FB815-820-821 en 825 serie maar voor die tijd toch een vrij dure speaker. Een 22uF-100V bipolaire elco (tolerantie 20%) kost ongeveer een euro. Een versie 22uF-250V MKP low loss, high power, tolerantie 5%, polypropylene dielectric ruim Eur. 8. Bij een 15uF is het prijsverschil iets minder.

Het is natuurlijk aan de T.S. of hem dit verschil waard is. Ik kan alleen zeggen dat je het verschil gaat horen.

Het is niet veel anders dan met OPAMPs in een kritische schakeling zoals in een RIAA versterker. De beste s/n OPAMP is niet altijd hoormatig de beste. Parameters als slew rate, THD blijken hoormatig belangrijker te zijn.

En "de beste" bestaat niet, al helemaal niet bij luidsprekers wat door iedereen in geluid als subjectief wordt beoordeeld. Er zijn ook diversen opinies die juist in het laag filter weer bipolaire elco's prefereren.

Ik wil alleen aangeven dat je deze verschillen gemakkelijk kunt horen en daarvoor echt niet een "high end" audio systeem hoeft te hebben.

Je lijst betreft bipolaire elco's. Ik heb het over MKP's geen electrolytische dielectricum maar polypropylene. Nogmaals het verschil in midden- en hoog- weergave is voor iedereen hoorbaar in de wat betere box.

Maar goed dat smaken verschillen.

Gewone c's kan natuurlijk ook: http://loudspeakerfreaks.com/Producten_c.asp?Productgroep_b_ID=436&amp…
Meestal wordt dit niet aangeraden, omdat de filters daar niet op ontworpen zijn. Als er nu elco's in zitten dan die gewoon weer erin.
Maar smaken verschillen inderdaad... ;)

Het probleem met de echt hoge capaciteiten is dat het dan niet meer goed op het filter past.
Maar met resp. 15uF en 22uF zal dat nog geen probleem zijn.

Goede kwaliteits audio condensatoren heeft Jantzen inderdaad, maar ook Mundorf, Visaton (en nog wel andere merken) maar deze onderlinge verschillen ga je op een Philips 489 luidspreker systeem niet meer horen.

In een FB820 heb je inderdaad al aardige blokken. 55uF is een hoge waarde die hierin voorkomt. 22uF en 33uF parallel dus.

https://c1.staticflickr.com/5/4468/37635441342_6cf26072f4_n.jpg

Op 1 januari 2018 21:37:09 schreef grotedikken:
Daar gaan we weer. Voor sommigen is audio echt een religie.

Ik heb nochtans niets over goden geschreven en anderen ook niet, dus hoewel je tweede zin opzich klopt, heeft hij niets met de eerste of met dit topic te maken. MKP's zijn technisch gezien o.a. beter omdat ze meetbaar minder vervorming introduceren en een pak langer meegaan.

Een deel van het hoorbare verschil zal in sommige gevallen komen omdat de vervangen elco's ook echt dringend aan verhanging toe waren, maar maakt dat echt uit? MKP's zijn objectief beter in eigenschappen en levensduur en als ze dan ook nog eens subjectief beter zijn, betekent dat dat iedereen blij is. Behalve degenen die bewust een discussie gaan opstoken zonder over hun argumenten nagedacht te hebben, natuurlijk.

De T.S. gaat de boot in omdat in een wisselfilter van een box altijd bipolaire electrolytische condensatoren of MKP types zitten.

MKP's zijn objectief beter in eigenschappen en levensduur

Exact derhalve het advies de bipolaire elco's te vervangen voor MKP types, wat ook hoorbaar echt anders/beter (vind ik) klinkt.

Op 1 januari 2018 18:18:51 schreef grotedikken:
Dit verhaal bevestigt weer eens mijn standpunt dat het op de gis vervangen van onderdelen als preventieve maatregel geen goede strategie is en je vaak van de regen in de drup helpt. Zeker de huidige onweerstaanbare drang om elco's onnodig te vervangen vind ik geen goed idee.

Hiermee ben ik volledig mee eens.

Inmiddels niet meer zomaar vervangen maar onderbouwd met argumenten. Dit wisselfilter van Philips met 40+ jaar oude bipolaire elco's voldoet niet meer aan de orginele Philips specificatie zoals die destijds bedoeld is. Te verhelpen met nieuwe bipolaire elco's en zelfs nog verder te verbeteren met nieuwe mkp's.