Ik heb het lampje van mijn Trek-fiets (ingebouwd in de voorvork) eens gedemonteerd in de hoop de aan/uit-schakelaar te overbruggen en zo het licht altijd in aan-stand te krijgen.

Blijkt daar wel wat meer elektronica achter te zitten dan verwacht.

Probleem: wanneer ik de fiets na een rit met licht aan ergens parkeer en enkele uren later weer vertrek, flikkert het licht even en kan daarna pas weer ingeschakeld worden nadat het voorwiel (met naafdynamo) een paar toeren gedraaid heeft. Vandaar dus het idee om het licht altijd aan te hebben.

Wat mij opviel is dat er "iets" op de printplaat schuin omhoog stond (omcirkeld op foto 1), wat volgens mij niet zo hoort te staan. Ik heb dat weer horizontaal geplooid en dat ziet er een pak beter uit.

Ik veronderstel dat de stroomkabeltjes zonder printplaat rechtstreeks met elkaar verbinden geen optie is om altijd met licht aan te rijden? En dat losgekomen ding zal wel op één of andere manier weer moeten vastgemaakt worden? Misschien dat dan wel de aan/uit instelling bewaard blijft na langere stilstanden?

Ja er zit een weerstandje los lijkt het. Het is zeer waarschijnlijk dat deze het onhandig functioneren veroorzaakt.

Iemand die handig is met een kleine soldeerbout kan dat wel weer vastzetten.

Zat er niet ergens nog een kleine accu verborgen? Blijft het licht aan als je even stilstaat?

De elektronica ziet er redelijk complex uit voor alleen aan/uit, misschien zit er ook een lichtsensor op?

Da's een MLCC (Multi-Layer Ceramic Capacitor) die daar nog met 1 voet vast zit. De andere voet is (bij de enkel) afgebroken. Terug solderen heeft geen zin, want de condensator is mechanisch beschadigd en zal daarom moeten worden vervangen.

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Als er ergens een batterij zit, moet die in de vork verstopt zitten (tussen naafdynamo en printplaatje). Licht blijft alleszins niet aan bij stilstand.

Iemand met een kleine soldeerbout vind ik nog wel, maar zo'n MLCC??

Of de condensator nog bruikbaar is kun je zo niet zeggen, daarvoor is de foto te wazig...

Die condensator lijk ok, zij het dat de pootjes van de drukknop erachter het niet duidelijk maken.

Verder vraag ik me af, die dikke draden zullen van de dynamo komen en de dunne naar de lamp?

Wat zat er dan op het witte plugje aangesloten?

Op 27 februari 2018 12:07:12 schreef Usagi:
Probleem: wanneer ik de fiets na een rit met licht aan ergens parkeer en enkele uren later weer vertrek, flikkert het licht even en kan daarna pas weer ingeschakeld worden nadat het voorwiel (met naafdynamo) een paar toeren gedraaid heeft.

Gaat het licht wel aan als je de knop permanent ingedrukt houd?
Je zal het even kunnen testen met een wasknijper.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga proberen op alle vragen te antwoorden. Heb ook enkele foto's toegevoegd die hopelijk meer duidelijkheid scheppen. Ben er ondertussen wel in geslaagd de condensator helemaal te doen lossen |:(

Link naar hoge resolutie foto's: https://imgur.com/a/ohIIJ

Op foto 5 is de volledige set (zonder printplaatje wel) te zien. Lijkt inderdaad met batterij te zijn die in de voorvork verstopt zit. Eigenaardig dat dan het licht niet blijft branden bij stilstand.

Dikke draden verdwijnen in de voorvork, richting dynamo (en batterij?). Dunne draden zijn van één licht, op het witte plugje wordt het andere licht aangesloten.

Wat er gebeurt bij ingedrukt houden van de knop, heb ik nog niet uitgeprobeerd. Zal het licht eens opnieuw monteren en kijken of het nog iets doet nu die condensator er helemaal af is.