Time warp .... Netfrequentie?

wtt

Golden Member

Vandaag viel opeens op dat de 2 wekkerradio's in de slaapkamer ruim 4 minuten achterlopen in vergelijking met de gsm's en de DCF klok. Die 2 wekkers, die samen netjes synchroon lopen, halen hun kloksignaal uit de 50Hz van het net. Ik weet dat de netfrequentie wel varieert, maar dacht dat dit over 24 uur wel constant gehouden werd.

Merkwaardig...

Iemand een idee hoe dit te verklaren?

Het lijkt me duidelijk dat aliens of geheime overheidsinstantie de tijd in de kamer voor 4 minuten hebben stilgezet, om rare experimenten te kunnen doen met de slapende mensen. De GSMs en DCF clock stonden op dat moment ook stil, maar die zijn later weer gesynchroniseerd, dus dat zie je niet.

Als ze nou voor liepen, zou ik verwachten dat ze af en toe een transients op het net hebben opgepikt en geteld als nuldoorgang, maar achterlopen zou ik niet kunnen verklaren, als het nog steeds waar is dat het aantal cycli over 24 uur zou moeten kloppen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

4 minuten is inderdaad wel veel, maar kan wel en relatief gezien valt 't mee (~49.86Hz)
Je moet het beste op hetzelfde tijdstip kijken en liefst 's ochtends vroeg. (gelijkzetten gebeurt ergens begin van de nacht)
Ik kan me ook voorstellen dat er een keer iets misgegaan is met het gelijktrekken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
This is the world we know best, the world of madness
EricP

mét CE

Zou het kunnen dat er in de buurt werkzaamheden aan het net geweest zijn? Ik heb wel eens gezien dat ergens een wijktrafo vervangen werd. Er kwam een oplegger-met-generator bij te pas. Het leek erop dat ze dat ding syncten met het net en dan de trafo afschakelden, paar uur schroeven, wat hijsen, nog een tijdje schroeven en toen weer terug.

Ik kan me best voorstellen dat een generator ff te langzaam loopt... Zelfs met maar 1% (dat is dus 49.5Hz) zit je al op 0.6 minuten per uur.

Alhoewel de experimenten van Sparky me waarschijnlijker lijken :+

Sine

Moderator

Als ze een wijk op een generator zetten dan draat die bewust iets van een hertz er naast, dit om te voorkomen dat zonnepanelen gaan terugleveren.

PE9SMS

Special Member

Laat die panelen lekker leveren, dan vult de dieseltank zich toch?

This signature is intentionally left blank.

Het zal wel toeval zijn, maar ik heb de wekkers op de slaapkamer die aan netspanning hangen vanmorgen drie minuten vooruit moeten zetten. Zuid Oost Brabant, dus een heel eind van Den Haag.

GJ_

Moderator

Zuid oost Brabant loopt altijd al een beetje achter. Drie minuten valt nog reuze mee.

De afstand Brabant-Den Haag stelt mondiaal niks voor. Het hele Europese net zit aan elkaar, dus in Hongarije zijn ze vanmorgen ook een paar minuten te laat wakker geworden.

wtt

Golden Member

Ik vergelijk de verschillende klokken in huis eigenlijk nooit. Theoretisch is dit dus al even aan de gang. Maar ik laat het voor de gein 'even' zo staan en kijk vanavond en morgen nog eens.

Wel maf (misschien geen toeval) dat @Kilian vanmorgen ook zoiets had.

Vanavond allemaal even checken? ;-)

Ik zou me 's winters (met een hogere energievraag) nog wel een hogere netfrequentie kunnen voorstellen, maar een lagere? Of er zouden complete extra centrales opgestart moeten zijn en de overcapaciteit resulteert in een lagere frequentie... Maar deze theorie komt qua waarschijnlijkheid al aardig in de buurt van de verkaring van @Sparky...

Arco

Special Member

Lijkt me juist andersom: hogere belasting op generator -> lager toerental -> lagere frequentie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2018 12:44:12 schreef GJ_:
Zuid oost Brabant loopt altijd al een beetje achter. Drie minuten valt nog reuze mee.

:)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 1 maart 2018 13:19:58 schreef wtt:
Wel maf (misschien geen toeval) dat @Kilian vanmorgen ook zoiets had.

Helemaal niet maf en ook geen toeval. Ik zei het al, heel Europa hangt aan elkaar, dus als bij jou de netfrequentie te laag is, dan is dat verderop ook zo.

wtt

Golden Member

@Arco: Ik zou denken: hogere belasting -> spanning daalt -> gas bijgeven -> meer toeren (hogere frequentie)

@KlaasZ: Dat klinkt inderdaad logisch en maakt het daardoor minder maf of toevallig ;-)

Een kleine week geleden liepen ze ineens ongeveer anderhalve minuut achter. Toen alles bijgezet en nu in minder dan een week weer drie minuten. Kan me niet herinneren dat ik dit in het afgelopen jaar heb moeten doen.

Als het een Europabreed verschijnsel is zijn er veel meer mensen het slachtoffer, zonder het nog te weten. En lopen nu ook jullie wekkers en klokjes van ovens en magnetrons achter. Ik denk dat Poetin er achter zit en het is opmerkelijk dat het in de pers nog wordt stilgehouden.

Overigens loopt Zuid Oost Brabant juist een paar minuten vóór op Den Haag. Dat we in dezelfde tijdzone zitten is een gevolg van een politieke beslissing die ons achterlijk houdt en dat is eigenlijk een schandalige zaak.

Hensz

Golden Member

En inderdaad, hier is het verschil al opgelopen tot 5:46. Klokken staan normaliter gewoon gelijk, hooguit een minuut verschil.
Bovenste is netgestuurd en nét op 13:33 gespriongen, onderste is DCF-gestuurd en nét 2 min ervoor gesynct.
Nu eerst maar weer (exact) gelijk zetten en morgen nog eens kijken.

Don't Panic!

Op 1 maart 2018 13:39:32 schreef wtt:
@Arco: Ik zou denken: hogere belasting -> spanning daalt -> gas bijgeven -> meer toeren (hogere frequentie)

Zo werkt het niet. Het gaat zo: Hogere belasting -> frequentie daalt -> meer gas geven -> frequentie weer normaal.

Daarna kunnen ze nog wat extra gas geven om de frequentie iets te verhogen zodat alle klokken weer op tijd komen. Maar dat doen ze niet altijd. Het is wel vaker voorgekomen dat een langere periode van te lage frequentie niet werd ingehaald. En wie vindt dat zijn wekker achterloopt, jammer dan, zet hem maar weer gelijk.

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2018 12:06:11 schreef SparkyGSX:
Het lijkt me duidelijk dat aliens of geheime overheidsinstantie de tijd in de kamer voor 4 minuten hebben stilgezet, om rare experimenten te kunnen doen met de slapende mensen.

Zou Geerd wilders langs geweest zijn. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier in Drenthe het zelfde probleem !
Ik heb net ENEXIS, onze netbeheerder, een Email hierover gestuurd.
Ben benieuwd wat ze hier over te zeggen hebben.
Op internet heb ik laatst iets gelezen over netsynchroniteit. Het verhogen van de frequentie schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. Bij kolencentrales en oude kerncentrales (Borsele)is dat nog niet zo eenvoudig, omdat het opvoeren van het vermogen vrij veel tijd kost. Bij gas gestookte centrales kan het vermogen wel snel verhoogd worden.
Zou het misschien zo zijn dat ze, omdat ze de gaskraan van Slochteren dichtgedraaid hebben, en nu hoofdzakelijk met kolencentrales en Borsele de
stroom opwekken, dat ze daarom de 50 Hz niet per etmaal synchroon kunnen houden ?

Bij mij loopt er ook een draadje naar ZO Brabant.
Mijn electrische wekker loopt nu 4 minuten achter op mijn DCF-klok. Ik verwacht dat dat in de loop van de tijd rechtgetrokken wordt, dus ik zet hem voorlopig niet gelijk.

PS:
De stokers van de energieboeren moeten harder werken. De zweep erover.

Op 1 maart 2018 15:10:58 schreef microdwl:
Zou het misschien zo zijn dat ze, omdat ze de gaskraan van Slochteren dichtgedraaid hebben, en nu hoofdzakelijk met kolencentrales en Borsele de
stroom opwekken, dat ze daarom de 50 Hz niet per etmaal synchroon kunnen houden ?

Een paar centrales (in Nederland) maakt niet uit. In een belangrijk deel van Europa is het koud. Het electriciteitsverbruik in dat deel van Europa is daardoor hoger dan normaal. De generatoren kunnen dat gewoon niet bijbenen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 1 maart 2018 15:33:04 (48%)

mel

Golden Member

Die generatoren worden echt akelig precies rond 50 Hz gehouden.
Hoewel, Ik heb overal DCF klokken, behalve de microgolf oven.
En Idd, die loopt ook 3 min per dag achter.
Ik weet niet of dat ding lichtnet gestuurd is , of dat er een kristal in zit.En mijn huis verplaatst zich echt niet met de lichtsnelheid.. :+
(of de DCF klok is van slag, onwaarschijnlijk, maar ja..)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Stukje topic van het Hoogspanningsnet forum:

Ik kan me in het verleden nog herinneren dat die 50 Hz echt bepalend was. Als er in zeer koude winters, door zeer zware belasting, een verminderde frequentie op had getreden, werd hierna in het voorjaar een hogere frequentie gerealisiseerd om gemiddeld de 50 Hz in stand te houden over het jaar. Dit om klokken die gesynchroniseerd zijn met de netfrequentie in toom te houden.

Nu is het wel koud in Europa zoals jullie wel weten, dus het zou kunnen.

https://www.hoogspanningsforum.com/viewtopic.php?f=19&t=244

Op 1 maart 2018 15:10:58 schreef microdwl:
Op internet heb ik laatst iets gelezen over netsynchroniteit. Het verhogen van de frequentie schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. Bij kolencentrales en oude kerncentrales (Borsele)is dat nog niet zo eenvoudig, omdat het opvoeren van het vermogen vrij veel tijd kost. Bij gas gestookte centrales kan het vermogen wel snel verhoogd worden.

Maakt allemaal niks uit. Alle centrales kunnen binnen enkele seconden het vermogen opvoeren. Alleen doen ze het niet altijd, b.v. omdat ze al aan het maximum zitten of om economische redenen. En het gelijk houden van alle synchrone klokken is ook niet de eerste prioriteit van de energiecentrales.

Op 1 maart 2018 15:48:50 schreef mel:
.En mijn huis verplaatst zich echt niet met de lichtsnelheid.. :+

Wel tov een willekeurig foton. >:)