Sony STR-DE135 tuner/versterker ontvangt geen FM-stereo meer

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Het verloop van de afbladerende C, compenseer je weer met de L, maar wel binnen bepaalde grenzen!
Het werkt prima, maar de C blijft langzaam verlopen.
Dus enkele jaren laten mag je het nogmaals doen, als er dan nog analoog FM is!

Maar toch, als het signaal goed is en het RDS systeem goed werkt dan zou de stereodecoder ook moeten werken want het signaal hoeft niet zo kritisch te zijn. Aan spoelen gaan draaien lost dan niets op want zoals uit de datasheet van de LA blijkt dat het ruwe FM signaal in dit ic omgezet wordt naar een bruikbaar mono/stereo audio signaal. Het ic wordt niet meer gefabriceerd maar is on line nog wel te verkrijgen voor om en nabij de twee euro. Voor nu lijkt het mij het handigste om het ic te vervangen en van de spoeltjes af te blijven want die zijn kwetsbaar en met wat pech al stuk gedraaid.

Thevel

Golden Member

@Fien
Ik heb hier een blikje uit een defecte Sony STR-DB940 liggen.
Van buiten ziet hij er hetzelfde uit maar het binnenwerk is totaal anders (SMD)
Wel zit er net als bij jou een LA1837 en een LC72131 in en ook het bandkabeltje is 15 polig.
Mogelijk is hij gewoon te gebruiken.
Je mag heb gratis hebben, als je interesse hebt mail je me maar.

die tuner blikjes zitten in veel receivers, onkyo, yamaha, denon, philips. ik heb ze al vaak gezien, en lijken nogal op elkaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb die spoel met blauwe rand nogmaals gedraaid met iets van kunststof. Terwijl de tuner aangesloten was op de CAI, zeker weten goed signaal. Helaas geen stereo... :'(

De volgende stap is om het LA1837 IC te vervangen?

Ik heb deze gevonden... iets meer dan €4,-... https://www.ebay.nl/itm/1PCS-LA1837N-LA1837-Single-Chip-Home-Stereo-IC…. Is wel waarschijnlijk 3 weken wachten :/

Komt het in de praktijk wel vaak voor dat dit IC stuk is?

Het spoeltje... ik zou 'm best kunnen vervangen, alleen... waar haal ik een vervanger vandaan? :P

Op 11 maart 2018 14:24:33 schreef Thevel:
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

@Fien
Ik heb hier een blikje uit een defecte Sony STR-DB940 liggen.
Van buiten ziet hij er hetzelfde uit maar het binnenwerk is totaal anders (SMD)
Wel zit er net als bij jou een LA1837 en een LC72131 in en ook het bandkabeltje is 15 polig.
Mogelijk is hij gewoon te gebruiken.
Je mag heb gratis hebben, als je interesse hebt mail je me maar.

Dat blikje komt qua maten overeen met de mijne. Maar de pin-out is verschillend, ik vrees dat hij niet gaat werken en er mogelijk ook iets in rook op gaat als ik 'm zo aansluit :/ Ik heb de service manual van je STR-DB940 erbij gezocht (http://sportsbil.com/sony/STR/STR-D/STR-DB840_DB940.pdf, pagina 11):
https://i.imgur.com/onwHALG.png

-----------

Dit staat in die van mijn STR-DE135:
https://i.imgur.com/Oq3NuNe.png

Of het gaat werken als ik de pinnen handmatig om soldeer, weet ik niet. De voedingspinnen zijn bij de STR-DB940 echter niet aangegeven.

RAAF12

Golden Member

Op 13 maart 2018 18:31:40 schreef Fien_:
Ik heb die spoel met blauwe rand nogmaals gedraaid met iets van kunststof. Terwijl de tuner aangesloten was op de CAI, zeker weten goed signaal. Helaas geen stereo... :'(
Het spoeltje... ik zou 'm best kunnen vervangen, alleen... waar haal ik een vervanger vandaan? :P

Het Toko spoeltje is goed alleen de condensator in de behuizing van de spoel is een verdachte. Je hebt wel de mono/stereo schakelspanning op het IC zelf al gemeten?

http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/sanyo/ds_pdf_e/LA1837.pdf zie pagina 3/10
De spoel is te verwijderen met de bout en zuiglitze. Daarna de inkeping terugduwen dan kan de spoelvorm eruit.

edit V
V

Ah had ik niet gelezen....

Op 8 maart 2018 21:47:13 schreef Fien_:
De spanning op pin 15:

7,9v in "normale" stand.
4,6v als mono-stand is ingeschakeld.

De spanning veranderd dus wel bij het schakelen v/d mono-stand.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Er is sinds een paar dagen een LA1837 van eBay onderweg :D Als 'ie binnen is kijk ik of dat het probleem oplost. Zo niet, ga ik pas het spoeltje uit elkaar halen.

De LA1837 kwam vandaag binnen.

Na vervanging helaas nog steeds geen stereo ;( En de auto-scan functie stopt plots bij geen enkele zender meer :'( Handmatig een frequentie kiezen werkt nog wel, maar dus nog steeds alleen in mono.

Dat is het nadeel van het draaien aan allerlei spoelen die niets met het stereo signaal van doen hebben. Heel triest maar de complete tuner module is naar de vaantjes en niet meer te redden. Wie weet kunt u nog ergens een complete tuner module kopen voor weinig maar de huidige is einde oefening. Troost u want menig techneut en zelfs de doorgestudeerde puntmutsen leren van fouten die ze zelf hebben gemaakt.

Hallo ik heb ook zo ontvanger met de LA1837
de stereo wil soms aan gaan.
Nu heeft afstellen geen nut daar ben ik wel achter de spanning op pin 15 is 8.15 volt als deze op 8.03 is dan werkt de stereo wel dus is er iets met deze spanning.
Vermoed dat er ergens een elco slecht is anders zou ik het niet weten

De blauwe kern daarna kan je de kanaal scheiding wat mee afregelen
dat kan ook alleen als je zelf een fm zender hebt :-)

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zondag 23 december 2018 19:13:36 (17%)

x

[Bericht gewijzigd door pararuud op zondag 23 december 2018 23:55:50 (100%)

Heb hem nu wel aan de praat maar heb tussen pin 15 en een condensator
die aar massa loopt , daar tussen een weerstand van 10k gezet en dan werkt gewoon weer ook goed