verwarmingsweerstand

Een weerstand geeft warmte af.
Deze eigenschap wordt gebruikt voor verwarming uiteraard.
Nu vraag ik mij af: welke weerstand kan daarvoor gebruikt worden?
Ik heb al wel weerstanden zien opbranden, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn voor een elektrisch deken.

Weerstanden die bedoeld zijn om warmte af te geven worden verwarmingselementen genoemd, hoewel het gewoon weerstanden zijn.

pamwikkeling

Special Member

Kort door de bocht, zou je elke elektrische geleider kunnen gebruiken, op voorwaarde :

1) dat hij genoeg warmte kan procuderen om aan je warmte vraag te voldoen (juiste weerstandswaarde om bij een bepaalde spanning voldoende vermogen te leveren)

2) dat de warmte overdracht van je geleider naar het op te warmen object voldoende groot is opdat de geleider zelf niet te "heet" gaat worden en zichzelf vernietigd. Dus eigenlijk is het belangrijk dat je de geproduceerde warmte goed kan afvoeren.

Mijn moeder zit nu in zuid frankrijk, waar het voor die regio behoorlijk koud is. Daar verwarmt ze in noodgevallen elektrisch (als de houtkachel het niet red).

Het apparaat wat daarvoor gebruikt wordt is in essentie gewoon een weerstand. Het opgenomen vermogen is ongeveer 2kW. En dat moet allemaal als warmte de ruimte in kunnen zonder gevaarlijke temperaturen aan te nemen. Kortom, het ding moet groot genoeg zijn.

Als je een standaard weerstandje koopt is die volgens de fabrikant geschikt om 1/8e of 1/4e watt te kunnen verstoken. De max spanning hangt dan van de weerstandswaarde af.

Je kan ook dikkere weerstanden kopen: 1/2W, 1W, 2W, 5W, 10W 50W en nog meer. Voor dat 2kW ding van m'n moeder zal er een verwarmingselement in zitten wat speciaal op die 2kW en de behuizing waar hetinzit berekend is.

Volgens mij kan je een orde-van-grootte 600W weerstand (verwarmingselement) uit een oude wasmachine slopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké, maar welke weerstanden worden daarvoor gebruikt?
Het is misschien te hoog gegrepen, maar ik wil 2 (zeg maar zooltjes) voorzien van warmteweerstanden. Dus de temperatuur mag niet boven 37°C komen.

pamwikkeling

Special Member

Als je een temperatuur constant wil houden, ga wellicht een regeling moeten maken.

Je hebt hiervoor een verwarmingselement, een temperatuurvoeler (ist-werte) en een gewenste temperatuurwaarde (soll-werte) nodig.

De voeler meet de temperatuur en vergelijkt deze met de gewenste temperatuur. Indien er een verschil is wordt het verwarmingselement ingeschakeld.

Als je het allemaal heel simpel wil houden zou je experimenteel een aantal weerstanden in serie kunnen zetten en het geheel vb belasten aan 5 % van zijn nominale belasting.

Het beste kun je het vergelijken met een waterbak waaruit koeien komen drinken in een verre weide.
Opdat de koeien altijd water hebben, hoe vaak moet ik de water bak gaan vullen?
Ga ik ieder uur bijvullen, dat loopt de bak straks over.
Ga ik maar af en toe, dan staan de koeien droog.
Dus om goed te werken heb je een regelsysteem met terugkoppeling nodig.

mel

Golden Member

Ik heb wel eens een 5 W weerstand gebruikt, boven in een antenneaansluitkastje, tegen condensvorming.
Stond constant spanning op, en ging niet stuk.
Helaas weet ik de waarde niet meer.was gewoon 12 volt wat naar boven ging.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

zeg maar zooltjes

Die zolen zijn te koop maar zelfbouw kan ook met weerstandsdraad

https://www.conrad.nl/nl/weerstandsdraden-o0241370.html

Lage weerstand geeft meer warmte....

Die kant en klare dingen van Ali Express kunnen soms met een of meer powerbanks van 5V worden gevoed.

of folie

deze is voor een autospiegel

je hebt die zolen ook met accu ingebouwd, gaan 3 tot 6 uur mee.

https://www.thermo-soles.nl/a-22510255/thermosoles/thermo-soles-standa…

er zitten folie weerstanden in, gedrukte laag tussen 2 plastic lagen in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De temperatuur die word bereikt is natuurlijk afhankelijk van hoe koud de omgeving is. Je zou kunnen kiezen voor een vast vrij laag wattage, dan word het altijd wat warmer, wil je echt tegen de 37 graden aan gaan zitten en niet over de 37 graden dan zal je moeten gaan terug koppelen.

Die keus moet je eerst maken. MAar je komt vrij snel uit op een metaaldraad weerstand (was dat niet constantaan) of 2 draden met daartussen een geleider, dar word noagal gebruikt om leidingen ijsvrij te houden.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 11 maart 2018 16:09:25 schreef Koentjedee:
Oké, maar welke weerstanden worden daarvoor gebruikt?
Het is misschien te hoog gegrepen, maar ik wil 2 (zeg maar zooltjes) voorzien van warmteweerstanden. Dus de temperatuur mag niet boven 37°C komen.

Dus ik heb voor jou gewoon een nutteloos verhaal opgehangen omdat JIJ te beroerd bent om je vraag te beginnen met "Ik wil een voet-verwarmer maken, en heb nu een vraagje over weerstanden".

Een weerstand verwarmt altijd door. De enige reden dat de temperatuur na verloop van tijd stabiliseert is dat er evenveel energie weglekt als dat de weerstand aanvoert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Niet schrikken, elektronici hebben korte lontjes, en dat van Rew is net iets korter dan gemiddeld ;-)

Zoals je ziet in de post van Raaf, zijn dat soort spulletjes mooier afgewerkt , beter, veiliger en goedkoper te koop dan jij ze zelf kunt maken.
Als fervente zelfbouwers dat al eens aanraden kun je dat maar beter geloven.

Een dergelijke verwarmde zool bestaat uit opgedampte weerstandstroken die in zigzag over de ganse zool verspreid zijn. Dat is als onderdeel niet zelf te maken of te koop.

Weerstandjes kun je kopen in zeer veel verschillende vermogens en weerstandswaardes, maar doordat ze enkele mm dik zijn en harde plekjes in de zool vormen zijn ze niet geschikt en ze kunnen niet het gewicht van je lichaam verdragen omdat ze broos zijn..

Moest je er in slagen geschikte weerstandsdraad te vinden die je zigzag tussen twee inlegzolen kleeft ben je al ergens.

Het probleem is dat afhankelijk van de aangelegde spanning, de weerstandswaarde per meter en de gewenste temperatuur er nogal wat rekenwerk en testwerk aan te pas komt. Ik denk dat jij daar nog te weinig van afweet om dat te kunnen.

Je moet ook aandacht besteden aan de veiligheid.
Een ongewenste kortluiting in de zool kan lelijke brandwonden opleveren.

Een thermostaat is een goed idee, maar een mechanische past niet in een schoen, en een elektronische kun je vast niet maken.

Maar als het een schoolproject is, dan lijkt het me eignelijk wel heel interessant, maar dan moet je elke stap die je doet goed beschrijven in je verslag. OF het dan echt een bruikbaar hebbedingetje wordt lijkt me van ondergeschikt belang.

Dus noteren waarom je weerstandsdraad kiest. Welke weerstandswaarde het geheel moet hebben en waarom. enz....

Shiptronic

Overleden

Pak een PTC die blijft constant.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Als je bedoelt als weerstand, dan zit je met 1 of meer harde knobbels in je zool en het is dan evengoed nog wat rekenwerk voor je de juiste waarde kunt bepalen.
Als je bedoeld als temperatuurvoeler, dan moet koentjedee nog een elektronische thermostaat maken en dat ligt niet zo simpel voor iemand die daar niet in thuis is. Hij heeft waarschijnlijk zelfs nog nooit van een NE555 gehoord, maar hij zal dan ook nog geen 70 jaar oud zijn. :-)

Shiptronic

Overleden

nee hoor, volgens mij zijn die spiegel verwarmingen ook PTC's als ze koud zijn trekken ze veel stroom, al gelang ze warmer worden word dat minder tot dat er een bepaalde balans is bereikt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Hij heeft waarschijnlijk zelfs nog nooit van een NE555 gehoord, maar hij zal dan ook nog geen 70 jaar oud zijn. :-)

Dat moet je aan deze 70-jarige even uitleggen.
WAT is een NE555? :-)

Maar serieus.
Het lijkt mij dat er niets op tegen is om 'proven technology' te gebruiken in plaats van elke keer het wiel opnieuw uit te vinden.
Zolang de componenten voor die technologie beschikbaar zijn en het in de praktijk een betrouwbaar product oplevert, moet je vooral niet aarzelen om dat toe te passen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

wat veel handiger is, is je lichaam en nek warm houden, dan krijg je geen koude voeten.
Op die plaatsen verlies je de meeste warmte.
Ik heb wel met natte poten in de sneeuw op dak gestaan (zonnepanelen plaatsen) zonder het koud te hebben. Houd de rest goed warm, dan zijn ook de voetjes warm. of knappe laarzen kopen. (Arbesko wood man)

zit sinds 2009 in de PV.
Anoniem

Op 12 maart 2018 19:45:37 schreef evdweele:

Het lijkt mij dat er niets op tegen is om 'proven technology' te gebruiken in plaats van elke keer het wiel opnieuw uit te vinden.

Als ik mag kiezen tussen karrewielen en lichtmetalen velgen met Pirellibandjes voor dezelfde prijs dan weet ik het wel.

Zouden die 555's echt nog gebruikt worden in moderne apparaten, of enkel nog door vastgeroeste hobbytechnici , omdat ze dat ding goed kennen en er ooit een voorraad van ingeslagen hadden?

Anoniem

Op 11 maart 2018 16:09:25 schreef Koentjedee:
Oké, maar welke weerstanden worden daarvoor gebruikt?
Het is misschien te hoog gegrepen, maar ik wil 2 (zeg maar zooltjes) voorzien van warmteweerstanden. Dus de temperatuur mag niet boven 37°C komen.

ik zou de temperatuur maar niet hoger laten komen dan 28 ºC anders krijg je last van opgezwollen enkels.

Anoniem

Een 70jarige 555fanaat misschien, maar een 15jarige krijgt hooguit zweetvoetjes. En dan maar hopen dat hij zijn warmtebron niet op 230V ontworpen heeft. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 13 maart 2018 08:34:03 (40%)

Op 12 maart 2018 21:30:45 schreef andre1973:
wat veel handiger is, is je lichaam en nek warm houden, dan krijg je geen koude voeten.
Op die plaatsen verlies je de meeste warmte.

hmmmm... daar heb ik moeite mee om te geloven. ik fiets elke ochtend 1h15min met de gesloten ligfiets naar het werk. vorige maand was bitterkou. ik zweette mij kapot, haar nat van het zweet, t shirt nat van het zweet, had zelf geen handschoenen aan, maar mijn voeten waren ijskoud.

mijn lichaam is blijkbaar niet intelligent genoeg om de overtollige warmte naar de voeten te sturen.
de voeten bewegen zich heel snel in de koude lucht (=koeling), en ook de klikpedalen voeren warmte af.

heb zelf wol inlegzolen voor de winter, kost een paar euro in de action. tip voor TS misschien, verbruikt niks van energie en zal vanzelf niet boven de 37°C geraken:
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/2/6/2/7/9200000072787262.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

mijn grootvader zei vroeger: "hooi in je klompen, gaat lekker broeien".
Is wel een hele tijd geleden, nog voor de NE555.
Hij was een radiobouwer maar stopte er mee toen die verrekte transistors uitgevonden werden, daar begreep hij niets van, maar koude voeten was volgens hem je eigen schuld.

Beste mensen,
Met belangstelling en een hele brede smile on my face heb ik jullie reacties gelezen.
Ik ben 63 (de 70 is in zicht ;) )en sinds ik van mijn dochter een arduino-R3 gekregen heb is mijn interesse in elektronica aangewakkerd.
Ik had het met een visser over koude voeten; een voetenzak is voor een visser geen optie ;)
Maar, dacht ik, met datzelfde idee moet dat toch kunnen.
Oh ja, andre73, op een bepaalde leeftijd hou je je voeten niet meer warm met een sjaal en dikke trui. Na 40 jaar dakwerken kan ik daarvan meespreken.

Anoniem

Ah, ik dacht dat het een schoolprojectje was.
Met elektronica prutsen is heel leuk en leerzaam, maar in dat geval zou ik toch maar gaan voor elektrische koopzooltjes.
Pasen en Vaderdag komt er stilaan weer aan. :-)

Afgezien van het feit dat je zowat alles wat je kan bedenken reeds te koop is met een kwaliteit , uitzicht en veiligheid die je zelf niet kunt maken voor de prijs die ervoor gevraagd wordt, moet je voor zaken die in direct contact komen met je lichaam toch wel extra voorzichtig zijn. Oververhitting, kortsluiting, elektrocutie liggen op de loer.

Voor een beginner zou ik zeker dit niet aanraden.

Ik hoop dan dat ik voor ik die leeftijd bereik mag stoppen met werken.
Ik sta namelijk ook het hele jaar buiten en vaak op dak (zonnepanelen plaatsen). Bij mij werkt t goed, maar bij mijn meissie bijvoorbeeld weer niet.
Ik heb sinds kort laarzen van Arbesko de wood man, die zijn echt super (duur (ook ben ik bang)). Afgelopen winter werden mijn voeten al warmer als ik ze aantrok en ging dragen buiten (had ze binnen uit gehad).
Op iets gaan zitten dat goed isoleert werkt ook goed (moest veel omvormers aansluiten maart 2 jaar terug, zittend op een steigervloer, aan de noordkant (geen zon dus). Daar op een stuk (gevonden) isolatie materiaal gaan zitten dat normaal op een dak word geplaatst met bitumen erover (warm dak) waarna je er over kunt lopen. Soort stevig PUR schuim met aan 2 kanten aluminium folie. Ik heb dat stuk nog steeds, we hebben veel klussen waarbij ik de omvormers aansluit, en die hangen vaak buiten aan een kant van het gebouw waar de zon niet vaak op staat, i.v.m. het koelen van de omvormers / en de levensduur.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 18 maart 2018 00:17:45 (41%)

zit sinds 2009 in de PV.