Al heel lang loop ik mij dood te ergeren aan die stomme Ster reclamespots die de NPO radio zenders ons steeds meer voorschotelt. En ik ben vast niet de enige die zich daar aan stoort !
Daarom zou ik graag een schakeling maken die het begin en het einde van deze reclameblokken detecteert en het geluid dan uit kan zetten of vervangt door muziek naar keuze.
Alle NPO reclameblokken beginnen en eindigen met eenzelfde riedel met tussen elke reclame een korte bliep. Wat ik nodig heb is een stuk software wat deze riedel kan herkennen. Ik heb al op internet gezocht en er is wel software die dat zou moeten kunnen, maar veel begrijp ik er niet van omdat ik niet echt software onderlegd ben.
Als hardware platform zit ik te denken aan de Raspberry Pi, omdat die mij krachtig genoeg lijkt om die Ster radio riedel realtime te kunnen detecteren.
Wat ik in gedachte heb is om als dit lukt, de begin en eindtijd van deze reclameblokken via MQTT te publiceren, zodat iedereen die dat wil zich via MQTT kan abonneren en zodoende van deze service gebruik te maken.
met vriendelijk groet,
Dolf de WAAL
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Al sinds er reclame op radio en tv bestaat zijn er pogingen gedaan om die te onderdrukken. In hobbytijdschriften als Radio Bulletin, Radio Elektronica en Elektuur verschenen van tijd tot tijd ontwerpen voor "reclamekillers". Deze werkten of totaal niet, of slechts heel tijdelijk.
Ik heb op mijn pc het programma 'Smart Cutter' staan dat ik gebruik om opgenomen tv-programma's van reclameblokken te ontdoen. In die software zit ook een functie "Detect AD". Daarmee zouden tv-reclames automatisch moeten worden gedetecteerd en gedeletet.
Werkt voor geen meter.
En als er een algoritme gevonden zou worden om reclameblokken te detecteren is het voor de verzender van die reclameblokken niets simpeler om iets te maken waar dat algoritme niet meer op reageert.
Terug naar de tekentafel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De ster reclame heeft al lang geen riedel meer aan begin en eind. (dat was wel goed te detecteren)
Tegenwoordig wordt er een soort jingle afgespeeld, veel lastiger. De toon tussen 2 reclames is daarentegen weer wel simpel te detecteren.
benleentje
Golden Member
Ik heb de ultieme reclame killer in de auto. Want ik erger me in de auto dood aan de reclame. Maar er is nog iets erger dan reclame in dat is de radio dekking. Je kan soms nog half uur in je auto rijden en je bent al je signaal kwijt.

Ik doe het andersom, en koop geen dingen waarvoor men irritante reclame maakt. Op de een of andere manier stoor ik mij er verder niet zo aan. Ik weet bijvoorbeeld niet wat "VDR" hier rechts voor bedrijf is, zal het nooit weten en denk niet dat ik daaraan iets mis.
In het algemeen lukt dat prima, maar bij aanschaf van een nieuwe elektrische tandenboender moest ik mij gewonnen geven

evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik erger me ook nooit aan reclame. Naar radiozenders waarop reclame wordt uitgezonden luister ik nooit.
Binnenshuis luister ik naar een radiostation uit Zwitserland of Noorwegen en in de auto naar een SD-kaartje.
TV-programma's die ik wil bekijken neem ik op en knip eerst met Smart Cutter de reclameblokken eruit.
Op 16 maart 2018 21:28:33 schreef Aart:
Ik weet bijvoorbeeld niet wat "VDR" hier rechts voor bedrijf is
Waar is "hier rechts"?
Ik zie "hier rechts" helemaal niets, en van VDR heb ik nooit gehoord.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (29%)]
Op 16 maart 2018 21:21:22 schreef benleentje:
Maar er is nog iets erger dan reclame in dat is de radio dekking. Je kan soms nog half uur in je auto rijden en je bent al je signaal kwijt.
Tijd voor de midden- of langegolf
@Arco,
Er is toch echt wel een vaste riedel, of hoe je dat noemen wilt, aan het begin en einde van een radio reclameblok.
Ik heb het even opgenomen en in mijn Dropbox gezet: https://www.dropbox.com/sh/60v371i5ne9cjxp/AAD-ySz4ftIvMSF5W_2LRFZ6a?d…
Het moet toch wel mogelijk zijn om via software een MP3 of Wav bestand te vergelijken met een audiostream van een NPO radiostation ?
Die riedel is vrij uniek en moet toch wel te detecteren zijn dacht ik zo.
Als ik dat eenmaal heb dan zie ik wel kans om een Raspberry Pi zo te programmeren dat hij een seintje bij het begin en einde van het reclameblok uitstuurt.
Wie oh wie heeft een briljant idee ??
-kan weg foutje bedankt
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (93%)]
Op 16 maart 2018 21:21:22 schreef benleentje:
en je bent al je signaal kwijt.
Al je signaal? <G> In het vlakke NL zal het mij moeite kosten een plek zonder FM radio te vinden. Antenne's die in de achterruitverwarming zitten zijn niet zo goed als een vertikaal sprietje....
Wat is dat voor Buffalo stickje?
benleentje
Golden Member
Ik bedoel dat je de zender waar je op dat moment naar luisterde niet meer kunt horen en je dus weer aan de knoppen moet gaan draaien om weer een zender te vinden. De radio heeft wel iets dat hij dat automatisch moet doen maar dan zit je eerst heel lang op een punt dat op beide frequenties van dezelfde radio station alleen gekraak hoort.
Een paar goeie podcasts zonder reclame uitzoeken en via je telefoon op Bluetooth afspelen. Bnr.nl heeft een hele rits. NPO misschien ook wel zonder reclame.
Voor muziek: spotify
evdweele
Overleden
@benleentje
FM-radiozenders die RDS uitzenden ondersteunen meestal ook het alternatieve frequentiesysteem. Als je radio die functie ook bezit kan je in Maastricht op Radio 1 afstemmen en naar Delfzijl rijden zonder enige onderbreking in de ontvangst.
Automatisch wordt de volgende steunzender gekozen die ook Radio 1 uitzendt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er is toch echt wel een vaste riedel, of hoe je dat noemen wilt, aan het begin en einde van een radio reclameblok.
Dat melodietje uit je link hoor ik anders niet op NPO3 hoor...
evdweele
Overleden
Zonder aanmelding bij Dropbox kan je kiezen voor download, dan is het wel te horen. Zo'n killer zou ook kunnen bestaan door +/- 2 min. voor het hele uur te squelchen en idem dito na het gebrabbel van de nieuwslezer(es). Uitgezonderd de nachtelijke uren, dan is er geen reklamee op de vijf publieke omroep NL FM zenders.
Een audio riedel herkennen kan natuurlijk prima, dat doet een app zoals Shazam al jaren maar dan gaat het om bestaande muziek die al in een database staat...
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]
Arco
Special Member
Dat Dropbox is inderdaad een gebruikers onvriendelijke geschiedenis...
Voor dat melodietje is wel iets te maken met een simpele microcontroller, heb je geen RPi voor nodig.
Alleen heb ik het nog nooit gehoord op NPO3...
[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 maart 2018 00:03:11 schreef Arco:
[...]
Dat melodietje uit je link hoor ik anders niet op NPO3 hoor...
Wel op radio1.
Blijft de vraag of het de moeite waard is, naar mijn idee is er minder reclame dan vroeger en is herkennen van de melodietjes moeilijker. Zal wel een vrij zware processor worden, geen idee of er kant-en-klare algoritmes of bibliotheken voor zijn.
Kan het niet gewoon met het gegeven tijd? 5 minuten voor tot 5 minuten na het hele uur? Dat je dan een minuutje teveel van de uitzending mist, jammer dan.
Gr.
Erik
Ze (publieke omroep)hadden er gewoon nooit aan moeten beginnen met die reclamerotzooi.Nu komen we er niet meer van af.
Bij onze zuiderburen (BE) zie (TV) of hoor (radio)je amper reclamespotjes.
De BBC (UK) maakt alleen reclame voor zich zelf.
DL weet ik niet,daar kijk of luister ik nooit.
Als er een goede film op RTL 4,7 of SBS 6,9 in de gids staat kijk ik niet eens meer.Om de 20 minuten een reclameblok met een zingende Volendamse palingboer of een zoon van een Amsterdamse kroegbaas die zingend verkondigen hoe fijn het is om een bril te dragen(opsluiten die lui
)
Na het maandverband met vleugeltjes en het scheermesje met wel 7 bladen en Michiel de Ruyter die na 300 jaar gewoon bij leven en welzijn in een supermarkt schijnt rond te wandelen met een boodschappenkarretje heb je het wel gehad.
Kijk en luistergeld weer invoeren en weg met die pulp.!!!
evdweele
Overleden
Kijk- en luistergeld wordt in Nederland nog altijd geheven, alleen anders dan vroeger. Het is nu onderdeel van de inkomstenbelasting terwijl het vroeger een afzonderlijke heffing was.
De Ster-reclame is, of behoort te zijn, een extra bron van inkomsten voor de publieke omroep.
Met een overheid die meer taken aan het bedrijfsleven wil overlaten wordt de geldkraan voor de omroep steeds verder dichtgedraaid. Er zijn al ideeën opgeworpen om het aantal tv-zenders terug te brengen van 3 naar 2.
De herinvoering van de afzonderlijke heffing van kijk- en luistergeld zou alleen tot gevolg hebben dat de belastingdienst er meer administratie bij krijgt.
Arco
Special Member
Ik vond het zoals vroeger bij de zeezenders dan veel 'dragelijker'... 
(twee platen en dan een korte commercial; veel minder storend als een zo'n lang blok met onzin...)
Sowieso steeds meer gelul; ieder half uur nu ook op bijna alle zenders een nodeloos nieuwsoverzicht...
Ik(een armoedzaaier) heb er 100 Euro per jaar voor over als we verschoond zouden blijven van die reclamepulp.
evdweele
Overleden
Het allerergerlijkst vind ik de telefoonspelletjes of telefonische reacties van luisteraars die niets te melden hebben.
Dat is de reden waarom ik al jaren niet naar Radio 4 luister en ik vermoed dat het op de andere zenders precies hetzelfde is.
Na enig zoeken met mijn satellietontvanger vond ik 2 radiozenders in Europa die uitsluitend klassieke muziek uitzenden met vrijwel alleen de aankondiging van de componist en de uitvoerenden.
Die zenders zijn ook via internet te ontvangen en met een appje op de smartphone.
http://www.radioswissclassic.ch/en
https://radio.nrk.no/direkte/klassisk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
telefoonspelletjes, en reclame is idd tenenkrommend, ook die vele reclame in 1 blok voor eigen zender is mega irritant, dat begon bij de tv zenders al. nu kunnen veel radio zenders moeilijk aan adverteerders komen, wat al scheelt in het aantal reclames. voor EN na het nieuws van het hele uur 5 min reclame is ook irritant, die heb je net gehoord!
makkelijk is er niks voor te vinden, muziek naar spraak detectie werkt niet, want dj's zeveren ook wat af tussen de platen door.
volume presets op een radio was ook al handig, 1x drukken en helft zachter, nog 1x drukken en weer terug op t oude geluidsniveau. er zijn ook tv's zat met geluid regeling die bij reclames het geluid niveau gelijk moet trekken, in de praktijk werken die ook niet.
edit: @ hieronder, dat idee heb ik ook al een tijd, de commercieele zenders hebben dat ook. de politiek kan me helemaal het dak op, als het verkiezingstijd is willen ze maar al te graag allemaal op zender, buiten die tijd krijgt een dj er niet 1 van aan de lijn als er vragen over iets in het nieuws zijn.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]