Ze (publieke omroep)hadden er gewoon nooit aan moeten beginnen met die reclamerotzooi.Nu komen we er niet meer van af.
Bij onze zuiderburen (BE) zie (TV) of hoor (radio)je amper reclamespotjes.
De BBC (UK) maakt alleen reclame voor zich zelf.
DL weet ik niet,daar kijk of luister ik nooit.
Als er een goede film op RTL 4,7 of SBS 6,9 in de gids staat kijk ik niet eens meer.Om de 20 minuten een reclameblok met een zingende Volendamse palingboer of een zoon van een Amsterdamse kroegbaas die zingend verkondigen hoe fijn het is om een bril te dragen(opsluiten die lui ;-) )
Na het maandverband met vleugeltjes en het scheermesje met wel 7 bladen en Michiel de Ruyter die na 300 jaar gewoon bij leven en welzijn in een supermarkt schijnt rond te wandelen met een boodschappenkarretje heb je het wel gehad.
Kijk en luistergeld weer invoeren en weg met die pulp.!!!

Kijk- en luistergeld wordt in Nederland nog altijd geheven, alleen anders dan vroeger. Het is nu onderdeel van de inkomstenbelasting terwijl het vroeger een afzonderlijke heffing was.
De Ster-reclame is, of behoort te zijn, een extra bron van inkomsten voor de publieke omroep.
Met een overheid die meer taken aan het bedrijfsleven wil overlaten wordt de geldkraan voor de omroep steeds verder dichtgedraaid. Er zijn al ideeën opgeworpen om het aantal tv-zenders terug te brengen van 3 naar 2.

De herinvoering van de afzonderlijke heffing van kijk- en luistergeld zou alleen tot gevolg hebben dat de belastingdienst er meer administratie bij krijgt.

Ik vond het zoals vroeger bij de zeezenders dan veel 'dragelijker'... ;)
(twee platen en dan een korte commercial; veel minder storend als een zo'n lang blok met onzin...)
Sowieso steeds meer gelul; ieder half uur nu ook op bijna alle zenders een nodeloos nieuwsoverzicht...

Ik(een armoedzaaier) heb er 100 Euro per jaar voor over als we verschoond zouden blijven van die reclamepulp.

Het allerergerlijkst vind ik de telefoonspelletjes of telefonische reacties van luisteraars die niets te melden hebben.
Dat is de reden waarom ik al jaren niet naar Radio 4 luister en ik vermoed dat het op de andere zenders precies hetzelfde is.

Na enig zoeken met mijn satellietontvanger vond ik 2 radiozenders in Europa die uitsluitend klassieke muziek uitzenden met vrijwel alleen de aankondiging van de componist en de uitvoerenden.
Die zenders zijn ook via internet te ontvangen en met een appje op de smartphone.

http://www.radioswissclassic.ch/en
https://radio.nrk.no/direkte/klassisk

telefoonspelletjes, en reclame is idd tenenkrommend, ook die vele reclame in 1 blok voor eigen zender is mega irritant, dat begon bij de tv zenders al. nu kunnen veel radio zenders moeilijk aan adverteerders komen, wat al scheelt in het aantal reclames. voor EN na het nieuws van het hele uur 5 min reclame is ook irritant, die heb je net gehoord!

makkelijk is er niks voor te vinden, muziek naar spraak detectie werkt niet, want dj's zeveren ook wat af tussen de platen door.

volume presets op een radio was ook al handig, 1x drukken en helft zachter, nog 1x drukken en weer terug op t oude geluidsniveau. er zijn ook tv's zat met geluid regeling die bij reclames het geluid niveau gelijk moet trekken, in de praktijk werken die ook niet.

edit: @ hieronder, dat idee heb ik ook al een tijd, de commercieele zenders hebben dat ook. de politiek kan me helemaal het dak op, als het verkiezingstijd is willen ze maar al te graag allemaal op zender, buiten die tijd krijgt een dj er niet 1 van aan de lijn als er vragen over iets in het nieuws zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

Mij valt op dat reclame en nieuws/content steeds meer in elkaar overvloeien; een schrijver die zijn boek komt voorstellen, een zanger zijn nieuwe cd, startups die hun pitch op de radio komen doen, die politiek die extra zijn best doet in verkiezingsjaar om op de radio te komen,...

Eigenlijk is het 1 lange sliert verkapte reclame.

die mee lachende sideciks (schrijf je dat zo ?) die zijn irretant, weet niet op welke zender, maar ik hoor ze wel eens als ik bij een klant ben.
die worden betaald om mee te lachen,..er valt echt niks te lachen en toch doen alsof het leuk is,.......verplicht gezellig.

edit: hierboven, ik heb eens voor gein geteld hoeveel reklame uitingen er waren in "eigen huis en tuin"....ik ben gestopd bij 27, maar het waren er meer. en dan word het programma nog 2x onderbroken voor de "normale" reclame blokken.

Voor 5 ton per jaar wil ik ook wel een beetje mee hinneken. ;-)

Dat moet wel bekostigd worden uit het kijk- en luistergeld >:)

Op 17 maart 2018 14:19:11 schreef trix:
ik heb eens voor gein geteld hoeveel reklame uitingen er waren in "eigen huis en tuin"....

Maar "Eigen huis in puin" is niet van de publieke omroep.
De commerciële zenders bepalen helemaal zelf wat ze uitzenden en waaraan en aan wie ze het geld weggooien.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (74%)]

als er prijsvragen of raad de stem of whatever zijn op de radio, is de prijs doorgaans door een bedrijf gesponsord, in ruil voor die bedrijfsnaam 10.000 keer te noemen op zender. de inkomsten van sms en bellen zijn voor de zender. salarissen van dj's is bij de commerciele zenders deels bepaald met luistercijfers en dus ook de prijs van reclametijd voor adverteerders.

omdat adverteerders vinden moeilijker is, want de tijd van radio is ook meer geweest als dat die op t hoogtepunt is, grijpen ze meer en meer manieren om inkomsten te werven aan. je wilt niet weten hoeveel man er bij een beetje zender werkt die puur met adverteren en klanten werven bezig zijn.

@Hubie ,
Ja daar heb ik ook wel 100 euro per jaar voor over. Maar ik geef die 100 euro liever uit aan een apparaat die het verder gratis voor mij doet.

Ik wist niet dat deze riedel alleen op NPO1 gebruikt werd, maar dat is vrijwel de enige Nederlandse zender waar ik naar luister.

Inmiddels heb ik op internet een stuk software gevonden die misschien kan doen wat ik wil : SoundPatty (https://github.com/motiejus/SoundPatty) , gemaakt door Motiejus Jakštys uit Litouwen. Dit programma is in staat om een .wav bestand te detecteren in een audiostream. Helaas is de uitleg hoe deze software te compileren op een Unix (Linux-Raspberry Pi) systeem voor mij als Windows gebruiker erg lastig. Ik ben er tenminste nog niet in geslaagd.
Ik kan dus best wat hulp gebruiken van een meelezende Unix goeroe.

Eigenlijk zou het niet zo heel lastig moeten zijn. Je zou voor een uitgeklede versie van een digitale phase sensitive detector (lock-in) kunnen kijken. Je vergelijkt het inkomende signaal met een referentie signaal (het riedeltje) en detecteert als er enige overeenkomst is.

Het principe op zich zelf is niet zo lastig. Er moet wat natuurlijk wel wat meer verwerking om heen (filteren, detectie, thresholding, etc.). Maar misschien kan het wel werken.

Zelf gebruik ik het in een systeem waarmee ELF communicatie plaatsvindt in hele lastige omstandigheden. Ik gebruik PSD als een extreem narrow band filter om de ELF van 50/60Hz te onderscheiden.

Je kan het zo maken dat wanneer de NPO het riedeltje verandert je met de audio ingang het riedeltje opnieuw opneemt als nieuwe referentie.

Wie weet?

Groet,
Giovanni

@Giovanni,

Ik weet dat ELF voor Extra Low Frequency staat, maar PSD zegt mij niets.
Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een softwarematige oplossing.

Ik denk dat ik de maker van die SoundPatty software maar eens een emailtje stuur. Misschien wil hij me wel verder helpen.

PSD = Phase Sensitive Detection ook wel lock-in amplifier genoemd. Kan zowel in hardware als in software worden geïmplementeerd. Ik gebruik het ook voornamelijk in software.

Groet,
Giovanni

enige positieve is dat men van tegenwoordig elke film om de 15 min onderbreekt, maar wel de beleefdheid heeft om na de reclame blok de film 15 seconden terug te spoelen. Anders was ik soms al vergeten waar ik naar zat te kijken.

Is er een reden dat je niet een goeie internetstream of spotify of iets dergelijks wil gebruiken? Zelfs via DAB+ heb je al een hoop reclame minder op sommige zenders.

Als je een tv-abo hebt bij o.a. KPN kan je ook nog kijken bij https://music.stingray.com/nl

Op 19 maart 2018 08:54:07 schreef kombucha:
enige positieve is dat men van tegenwoordig elke film om de 15 min onderbreekt..

Ik kan echt aanraden om via Netflix te gaan kijken. Vooral het kijken van goeie series heeft een voordeel omdat een serie die bevalt garant staat voor vele uren reclameloos kijkplezier en met een film moet je soms na een uur toegeven dat het toch wel erg tegenvalt.

TV reclame? Is prima, je kan: A koffie gaan zetten, B naar de wc, C iets anders gaan doen .Niks mis mee toch? >:)

Op 19 maart 2018 10:57:26 schreef mel:
TV reclame? Is prima, je kan: A koffie gaan zetten, B naar de wc, C iets anders gaan doen .Niks mis mee toch? >:)

en als je eens een dvdtje kijkt zit je op een gegevens moment billen knijpend op de bank te wachten tot de reclame komt zodat je naar de wc kan .
uit automatisme / gewoonte vergeten dat je de dvd kan pauzeren en dat er geen reclame blokken in zitten 8)7

Een beetje TV/tv-aanbieder heeft ook op live-TV een pauzeknop, maar nog steeds vind ik het doorspoelen van reclame irritant en niet zo fijn als gewoon direct op aanvraag reclameloos kijken.

Zelfs de DVD/BluRay industrie heeft daar een fout gemaakt door verplichte waarschuwingen en reclames te tonen (aan de eerlijke koper) niet meer van deze tijd!

Als er al iemand een effectieve reclamekiller zou kunnen maken krijgt hij direct een zak geld aangeboden om het af te kopen.
Leuk voorbeeld zijn die 2 jonge scholieren die een paar jaar geleden bij DWDD te zien waren.
Ze waren maanden bezig geweest om de ultieme adblocker app te ontwikkelen.1 week later zagen ze er toch maar vanaf vertelde ze in het zelfde TV programma.
Gewoon afgekocht met een grote zak met geld.Zo werkt dat gewoon.Het gaat tenslotte om de poen.
Als ik morgen een motor ontwikkel die op melk kan rijden krijg ik een zak geld (of de kogel ;-) )
98% van alle reclames zijn buitengewoon irritant.Er zijn uitzonderingen.MAAR NU EVEN NIET. ;-)

De witte motor was al uitgevonden... :P

Maar je zou toch een systeem kunnen maken dat kan leren? Als je een irritante reclameriedel hoort op een "learn" knopje duwen en dan slaat ie dat op. Als ze het dan veranderen dan hoef je alleen nogmaals op de knop te duwen. Hebben ze geen riedeltje, dan wordt het lastiger... Dan moet je per reclameblok laten leren welke reclames er in zitten en dan ook weer detecteren wanneer er muziek begint zonder geouwehoer erdoor. Dat laatste is vast mogelijk, maar erg lastig.

Op 23 maart 2018 05:48:08 schreef Hubie:
Als ik morgen een motor ontwikkel die op melk kan rijden krijg ik een zak geld (of de kogel ;-)

Dat is 60 jaar geleden al uitgevonden. "Karnemelk" als brandstof

OT\ Leuk stukje evdw.
Doet me denken aan de tijd dat slaolie goedkoper was dan Diesel. ;-)