hallo

Ik heb de paralellepoort interface gebouwd en ik wil graag lampen van 220 v schakelen via de PC.
Kan ik nu gewoon tussen de led-aansluiting een optocoupler plaatsen??? En welk type heb ik dan nodig???
Ik heb ook al naar de solid-state relais gekeken maar dat wordt voor 9 lampen wel erg duur.

So, help me please!!!

Yeps moet kunnen, wellicht kun je zelfs gewoon de transistor direct met een weerstand op de par.poort aansluiten bespaart je 9 opto's

Succes

Euhmmmm, zou d'r wel opto's tussen zetten.
Anders hoeft er maar iets mis te gaan, en je kunt gedag zeggen tegen je MoBo.

Op wo 06-02-2002 19:22:54 schreef Antoine:
Yeps moet kunnen, wellicht kun je zelfs gewoon de transistor direct met een weerstand op de par.poort aansluiten bespaart je 9 opto's

Succes

bedoel je dat ik gewoon een transistor aan de uitgang kan hangen en daar 220v door kan laten stromen(van c naar e)???

Zou ik je niet aanraden. Gebruik voor de veiligeid liever opto's.

Neej zeker geen 220V door die transistors laten gaan, kunnen ze niet tegen (Wisselstroom), maareh, wat je ook kunt doen als je het niet vertrouwt om direct (met een weestand dus) de basis aan je LPT te hangen is een 74HCT245 of zow er tussen zetten als buffer gaat het fout dan mol je die buffer en niet je mobo. Wat je ook kunt doen (en wat ik ook deed in den beginne), is een LPT kaartje kopen voor een paar euro en daarmee hobbyen, dan is het ook niet zo erg :)

Succes

is het een idee om via een transistor een relais aan te drijven waar dan weer 220V~ door gaat??

Op vr 08-02-2002 19:34:12 schreef Antoine:
Neej zeker geen 220V door die transistors laten gaan, kunnen ze niet tegen (Wisselstroom), maareh, wat je ook kunt doen als je het niet vertrouwt om direct (met een weestand dus) de basis aan je LPT te hangen is een 74HCT245 of zow er tussen zetten als buffer gaat het fout dan mol je die buffer en niet je mobo. Wat je ook kunt doen (en wat ik ook deed in den beginne), is een LPT kaartje kopen voor een paar euro en daarmee hobbyen, dan is het ook niet zo erg :)

Als er 220 (230 tegenwoordig) op dat kaartje komt te staan
dan kan je je moederbord hoogstwaarschijnlijk ook wel
gedag zeggen.

Marcel

Op wo 13-02-2002 22:51:18 schreef Stefan:
is het een idee om via een transistor een relais aan te drijven waar dan weer 220V~ door gaat??

Een relais is daar eingelijk te traag voor. Als je snelle
lichteffecten wilt tenminste.

Gewoon optocouplers ertussen en daarmee weer triacs of
thyristoren aansturen.

Marcel

Op wo 13-02-2002 23:38:47 schreef Marcel:

[...]

Een relais is daar eingelijk te traag voor. Als je snelle
lichteffecten wilt tenminste.

Gewoon optocouplers ertussen en daarmee weer triacs of
thyristoren aansturen.

Marcel

This should do it: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=diversen&sch=1…

Op do 14-02-2002 08:07:26 schreef Glanz:

[...]

This should do it: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=diversen&sch=1…

Nou kan het zijn (en dat zal wel), dat ik de trein volledig mis maar moet je een triac niet aansturen met een blokgolf ?

nee, nergens voor nodig, gewon stroompje door de gate en hij brandt.

is volgens mij ook goedkoper dan relais, schakelen snel (volgens mij) en kunnen vrij grote stromen hebben.

Martijn

Op wo 06-02-2002 16:24:15 schreef kayr:
hallo

Ik heb de paralellepoort interface gebouwd en ik wil graag lampen van 220 v schakelen via de PC.
Kan ik nu gewoon tussen de led-aansluiting een optocoupler plaatsen??? En welk type heb ik dan nodig???
Ik heb ook al naar de solid-state relais gekeken maar dat wordt voor 9 lampen wel erg duur.

So, help me please!!!

Het voordeel van het gebruik van een ssr is dat je geen optocoupler meer nodig heb, deze zit namelijk al in je solid state. Als je een ssr te duur vindt zou ik je aanraden een TIC206 te nemen dit is een triac.
Hier heb ik zelf ook een lichtbesturing mee gemaakt. Als je een triac neemt zou ik wel een optocoupler tussen je schakeling en de pc poort zetten, neem maar een CNY17-3 ofzo.
succes!

is volgens mij ook de goedkoopste (& simpelste) oplossing

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=diversen&sch=1…

zeker oppassen dat je de galvanische scheiding tussen pc en het lichtnet steeds behoudt!
Anders is het zeker byebye MoBo (& met wat wat pech ook HD, schermkaart, cd, eigenlijk alles)