Francisco
Special Member
Hallo
Ik wil een OBDII reader in mij auto gaan gebruiken en deze niet steeds eruit halen.
Nu lees ik dat deze als het contact uit staat nog steeds stroom trekt en op langere termijn je accu kan leegmaken.
Kan ik dat niet ondervangen door de constante plus op pin 16 te vervangen door een plus die alleen spanning heeft als het contact aanstaat?
makkelijke oplossing en zal dan wel iets over het hoofd zien?
Ik vind er in ieder geval bar weinig over op het internet!
En lijkt zo´n gemakkelijke oplossing.
ik heb een ELM327
wie weet raad?
groetjes
Frank
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat hoeft niet altijd goed te gaan. De schakeling blijft dan stroom trekken via de i/o pins. Dat kan zelfs latching diodes (indien aanwezig) e.d. om zeep helpen...
Is die reader niet zelf zo bijdehant om zichzelf uit te schakelen als OBD2 aangeeft dat de auto een dutje gaat doen? (al dan niet configureerbaar).
Ik zou wel bedacht zijn dat een mogelijke garagehandeling (autosoftwareupdate of iets dergelijks) ernstig kan mislukken als die voeding niet meer permanent is.
Francisco
Special Member
zoiets dacht ik ook ja.
Op 10 april 2018 14:38:15 schreef Arco:
Dat hoeft niet altijd goed te gaan. De schakeling blijft dan stroom trekken via de i/o pins. Dat kan zelfs latching diodes (indien aanwezig) e.d. om zeep helpen...
Francisco
Special Member
de ELM327 v1.3a heeft geen sleep mode
de ELM327 v1.4b heeft wel een sleep mode
maar gebruikt nog steeds en vind nergens hoeveel mA.
Op 10 april 2018 14:46:27 schreef K7Jz:
Is die reader niet zelf zo bijdehant om zichzelf uit te schakelen als OBD2 aangeeft dat de auto een dutje gaat doen? (al dan niet configureerbaar).Ik zou wel bedacht zijn dat een mogelijke garagehandeling (autosoftwareupdate of iets dergelijks) ernstig kan mislukken als die voeding niet meer permanent is.
Francisco
Special Member
OK stroom gevonden
sleep mode 0.15 mA
dan is een 50Ah accu in 333 uur leeg (13.8 dagen)
https://www.elmelectronics.com/wp-content/uploads/2016/07/ELM327DS.pdf
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Francisco
Special Member
Klopt ik gebruikte per ongeluk A en mA in de berekening moet natuurlijk beide in zelfde eenheid zijn 
dat zou dus betekenen dat de accu in 38 jaar leeg is (theoretisch)
klopt dat?
Op 10 april 2018 15:08:03 schreef Arco:
Je zit er een factor 1000 naast...
In 13.8 dagen gebruik je 50mA...
Arco
Special Member
Theoretisch, ja...
De accu is dan natuurlijk al lang 'op' (de auto waarschijnlijk ook...)
En zelfs als dat niet zo zou zijn is 'ie allang leeg door zelfontlading en gebruik door de ECU.
Trouwens, als je 38 jaar er niet mee rijdt, heb je ook geen OBD2 nodig... 
Francisco
Special Member
haha
ik denk dat het dus zo,n vaart niet zal lopen met de OBD sender er constant in.
Op 10 april 2018 15:26:05 schreef Arco:
Theoretisch, ja...De accu is dan natuurlijk al lang 'op' (de auto waarschijnlijk ook...)
En zelfs als dat niet zo zou zijn is 'ie allang leeg door zelfontlading en gebruik door de ECU.Trouwens, als je 38 jaar er niet mee rijdt, heb je ook geen OBD2 nodig...
als je een auto voor langere tijd stil zet is de accu ook leeg:
mijn vrouw haar range rover uit bouwjaar 1977 is na een maand ook leeg: het mechanische klokje trekt hem leeg in die tijd..
Francisco
Special Member
Klopt
mijn dagelijkse auto geen probleem,
maar ik heb ook 2 klassieke autos en daar haal ik altijd de accu los als niet gebruikt.
en in de winter een inteligente lader er op.
Op 10 april 2018 15:37:03 schreef High met Henk:
als je een auto voor langere tijd stil zet is de accu ook leeg:mijn vrouw haar range rover uit bouwjaar 1977 is na een maand ook leeg: het mechanische klokje trekt hem leeg in die tijd..
De mijne zit er al jaren in, nog nooit een lege accu gehad. Is een Chinees Bluetooth brol, geen idee of die is sleep gaat. Bij een klassieker speelt het probleem niet,= geen OBD
Francisco
Special Member
Update
blijkt dat de 0.15 mA alleen voor het controller IC is
Volgens fabriekant (van IC) trekt de electronica eromheen meer stroom afhankelijk van de maker van het complete kastje.
weet ik nog steeds niet wat de stroom is in sleep mode 
Op 10 april 2018 14:57:44 schreef Francisco:
OK stroom gevonden
sleep mode 0.15 mA
dan is een 50Ah accu in 333 uur leeg (13.8 dagen)
https://www.elmelectronics.com/wp-content/uploads/2016/07/ELM327DS.pdf
Als je het echt niet vertrouwd er een wisselschakelaar tussen zetten, bij normaal gebruik via contact, onderhoud/dealer, even omzetten naar permanent.
Iets creatiever : er zijn genoeg ongebruikte pinnen, zet er op één pin 12V ING. en route die intern in de OBD adapter naar de voeding.
Garagebedrijven weten alles over lege accu's. In diverse showrooms, staan altijd wel een paar snelladers om de auto's te starten. Sinds de komst van veel electronica in de auto zijn de accu's na een tijdje leeg. Nu gaat in het donker vaak ook nog de boordverlichting aan, dan duurt het geen dag meer.
Ook mensen die terugkeerden van een welverdiende vliegvakantie van een paar weken , moesten vaak de auto aanduwen of de garage bellen om weer naar het werkt te kunnen rijden.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 11 april 2018 10:06:32 schreef Shiptronic:
Iets creatiever : er zijn genoeg ongebruikte pinnen, zet er op 1pin 12V ING. en route die intern in de OBD adapter naar de voeding.
Sorry pen 1 is niet ongebruikt , maar voor dealer instellingen naar massa
Op 11 april 2018 12:02:42 schreef Franssel:
[...]Sorry pen 1 is niet ongebruikt , maar voor dealer instellingen naar massa
Sorry , ik bedoelde niet pos nr. 1 , maar gewoon op een niet gebruikte pin