Print voeden van af luidspreker kabels.

Beste CO'ers.

Weet iemand nog een schema om deze CO voorbeeld schakeling te voeden van af je speaker kabels.

De bedoeling is om deze LED bar in de linker en rechter speaker te plaasten zonder een extra voedings kabel uit te rollen.

Groet, PascalByThree

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Om dit te voeden heb je wel erg veel vermogen nodig.
Wanneer je naar de ingang kijkt zie je dat de spanning al gedeeld wordt door twee 10k ohm weerstanden, bij mij weten heeft de LM3914 of 15 een ingangsspanning van 1,25 Volt de volle uitslag.
De spanning uit de luidspreker uitgang is daarom niet hoger als 2,5 Volt en dat lijkt me niet voldoende hoog.
Bovendien wisselt die spanning erg en is dus niet constant, dus niet geschikt om die te benutten om er een stabiele spanning uit te halen.
Wat je het beste kunt doen is een adaptertje gebruiken van 5 Volt of iets hoger in spanning mag ook wel.

Telefunken Sender Systeme Berlin

O.K.

maar het is voor deze versterker.

The measured power output of this project is 128Wrms into an 8Ω load

http://buildaudioamps.com/project-23/

Met een gietijzeren trafo van 50VDC.

Wordt het hier anders van?

PS: Ik heb ook nog wel fotos van het project zo ver.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Het SIG signaal moet een DC spanning zijn. Om de schakeling te voeden heb je toch wel een volt of twaalf nodig. Zonder truukjes heb je dan toch wel 10 volt AC nodig. Een versterker met een 4 Ohm belasting geeft dan al 25 watt af. Dat is een hoog gemiddeld geluidsvolume. Daaronder gaat het niet werken.
Bovendien dis het de vraag of een eindtrap de laadstromen voor de voeding van de schakeling in de toppen wel leuk vindt.

Dus aanrader om het niet zo te doen? Of heeft iemand nog schema's voor mij om onder de loep te nemen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Shiptronic

Overleden

DC voeden en daar het audio signaal boven op supponeren moet wel lukken, wel moet je dan in de speaker DC en audio weer scheiden, en bij de versterker een module plaatsen die het audio signaal op de DC voeding zet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

C00L. Heeft iemand voorbeeld schema's ??? / precieze zoekterm voor google?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op vrijdag 13 april 2018 17:50:50 (29%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 13 april 2018 17:45:23 schreef Shiptronic:
DC voeden en daar het audio signaal boven op supponeren moet wel lukken, wel moet je dan in de speaker DC en audio wer scheiden, en bij de versterker een module plaatsen die het audio signaal op de DC voeding zet.

Dat kan wel, maar dan moet het luidsprekersignaal wel door twee (grote) condensatoren, wil je niet verliezen in de lage tonen. Het voordeel van de directgekoppelde transformatorloze eindtrap gaat dan gedeeltelijk teniet. Om DC in te koppelen heb je dan weer spoelen nodig met een flinke zelfinductie, anders zal de versterker deze als een kortsluiting zien bij de weergave van lage tonen. Die spoelen zouden kunnen bestaan uit de laagohmige kant van bijv, een paar uitgangstrafo's. Of wat flinke smoorspoelen.
(Voor stereo vier stuks)

Dank je wel man! dit is precies wat ik zoek.!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
benleentje

Golden Member

Dat schema lijkt me voor sommige versterkers een groot probleem. Het schema gaat er van uit dat de massa van speakers ook de massa van de versterker is. Als je een versterker heb met een brug schakeling dan zijn de speaker uitgangen zwevend en mogen niet aan de massa.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

wat is nu eigenlijk het probleem van gewoon een meeraderige kabel?
standaard speakon 4p? 2 speaker 2 dc? en nog steeds maar 1 kabel uitrollen

of wil je een paar kilo trafo in elke speaker, niet echt gewenst
plus dat je elke standaard speaker achter deze versterker meteen kunt weggooien omdat die volle dc voeding om zijn oren krijgt, ook niet gewenst
of ga je dit buiten de versterker bouwen? en ga je overal weer kastjes in je speakerkabels hangen.. ook geen gezicht dan is een kabel mooier

scherma van muziek op dc is gewoon superponeren, daar kun je wel meer info over googlen, is niet bijzonder
zo'n beetje alle gangbare schema's komen terug op het principetekeningetje van buzzy

evdweele

Overleden

Bij het voorstel van @buzzy bouw je een paar ongewenste verliezen in die je in je mooie geluidsinstallatie nu juist niet wilt hebben.
En alleen om een paar ledjes te laten branden? Gewoon dat schakelingetje voeden met een netspanningsadapter.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

En niemand heeft voorbeeld schema's met preciezere waardes van de componenten of wel? Kan ik nog rustig nadenken over de verdere plaatsing.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op vrijdag 13 april 2018 18:59:25 (18%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dank u wel. PS: meerder URL signup's worden ook gewaardeerd. Ter vergelijking.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 13 april 2018 17:16:30 schreef pascalbythree:
O.K.

maar het is voor deze versterker.

[...]

http://buildaudioamps.com/project-23/

Met een gietijzeren trafo van 50VDC.

Wordt het hier anders van?

PS: Ik heb ook nog wel fotos van het project zo ver.

Een gietijzeren trafo? Als de rest van de versterker ook uit zulke vreemde onderdelen bestaat.....

Op 13 april 2018 18:29:29 schreef benleentje:
Dat schema lijkt me voor sommige versterkers een groot probleem. Het schema gaat er van uit dat de massa van speakers ook de massa van de versterker is. Als je een versterker heb met een brug schakeling dan zijn de speaker uitgangen zwevend en mogen niet aan de massa.

Niet zo snel oordelen. De tweede draad uit de versterker is niet noodzakelijk aarde ofzo. Bij een bridged mode versterker, zal de dc voeding gewoon met het signaal op en neer gaan.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 13 april 2018 20:10:04 (16%)

Arco

Special Member

Waarom altijd van die exotische schakelingen?... :) (die verder niemand gebruikt, om goede reden)
Gewoon extra draadje trekken, of op batterijen. (in dotmode en 4 uur per dag doe je iets van 3 maanden met AA cellen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

O.K.

Dan doe ik hem zo. Als iemand nog meer schema's heeft voor OPTIE_2 dan houd ik mij aanbevolen.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

blaas je die niet meteen op?
je hebt een versterker van ± 50V
in dit schema staat 63V max(=±31.5v)
ledjes is ook 60w max, op een 128Wrms versterker

http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Manual/ENG_FT00069_DM1…

Kijk deze ga ik dus nabouwen, van hout. En ik gebruik dus de bovenstaande conussen. Verder is de trafo 36VAC en dus na de gelijkrichter 50VDC. Dan gaat dit wil goed toch?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

versterkervoedingen zijn toch altijd symmetrisch? dus 100v
of je hebt een "dikke versterker" die maar 25% werkt..
je schema is nergens te vinden, zoals normaal, dus zoals normaal kun je ook geen fatsoelijk antwoord verwachten

en wat je speakers zijn voegt niks toe aan het feit of je je vu meter wel of niet opblaast

Op 13 april 2018 21:11:28 schreef pascalbythree:
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Manual/ENG_FT00069_DM1…

Kijk deze ga ik dus nabouwen, van hout. En ik gebruik dus de bovenstaande conussen. Verder is de trafo 36VAC en dus na de gelijkrichter 50VDC. Dan gaat dit wil goed toch?

Moet goed gaan. Bij een voedingstransformatorspanning van 36Vac kan je zelf te bouwen speakerboxen (75W) gemakkelijk het vermogen van de versterker aan. Ook je gekozen VU-meter gaat niet stuk. De piekspanning uit je versterker is maximaal 25V (=36V x 1,4 / 2)

Shiptronic

Overleden

R9 en D14 zitten volgens mij verkeerd om. Een condensator via een weertand op een condensator an sluiten heeft volgens mij geen nut. Eerst het signaal enkelzijdig gelijk richten en dan afvlakken met een condensator wel. ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op 13 april 2018 21:15:07 schreef DK:
je schema is nergens te vinden, zoals normaal, dus zoals normaal kun je ook geen fatsoelijk antwoord verwachten

Goed lezen, had hij al eerder gepost:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1987348#1987348