Hallo,

ik wil graag een koelkast aansluiten op een accu, dit is puur om ze te testen dus ze zullen niet langer draaien dan max. 20 min.

Ik ben zelf geen held met elektra dus ik heb even gegoogeld en ik heb begrepen dat dit met 220v omvormer moet kunnen. Vervolgens ben ik naar een automaterialen zaak geweest en ik heb daar een omvormer aangeschaft met een continu vermogen van 300 W en een piek vermogen van 900 W. Deze sluit ik aan op een auto accu van 60 AH.

Alles aangesloten leek het er even op dat alles werkt vervolgens ging de koelkast aan, helaas enkel maar voor 3 seconden en daarna leek het dat de omvormer in de beveiliging ging.. het lampje ging namelijk knipperen. Als je hem opnieuw opstart gebeurt elke keer hetzelfde ??? Het betreft hier meestal de normale formaat koelkast van 1.80 met aparte vriezer.

Kan iemand mij AUB helpen hoe ik dit probleem kan oplossen mijn huidige tijdelijke pand heeft geen stroomvoorziening namelijk..!

Alvast bedankt !
Marin.

300W is veel te weinig om een koelkast compressor te starten, en die 900W piek, voor hoe lang is dat? (veel te kort)

Wat is het merk en type van de omvormer?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (16%)]

Bedankt voor de snelle reactie!

Het is een omvormer van het merk Carpoint.
Heb je enig idee hoeveel watt de omvormer zou moeten hebben die ik nodig heb? En wat betekent omvormer met of zonder sinus?

Ik hoor het graag, nogmaals dank!

Ik ga met shiptronic mee, die omvormer is (veel) te klein, stoppen met testen anders gaat hij kapot.
Heb bij mijn zoon in de camper een tafelmodel koelkastje op een 1700W omvormer gezet en dat gaat prima maar wat de ondergrens is weet ik niet.

Daarnaast is mij verteld (maar weet ik niet of dit inderdaad zo is) dat een inverter voor een koelkast een sinus moet afgeven. De meeste goedkope inverters geven eerder een blokgolf of 'gemodificeerde sinus' af.

Mijn (totaal niet onderbouwde) vermoeden is bovendien dat hoe slechter de uitgang op een sinus lijkt, hoe groter de aanloopstromen en dus het piekvermogen moet zijn. Dit kan ook komen omdat inverters die een ECHTE sinus afgeven, vaak beter in elkaar zitten en dus ook minder moeite hebben met het opstarten van de compressor.

Ook te lange of te dunne accukabels kunnen problemen veroorzaken. Als ze te lang en te dun zijn zal de accuspanning te veel dalen, waardoor de omvormer ook afschakelt.

Mijn eerste verdenking gaat naar de laadtoestand van de batterij. Is die test gebeurd bij draaiende motor, of terwijl de batterij op een andere manier werd bijgeladen? Voor eerste tests zou ik de batterij parallel hangen aan die van een draaiende auto, bv. met startkabels.

Maar ook de opmerking over bekabeling verdient aandacht, een omvormer die 300W produceert neemt bij 12V 25 amp op. Ok, iets meer want het rendement is niet 100%, maar ook iets minder want de nominale spanning is meer dan 12V. Toch moet je dat niet willen aansluiten met 10 meter schemerlampensnoer :) Alnaargelang de afstand tussen batterij en omvormer lijkt 2,5 mm2 mij het absolute minimum, meer kan nooit kwaad.

@r-p: dat van die sinusomvormer heb ik ook al wel gehoord maar ik weet niet hoe ernstig het is. Hangt misschien van het exacte type/model koelkast af? En we vernemen dat ze wel begint te draaien dus de aangeboden golfvorm moet toch wel min of meer voldoen, lijkt me.

Enne, ben ik nu de eerste die zich afvraagt hoeveel vermogen de koelkast opneemt volgens het etiket van de fabrikant?

Opgegeven vermogen zit meestal in de ordegrootte van 100W. Het zijn de golfvorm en de aanloopstroom die het probleem zijn.

Let op!!!! dat je eventuele electronica in de koelkast ook gewoon kunt opblazen met een omvormer die geen sinus afgeeft. Ik heb nog een keer een regelprintje voor een dure gloednieuwe koelkast van onzelieveheer moeten leveren. Daar zat een seriecondensatorvoeding in die na een tijdje draaien op een omvormer nogal gefrituurd was.

gezien het vage merk omvormer denk ik aan een blokgolf omvormer, dat gaat sowiso niet werken, laat staan een combi koelkast van 1,80mtr met een compressor van 120W maar wel met een hoge aanloopstroom.

als daar ook nog een oude startaccu met onbekende laadtoestand bijkomt zal het voor 3x zeker niet gaan werken. koelkastmotor moet al een sinus omvormer hebben, en ruim genomen. eerder 1200W piek als 900W piek..

dit gaat niet werken met een koelkast in een tijdelijk pand, gewoon een generator nemen en die laten rammelen. uit die accu gaat een dikke 10A lopen bij 12V om de koelkast koud te gaan krijgen. dat houd de accu ruim genomen geen 4 uur vol, tevens kan een startaccu daar niet tegen. niet verder als 25% ontladen.

en een pand waar geheel niks aan stroom zit in NL lijkt me stug, of het is een groot pand waar je een deel van huurt tijdelijk, en daar zit geen stroom bij? of antikraak, maar zelfs die hebben stroom..

[Bericht gewijzigd door testman op (39%)]

Volgens de startpost is het alleen om te testen. Wel een dure test dan, die omvormer is ook niet gratis.

Op 15 april 2018 23:56:48 schreef testman:
of antikraak, maar zelfs die hebben stroom..

En die betalen er ook voor :)

ik zie een paar dingen foutlopen.
1: een koelkast loopt niet continue, die zal elke 10-15min eens aanspringen. jouw inverter zit ondertussen wel de hele tijd stroom te trekken uit de accu
2: inverter is VEEEEEL te licht. ik had destijds een 150W inverter voor een 90W laptop lader en die starte heel moeilijk op, en als die dan starte, werd dat ding loeiheet. heb dan een 600W gekocht en die deed het zonder problemen
ook al heeft je koelkast maar 100W nodig, zorg voor een 3-5keer hoger vermogen van inverter
3: jouw koelkast is een motor, die werken rampzalig op inverters. inductief en veel te hoge startstroom

Voor een kleine koelkast in een camper gebruikten ze een twee kilowatt niet sinus omvormer. De compressor en de omvormer werden dan zeikheet maar het werkte wel.
Ik denk dat de koelkast niet meer als een kleine 100 Watt was.

Voor inductieve lasten als een compressor is een dure sinus omvormer echt beter. En het vermogen moet minimaal 6 keer groter zijn als het nominaal vermogen. De aanlooptstromen zijn nu eenmaal groot.

Op 16 april 2018 05:18:45 schreef fcapri:
1: een koelkast loopt niet continue, die zal elke 10-15min eens aanspringen. jouw inverter zit ondertussen wel de hele tijd stroom te trekken uit de accu

Hij repareert kennelijk koelkasten op een plek waar geen walstroom is. Dus om te kijken of ie het nu weer doet, is genoeg om de boel aan te sluiten en dan te zien dat de koelkast in een halfuurtje het binnenwerk naar 7 graden weet te krijgen. Dat dit energie kost is hem bekend.

Bedankt Rew, jij begrijpt het tenminste !

Gaat niet over begrijpen, anderen hebben het juist vermeld. Een koelkast compressor doet gemiddeld in bedrijf rond de 100W. Tijdens starten is het rond de 10 Ampere,dus een goede 2300W. Daarnaastt is IDD een zuivere sinus nodig om een juiste start te kunnen garanderen. Klopt dat een koelkast net op een 1700W inverter wel (net) start

Zou een kleine benzineaggregaat geen betere oplossing zijn? Moet je natuurlijk wel ruimte voor hebben.

Maar dan dus geen aggregaat met inverter want dan heb je nog steeds een (gebrek aan) sinusprobleem.

Maar dan dus geen aggregaat met inverter want dan heb je nog steeds een (gebrek aan) sinusprobleem.

Met een te klein aggregaat zonder inverter krijg je ook problemen. Met mijn 300 Watt aggregaat start mijn dynamotor ook niet. Aggregaat gaat hikken en de motor slaat gewoon af. Je aggregaat moet of veel vermogen (grote startstroom dus) kunnen leveren, of een groot en zwaar vliegwiel hebben.

@Marin12: We begrijpen je probleem allemaal. Je hebt het goed omschreven. Alleen is de oplossing helaas niet heel eenvoudig en goedkoop.

Een elektromotor is nu eenmaal een inductieve last. En net zoals bij transformatoren doen die het nu eenmaal het beste op mooie sinusvormige wisselspanningen. Ik kan een heel technisch verhaal vertellen over de grote verliezen die je krijgt als een blokvormig signaal in een trafo (of motor stopt) enzo maar dat veranderd niets aan jouw probleem.
Een elektromotor heeft twee wensen: Een hoge aanloopstroom (zeker als de motor belast is, en dat is hij) en een sinusvormige voedingspanning. En je hebt mazzel dat je nu met deze vraag komt en niet 50 jaar geleden ofzo. 50 jaar geleden kon je dit alleen realiseren met de al genoemde dynamotor. Tegenwoordig kun je voor vrij weinig geld een mooie elektronische omvormer kopen die op een nette manier een koelkast kan voeden.

Een dynamotor is overigens een 12 volt gelijkstroom motor samen op 1 as met een 230 volt wisselstroom dynamo.

Misschien kun je om het betaalbaar te houden een oude apc Ups misbruiken. Daar komt een mooie wisselspanning uit en die dingen geven 900 watt met 1500 watt piek.
Je moet dan een paar grote accu's erbij zetten en misschien de halfgeleiders van een groter koelblok voorzien. En dan uitproberen of het werkt. Misschien houd zo'n ups ook niet van een inductieve last. Maar dat weet je pas als je het test.

Hier staat er een te koop: https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/noodvoedingen-ups/m…

Ik zou in jouw geval voor de 1500 gaan. Intern zitten twee kleine 12 volt accu's die in serie staan en totaal 24 volt geven. Die kleine loodaccu's zul je dan moeten vervangen door twee grote dikke loodaccu's die genoeg energie hebben om de hele dag mee te werken. 'S avonds moet je ze mee naar huis nemen om op te laden. Thuis moet je dus ook een stevige oplader hebben om ze in een nacht weer vol te krijgen. Wordt wel een gesjouw ben ik bang.

Voor een inductieve last is het hoekig zijn van de spanning eigenlijk niet zo'n probleem. Een capacitieve last, zoals een condensator-dropper heeft er VEEL meer problemen mee.

Dat de last inductief is boeit ook niet zo voor het huidige probleem. Waar het omgaat is dat een motor 6x z'n nominale vermogen kan trekken bij het opstarten. Die 6x is een oud getal en door verbeteringen en "verhoging rendement" van motoren is dat getal omhoog aan het gaan. Wat een typisch getal is voor een moderne koelkast, dat weet ik niet.

Uiteindelijk denk ik dat je toch beter af bent met een aggregaat van zo'n 2000 watt.

Iedere keer die accu's versjouwen ga je ook niet leuk vinden en dan maar hopen dat je ze thuis weer in één nacht kunt opladen, dat ben je na een week wel zat denk ik zo.

Het is ff een investering, maar de werkbaarheid is een stuk groter!

als hij veel op verplaatsing werkt, kan je toch evengoed een ups inbouwen in je auto waarbij de auto de UPS bijlaad tijdens het rijden. hoef je helemaal niet met accus te sjouwen

Voor dat soort adviezen moet je meer van de situatie weten. In de huidige vraagstelling is er kennelijk een situatie waarbij die accu voornamelijk ergens anders voor is en in die hoedanigheid opgeladen kan worden. Verder lijkt het er op dat die koelkast het enige 230V ding is wat er op moet. Anders had ie wel een dikkere omvormer gehad. Kennelijk draait de rest van de belastingen op die accu dus op DC.

Dat is wat ik uit de vraagstelling begrijp.

(nog een kleine hint: Ik zei "walstroom" en daar kwam geen groot protest op. Ik bedoelde dat in een wat ruimere zin. Dus: Aansluiting op het nederlandse elektriciteitsnet. Als daar geen vragen over komen, is dat een hint dat ik met die term mogelijk dichter bij geprikt heb dan eigenlijk de bedoeling was. Mogelijk zit marin dus op een schip waar een dikke scheepsdiesel die accu kan bijladen, maar dat ie dat ding liever niet 24/24 heeft draaien en uitsluitend start als de accu leger begint te worden of als ie gewoon voortstuwing nodig heeft).

Lieve mods. Hier was iets raars gebeurd. Deze post kan weg.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (96%)]

Voor een inductieve last is het hoekig zijn van de spanning eigenlijk niet zo'n probleem. Een capacitieve last, zoals een condensator-dropper heeft er VEEL meer problemen mee.

Dat de last inductief is boeit ook niet zo voor het huidige probleem. Waar het omgaat is dat een motor 6x z'n nominale vermogen kan trekken bij het opstarten. Die 6x is een oud getal en door verbeteringen en "verhoging rendement" van motoren is dat getal omhoog aan het gaan. Wat een typisch getal is voor een moderne koelkast, dat weet ik niet.

Ik ben het niet helemaal met je eens REW.

Ik had ooit (20 jaar geleden) zo’n klein goedkoop (toen 300 gulden) omvormertje waarbij ik me verbaasde over het feit dat de gevoede trafo zo heet werd. Ik heb dat ding toen even op de scoop gezet en er bleek er blokgolf uit te komen met toptop waarde van 220 volt.

Dat is niet erg best. Veel te steile flanken voor de trafo en de toptop waarde is veel te laag. De sinus spanning die de trafo zou moeten hebben ging toen immers naar een top waarde van 311 volt. Gevolg is dat de stromen veel groter worden dan de bedoeling is. Een reden dat de trafo warm wordt.

Dat was 20 jaar geleden. De elektronica is nu enorm verbeterd en goedkoop geworden. Als de uitgang meer een trapvorm of trapeziumvorm heeft en een hogere topwaarde zal het al een stuk beter gaan.

En het idee van Capri is zo gek niet. Ik heb zo’n ups in de auto en dat werkt. Het gesjouw met de nogal grote accu’s is best een last denk ik. Je gebruikt op een werkdag van 8 uur zo’n 200 watt per uur. Dat wordt dan 1600 wattuur. Kijk eens hoe groot en kostbaar zo’n accu is? En voor de 24 volt uit de ups heb je er dan nog twee nodig ook.

UPS met twee kleinere goedkopere accu’s inbouwen in de auto en af een de motor starten om met een 12->24 volt lader de accu’s bij te laden is misschien goedkoper en handiger.

Nog eenvoudiger is gewoon een 2kw gemodificeerde sinus omvormer en extra accu in de auto inbouwen met gescheiden laadsysteem.

Deze is heel goedkoop en zou je voor dat geld gewoon kunnen proberen:

https://nl.aliexpress.com/item/2000W-Car-Power-Inverter-Converter-DC-1…

Of deze als je niet bij de internet chinees wilt kopen:

https://www.omvormer.nu/content/omvormers_12%2C_24_of_48v_naar_230v/12…

Het grappige is dat bij de laatste de volgende tekst staat:

Zeer handig voor in de auto, op het water, in de caravan/camper en in het vakantiehuisje.
Geschikt om ook gevoelige apparaten zoals uw Notebook, Laptop, Computer, grote TV's , Radio, DVD, Video, Zware ventilatoren , Zware boormachines , etc. etc. op aan te sluiten.

Maar ook: magnetrons, sommige espresso apparaten (NIET de Senseo en Nespresso!) , pompen, koelkasten, waterkokers, mini bakovens etc.

En die senseo is in de camperwereld inderdaad voor heel veel omvormers een bekend probleem.