Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Tidak Ada

Golden Member

Hoe zit het dan met de werking van overtrekkende warmte en koude fronten?
Ik kan mij herinneren dat inde tijd dat ik in Rotterdam woonde ik met mijn 5 elements FM antenne op rotor onder bepaalde weersomstandigheden uitstekend de zender van RTF4 kon ontvangen soms zelfs ruisarm in stereo.
De theorie was dat de wigvoming tussen warme en koude luchtlaag *) een uitstekende reflector is zolang het schuine vlak achter de antenne van de zender ligt en de golven naar jou antenne kan spiegelen en daarmee de kromming van het aardoppervlak compenseert. Eveneens als jouw antenne tussen de zender ende scheiding tussen de luchtlagen ligt. (dan wel de antenne op de reflectie richten en niet op de zender).

*)
Warme lucht schuift over de koude lucht heen en koude lucht schuift onder de warme lucht door als gevolg van verschil in soortelijke massa.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 29 april 2018 21:30:07 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Met verschillende temperaturen lucht kun je van allerlei pretparken voor em-golven maken. Met ducts, reflecties, noem maar op...
Al deze verschijnselen vatten we samen onder 'tropo', omdat ze zich in de troposfeer afspelen; ruwweg dus waar het weer zich ook afspeelt.

Satellietontvangst wordt ook hierdoor weinig beïnvloed, maar vooral omdat de meeste satellieten onder vrij steile hoeken (meer dan een paar graden) ontvangen worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Het is niet zo simpel als Tidak voorstelt.
De ionosfeer is een strook waar echt geleidende deeltjes
een ijle maar spiegelende laag vormen.
Bij de inversie van luchtlagen is dit niet het geval.
De brekingsindex tussen de lagere luchtlagen verschilt niet zo heel veel. Onder zeer welbepaalde omstandigheden kan het voorkomen dat de inversie zo sterk is dat er reflectie optreedt,voor bepaalde frequenties en invalshoeken maar om dit een spiegel voor radio te noemen gaat toch iets te ver. Laat ons zeggen dat je toevallig eens een sporadische onvoorspelbare verbinding kunt maken die onder normale omstandigheden niet mogelijk is.
Maar het zijn meer toevalstreffers dan gerichte verbindingen. Net zoals je door een passerend vliegtuig eens kort een station van voorbij de radiohorizon op vVHF hoort.
Natuurlijk zal de amateur die belust is op dergelijke verbindingen het weerbericht op de voet volgen en is de kans dat dit lukt bij inversie een stuk groter dan bij normale weertypes.

Tidak Ada

Golden Member

Toch kon ik in die tijd heel behoorlijk ‘voorspellen’ met behulp van weerkaarten en de heer Pien en consorten, wanneer de ontvangst an RTF-4 behoorlijk zou zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Het is ook behoorlijk te voorspellen.
Hogedrukgebieden geven mooie kansen.
Regenbuien zijn wat minder voorspelbaar.
Vliegtuigen nog minder.
Aurora is het leukst...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Ik heb niet echt verstand van deze materie maar als het zo mistig was dat je geen hand voor ogen kon zien maakte ik de meest verre verbindingen op 2 meter.

Hubie

Special Member

Op 27 april 2018 11:31:39 schreef grotedikken:
Wat een opmerkingsgave! Ik had echt niet verwacht dat iemand me ging doorhebben. :-)

Maar eigenlijk is het even fascinerend.

Jij gebruikt de lucht als transmissiemedium en de dichtheidsinversies in de hogere atmosfeer om je signalen af te buigen en te weerkaatsen. Om een verbinding te maken die vooral op toeval en geluk berust, met veel beperkingen en waar je met grondige kennis van zaken toch van deze grillige weg kunt gebruik maken om met een relatief grote kans een doelgerichte verbinding te maken.

Mijn signaal gaat een korte afstand door de lucht, om vervolgens door een wereldomvattend
gesponnen web van koper en glas te reizen.
Het is fascinerend om vast te stellen dat een pakketje met een slechts een header van slechts 32 bitjes zich volledig zelfstandig een weg zoekt door dit complexe heterogene netwerk om vervolgens met 99.9% zekerheid
aan de ander kant van de wereld bij de juiste ontvanger
aan te melden.

Ik heb net een gaatje in de muur geboord met de klopboormachine . Minuutje werk.
Mijn vader deed het met een handboortje waar je aan zo'n wieltje met handvat moest draaien.
Het duurde wel een kwartuur voor hij een gat had, maar zijn gaten waren veel mooier en de kans op een verbrande boor was nihil, zo verdedigde hij zich. :-)

OT\
Je bent en blijft een brombeer Belg. ;-)
Ik gebruik de handboor nog regelmatig,niks mis mee toch?

Op 7 mei 2018 00:33:38 schreef Hubie:
Ik gebruik de handboor nog regelmatig,niks mis mee toch?

Oei, daar is van alles mis mee. Door het gedraai aan de slinger ontstaan er ongewenste dwarskrachten op de boor waardoor het gat onrond wordt. Allerlei dwarsgepolariseerde straling kan er dan makkelijker doorheen en dat is natuurlijk zeer schadelijk. Al weet ik niet waarvoor. :-)

Ik wil nog even een opmerking maken over het gebruik van de ionosfeer;

Dat die eigenlijk niet nodig is en er volledig buiten kan is een voorbeeld op zeer lage frequenties. Die ionosfeer speelt een steeds kleinere rol bij frequenties, zeg tot aan 1000kHz. Waarbij het volgende van toepassing is; hoe lager de frequentie des te betrouwbaarder de communicatie is. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is de ontvangst van omroep stations op de langegolf heel betrouwbaar en de invloed van de ionosfeer speelt daarbij nauwelijks of geen rol.

Een goed voorbeeld is dat de communicatie met duikboten op zeer lage frequenties is dit radiostation NSS bedoeld. Waarbij Jim Hawkins een mooie rapportage van heeft gemaakt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Op 7 mei 2018 20:26:31 schreef Martin V:
Ik wil nog even een opmerking maken over het gebruik van de ionosfeer;

Dat die eigenlijk niet nodig is en er volledig buiten kan is een voorbeeld op zeer lage frequenties. Die ionosfeer speelt een steeds kleinere rol bij frequenties, zeg tot aan 1000kHz. Waarbij het volgende van toepassing is; hoe lager de frequentie des te betrouwbaarder de communicatie is. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is de ontvangst van omroep stations op de langegolf heel betrouwbaar en de invloed van de ionosfeer speelt daarbij nauwelijks of geen rol.

Een goed voorbeeld is dat de communicatie met duikboten op zeer lage frequenties is dit radiostation NSS bedoeld. Waarbij Jim Hawkins een mooie rapportage van heeft gemaakt.

Toen de Duitsers ons land in 1940 binnenvielen gingen ze direct richting Radio Kootwijk.
Feitelijk was Radio Kootwijk een exacte kopie van (toen) de sterkste zender(Nauwen) op de lange golf.
Kootwijk Radio werd door Telefunken geinstaleerd dus die Duitsers wisten exact aan welke knoppen ze moesten draaien
voor onderzeeboot communicatie.
Een lange golf zender is een energie slurpende machine met weinig rendement.
Het waren zendamateurs die er achter kwamen dat je met een paar Watt heel de wereld kon werken op de korte golf.
In Zweden wordt 1 keer per jaar de Lange golf vonkenzender nog aangeslingerd. das ok mooi. ;-)`
Ik ben ff de naam vergeten van dat station.

Tidak Ada

Golden Member

Is het gebruik van VLF - ELF niet gebaseerd op het feit dat die golven ook onder water ontvangen kunnen worden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 mei 2018 20:26:31 schreef Martin V:
Ik wil nog even een opmerking maken over het gebruik van de ionosfeer;

Ja; zie ook verder hierboven. ;)

Op 7 mei 2018 21:47:10 schreef Hubie:
In Zweden wordt 1 keer per jaar de Lange golf vonkenzender nog aangeslingerd. das ok mooi. ;-)`
Ik ben ff de naam vergeten van dat station.

Minstens tweemaal per jaar, en het is geen vonkzender gelukkig, maar (natuurlijk! :)) een Alexandersson-generator; een grote dynamo, zeg maar. Goed te ontvangen op 17,2 kHz met eenvoudige middelen.

De Kootwijk-verbinding met Oost-Indië werkte trouwens erg slecht. Er waren veel te veel luchtstoringen, en er kon iedere dag maar weinig verkeer overgebracht worden. Bijna twaalfduizend kilometer over zoveel tijzones is ook erg moeilijk. Maar goed, het was op zich al een vooruitgang dat men niet meer afhankelijk was van tussenstations of kabels van andere landen.

Vrij snel daarna werd de korte golf naar Oost-Indië in gebruik genomen, niet alleen voor telegrafie, maar sinds 1929 ook voor telefoonverkeer, met een enkelzijbandzender waarop vier spraakkanalen tegelijk werden overgebracht.
Niet experimenteel, maar gewoon commercieel; de gesprekken waren trouwens best prijzig.

Het Atlantische verkeer was voor de langegolfzender veel minder een probleem; dat zou je eerder onder de korte tot middellange afstand rekenen.
Inderdaad is de indringdiepte in geleiders, dus ook in zeewater, afhankelijk van de golflengte: hoe langer de golf, hoe dieper je komt. Maar het blijft veel vermogen kosten. De onderzeeërs konden zo dus wel commando's krijgen, maar niet antwoorden; de bevestiging kwam dan later wel weer, of werd door hun handelen vanzelf wel duidelijk. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

MartinV Ik denk dat je appelen en peren aan t vergelijken bent.

De Duitsers hebben idd de zenders van radio-Kootwijk gebruikt om berichten naar hun duikboten te sturen. Maar niemand zegt dat ze toen diep onder water lagen. Duikboten die niet in gevechtspositie zijn liggen meestal vlak onder het oppervlak of gewoon boven water met de antennes lekker bloot. Niettemin waren voor lange afstanden op ZLF boven water ook zeer grote vermogens nodig.
Voor onderwatercommunicatie op grote afstand heb je volgens mij nog veel grotere vermogens (ca 1MW) nodig dan radio Kootwijk toen ter beschikking had.
Dit gaf tov de latere ionosferische kortegolf verbindingen aanzienlijke nadelen:
-Veel en veel grotere vermogens nodig.
-Hierdoor uiteraard geen wederzijdse communicatie met de duikboten mogelijk en dus konden enkel instructies gegeven worden zonder bevestiging.
-Door de lage frequenties kleine bandbreedte, dus geen wide stereo, maar morse.

Overigens was er in 1923, toen de eerste proeven voor Radio Kootwijk werden genomen reeds protest van de omwonenden vanwege vermeende gezondheidsperikelen.
En daarmee wordt de nostalgische post van Hubie ongewild toch on-topic :-)

radio kootwijk & omwonenden?
bijzonder

mel

Golden Member

ja, er STAAN huizen in die buurt :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Zoveel omwonenden waren er in de begintijd van Radio Kootwijk niet.
Het dorp Radio Kootwijk is gebouwd voor de medewerkers van het zendstation. Die zullen weinig bezwaar hebben gehad.
Verder was het een verlaten wildernis die door een legertje grondwerkers is kaal gemaakt om het zendstation op te bouwen.

Ik ben benieuwd naar de bron van het verhaal van @GD.

Bezwaren waren er wel toen Nederland in de jaren '90 een frequentie kreeg toegewezen op de langegolf (171 kHz) en men de mogelijkheden onderzocht voor een commercieel radiostation vanaf Kootwijk.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/omwonenden-radio-kootwijk-vrez…

http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME04/Delta_171.shtml

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Radio Kootwijk is een gehucht in de omgeving van het zender.
Er staan ook woningen vlak bij de ingang van het zenderpark. Daar woonden technici van de PTT. Verder was er een Hotel, eveneens vlak bij de ingang. Helaas is dat afgebrand.

http://www.radiokootwijk.com/

GoogleEarth:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 8 mei 2018 11:11:50 schreef anne2:
radio kootwijk & omwonenden?
bijzonder

Toch is het zo, hier een uittreksel uit het eerst beste artikel dat ik over dit Radiostation vond:
Vlak bij het hoofdgebouw en de andere zendergebouwen werden voorzieningen gebouwd voor water en energie. Er kwamen werkplaatsen, loodsen, een pension voor ongehuwde ambtenaren (later hotel) en dienstwoningen voor personeel. Zo ontstond een kleine nederzetting met in totaal 37 huizen. Eind jaren twintig woonden er zo’n tweehonderd mensen, PTT-personeelsleden en hun gezinnen.

Ook het feit dat er toen hooglopende dicussies gevoerd zijn rond het thema "radiozenders en gezondheid" klopt.

Maar toen waren de mensen nog onwetend en naief, nu zou niemand de negatieve invloed van zenders op de gezondheid nog durven
veronderstellen. :-) ;-)

evdweele

Overleden

Op 8 mei 2018 12:53:49 schreef grotedikken:
Ook het feit dat er toen hooglopende dicussies gevoerd zijn rond het thema "radiozenders en gezondheid" klopt.

Bron??

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Gatenkaas. Geheugen bedoel ik, :-), maar ik zal eens kijken of ik er iets over vind.

mel

Golden Member

Negatieve invloed van zenders? De meeste zendamateurs zijn toch gek? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Dat is nu jammer!!!Ik sluit een link in, die ik had opgeslagen met veel informatie over de geschiedenis en de zenders en die blijkt dus veranderd te zijn in een site van de buurtkeuvelaars :(

Ik zal eens kijken wat ik heb bewaard aan foto's (o.a. GeneratorMachinezenders) en documentatie.

Misschien iets om op de site van CO op te slaan?

Er is overigens ook een site, die informatie geeft over de zenders in Lopik, met verwijzing naar bezoek mogelijkheden (zou het veilig zijn? >:) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 mei 2018 13:19:14 schreef mel:
Negatieve invloed van zenders? De meeste zendamateurs zijn toch gek? >:)

Gek weet ik zo nog niet maar vaak zijn ze wel gestoord.

This is the world we know best, the world of madness

Op zijn minst gezegd zijn zendamateurs wel heel aparte mensen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Op 8 mei 2018 13:54:50 schreef Blackfin:
[...]

Gek weet ik zo nog niet maar vaak zijn ze wel gestoord.

Net andersom. Het zijn de buren die gestoord worden.

Het staat vast dat zendamateurs afwijkend gedrag vertonen. Er blijft alleen de vraag van het ei en de kip. :-)