A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

maartenbakker

Golden Member

Ik wel, dat scheelt weer een fietstochtje... Het blijkt alkaline te zijn.

Ziehier de PSS: https://www.download.p4c.philips.com/files/l/lr036g36w_10/lr036g36w_10…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij zijn dat er Philips batterijen niet meer wat ze geweest zijn. Ik meen me te herinneren dat deze pakketjes made in China batterijen zijn. Ik weet ook niet hoe goed de kwaliteit van deze zijn maar ze zijn wel duurder dan de orginele Panasonic bij action. Daar had ik heb toen uit nieuwsgierigheid wel naar gekeken.
Weetje voor degene die het nog niet wisten, de Panasonic fabriek in België is een ex Philips fabriek.
Ik denk dat Philips batterijen een bekendere naam heeft voor het gemiddelde publiek. Zo'n pakket is meer een impuls aankoop denk ik.

eSe

Honourable Member

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 8 maart 2018 20:31:48 schreef Kruimel:
Geen idee, maar ik kan bevestigen dat de kwaliteit niet meer is waar ik Duracell van ken. Ik heb ook een aantal lekkende Duracells gezien, hier een foto van een jaartje geleden of zo (staat op dat ze uit België komen):

Ik kan bevestigen dat Duracell batterijen kunnen lekken, ik had een aantal Maglite zaklampen in blister gekocht met Duracell batterijen. Al deze zaklampen zijn stuk gegaan omdat de meegeleverde Duracell batterijen binnen enkele maanden na gebruik begonnen te lekken in de zaklamp en deze van binnen verwoesten.

This is the world we know best, the world of madness

Ik heb de A force batterijen in het elektronische kattenluik gedaan met een briefje er bij. Kijken hoe lang ze het doen.

Idd, Duracell komt er niet meer in, maar ook de alom geprezen Ikea batterijen lekken bij mij allemaal. Persoonlijk gebruik ik alleen die van de Lidl nog, die presteren zelfs in draadloze microfoons e.d. erg goed.

evdweele

Overleden

Al meer dan 20 jaar schrijf ik op de batterij de datum van aankoop en de datum van ingebruikname. En een briefje in het apparaat met het merk en wanneer de batterij is gewisseld.

Zo krijg je enigszins een indruk hoe de verschillende merken zich gedragen.
Maar als het productieproces veranderd of de batterijen met hetzelfde merk worden bij een andere producent ingekocht heb je weinig meer aan die wetenschap.
Met batterijen van Ikea heb ik jaren geleden slechte ervaringen opgedaan. Een maand na aankoop lekten ze al terwijl ze nog in de verpakking zaten. Ikea komt er dus niet meer in.
Een tijdlang heb ik naar tevredenheid Varta gebruikt, tot ik een partijtje had zie heel snel leeg waren. Heel snel = 2 maanden gebruiksduur tegenover Duracel met anderhalf jaar.

De laatste paar jaar heb ik batterijen van de Aldi in mijn rookmelders zitten. 2 jaar gebruiksduur vind ik een aanvaardbare tijd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Aantal jaar geleden goedkope batterijen gekocht bij een kruidvat of iets dergelijks. Van die doosjes met 20 stuks voor een paar euro.

Deze hebben nooit gelekt dat ik weet, maar in een discman kon ik er niet eens één CD mee spelen. Bij hagelnieuwe batterijen was de aanloopstroom van de spindlemotor al teveel, de batterijmeter zakte helemaal naar onderen.

Als je halverwege de CD de speler uitzette en weer aan, startte deze niet eens meer op.
Ik denk dat het hele doosje net zo lang mee ging als een setje Duracells destijds..

Ik gebruik over het algemeen oplaadbare Varta's, ikea of van de Lidl.
De alkalines die er nog zwerven voor in een weerstation en dergelijke, komen bij de Ikea vandaan. Nergens problemen met lekken behalve met Duracell. Die koop ik dan ook niet meer... zelfs de oplaadbare lekken.

Ik heb ook een zooitje nihm GP's maar die zijn allemaal in korte tijd leeg als je ze niet gebruikt.

joopv

Golden Member

Op 8 maart 2018 14:17:34 schreef Arco:Hebben die powerbase ook, kun je gewoon platknijpen met je vingers... :)

Een AAA cel in een AA behuizing :) Die zie je op de markt ook liggen.

Sine

Moderator

Ikea is vrij recent (iets meer dan een jaar gok ik) geswitched van chinese naar belgische productie.

Beiden heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Het is niet erg zinvol om de situatie van vandaag te vergelijken met die van jaren terug en daar conclusies uit te trekken zoals sommigen hier doen.
De markt is de laatste jaren drastisch veranderd Net zoals de technologie van de batterijen.
20 jaar geleden Had je van zowat alles de kwaliteits A merken en dan de minderwaardige B merken die duidelijk minder goed waren, maar wel aantrekkelijk voor wie maar weinig te besteden had.

En de harddiscounts met namaakspullen die vaak nauwelijks de garantie haalden.
Ondertussen hebben die een inhaalbeweging gemaakt en de Amerken hebben moeten beknibbelen op de productiekosten en dus de kwaliteit om nog op de markt te kunnen blijven.
Hierdoor kunnen de ALDILIDLACTIONS vaak spullen leveren van redelijke kwaliteit tegen een bodemprijs. Al kun je daar niet altijd op vertrouwen. Maar ik denk dat de tijd dat je bij Denaldi boortjes kocht die na twee gaten al bot waren toch voorbij is.

Het is wel opvallend dat batterijen in België véél duurden zijn dan in Nederland maar ik ken ookde reden niet.
Wat ook opvalt is dat die extreme shops zoals de Action en er zijn er onlangs nog bijgekomen die nog goedkoper zijn, in Nederland een haast magische aantrekkingskracht uitoefenen, terwijl in België de mensen daar voorzichtiger in zijn. Zou het dan toch..... :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 9 mei 2018 17:05:20 (11%)

Tja, ik vraag me ook af waarom de batterijen in NL goedkoper zijn dan in België. En als aangespoelde Nederlander in België kan ik er over mee spreken. Een tax/belasting kwestie?
Vb bij de action kost een setje 8x cr2032 rond de 85 cent in NL en in België rond 1,85.
Ook de andere batterijen zijn goedkoper maar verschil is minder groot.
Dus breng ik die mee uit NL als ik ze wil.
Ik ben benieuwd welke winkels grotedikken bedoelt met nog goedkopere. Ik vind den action al zo goedkoop ;-)

mel

Golden Member

Ik las, of hoorde , in de media , dat de aa batterijen van Lidl beter zijn en langer meegan dan Duracell.Geen idee of dit ook zo is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 9 mei 2018 18:40:35 schreef mel:
Ik las, of hoorde , in de media

Hoe onbetrouwbaar wil je het hebben?
Met statistieken en enquêtes kan je alle kanten op. Natuurlijk het liefst de kant die het medium in kwestie aan de schandpaal wil nagelen.

Het Nederlandse tv-programma 2-Vandaag vind ik daar een uitmuntend voorbeeld van.
Het lijkt meer op een tv-spotje van de VVD en de Telegraaf dan op een voorlichtend nieuwsprogramma ;(

Doe gewoon ZELF een test en noteer je bevindingen. Betrouwbaarder kan het niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Feit is dat de batterijen van Lidl uit de Varta fabriek komen.
Die van de Aldi en IKEA komen uit de Panasonic fabriek.
Je mag daar zelf conclusies uit trekken ;-)

feit is dat mijn splinternieuwe elektrische vishaak aanzetter met goedkope batterijen zo dood als een pier was, met duracell batterijen draaide hij als een tierelier...tja dan sta je daar met pak aldi en lidl batterijen

Sine

Moderator

Die moest ik even googelen :D
Voor den luien vischer?

nee voor die met ongevoelige vingertoppen (diabeticus) en slecht zicht

Op 9 mei 2018 20:13:53 schreef brains:
Feit is dat de batterijen van Lidl uit de Varta fabriek komen.
Die van de Aldi en IKEA komen uit de Panasonic fabriek.
Je mag daar zelf conclusies uit trekken ;-)

Ik weet het niet. Varta maakt op zich prima autoaccu's en de oplaadbare batterijen die ik heb, doen het ook al enkele jaren.
Panasonic heb ik geen ervaring mee maar zal minstens net zo goed zijn als ik de verhalen mag geloven.

Anoniem

Op 9 mei 2018 20:13:53 schreef brains:
Feit is dat de batterijen van Lidl uit de Varta fabriek komen.
Die van de Aldi en IKEA komen uit de Panasonic fabriek.
Je mag daar zelf conclusies uit trekken ;-)

Daarmee is niet aangetoond dat Panasonic beter is dan Varta, morgen kan het net andersom zijn.
Het is niet zo dat de ene fabriek hypermodern en efficient is terwijl de andere een reliek uit de industriële revolutie is dat met houtje-touwtjes aan elkaar hangt.
Voor de grotere klanten worden echt producten van A-Z op maat gemaakt.
Dat begint met prijsafspraken, het stellen van prioriteiten, minimumeisen qua kwaliteit. Ook de te gebruiken grondstoffen worden vastgelegd, de afnemer krijgt echt precies waar ie voor betaalt.
Of dat voor de eindgebruiker/consument ook geldt is een andere vraag.

evdweele

Overleden

Voetstoots aannemen dat batterijen die vorig jaar als merk Abracadabra uit de fabriek met de naam Fantastisch kwamen dat over 3 jaar ook nog zijn is wel erg naïef.
Een half jaar later heeft de houder van de merknaam Abracadabra een voordeliger contract kunnen afsluiten met fabrikant Bagger&Pulp, maar wordt dezelfde naam Abracadabra op de batterijen gedrukt. Want de klant heeft het zo besteld.

Al je voor ogen houdt dat je wordt belazerd waar je bij staat ben je al een stukje op de goede weg >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Helemaal mee eens.
Hangt gewoon af van wat de importeur of groothandel precies wil van de fabrikant. Vandaag zeggen merken niet meer zoveel over de kwaliteit als weleer.
De gedachte dat men in het verre Oosten enkel producten namaakt naar Europees of Amerikaans model, en dat die door de beperkte middelen ginds van bedroevende kwaliteit zijn is reeds lang achterhaald.
Tegenwoordig staan in China grotere en modernere fabrieken dan bij ons.

Toen men in de vroege jaren 90 de EMC richtlijn introduceerde, was dat natuurlijk om evidente redenen , namelijk dat de extreme toename van elektronische spullen elkaar het leven onmogelijk ging maken.

Maar ook de gedachte dat de Oosterse landen niet in staat zouden zijn aan de strenge eisen te voldoen, en dit zo de penetratie van de Europese markt zou helpen afremmen speelde zeker mee.
Ondertussen staat in Shangai het grootste, duurste en indrukwekkendste EMC labo van de hele wereld.

Hubie

Special Member

Ik koop mijn batterijen al jaren bij de Aldi,nog nooit geen lekkende batterij gehad en ze gaan lang mee en ze worden verkocht voor een prijs die vele malen goedkoper is dan die duurecel batterijen.
Daarvoor gebruikte ik batterijen van de Hema waar ook niets mis mee was.(Geen idee waar die gemaakt worden)

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 10 mei 2018 19:35:42 (22%)

Kruimel

Golden Member

Ligt ook een beetje aan hoe je ze gebruikt natuurlijk. Om eerlijk te zijn had ik initieel een slechte indruk van Ikea batterijen omdat ik die gebruikte in het achterlicht van mijn fiets. Een paar keer vorst erover en in de lente in het zonnetje en die batterijen zijn gaan lekken (zonder leeg te zijn). Tja, ligt dat aan de batterij? Toen ik dat licht wegsmeet had ik er nog niet aan gedacht dat dit nogal een veeleisend regime is voor een batterij, maar naderhand...

Ook wil ik er ook wel rekening houden dat als een batterij uit een Vartafabriek komt het niet per definitie hetzelfde is als een Varta, daar kunnen ze ook spelen met de grondstoffen en materialen. Er doet zich ook een mythe de ronde dat Ikea batterijen hetzelfde zijn als Eneloops. Tja, het kan, maar ik denk dat je met zulke volumes heus wel wat onderscheid in de formule kan proppen. Consistentie van de productie zal waarschijnlijk wel beter zijn (iets dat wat mij betreft ook een kenmerk is van kwaliteit).

Wat betreft prijs/kwaliteit is Duracell bij mij wel afgevallen,

Een Bugatti is ook een Volkswagen toch? :P

Op 12 mei 2018 01:02:28 schreef Kruimel:
Er doet zich ook een mythe de ronde dat Ikea batterijen hetzelfde zijn als Eneloops.

ter info,

Eneloops zijn de herlaadbare NiMh batterijen (overigens, met een goede reputatie), maar das wat anders dan een Alkaline..

Op 8 maart 2018 21:13:57 schreef brains:

Weetje voor degene die het nog niet wisten, de Panasonic fabriek in België is een ex Philips fabriek.

das een fout weetje. de fabriek in Tessenderlo, opgericht in 1967 was van in het begin een 50/50 joint venture Philips-Matsushita. Toen Philips halfweg jaren 90 alles te koop stelde wat ze niet belangrijk vonden heeft Matsushita de andere 50% van Philips overgenomen. En kort daarna het stuk eigen aandelen die sinds WW2 in handen was van Philips.. om die aandelen terug te kopen hadden ze veel geld nodig en werd Universal verkocht, wat dan later voor een stuk bij sony terecht kwam..zo werd jurassic park echt een dinosaurussen strijd :-)