Siemens WM16W672NL maakt bij centrifugeren (steeds meer) lawaai en trilt flink

Beste Forum leden,

Onze Siemens IQ 800 WM16W672NL van ongeveer 3 jaar oud begint bij het centrifugeren van voornamelijk lakens (grote stukken wasgoed) steeds meer geluid te maken en heen en weer te schudden.

Dit wordt naar mijn mening erger.

De machine staat al de tijd al op dezelfde plek waar ook al eerder 2 andere wasmachines probleemloos hebben gestaan.

Het is een houten vloer met daarop een dikke watervaste plaat en daarop een dik vloertje van een volgestorte Lewisplaat.

De machine staat waterpas en is niet te bewegen als ik van bovenaf en aan de zijkant bovenaan er kracht op en tegen zet, dus deze staat zeer vast op de poten en wandelt ook totaal niet.

Het is nu zo dat ik uit voorzorg lagere toerentallen gebruik om de was extra droog te centrifugeren voordat de was de droger in gaat terwijl ik voorheen probleemloos hogere toerentallen gebruikte.

Ik heb net een was bestaande uit een lits jumeaux hoeslaken, een extra groot lits jumeaux laken, een grote handdoek en wat slopen laten centrifugeren op 1000 toeren.

De machine maakt dan een metaalachtig geluid en de bovenkant staat ook zichtbaar heen en weer te schudden maar de machine blijft keurig op z'n plek staan.

De trommel draait prima rond en lijkt goed in de schokbrekers te hangen, er lijkt geen abnormale speling.

Ik heb op Youtube ONDERSTAAND filmpje gevonden waar het geluid hoorbaar is wat er bij ons ook hoorbaar is.

NB ....DIT IS DUS NIET MIJN MACHINE MAAR EEN ANDERE MET VERGELIJKBAAR GELUID

https://youtu.be/Z-4rAkIYyGk?t=318

Mijn vraag :

Kan het zijn dat er (na circa 3 jaar) normaal gebruik in 2 persoons huishouden met gemiddeld 6 wassen per week er nu al iets versleten is?

De ene keer hoor ik "goed vol beladen anders gaat ie bonken" , een andere keer hoor ik "niet vol beladen anders gaat ie bonken".

Ik belaadt altijd de machine zo dat er bovenop nog genoeg (een handbreedte) ruimte is tot de top van de ketel.

Maar met een ketel inhoud van 9 kilo verwacht ik toch ook die goed te kunnen gebruiken i.p.v. alleen maar 2 en 3/4.

Tips en advies zijn als altijd welkom!

voor schokbrekers is het te vroeg, ben bang dat het trommelkruis niet goed meer is. dat komt er met was die op 1 plek in de trommel ligt het eerste uit. de trommel draaien en dan omlaag trekken, als er 1 punt merkbaar meer omlaag kan getrokken worden is daar een arm gebroken.

als het geluid consequent is, dus meer toeren meer herrie en ook niet echt soort was afhankelijk, dan is de kans op een gaar trommellager ook groot.

trommelkruis is vooral bij veel was op 1 punt in de trommel tijdens centrifugeren merkbaar .

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 21 mei 2018 17:21:33 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de snelle reactie!

Ik zal, zodra de machine klaar is, het controleren.

Trommelkruis is ook wel vrij jong en een lagerdefect is ook niet uitgesloten. Zou contact opnemen met je verkoper. Er zit nog coulance op machine tot 5 jaar!!!

Ik heb zonet de lege trommel rondgedraaid : draait soepel, geen stroef geluid / geratel. Wat wel gebeurt (en dat deed deze machine eerder ook al) is dat als ik aan de trommel een zwier geef dat deze automatisch afremt.

Ik heb al draaiende aan de trommel op verschillende plekken onderin op de trommel geduwd, in ieder geval ook stevig op de 3 punten waar het kruis achter / op de trommel zit: geen speling, voelt gewoon stevig en stabiel.

Ik heb de trommel naar voren (tegen de rubberen manchet) en naar achter geduwd : voelt stevig en normaal, trommel gaat weer netjes terug op z'n plek.

Ook heb ik nogmaals de machine bovenaan vast gepakt en geprobeerd te bewegen maar die staat als een huis.

Het lijkt er dus op dat bij belading de was in een hoek gaat zitten en de machine (hoorbaar) laat bewegen.

En dat was toch eerst echt niet.

De wasmachine staat nu in een kast ombouw met de droger er boven dus om 110% zeker te zijn van de waterpas moet ik de droger en de plank waarop deze staat verwijderen.

Ik heb nu een waterpas op de machine gelegd en onder de plank waar de droger op staat gekeken en dat was / is volgens mij toch echt (zo goed als) waterpas.

Maar het lijkt me sowieso sterk dat de machine zelf de poten / een poot opeens uit het lood kan bewegen en dat ik dat ook niet kan voelen door tegen de machine te duwen.

Ik heb al een keer bij de zaak waar ik 'm gekocht heb (heel fijn familie bedrijf vlakbij) nagevraagd, nu zal ik er heen gaan met een filmpje en nogmaals navragen wat zij vinden / denken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Waterpas zittend voor de machine gemeten :

In de breedte : tegen het streepje rechts.

In de diepte : tussen de 2 streepjes in.

als je de wasmachine opening als een horloge beschouwd, dan is 12 uur recht omhoog. Duw met je vingertoppen op 12 uur recht omhoog, en dan voel je eventuele speling. Voel je geen speling, draai de wasmachine trommel 5 centimeter door, net zo lang je de hele trommel 1 omwenteling hebt rondgedraaid. Iedere speling is oncontroleerbaar. heb je speling meld je bij de verkoper. ik vind dat je voor 60% tegemoet moet worden gekomen.
Ik heb het diverse malen geprobeerd, buiten Miele is lagers vervangen geen issue. meestal is het askruis ook aangetast.

Wij hebben ook zo'n wasmachine... vandaar dat ik veel vragen had aan de installateur.
Dat is machine met een BLDC motor direct op de achterzijde van de trommel gemonteerd***e/ volgens inet is dat niet waar**** en alles is heel moeilijk te bereiken.
Volgens mij zijn het de schokdempers...

Edit: wat mij wel al is opgevallen is dat de zwiersnelheid vertraagt als de trommel teveel uit balans is.

En de garantie van 5j geldt enkel maar op de motor, niet de sturing.

LDmicro user.

Op 21 mei 2018 23:50:05 schreef Nikolai Tesla:
als je de wasmachine opening als een horloge beschouwd, dan is 12 uur recht omhoog. Duw met je vingertoppen op 12 uur recht omhoog, en dan voel je eventuele speling. Voel je geen speling, draai de wasmachine trommel 5 centimeter door, net zo lang je de hele trommel 1 omwenteling hebt rondgedraaid. Iedere speling is oncontroleerbaar. heb je speling meld je bij de verkoper. ik vind dat je voor 60% tegemoet moet worden gekomen.
Ik heb het diverse malen geprobeerd, buiten Miele is lagers vervangen geen issue. meestal is het askruis ook aangetast.

Dank voor je advies.

Ik heb het gecontroleerd zoals je hebt beschreven.

Ik voel dat ik eigenlijk op (bijna) elke positie met m'n vingertoppen de trommel ietsje omhoog kan duwen, maar echt minimaal.

Ik zal zo eens langs het bedrijf waar ik 'm gekocht heb lopen en het filmpje laten zien en horen.

Net langsgelopen bij de zaak.

Filmpje laten zien en geluid ook laten horen.

De verkoper heeft zelf een machine uit dezelfde serie en herkende het geluid. Ook het schudden van de bovenkant. Volgens hem normaal en geen probleem.

Ik heb bij een nieuwe machine in de zaak gevoeld en en daar zat dezelfde speling in de trommel als die ik bij die van mij voel.

Hij had over deze serie totaal geen klachten, wel waren er klachten bij een eerdere serie (de IQ300) betreffende het kruis en lagers.

Ook kan het zo zijn dat omdat ik na het wassen de was opnieuw los laat centrifugeren dat dan de machine meer gaat trillen omdat de was wellicht niet meer goed in de trommel ligt.

Oplossing zou zijn dat ik bij het wassen het toerental verhoog en niet meer apart de machine laat centrifugeren.

En zijn advies was de trommel wel redelijk / goed vol te stoppen.

Ik kijk bij de volgende was hoe dat gaat en laat het hem dan weer weten. Hij wil het zelf ook graag weten zodat als er iets is hij het kan aankaarten bij Siemens.

De verkopers / eigenaren van de zaak vertrouw ik 100%. Ze verkopen daar uit principe geen goedkope meuk (zoals Candy etc) en al 2 maal hadden ze me een nieuw apparaat kunnen verkopen maar raadde me aan het oude gewoon eerst "op te gebruiken". (Droger en afwasmachine)

maartenbakker

Golden Member

Misschien is het al gezegd (kan even lastig teruglezen, ongelukkige lichtinval), maar zorg ook dat de machine goed waterpas staat en niet op de pootjes wiebelt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Afremmen tijdens een slinger aan de trommel te geven is normaal, dit komt door de aangekoppelde electronica die uitstaat en de FETs zorgen voor de afremming daar ze niet opengestuurd worden door de electronica...

Maak eens een filmpje met geluid. informeer ons waar je het online zet. Wat normaal is, volgt van zelf. Een verkoper is niet een goede graadmeter. Als het echt slecht is gaat de fabrikant van zelf aan zijn stutten trekken.

Anoniem

Op 22 mei 2018 16:02:23 schreef maartenbakker:
Misschien is het al gezegd (kan even lastig teruglezen, ongelukkige lichtinval), maar zorg ook dat de machine goed waterpas staat en niet op de pootjes wiebelt.

Bij het waterpas stellen van een wasmachine, droger of afwasmachine kun je beter met de waterpas aan de zijkant op de hoeken meten. De bovenplaat van plastic en waaibomenhout is zelden recht.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 mei 2018 13:12:43 schreef Max1966:
Ze verkopen daar uit principe geen goedkope meuk (zoals Candy etc)

Die uitspraak had ik over het hoofd gezien, moet me toch even van het hart dat ik BSH ook ergens in die richting plaats, al is het niet zo goedkoop. Ik zou van m'n leven geen koelkast van BSH durven verkopen, die zijn ongetwijfeld slechter dan die van Candy voor zover die aan koelkasten doen. Wasmachines zijn van Candy misschien wel slechter maar gemiddeld zal het "zamac om oud plastic" zijn.

en al 2 maal hadden ze me een nieuw apparaat kunnen verkopen maar raadde me aan het oude gewoon eerst "op te gebruiken". (Droger en afwasmachine)

Dat is wel een reden om ze te vertrouwen! Maar vertrouwen is goed doch controleren beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja Maarten, een gemiddelde Candy ( Candy is best een redelijk goed merk maar bestaat niet echt meer in Nederland)koelkast kan veel langer meegaan dan BSH. Ik moet je wel 1 ding vertellen dat BSH dit probleem wel heeft ondervangen nu met de ijskasten. Kleine tafelmodellen zijn ze mee gestopt qua productie en de grote kasten zijn verbeterd. Nog koop ik er geen 1 hoor.

Blue air was best shit...

Ik zou als leverancier wel even de moeite genomen hebben om langs te gaan en probleem te aanschouwen, dat is pas service!

Dit weekend heb ik weer een aantal wassen gedaan.

Tijdens een aantal wasprogramma's heb ik het maximale toerental ingesteld van 1600 toeren.

Het geluid en trillen viel me amper/ minder op, natuurlijk ook omdat het nu korter duurde, maar de was kwam er eigenlijk best droog uit.

Alleen de lakens heb ik extra gecentrifugeerd want die waren nog te vochtig naar mijn idee. Het geluid en trillen was acceptabel.

Wellicht kreeg de machine toch te veel voor de kiezen als ik steeds elke was weer opnieuw apart liet centrifugeren en /of de trommel niet vol genoeg zat waardoor de machine extra ging slingeren/ trillen.

Of het ook elke keer nodig was betwijfel ik nu wel eerlijk gezegd.

Wat ik ook ontdekte was dat ik ook bij "voorzichtig centrifugeren" een hoger (of lager) toerental kan kiezen, dus die optie zal ik ook verder verkennen.

Nogmaals : het advies en inzicht van de verkopers / de zaak neem ik heel serieus. Ik had veel eerder naar ze moeten stappen bij het kopen van mijn apparatuur. De service, duidelijke advies en het feit dat ik daar dezelfde prijs betaal als bij de grote concurrenten maakt dat ik hen prefereer boven bijvoorbeeld MM.

Het is een familiebedrijf dat er volgens mij al 50 jaar zit.

Mochten er alsnog ontwikkelingen zijn dan laat ik dat hier natuurlijk weten.

Op 23 mei 2018 18:49:01 schreef smd:
Tsja Maarten, een gemiddelde Candy ( Candy is best een redelijk goed merk maar bestaat niet echt meer in Nederland)koelkast kan veel langer meegaan dan BSH. Ik moet je wel 1 ding vertellen dat BSH dit probleem wel heeft ondervangen nu met de ijskasten. Kleine tafelmodellen zijn ze mee gestopt qua productie en de grote kasten zijn verbeterd. Nog koop ik er geen 1 hoor.

Blue air was best shit...

Ik zou als leverancier wel even de moeite genomen hebben om langs te gaan en probleem te aanschouwen, dat is pas service!

Hij wilde ook langskomen ( nog geen 5 minuten lopen) mocht ik het nodig achten. Dus ja die service was / is er ook.

En zijn advies was de trommel wel redelijk / goed vol te stoppen.

Lijkt mij het verkeerde advies...
Des te meer WAS je in de trommel stopt hoe meer water(gewicht) hij neemt (nivo-schakelaars) hoe verder de trommel zakt door dit gewicht wat de WAS opneemt.
De veren bovenin kunnen dit wel aan maar de schokdempers onderin hebben meer te verwerken, hoe meer gewicht des te groter de uitslag op de schokdempers .
Plus daarbij je rubberschort(afdichting) komt scheef te hangen en kan gaan scheuren op den duur.En je trommellager heeft meer te verduren.

De schokdemper bestaat meestal uit een stalen cylinder met daarin een plastic geheel met een vilt ring en vet. Als het vet (door veel wassen) weg is, komt dit vilt er uit als korrels en is de demping weg.
Het slijten van schokdempers is onvermijdelijk , bij de een na 3 jaar bij de ander na 10 of 20 jaar.
Dus ik zou toch eens vragen of je schokdempers kunt krijgen als je er garantie op hebt..

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Op 28 mei 2018 23:21:20 schreef Arabel:
[...]
Lijkt mij het verkeerde advies...
Des te meer WAS je in de trommel stopt hoe meer water(gewicht) hij neemt (nivo-schakelaars) hoe verder de trommel zakt door dit gewicht wat de WAS opneemt.
De veren bovenin kunnen dit wel aan maar de schokdempers onderin hebben meer te verwerken, hoe meer gewicht des te groter de uitslag op de schokdempers .
Plus daarbij je rubberschort(afdichting) komt scheef te hangen en kan gaan scheuren op den duur.En je trommellager heeft meer te verduren.

De schokdemper bestaat meestal uit een stalen cylinder met daarin een plastic geheel met een vilt ring en vet. Als het vet (door veel wassen) weg is, komt dit vilt er uit als korrels en is de demping weg.
Het slijten van schokdempers is onvermijdelijk , bij de een na 3 jaar bij de ander na 10 of 20 jaar.
Dus ik zou toch eens vragen of je schokdempers kunt krijgen als je er garantie op hebt..

Redelijk / goed volstoppen inderdaad , maar niet volproppen met zoveel mogelijk was. ;-)

Mijn machine weegt sowieso de was en past het programma er op aan.

Alleen bij het centrifugeren op hogere toeren lijkt het er op dat hoe voller de trommel des te rustiger de machine centrifugeert.

Dit i.v.m. het meer naar 1 kant slingeren van het wasgoed bij halve belading.

Maar zoals gezegd : ik blijf het in de gaten houden.

heeft niet echt met weinig of veel was te maken, ik doe de machine nooit vol, met handdoeken ed was is de balans altijd beter als met fijne was, dat krijgen machines moeilijker verdeeld omdat het in elkaar gaan zitten. op de fijne was stand centrifugeert elke machine doorgaans ook lager als de maximale centrifugestand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 mei 2018 10:50:20 schreef testman:
heeft niet echt met weinig of veel was te maken, ik doe de machine nooit vol, met handdoeken ed was is de balans altijd beter als met fijne was, dat krijgen machines moeilijker verdeeld omdat het in elkaar gaan zitten. op de fijne was stand centrifugeert elke machine doorgaans ook lager als de maximale centrifugestand.

Mijn / onze ervaring is dat met centrifugeren van het beddengoed de machine het zwaarder heeft.

We hebben meestal elk weekend een lits-jumeaux molton, 2 lits-jumeaux hoeslakens en 2 extra grote lakens om te wassen.

Die verdeel ik over 2 ladingen aangevuld met slopen en eventueel een paar kleine handdoeken.

Alleen dat beddengoed bij elkaar is dan twee maal een flinke grote natte prop waardoor het centrifugeren luidruchtiger / met meer trillen gaat.

Maar ik sluit een mankement nog steeds niet uit, ik blijf het in de gaten houden.

Anoniem

Misschien de was beter verdelen over de machine voor het zwieren. Als
een groot stuk opgerold of gepropt zit, of er zit teveel in de machine, kunnen er bij het zwieren grote centrifugaalkrachten op de trommel ontstaan. Het komt nogal eens voor dat grote stukken als lakens een prop vormen. Gezien je de machine wel heel intensief gebruikt, zou het dan tot voortijdige slijtage kunnen leiden.

Zes maal per week voor een tweepersoonsgezin lijkt me enorm veel.
Dat is zo'n duizend wasbeurten in drie jaar. Dat verwacht je eerder bij een kroostrijk gezin.
Wij zijn ook met zn twee, en de machine draait meestal hooguit 2x per week. En wij zijn absoluut geen vuilaards. :-) Nu ja, bij sommige beroepen of omstandigheden heb je meer was dan anderen.
Maar dat betekent dat jouw 3 jaar oude machine qua slijtage even oud is als de onze na 9 jaar.

hier ook maar 2,5 was per week, die nog verdeeld over 2 machines zijn ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 mei 2018 17:49:47 schreef testman:
hier ook maar 2,5 was per week

Waarom die halve ? lijkt mij niet handig, halverwege de was eruit halen :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/